Урок-квест "Вода на Землі.Три стани води в природі. Властивості води".

Про матеріал
Урок-квест "Вода на Землі.Три стани води в природі. Властивості води" проходить в межах школи, групи рухаються за вказівками путівника. Урок розроблений з природознавства для 5 класу.
Перегляд файлу

Урок- квест

природознавство, 5 клас

Вода на Землі. Три стани води в природі.                                 Властивості води.

Мета: 

  • Здобути знання про поширення води в природі, про стани води та властивості води, як рідини;
  • Навчати аналізувати малюнки,  діаграми, схеми, проводити досліди, що виявляють стани та властивості води, як рідини;
  • Привчати учнів до самостійності, до роботи в групах, розвивати увагу, спостережливість, формувати толерантність, любов до природи.

Обладнання:

  • Локація 1: путівники, тлумачний словник;
  • Локація 2: презентація «Вода. Поширення та агрегатні стани води в природі», комп’ютер, інструктивна картка «Поширення води на Землі», схема для заповнення «Поширення води в природі», перепустка, папір, олівці, лінійки, гумки;
  • Локація 3: презентація «Вода. Поширення та агрегатні стани води в природі», комп’ютер, інструктивна картка «Агрегатні стани води в природі», схема для заповнення «Стани води в природі», 2 склянки,1 столова ложка, сніг, лід,перепустка, папір, олівці, лінійки, гумки;
  • Локація 4:  схема «Властивості води, як рідини», схема для заповнення «Властивості води, як рідини», фарфорова чашка, затискач, пробірки, штатив, сірники, маркер, сухий спирт, камінці,  пісок, сіль, скляна палиця, серветки, тріснувша скляна пляшка з льодом, перепустка, 2  чайні та 2 столові ложки, папір, олівці, лінійки, гумки;
  • Локація 5: інструктивна картка «Країна Знань», набір для сортування: смужки паперу з написами властивостей води, фото води в різних станах, фото локацій поширення води, напис «Країна Знань»,загадки, ватман, папір, олівці, картон з заголовками, клей;
  • Локація 6: смайлики з прислів’ями про воду;
  • Локація 7: магніти, «закінчити речення»,  вислів «Вода! В тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати…

Ти найбільше багатство у світі» ( Антуан де Сент-Екзюпері ), буклети, словник іншомовних слів.

 

Урок проходить в межах школи.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

   На дошці оголошення «Всім зібратися біля малюнка сонечка в коридорі 1-го поверху».

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Локація ( малюнок сонечка на підлозі: коридор 1-го поверху )

  Сьогодні, йдучи по коридору, я помітила в очах сови занепокоєння. Відразу поцікавилась, що трапилось в крилатої.

  Виявилось, що вона засмучена і занепокоєна тим, що в черговий раз переглядаючи свій запас мудрості, не зуміла знайти деяких знань про воду і тепер не знає:

  • що таке сніг і лід?;
  • чому сохне білизна?;
  • чому вода буває солодкою і чистою, а чому - каламутною?;
  • чому лопнула скляна пляшка, яку вона вчора по вінця заповнила водою та щільно закоркувала і залишила  на вулиці в морозну ніч?;
  • коли в природі настає стан рівноваги: одночасно вода існує в трьох станах?;
  • при якій температурі закипає вода?;
  • де на Землі води знаходиться найбільше?

  Ох, бідолашна, вона ж може назавжди втратити мудрість, якщо їй ніхто не допоможе.

  Можливо, ви допоможете?

( учні намагаються зарадити неспокою  сови, але дитячі відповіді крилату не задовольняють)

  Зачекайте! Я напевне знаю, як вирішити проблему лісової жительки. Нам потрібно в країну Знань.

  Але дорога туди не проста, адже країна Знань знаходиться десь серед лабіринтів школи, які так заплутані, що без дороговказів ніяк не обійтися.

  Пропоную обрати путівники ( путівники двох кольорів і відповідно учні формують для подорожі дві групи).

