Урок з біології на тему »Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів. Значення лишайників у природі й у житті людини».
Мета.
Освітня. Розширити знання учнів про різноманітність організмів на планеті: ознайомити із симбіотичними організмами – лишайниками; дати їм коротку характеристику; розкрити їх значення серед рослинності планети.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності рослин, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати уміння спостерігати, аналізувати.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, лишайників, до рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина, міфологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій лишайників, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: симбіоз, симбіотичні організми, ліхенологія, накипні, листуваті, кущисті лишайники, ягель.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Доповнити речення:
- гриби, які утворюють плісняву на поверхні харчових продуктів, шкіри, паперу, органічних рештках називають …………
- аспергил та пеніцил відносять до …………….
- мукор – це ………
- грибниця у нижчих грибів ……………..
- до нижчих грибів належать ………………
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Серед дерев,запашних квітів,декоративних чагарників ми не помічаємо різнокольорові плями або пластинки з дивними лопатями по краях на корі дерев,стріхах будинків або камінні. Між цим це дуже цікаві організми. Відомий російський учений К.А.Тімірязєв назвав ці організми «рослинами-сфінксами». «Сфінкс» у переводі з грецької мови означає »чудовисько,символ загадковості». Щоб визначити ці організми,ви повинні розгадати кросворд і по вертикалі прочитати назву цих загадкових рослин.
По горизонталі:
|
|
|
Л |
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|||||||||
|
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Й |
|
||||||||||||||||
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|||||||||
ІІІ.Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1.Будова та живлення лишайників.(Розповідь вчителя,робота з підручником, ст.196).
Лишайники – своєрідні організми, які утворилися внаслідок співжиття гриба і водорості. Таке співжиття називають симбіозом. Їхнє тіло складається з гіфів гриба та клітин водорості. Гіфи гриба постачають воду й мінеральні речовини, а клітини водорості синтезують, утворюючи органічні речовини. Органами прикріплення у лишайників є ризоїди( пучки гіфів гриба). Ріст у лишайників дуже повільний, але живуть довго – сотні і тисячі років.
Вчитель: Якого лишайники забарвлення ?Від чого воно залежить ?
2.Розмноження лишайників( робота підручником,ст.198,бесіда,обговорення способів розмноження лишайників)
3.Місця існування лишайників. Перегляд відео «Лишайники» ,обговорення).
4.Різноманітність лишайників (учні працюють у групах,заповнюють таблицю)
Різноманітність лишайників
Тип слані |
Характеристика |
Представники |
Листуваті |
|
|
Кущисті |
|
|
Накипні |
|
|
Обговорення отриманих результатів.
5.Значення лишайників в природі та для людини (робота з підручником, ст.198-199,складання схем,обговорення) .
ІV.Узагальнення та систематизація знань.
Чудернацькі рослини ці лишайники. Всередині них живуть одночасно два живі організми-гриб і водорость. Гриб забезпечує захист та надходження води і мінеральних речовин,а водорості виробляють поживні речовини. Так вони допомагають одне одному. А як посваряться-кожен живе самостійно. Лишайники мають найрізноманітніше забарвлення,але більшість із них-зелені. Ще вам розповідали про індикатори,але я не дуже зрозумів,що це таке. Здається,якщо на подвір'ї ростуть лишайники-повітря забруднене. Лишайники-справжнісінькі чудовиська,які дуже швидко ростуть і досягають великих розмірів.Оселяються на стовбурах дерев,камінні,стріхах будинків,у ставках та озерах.Дуже невибагливі до умов.
Спробуйте з‘ясувати,де саме барон Мюнхаузен помилився.
2.Оберіть правильні твердження:
Лишайники не переносять засуху і низькі температури.
Лишайники – це єдиний організм, що складається з гриба і водорості, що живе в симбіозі.
Лишайники вбирають воду з ґрунту за допомогою коренів.
Лишайники можна зустріти в лісі, горах, на лугах.
Водорості синтезують органічну речовину, гриби всмоктують воду і мінеральні речовини.
Ягель мешкає в наших лісах.
Лишайники швидко ростуть.
Лишайники вимогливі до чистоти повітря.
Розрізняють 3 види слані лишайників.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
§ 51
Завдання за вибором: скласти кросворд за темою «Лишайники»
(оцінка – «7-9»)
Подумайте та дайте відповідь, чому лишайники називають “піонерами рослинності” ? Відповідь дайте в цікавій формі
(в вигляді малюнків, віршів, розповідей ).
(оцінка – «10-12»)
.