Урок- квест
природознавство, 5 клас
Вода на Землі. Три стани води в природі. Властивості води.
Мета:
Обладнання:
Ти найбільше багатство у світі» ( Антуан де Сент-Екзюпері ), буклети, словник іншомовних слів.
Урок проходить в межах школи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
На дошці оголошення «Всім зібратися біля малюнка сонечка в коридорі 1-го поверху».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні, йдучи по коридору, я помітила в очах сови занепокоєння. Відразу поцікавилась, що трапилось в крилатої.
Виявилось, що вона засмучена і занепокоєна тим, що в черговий раз переглядаючи свій запас мудрості, не зуміла знайти деяких знань про воду і тепер не знає:
Ох, бідолашна, вона ж може назавжди втратити мудрість, якщо їй ніхто не допоможе.
Можливо, ви допоможете?
( учні намагаються зарадити неспокою сови, але дитячі відповіді крилату не задовольняють)
Зачекайте! Я напевне знаю, як вирішити проблему лісової жительки. Нам потрібно в країну Знань.
Але дорога туди не проста, адже країна Знань знаходиться десь серед лабіринтів школи, які так заплутані, що без дороговказів ніяк не обійтися.
Пропоную обрати путівники ( путівники двох кольорів і відповідно учні формують для подорожі дві групи).
Щоб допомогти мудрій лісовій жительці будете, долаючи лабіринти, за вказівками в путівниках, шукати знання про воду. А щоб пошуки увінчалися успіхом кожному члену групи потрібно бути:
Про воду в давнину складали легенди, обожнювали її. Вона не тільки щастя,вона саме життя. Потрібна насінині, щоб прорости, і дереву, і кущику, щоб розвиватися, і людині, адже її організм на ¾ складається з води. Без води не виготовиться тканина, папір, не поїдуть машини, не спечеться хліб, не зготується обід. Як говорить народне прислів’я «Без води ні туди, ні сюди».
Тож, не гаючи часу, вирушаємо, за вказівками путівника, на пошуки країни Знань.
Локації відвідуватимете в порядку, вказаному в путівниках. Пропускати локацію, або порушувати порядок проходження не можна.
ІІІ. Засвоєння нових знань
( Подорож проходить в межах школи. Тут знаходяться 7 локацій, які учні проходять в порядку, визначеному в путівниках).
Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).
Кроки пізнання
Ти найбільше багатство у світі» - писав французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері.
У давнину різні народи обожнювали воду, поклонялися їй. Вона була символом щастя, життя.
Мал. 1. Співвідношення води і суходолу на Землі.
Мал. 2 Вигляд Землі з космосу.
Дійсно, бо Океан займає аж _______ поверхні земної кулі.
Мал. 3 Частини гідросфери.
Слайд 5. Вода зосереджена переважно в океанах. Океани – це величезні маси води, які розділені материками.
В океанах вода може утворювати велетенські хвилі. Кілька хвиль під час шторму мають приблизно однакові розміри. Потім виникають величезні хвилі. Серед моряків існує повір’я, що дев’ята хвиля найнебезпечніша. Звідси і вислів «дев’ятий вал».
Слайд 6. Висота велетенських хвиль цунамі може сягати 60м.
Та не боялися їх пірати. Вони снували океанічними просторами, грабували кораблі і ховали багатства десь на важкодоступних невеличких островах, які знаходилися в стороні від основних морських шляхів. Таким «Островом скарбів» серед неозорих просторів Тихого океану на південний захід від Панамського каналу виявився о. Кокос.
Шукачі щастя використовували багато різної землерийної техніки, щоб знайти скарби. Але, якщо відомості про заховані скарби на о. Кокос є правдивими то доведеться визнати, що пірати вміли не лише грабувати, а й ховати. За весь час пошуків ( 150р. ) лише одному німцеві пощастило побачити блиск золота. Але, гадають, що знайдена ним золота іспанська монета випала якось з кишені його попередника.
Отож не островом коштовностей, а островом втрачених ілюзій варто назвати похмурий Кокос.
Слайд 7. А О. Бєляєв в своїх романтичних фантазіях розмістив острів загиблих кораблів посеред моря без берегів в Атлантичному океані. Його природними межами є лише течії. Але, як пізніше розгледіли - такий острів існує насправді, хоча північніше, поблизу берегів Лабрадору. Це о.Сейбл (анг. – «піщаний» ). Саме тут, де на мілководді зустрічаються дві потужні течії – холодна Лабрадорська та тепла Гольфстрім, утворюється потужний вир, який неначе лійка всмоктує кораблі у морську безодню. Відомо, що майже 500 кораблів захоронені на дні океану. А скільки ще невідомих проковтнула морська стихія?