  Щоб допомогти мудрій лісовій жительці будете, долаючи  лабіринти,  за вказівками в путівниках, шукати знання про воду. А щоб пошуки увінчалися успіхом кожному члену групи потрібно бути:

  • толерантним;
  • мобільним;
  • креативним;
  • позитивним;
  • налаштованим на перемогу;
  • виконувати роль (учасники групи розподіляють між собою ролі)

  Про воду в давнину складали легенди, обожнювали її. Вона не тільки щастя,вона саме життя. Потрібна насінині, щоб прорости, і дереву, і кущику, щоб розвиватися, і людині, адже її організм на ¾ складається з води. Без води не виготовиться тканина, папір, не поїдуть машини, не спечеться хліб, не зготується обід. Як говорить народне прислів’я «Без води ні туди, ні сюди».

  Тож, не гаючи часу, вирушаємо, за вказівками путівника, на пошуки країни Знань.

  Локації  відвідуватимете в порядку, вказаному в путівниках. Пропускати локацію, або порушувати порядок проходження не можна.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань

( Подорож  проходить в межах школи. Тут знаходяться 7 локацій, які учні проходять в порядку, визначеному в путівниках).

  1. Локація ( кабінет географії )

Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).

 

Кроки пізнання

  1.  «Вода! В тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати…

Ти найбільше багатство у світі» - писав  французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері.

  У давнину різні народи обожнювали воду, поклонялися їй. Вона була символом щастя, життя.

 


  1. Розгляньте мал. 1 та мал. 2.

 

 

 

 

 


Мал. 1. Співвідношення води і суходолу на Землі.

 

 

 Мал. 2 Вигляд Землі з космосу.


 

  1. Чи не варто було б нашу планету назвати Океанією? Чому?

Дійсно, бо Океан займає аж _______ поверхні земної кулі.

 

  1. А де ж вода зустрічається в природі? Щоб відповісти на це запитання розгляньте мал. 3.

 

Мал. 3 Частини гідросфери.

 

  • Найменше води зосереджено в ________________________ .
  • Трохи більше 3% води, переважно прісної, утримує __________________ .
  • Найбільше води знаходиться в _________________________ .

 

  1. Ознайомтеся з цікавинками про морську воду (перегляд слайдів 5 - 9 презентації «Вода. Поширення та агрегатні стани води в природі»).

 

Слайд 5. Вода зосереджена переважно в океанах. Океани – це величезні маси води, які розділені материками.

В океанах вода може утворювати велетенські хвилі. Кілька хвиль під час шторму мають приблизно однакові розміри. Потім виникають величезні хвилі. Серед моряків існує повір’я, що дев’ята хвиля найнебезпечніша. Звідси і вислів «девятий вал».

Слайд 6. Висота велетенських хвиль цунамі може сягати 60м.

Та не боялися їх пірати. Вони снували океанічними просторами, грабували кораблі і ховали багатства десь на важкодоступних невеличких островах, які знаходилися в стороні від основних морських шляхів. Таким «Островом скарбів» серед неозорих просторів Тихого океану на південний захід від Панамського каналу виявився о. Кокос.

Шукачі щастя використовували багато різної землерийної техніки, щоб знайти скарби. Але, якщо відомості про заховані скарби на о. Кокос є правдивими то доведеться визнати, що пірати вміли не лише грабувати, а й ховати. За весь час пошуків ( 150р. ) лише одному німцеві пощастило побачити блиск золота. Але, гадають, що знайдена ним золота іспанська монета випала якось з кишені його попередника.

Отож не островом коштовностей, а островом втрачених ілюзій  варто назвати похмурий Кокос.

