Урок "Квітка. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження: Будова і різноманітність квіток"

Про матеріал
Стривай! Не рви! Квіти - це природи діти. Дивись, як розпустились пелюстки Повинні вміти розуміти, Що їх потрібно берегти.
Перегляд файлу

Тема уроку: Квітка. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження: Будова і різноманітність квіток.

 

Мета: сформувати в учнів поняття про будову та різноманітність квіток; продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу; умінні працювати в групах, з роздатковим матеріалом, порівнювати, роботи висновки; працювати з додатковою літературою, роботи цікаві доповіді, застосовувати отримані знання на практиці; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки; виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі.

Методи: словесні (бесіда, розповідь, пояснення, робота з підручником); практичні (лабораторна робота, спостереження під час лабораторної роботи); наочні (ілюстрування, опорних сигналів).

Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань; подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань; постановка взаємопов'язаних проблемних запитань; онлайн-тестування, загадки.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця "Квітка", модель квітки, гербарії, малюнки, живі квіти, опорні конспекти, зошити, кросворд "Квітник", листівки "Квіти", "Квіти-годинники", "Лікарські рослини", "Зелена аптека".

Основні поняття і терміни: Квітка, генеративний орган рослини, статеве розмноження, оцвітина, маточка, тичинка, квітконіжка, чашолистик, зав’язь, зачаток, спермій.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності учнів і класної кімнати до уроку. Перевірка присутніх.

Сьогодні ми з вами будемо говорити про прекрасні створіння природи – квіти.

            Епіграфом до нашого уроку є :

Стривай! Не рви!

Квіти - це природи діти.

Дивись, як розпустились пелюстки

Повинні вміти розуміти,

Що їх потрібно берегти.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Активізація опорних знань.

Онлайн-тестування з теми «Голонасінні» за покликанням: https://naurok.com.ua/test/test-z-temi-golonasinni-3097656.html

 

ІII. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Квіти - неповторний дарунок природи. І, дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові, яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Їхнє безкінечне розмаїття, витончена гама барв і пахощів позитивно впливають на наші емоції і загальний психічний стан. Вирощування рослин, складання букетів і композиції створюють гарний настрій.

Чи задумувались ви колись про те, яке значення для рослини мають квітки? Сьогодні ми спробуємо це з'ясувати.

Темою нашого уроку сьогодні є:  Будова і різноманітність квіток. Лабораторна робота: Будова і різноманітність квіток.

Мета уроку: ...

План нашого уроку: 

1. Будова квітки

2. Різноманітність квіток

3. Цікова знати, що … .

 

IV. Пояснення нового матеріалу.

Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди.

Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. Гете в праці «Метаморфози рослин» у 1790 році.

Отже, квітка - це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин . Запишіть це визначення до зошиту.

Квітка - це орган статевого розмноження рослин. Вона складається з квітконіжки, квітколожа, чашечка складається з видозмінених чашолистків, віночок складається із переважно яскраво забарвлених видозмінених листків - пелюсток.

Головні частини квітки - тичинки і маточки.

Маточка: приймочка, стовпчик, зав'язь.

Тичинка: пиляк, тичинкова нитка.

Користуючись підручниками, складіть у зошитах таблицю такого характеру:

Частина квітки

Будова

Функції

Квітконіжка

Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка; квітки без квітконіжок називаються сидячими (соняшник, подорожник)

Розташування квітки

Квітколоже

Вісь квітки , на якій розташовуються всі частини квітки, за формою може бути опуклим, видовженим, укороченим, плоским або увігнутим

Вісь квітки, на якій розташо­вуються інші частини квітки

Чашолистки (чашечка)

Зовнішня частина подвійної оцвітини, що складається з чашолистків, видозмінені листки переважно зеленого ко­льору, які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання;може бути роздільнопе - люсткова або зрослопелюсткова

Захист внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання

Пелюстки

(віночок)

Внутрішня, яскраво забарвлена частина подвійної оцвіти­ни, що складається з пелюсток ,що сприяють запиленню; з пелюсток утворєються вільно - або зрослопелюстковий віночок квітки

Сприяють запиленню

Тичинки

Репродуктивні органи квітки, у яких утворюються пилкові зерна; тичинка складається з пиляка й тичинкової нитки

Утворення пилкових зерен

Маточки

Репродуктивні частини квітки, складається із зав'язі і приймочки, яка розташована на стовпчику. В результаті зрощення країв одного або декількох плодолистків утворюються насінні зачатки.