Слайд 8. Океан став місцем, де з легендами, ще до н. е. потонула Атлантида: материк чи держава чи місто…
За відомостями давніх греків знаходилась вона на захід від Гераклових Стовпів ( Гібралтарською протокою ) . А, можливо, і в Середземному морі? О. Крит нерідко вважають залишком Атлантиди. Вода, всесвітній потоп, знищили її і людей, рівень цивілізації яких на той час був досить великим.
Слайд 9. Ной і його ковчег, за біблійними переказами, зуміли залишити землю, де стався потоп.
Вода
________________ ______________________ ___________________
Схема. Поширення води в природі.
Якщо схема заповнена правильно то інструктор дасть групі перепустку до наступної локації.
Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).
Кроки пізнання
Сніг і лід у ___________________ , вода з колодязя у ____________________ , водяна пара у ___________________ .
Подивися на склянки зі снігом і льодом. Що трапилось із снігом і льодом? Сніг і лід ( зникли, перетворились ) на __________ . Значить, сніг і лід – це _________, яка перебуває у _________________ стані.
Пригадай про те, що водяна пара в повітря потрапила при випаровуванні води з річки, ставка чи калюжі. Отже, водяна пара – це теж ___________ , яка перебуває у в _________________ стані. Значить, сніг, лід, водяна пара – це __________, що перебуває в _________ станах.
Слайд 10. Різні стани води в природі.
Слайд 11. Агрегатні стани води.
Слайд 12. Усього кілька гірських вершин височіє над кригою, якою вкрита Антарктида. Товщина льодового панциру сягає 5 км . Лід сповзає до узбережжя. Час від часу краї його обламуються, утворюються величезні айсберги, які досягають 60 м заввишки і десятків, а то й сотень кілометрів завдовжки.
Слайд 13. До 900/0 об’єму айсберга перебуває під водою. Особливо небезпечні плаваючі брили льоду для капітанів кораблів. «Титанік» потонув, зіткнувшись з невеличким ( ¼ км завдовжки ) гренландським айсбергом. В крижаній воді загинуло до 1500 тис. чол. . Найбільший і найнадійніший корабель ХХ ст. не доплив до Америки.
Слайд 14. Грозові хмари - справжня фабрика з виробництва граду.
Як правило, град випадає в теплу пору року.
У градин може бути різна конфігурація – кулі, конуси, еліпси, яблука та інше, а також неправильна форма.
Великі градини при падінні розвивають швидкість до 160 км / год,
Градина вагою близько 800 грамів впала в 1970 році.
Слайд 15. Сніг утворюється у хмаринці з води, яка, замерзаючи, формує плоский шестигранний кристал. Кристал росте, приєднуючи інші часточки води і перетворюється на сніжинку:
білесенькі сніжиночки вродились ми з води.. – співають у новорічних хороводах.
Слайд 16. Сніг і лід – чудове місце для дитячих розваг:
Бабу здоровенную
уночі страшенную
Зліпимо гуртом.
Зробим очі чорнії
Ніс і рот червонії
буде, як мара.
День і ніч стоятиме
Вовка проганятиме
З нашого двора…
Слайд 17. Фізкультпривіт! ( зимові розваги ).
Стани води
_________________ ___________________ ______________________
Схема «Стани води в природі».
Якщо схема заповнена правильно то інструктор дасть групі перепустку до наступної локації.
Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).
Кроки пізнання
Найчастіше вода в природі зустрічається в рідкому стані.
Підкресли правильне та впиши пропущене.
Отже, вода, розчиняючи одні речовини і не розчиняючи інші, має властивість вибірково розчиняти.
Властивості води |
Схема. Властивості води, як рідини
Якщо схема заповнена правильно то інструктор дасть групі перепустку до наступної локації.
Інструктор контролює роботу групи ( учні працюють за завданнями, що знаходяться на столі . До наступного завдання переходять лише тоді, коли виконали попереднє ).
Ось ціла купа словосполучень, фото, заголовків. Їх треба перебрати і посортувати:
Поверни Сові втрачені знання:
Учасники пошукових груп розміщують створений плакат на стіні біля Сови і по черзі повертають лісовій жительці втрачені знання.
Вона вдячна учням і дарує кожному крапельку тепла ( смайлики з прислів’ями та приказками про воду).
Додатки
Перепустка до локації 4
Перепустка до локації 3
Перепустка до локації 5
Властивості води, як рідини
Путівник
Поверну Сові втрачені знання:
Посортуй
Стани води в природі
Поширення води в природі
Властивості води, як рідини
Не має кольору
Не має запаху
Не має смаку
Розширюється при нагріванні
Перебуває в трьох станах
Вільно переходить з одного стану в інший
Стискається при охолодженні
Закипає при температурі +1000С
Вибірково розчиняє
Текуча
Випаровується
Прозора
Локація 6 (смайлики з приказками)