Слайд 7. А О. Бєляєв в своїх романтичних фантазіях розмістив острів загиблих кораблів посеред моря без берегів в Атлантичному океані. Його природними межами є лише течії. Але, як пізніше розгледіли - такий острів існує насправді,  хоча північніше, поблизу берегів Лабрадору. Це о.Сейбл (анг. – «піщаний» ). Саме тут, де на мілководді зустрічаються дві потужні течії – холодна Лабрадорська та тепла Гольфстрім, утворюється потужний вир, який неначе лійка всмоктує кораблі у морську безодню. Відомо, що майже 500 кораблів захоронені на дні океану. А скільки ще невідомих проковтнула морська стихія?

Слайд 8. Океан став місцем, де з  легендами, ще до н. е. потонула Атлантида: материк чи держава чи місто…

За відомостями давніх греків знаходилась вона на захід від Гераклових Стовпів ( Гібралтарською протокою ) . А, можливо, і в Середземному морі? О. Крит нерідко вважають залишком Атлантиди. Вода, всесвітній потоп, знищили її і людей, рівень цивілізації яких на той час  був досить великим.

Слайд 9. Ной і його ковчег, за біблійними переказами, зуміли залишити землю, де стався потоп.

 

  1. Заповніть схему «Поширення води в природі».

 

 

Вода

 

________________       ______________________         ___________________

 

Схема. Поширення води в природі.

  1. Остаточний варіант схеми  подайте інструктору.

 Якщо схема заповнена правильно то інструктор дасть групі перепустку до наступної локації.

  1. Локація ( кабінет фізики)

Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).

Кроки пізнання

 

  1. Візьміть 2 склянки і помістіть в одну трохи снігу, в другу – льоду і поставте біля батареї  (виконуючи наступні завдання, спостерігайте за вмістом склянок  впродовж 5 хвилин ).
  2. Ти знаєш, що речовини в природі зустрічаються в трьох станах: твердому           (н-д,________________), рідкому ( н-д,______________________ ), газоподібному ( н-д, ___________________ ).
  3. Перед тобою сніг, лід, вода з колодязя, водяна пара в повітрі. В яких станах вони перебувають?

Сніг і лід у ___________________ , вода з колодязя у ____________________ , водяна пара у ___________________ .

  1. Чи є щось спільне між ними? Давай їх дослідимо.

 Подивися на склянки зі снігом і льодом.  Що трапилось із снігом і льодом?   Сніг і лід ( зникли, перетворились ) на __________ . Значить, сніг і лід – це _________, яка перебуває у  _________________ стані.

Пригадай про те, що водяна пара в повітря потрапила при випаровуванні води з річки, ставка чи калюжі.  Отже,  водяна пара –  це теж  ___________ , яка перебуває у  в _________________ стані. Значить, сніг, лід, водяна пара – це __________, що перебуває в _________  станах.

  1. Ознайомтеся з  цікавинками про тверду воду (перегляд слайдів 10 - 17 презентації «Вода. Поширення та агрегатні стани води в природі»).

 Слайд 10. Різні  стани води в природі.

Слайд 11. Агрегатні стани води.

  Слайд 12. Усього кілька гірських вершин височіє над кригою, якою вкрита Антарктида. Товщина льодового панциру сягає 5 км . Лід сповзає до узбережжя. Час від часу краї його обламуються, утворюються величезні айсберги, які досягають 60 м заввишки і десятків, а то й сотень кілометрів завдовжки.

  Слайд 13. До 900/0 обєму айсберга перебуває під водою. Особливо небезпечні плаваючі брили льоду для капітанів кораблів. «Титанік» потонув, зіткнувшись з невеличким  ( ¼ км завдовжки ) гренландським айсбергом. В крижаній воді загинуло до 1500 тис. чол. . Найбільший і найнадійніший корабель ХХ ст. не доплив до Америки.

Слайд 14. Грозові хмари - справжня фабрика з виробництва граду.

     Як правило, град випадає в теплу пору року.

     У градин може бути  різна конфігурація – кулі, конуси, еліпси, яблука та інше, а також неправильна форма.

     Великі градини при падінні розвивають швидкість до 160 км / год,

     Градина вагою близько 800 грамів впала в 1970 році.