Утворення насінних зачатків

Оцвітина (сукупність чашолистків і пелюсток)

  •        проста (є лише чашолистки або пелюстки)                    
  •        подвійна (є і чашолистки й пелюстки)     
  •        без оцвітини, або голі ( верба - запилюється вітром).        

Типи віночка:

  •        вільнопелюстковий (шипшина, сон-трава);
  •        зрослопелюстковий (чорниця, берізка, дзвоники).

Робота із зошитом

Учні підписують частини квітки та будову маточки й тичинки.

 

Різноманітність квіток

Квітки вражають своєю різноманітністю за забарвленням, розмірами, симетрією, статтю, тощо...

Типи  квіток за статтю

Одностатеві 

Двостатеві  

Нестатеві

Тичинкові

(є тільки тичинки)

маточкові 

(є тільки маточки)

(є тичинки й маточки)

(немає ні тичинок, ні маточок)

Кукурудза, огірки

Лілія, груша, вишня

Ромашка, соняшник, волошка

Рослини (за наявністю тичинок і ма­точок у квітці)

Однодомні - рослини у яких тичинкові та маточкові квіти розвиваються на одній рослині (огірки, кукурудза).           

Дводомні – це рослини, у яких маточкові квіти розвиваються на одній рослині, а тичинкові на іншій (тополя, верба, коноплі). 

За симетрією розрізняють квітки:

Правильна квітка

Якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, її називають правильною або актиноморфною. Правильні квітки у вишні, тюльпана, троянди, лілії, суниці…

Неправильна квітка

Якщо через квітку можна провести лише одну площину симетрії – вона неправильна або зигоморфна. Неправильні квітки у гороху, квасолі, акації, кропиви… Такі квіти мають двобічну симетрію.

Асиметрична квітка

Іноді у квітці неможливо провести жодної площини симетрії, тоді квітку називають асиметричною. Такі квітки мають гладіолуси, канни, антуріум…

 

Фізкультхвилинка

Хто ж там, хто вже там стомився?

І додолу похилився.

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати вище руки підніміть

І спокійно опустіть, розведіть їх в сторони

Щоб були опорою, плесніть кілька раз

За роботу! Все гаразд.

 

V. Лабораторне дослідження

Тема: Будова та різноманітність квіток.

Мета: навчитися розрізняти основні частини квітки, складати формулу квітки

Матеріали та об'єкти дослідження: живі квіти, гербарні зразки, таблиця, модель квітки, опорні конспекти, підручник, листівки. 

Хід роботи:

1. Розгляньте квітку, знайдіть квітконіжку й квітколоже, чашолистки, пелюстки, тичинки й маточки.

  1. Підрахуйте кількість чашолистків, пелюсток, тичинок і маточок. Зверніть ува­гу на те, чи зрослися чашолистки й пелюстки між собою, чи ні, правильна чи непра­вильна квітка.
  2. Розгляньте запропоновану квітку й опишіть її за таким планом: назва рослини, тип оцвітини, тип чашечки, тип віночка, тип квітки за симетрією, тип квітки за статтю, формула квітки. Порівняйте квітку, яку ви описували, з квітками, які описували інші учні. Чим квітки відрізняються?
  3. Замалюйте будову квітки в робочий зошит і підпишіть назви її частин.
  4. Зробіть висновки до роботи, записавши в зошиті відповіді на запитання. Чому квітка є видозміненим пагоном? Які особливості будови квітки свідчать про те, що во­на є органом розмноження?

Костіков 6 к.bmpКостіков 6 клас.bmp

 

VІ. Закріплення, узагальнення та систематизація знань учнів.

Для закріплення нового матеріалу я вам буду зачитувати віршовані загадки та запитання, а ви будете мені говорити відповіді до них. За правильну відповідь кожен з вас отримає додаткові бали.

1. Що собою являє квітка? Яку роль відіграє?       

Квітка - це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин .

2. В квітконіжці у рослини є розширена частина. Хто здогадається як вона називається? (Квітколоже)

3. Як продовження стебла у рослини називається, На якому, власне, квітка пагоні тримається? (Квітконіжка)

4. Назвіть у квітці на рослині головні її частини. (Маточка та тичинки)

5. А яка частина квітки длякомах дуже помітна? Як називається та з чого складається? (Віночок, складається з пелюсток)

6. Зазирнемо ми у квітку і побачимо тичинку. Хто здогадається, з чого вона складається? (З тичинкової нитки і пиляка)

7. Пилякові зерна в пиляку зберігаються. А сукупність зерен цих як називається? (Пилок)

8. Запилення, запліднення в квітці відбувається. Із насінного зачатку що розвивається? (Насінина)

9. В квітці в кожній маточці на горі частина є. Яку назву вона має? Яку роль відіграє? (Приймочка, приймає пилок) 

 

Повідомлення учнів творчої групи (випереджальне завдання)

Цікаво знати, що…

1. Найбільші квіти в рафлезії Арнольди. Це рос­лина Індонезії і Філіппінських островів. Уперше вона була виявлена європейським ботаніком Арнольді у 1818 р. Росте рафлезія в тропічних лісах де багато різноманітних ліан, і на одній з них живе рафлезія – рослина – паразит, яка не має ні листя, ні стебла, і складається з однієї великої квітки та коренів, які просмоктуються до кореня хазяїна. Її легко впізнати за запахом, схожим на запах гниючого м’яса. Цим смородом рослина приваблює мух і жуків для запилення. Великі квітки рафлезії (вага майже 7 кг, діаметром більше метра) мають п’ять товстих пелюсток червоного кольору зі світлими плямами, насіння дуже дрібне. Іно­ді рафлезію називають квіткою сло­на, і не лише за її розміри. Роздавлю­ючи її плоди ногами, слони перено­сять насіння й «висівають» його на своїх стежках.

2. Найменша квітка не більша за го­ловку булавки - це вольфія  безкоренева , яка є і найдрібнішою серед усіх вищих рослин на Землі, діаметр квітки лише 0,1 мм, а вага плода -  0,00007 г.,  живе в стоячих водоймах. Квітки в неї одностатеві , тіло має вигляд зеленої пластинки , корені відсутні. Вона дуже рідко цвіте, розмножується вегетативно. Вольфія близька родичка ряски й нерідко трапляється поруч біля неї.

3. Квітки баобаба – рослини, яку називають восьмим дивом світу, розпускаються і цвітуть тільки одну ніч . Вони запилюються лемурами та кажанами, які ласують їхнім нектаром ...

4. Середині квіток  багатьох  рослин температура вища, ніж в оточуючому середовищі, завдяки диханню.

5. Різноманітне   забарвлення квіток зумовлене пігментами, найважливіше місце серед яких належить антоціанам . Під такою назвою поєднуються хімічні речовини синього, фіалкового, червоного кольорів . Білий колір у рослин зумовлений відсутністю пігментів і наявністю в пелюстках дрібних повітряних порожнин , від яких відбиваються промені сонячного світла.           

 

VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

Вам вдячна учні за увагу, за вашу щирість, доброту,

Я зичу вам умінь, наснаги, знання хапайте на льоту,

Бажаю щастя всім без краю, й сердечним бути повсякчас.

 

VIII. Домашнє завдання

Завдання маєте додому, всі в щоденник запишіть:

конспект вивчіть всі та вправу ось таку зробіть:

№1 та №2 на сторінці 30 робочого зошита.

 

Завдання творчого характеру: скласти синкан "Квіти" або скласти кросворд до теми «Квітка».

 

IХ. Рефлексія:

Як ви почували себе на уроці?

Що сподобалось, а що не сподобалось підчас уроку?

Як отримані знання можна використати у вашому життя?

Як ви працювали на уроці?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 

Квіти в міфах, легендах…

Квітка троянди пов’язана з дочкою Зевса – Афродітою – богинею кохання, краси, яка і придумала червону троянду. За легендою раніше всі троянди були тільки білими. Дізнавшись про смерть Адоніса, якого розірвав вепр на полюванні, богиня кинулась до місця його загибелі, не помічаючи гострих колючок дикої троянди – шипшини. Краплини крові потрапили на білі квіти і зробили їх червоними.

Учень давньогрецького лікаря Ескулапа Пеон зцілював богів з допомогою рослини яку згодом було названо його іменем Півонією.

            Мак – це не квіти, це кров загиблих, що піднімається до нас із землі, перетворившись на криваві квіти. Просить нас молитися за упокій грішних душі.

 Барвінок – з вічнозеленими листями і небесно-блакитними квіточками. Він супроводжує людину від колиски до могили. У відварі купали немовлят. Щоб рослин здоровими і щасливими. Ним заквітчують окиси дівчат. Він ріс біля криниці, щоб вода була чиста і цілюща. На кладовищах – символ вічної пам’яті. Вважали, що він оберігає людину від влади диявола і нечистої сили. Його вивішували над дверима.

            Чорнобривцями у Мексиці прикрашають житло. В Африці – чудовий засіб проти мух, а ще використовують індіанці висушені чорнобривці як паливо. Ефірна олія цих рослин, застосовується для виготовлення одеколону «Місячний камінь» і парфуми «Ніжність». А Грузії чорнобривці додають до страв як приправу, тому, що крім аромату, вони містять вітаміни А.В.С, А в нас, на Україні, називають чорнобривці бархатки, оксамитки. Існує легенда про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чоботи, що мали яскраві червоні халяви та чорні голівки.

 Стверджують, що у щільно зімкнутому бутоні тюльпана перебувало людське щастя, і ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися різними способами: хто – силою, хто – хитрощами, хто закликанням.

            І йшли до тієї квітки і старі і молоді, здорові й каліки, йшли царі й жебраки. Натовп напливав. То щезав. Але все марно – щастя не давалось до рук. Та ось одного разу луками де росла квітка, йшла жінка. Бідна натомлена, вела вона за руку свого маленького хлопчика, аж раптом звіддаля помітила золотистого батончика, про якого так багато чула. Жінка й не збиралася його відкривати, знала, що це неможливо, але й хотілося лише подивитись на цю квітку. І, о диво! Тієї ж миті тюльпан розкрився сам по собі.

Розслини-розвідники

 Мак, що росте поблизу селища Аткиз, що в Вірменії, не схожий на мак у нашій місцевості. Його пелюстки розсічені на смужки, а квітка здається махровою. Така ненормальність властива всім рослинам, що ростуть у цьому районі. Справа в тім, що в ґрунті тут заховані поклади свинцю та цинку.

Рожевий Іван-чай, що росте над місцями залягання уранових покладів, може

утворювати всю гаму забарвлення квіток від білого до яскраво-пурпурового. Наприклад, поблизу уранових рудників на Алясці були зібрані квітки іван-чаю восьми різних відтінків.

 А в волохата сон-трава з великими фіолетовими квітками зовсім замінилася, бо над покладами нікелевих руд можна зібрати букет з однієї рослини, але з квітками найрізноманітнішого зображення – від білого до голубого й синього.

 Ботаніки встановили, що солодка звичайна з білими квітами пишно розростається, рясно цвіте й плодоносить. Саме там, де в ґрунті близько від поверхні залягає тільки прісна вода. Над солоними підгрунтовими водами ця рослина має пригнічений вигляд – дрібна, цвіте слабо, забарвлення квіток бліде й змінене.

Рослини-барометри

 Квітка мальви прив’яла, змінилась вологість повітря, наближається дощ.

 Квітки жовтої акації маленькі й непоказні. Спостерігаючи за квітами цієї акації, можна помітити, що іноді на них немає жодної комахи, іноді – хмари комах. Я рослина чутлива до зміни вологості повітря, але не закриває своїх квіток, як це роблять інші рослини, а навпаки: відкриті квіти посилено починають виділяти солодкий сік – нектар перед дощем, що й приваблюють комах.

 Оранжеві квітки нагідок закриваються попереджаючи про те, що буде дощ.

 Мальви, нагідки, кульбаба, конюшина – це рослини – барометри, що попереджають про негоду «поведінкою» своїх листочків, стебел і квіток.

Цікаво знати, що …

У Кожного народу є своя улюблена рослина – символ. У канадців – клен, росіян – береза, а у нас верба і калина, чорнобривці, волошки, нагідки, соняшник, мальви… Квіти були оберегами, ними лікували, оберігали від зла. Квіти – це історія нашого народу, квіти – це наша природа, квіти – це ми. Квіти, як і музика, створюють піднесений настрій, надихають на творчість:

Люби природу не як символ душі своєї

Люби природу не для себе, люби для неї

Квіти – це історія народу

Квіти – це наша природа

Квіти – це ми.

Вмійте природу любити,

Кожній стеблині радіти

В полі, у лузі, над яром, -

Квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задарма

Гілки не втни для забави!

Ти – людина у цьому світі,

І тому ти за все в отвіті.

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинні творити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 листопада
Переглядів
9
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку