Урок – квест
Українська мова
6 клас
Тема: Узагальнення вивченого з теми: «Іменник»
Мета:
Навчальна: повторити та узагальнити знання з теми, поглибити знання про іменник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, складні випадки правопису, функції в мовленні; удосконалювати правописні навички школярів, формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу,пізнавальну.
Розвивальна: розвивати спостережливість, увагу, творче і логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення рідної мови, уміння узагальнювати і систематизувати мовний матеріал.
Виховна: виховувати бажання глибоко пізнавати мовні закономірності, інтерес до пізнання й пошуку, любов до рідної мови.
Внутрішньо предметні зв’язки: лексикологія, культура мовлення і стилістика, граматика.
Міжпредметні зв’язки: література
Обладнання: дошка, зошити, картки-завдання, мультимедійний екран
Тип уроку: квест
ХІД УРОКУ
Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити.
(Василь Сухомлинський)
Хід уроку
І. Організаційний момент
"Психологічна настанова". ("До успіху")
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі( можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок
2. Слово вчителя
В українській мові їх дев’ять . Шість з них мають лексичне значення, відповідають на питання, мають граматичні ознаки та синтаксичну роль. (відповідь: частини мови). Пригадаймо їх. Гра «Ти мені , я тобі»
Можна використовувати м’яч або м яку іграшку. Учитель говорить слово «Самостійні» і кидає м’яч, а учень називає частину мови. Далі гра продовжується між учнями, які називають і службові частини мови.
Сьогодні на уроці ви маєте можливість стати учасниками справжнього мовного квесту. Тема його пов’язана з систематизацією знань про іменник. Наша мета – знайти скарб. Яким він буде, ми дізнаємося в кінці уроку.
3. Ознайомлення учнів із завданнями
Надзвичайне повідомлення! (мультимедійна дошка)
Після копіткої роботи і тривалих пошуків вчені-лінгвісти нарешті віднайшли на мовній карті Країну чудес. Як здорово! Адже там вірші миттєво запам’ятовуються, домашні завдання виконуються за щучим велінням, ручки пишуть безпомилково всі види творчих завдань, комп’ютери читають програмові твори з літератури, аналізують допущені помилки в контрольних диктантах. Це ж СКАРБ для школярів!Швидше б туди потрапити!
Але на шляху до Країни чудес є перешкоди, які необхідно подолати. Для цього ви об’єднаєтесь в 2 команди і отримаєте свій маршрут. Всі завдання стосуватимуться теми «Іменник». Першою дістанеться країни та команда, що набрала більше балів.
Будь уважні! На кожній станції криється таємничі букви-загадки, з яких складеться слово, яке допоможе попасти в Країну чудес.
IV. Основний зміст роботи
Обираємо капітанів і назви. Знайомимось з маршрутом.
Отже, 1 станція «Теоретична»
Незакінчене речення
1. Іменник – самостійна частина мови…
2. Іменники змінюються за…
3. Мають категорію…
4. Клична форма іменника має значення…
5. У … відмінках усіх відмін і груп буває лише закінчення –і.
6. Чергування таких приголосних… відбуваються при відмінюванні іменників
7. Наведіть приклади (по одному слову на букву С) до кожної відміни.
Будь уважні! На станції криється таємнича буква-загадка, яка допоможе скласти слово-ключ до Країни чудес.
2 станція «Анаграма»
Відгадати зашифровані слова, записити їх, пояснити правопис. Ввести їх в речення.
иктвко
ркми
аднаак
окмпса
вкіна
Будь уважні! На станції криється таємнича буква-загадка, яка допоможе скласти слово-ключ до Країни чудес.
3 станція «Друзі»
Їх три, але існує і четвертий - спільний. Пригадати особливості визначення роду іменників. Пояснити
Розподільний диктант «Справжні друзі»(розподілити іменники за родами)
МАдАм, леді, шимпАнзе,трюмо, паАксА, кАкАду, рАлі, бАзікА, конферАнсьє, бюро, колібрі, Токіо, Сан-Ремо, Борнео, ООН, собАкА, біль, нежить, тюль, подорож, путь.
Будь уважні! На станції криється таємнича буква-загадка, яка допоможе скласти слово-ключ до Країни чудес.
4 станція «Звертання»
Поставте імена учасників команд в кличному відмінку. Зробіть висновок.
5 станція «Мінливі закінчення»
Записати іменники чол. роду ІІ відміни в Р. в., визначити закінчення. Пояснити орфограму.
Житомир, Андрій, мороз, жанр, Дніпро, обрій, борщ, Ельбрус.
Будь уважні! На станції криється таємнича буква-загадка, яка допоможе скласти слово-ключ до Країни чудес.
6 станція «Будівельна»
Запишіть іменники, розкривши дужки.
(чар)зілля, (п’яти)денка, (вербо)ліз, (міні)футбол, (член)кореспондент, (тепло)воз, (чорно)бривці, (пів)ящика, (штабс)капітан, (радіо)комітет, (мас)медіа, (людино)день,(полу)мисок, (трудо)день, (розрив)трава, (жар)птиця, (дорога)стрічка, (пів)відра, (розтяг)стиск, (пів)острів, (норд)вест.
7 станція «Гумористична»
Дати відповіді на запитання в гумористичному плані.
- «Провідміняти» за родами слово Бегемот.
- Визначити рід іменника парта.(Якщо Олегова – то чоловічого, якщо Тетянина – то жіночого)
- Як, на вашу думку, слово штани в однині чи в множині? (Верхня частина в однині, а нижня – в множині)
Будь уважні! На станції криється таємнича буква-загадка, яка допоможе скласти слово-ключ до Країни чудес.
8 станція «Митниця»
Згадайте правопис не з іменниками. Спишіть, розкриваючи дужки. Вставте пропущені букви. Підкресліть їх. Запишіть слово-ключ.
Вода … вогнем- (не) товариші.
Через (…)езгоду тратять люди свободу.
Перем…гає (не)дужий, а сміливий.
…айкраща показка –(не) кулак, а ласка.
Сірники- (не) іграшка, вого..ь - не забава.
Хай забудеться (не)дол… .
V. Підбиття підсумків уроку
Таким чином, до Країни чудес першою дістається команда… Вітаємо!
Метод «Мікрофон».
- Чому, на вашу думку, знання – це скарб?
- Сьогодні на уроці я…
Складання сенкану «Іменник».
Члени команд оцінюють роботу кожного учасника.
VI. Домашнє завдання.
Скласти тестові завдання з теми «Іменник» або написати твір-мініатюру на тему: «Справжній скарб – це знання»
.