 

  Слайд 15. Сніг утворюється у хмаринці з води, яка, замерзаючи, формує плоский шестигранний кристал. Кристал росте, приєднуючи інші часточки води і перетворюється на сніжинку:

 білесенькі сніжиночки вродились ми з води.. – співають у новорічних хороводах.

 

 

Слайд 16. Сніг і лід – чудове місце для дитячих розваг:

Бабу здоровенную

 уночі страшенную

Зліпимо гуртом.

Зробим очі чорнії

Ніс і рот червонії

буде, як мара.

День і ніч стоятиме

Вовка проганятиме

З нашого двора…

 

Слайд 17. Фізкультпривіт! ( зимові розваги ).

 

  1. Перевір себе! Заповніть схему «Стани води в природі».

Стани води

 

_________________           ___________________        ______________________

Схема «Стани води в природі».

  1. Остаточний варіант схеми  подайте інструктору.

 Якщо схема заповнена правильно то інструктор дасть групі перепустку до наступної локації.

  1. Локація ( кабінет хімії )

Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).

Кроки пізнання 

Найчастіше вода в природі зустрічається в рідкому стані.

  1. Розгляньте властивості води, як рідини.

Підкресли правильне та впиши пропущене.

  • Вода перебуває  в ( трьох, двох ) станах. Вільно ( переходить, не переходить ) з одного стану в інший.
  • Попробуй воду на смак. Вона  ( гірка, солона, не має смаку ).
  • Понюхай воду. Вона ( має запах, не має запаху ).
  • Визнач колір води. Вона ( біла, голуба, не має кольору ).
  • Візьми дві склянки. Налий в одну води. Попробуй перелити в другу. Отже, вода текуча.
  • В склянку з водою вкинь камінець. Ти його бачиш? Отже, вода ______________ .
  • Пригадай, коли влітку після купання в озері ти вийшов на берег і не витирався рушником:  твоя шкіра і волосся незабаром ставали сухими. Де поділася вода, яка ще зовсім недавно крапельками стікала по шкірі?. Що трапилось? Вода __________________ .
  • Заповни пробірку до половини водою. Познач маркером рівень води в пробірці. Встав  пробірку в затискач і з допомогою вчителя нагрівай над полум’ям спиртівки. Спостерігай за зміною об’єму води. Вода ( піднімається вище позначки, опускається нижче позначки, залишається на місці позначки ). Отже, при нагріванні вода ( розширюється, стискається ).
  • Нагрівай пробірку далі доки вода не закипить. ЗАПАМЯТАЙ!  Вода закипає і кипить при температурі 1000.
  • З допомогою вчителя постав пробірку з гарячою водою для охолодження в штатив. Обережно познач рівень гарячої води в пробірці. Спостерігай за рівнем води в пробірці. Вона ( опускається, піднімається, не змінює положення ). Отже, вода при охолодженні  ( стискується, розширюється ).
  • Але лише при охолодженні до +40 С вода стискається. Якщо ж її охолоджувати далі, то вона почне розширюватися.
  • Візьми 2 склянки, наповни кожну до половини  теплою водою. В першу всип 1чайну ложку цукру, в другу – 1 чайну ложку піску. Розмішай. Чи бачиш цукор в склянці? Попробуй воду на смак. Вона ( солодка, солона, не має смаку ) Чому?  Бо цукор _______________ у воді.
  • Подивись чи видно пісок у склянці? Чому? Бо пісок ____________________ у воді.

         Отже, вода, розчиняючи одні речовини і не розчиняючи інші, має властивість вибірково розчиняти.

 

  1. Прогляньте виконані  завдання й заповніть схему «Властивості води як рідини».

 

Властивості води

 

 

 

 

 

 

 

Схема. Властивості води, як рідини

 

  1. Остаточний варіант схеми  подайте інструктору.

Якщо схема заповнена правильно то інструктор дасть групі перепустку до наступної локації.

 

  1. Локація ( кабінет біології )

Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).

 

  1. Загадки
  • У воді не горить і  в воді не тоне. ( лід )
  • Я і хмара і туман, джерело і океан, і літаю і біжу, і скляною знов стаю.          ( вода )
  • Не вода, не суходіл – на човні не попливеш і ногами не пройдеш.                 ( болото )
  • По морю іде, іде, а до берега дійде – тут і пропадає. ( хвиля )
  • В новій стіні, в круглому вікні, вдень – скло розбите, а вночі – вставлене.    ( ополонка )  
  • Навкруги вода, з питтям біда. Хто знає де це буває? ( на морі, океані ).

 

  1. Посортуй

Ось ціла купа словосполучень, фото, заголовків. Їх треба перебрати і посортувати:

  • поширення води
  • стани води
  • властивості води

 

  1. Станьте дизайнерами: створіть плакат

 

  1. Підготуйте Сові відповіді на питання

Поверни Сові втрачені знання:

  • що таке сніг і лід?;
  • чому сохне білизна?;
  • чому вода буває солодкою і чистою, а  чому - каламутною?;
  • чому лопнула скляна пляшка, яку вона вчора по вінця заповнила водою та щільно закоркувала і залишила  на вулиці в морозну ніч?;
  • коли в природі настає стан рівноваги: одночасно вода існує в трьох станах?;
  • де на Землі води знаходиться найбільше?;
  • при якій температурі закипає вода?.

 

  1. Локація ( панно з зображенням Сови: коридор 1-го поверху )

Учасники пошукових груп розміщують створений плакат на стіні біля Сови і по черзі повертають лісовій жительці втрачені знання.

Вона вдячна учням і дарує кожному крапельку тепла ( смайлики з прислів’ями та приказками про воду).

 

  1. Локація ( кабінет «5 клас» )

 

  1. Рефлексія. Закінчи речення:
  • Мені найбільше сподобалось …
  • Я вражений ( на ) …
  • Я дізнався ( лась ) …
  • Тепер я знаю …
  • Мені було цікаво ...
  • Я хочу …
  1. Домашні завдання
  2. Підсумки

 

 

Додатки

 

Перепустка до локації 4

 

Перепустка до локації 3

 

 

 

 

 

 

 

Перепустка до локації 5

 

Властивості води, як рідини

 

 

 

 

 

Путівник

Поверну Сові втрачені знання:

  • що таке сніг і лід?;
  • чому сохне білизна?;
  • чому вода буває солодкою і чистою , а  чому - каламутною?;
  • чому лопнула скляна пляшка, яку вона вчора по вінця заповнила водою та щільно закоркувала і залишила  на вулиці в морозну ніч?;
  • коли в природі настає стан рівноваги: вода одночасно існує в трьох станах?;
  • де на Землі води знаходиться найбільше?;
  • при якій температурі закипає вода?.

 

 

 

D:\таня\Метод робота\Портфоліо\кАРТІНКИ\смайл 3.jpgD:\таня\природознавство\вода урок\фото до презен\молекула води.jpg           D:\таня\природознавство\вода урок\фото до презен\сніжинка.jpg
Посортуй

 

Стани води в природі

 

Поширення води в природі

 

Властивості води, як рідини

 

 

Не має кольору

 

Не має  запаху

 

Не має смаку

 

Розширюється при  нагріванні

Перебуває в трьох станах

 

Вільно переходить з одного стану в інший

 

Стискається при охолодженні

 

Закипає при температурі +1000С

 

Вибірково розчиняє

 

Текуча

 

Випаровується

 

Прозора

 

 

  Результат пошуку зображень за запитом "фото хмарки"

 

Пов’язане зображення

 

Результат пошуку зображень за запитом "фото води"

Пов’язане зображення

 

Результат пошуку зображень за запитом "фото хмар"

Пов’язане зображення

 

 

Локація 6 (смайлики з приказками)

 

Результат пошуку зображень за запитом "фото хмарки"               Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "фото хмарки"                   Пов’язане зображення

docx
Додано
21 березня
Переглядів
382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку