»Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів. Значення лишайників у природі й у житті людини».

Про матеріал
Конспект уроку з біології для учнів 6 класу .Тема 5. Гриби. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Перегляд файлу

Урок  з біології  на тему »Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів. Значення лишайників у природі й у житті людини».

Мета.
Освітня. Розширити знання учнів про різноманітність організмів на планеті: ознайомити із симбіотичними організмами – лишайниками; дати їм коротку характеристику; розкрити їх значення серед рослинності планети.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності рослин, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати уміння спостерігати, аналізувати.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, лишайників, до рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина, міфологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій лишайників, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: симбіоз, симбіотичні організми, ліхенологія, накипні, листуваті, кущисті лишайники, ягель.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Доповнити речення:
- гриби, які утворюють плісняву на поверхні харчових продуктів, шкіри, паперу, органічних рештках називають …………
- аспергил та пеніцил відносять до …………….
- мукор – це ………
- грибниця у нижчих грибів ……………..
- до нижчих грибів належать ………………

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Серед дерев,запашних квітів,декоративних чагарників ми не помічаємо різнокольорові плями або пластинки з дивними лопатями по краях на корі дерев,стріхах будинків або камінні. Між цим це дуже цікаві організми. Відомий російський учений  К.А.Тімірязєв назвав ці організми «рослинами-сфінксами». «Сфінкс» у переводі з грецької мови означає »чудовисько,символ загадковості». Щоб визначити  ці організми,ви повинні розгадати кросворд і по вертикалі прочитати  назву  цих загадкових рослин.

По горизонталі:

  1. Вегетативне тіло багатоклітинних водоростей, грибів.
  2. Симбіоз міцелію гриба й коріння рослини.
  3. Вищі гриби,що мають шапку.
  4. Речовини, які вбивають або галь­мують ріст і розмноження хворо­ботворних мікроорганізмів. 
  5. Препарат,одержаний з грибів.
  6. Сукупність гіфів.
  7. Симбіоз міцелію гриба й коріння рослини. 
  8.  Гриб, який завдає шкоди дерев­ним рослинам.

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

Ш

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Й

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

ІІІ.Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. 

1.Будова  та живлення лишайників.(Розповідь вчителя,робота з підручником, ст.196).

Лишайники – своєрідні організми, які утворилися внаслідок співжиття гриба і водорості. Таке співжиття називають симбіозом. Їхнє тіло складається з гіфів гриба та клітин водорості. Гіфи гриба постачають воду й мінеральні речовини, а клітини водорості синтезують, утворюючи органічні речовини. Органами прикріплення у лишайників є ризоїди( пучки гіфів гриба). Ріст у лишайників дуже повільний, але живуть довго – сотні і тисячі років.

Вчитель: Якого лишайники забарвлення ?Від чого воно залежить ?

2.Розмноження лишайників( робота  підручником,ст.198,бесіда,обговорення способів розмноження лишайників)

3.Місця існування лишайників. Перегляд  відео «Лишайники» ,обговорення).

4.Різноманітність лишайників (учні працюють у групах,заповнюють таблицю)

Різноманітність лишайників

Тип слані

Характеристика

Представники

Листуваті

 

 

Кущисті

 

 

Накипні

 

 

 

Обговорення отриманих результатів.

5.Значення лишайників в природі та для людини (робота з підручником, ст.198-199,складання схем,обговорення) .

 ІV.Узагальнення та систематизація знань.

  1. Біологічна гра»Вір». Знайди помилку барона Мюнхаузена.

               Чудернацькі рослини ці лишайники. Всередині   них живуть одночасно два живі організми-гриб  і   водорость.  Гриб забезпечує захист та надходження        води і мінеральних речовин,а водорості виробляють поживні речовини. Так вони допомагають одне одному.  А як посваряться-кожен живе самостійно. Лишайники мають найрізноманітніше забарвлення,але більшість із них-зелені. Ще вам розповідали про індикатори,але я не дуже зрозумів,що це таке. Здається,якщо на подвір'ї ростуть лишайники-повітря забруднене.   Лишайники-справжнісінькі чудовиська,які дуже швидко  ростуть і досягають великих розмірів.Оселяються на стовбурах дерев,камінні,стріхах будинків,у ставках та озерах.Дуже невибагливі до умов.

Спробуйте з‘ясувати,де саме барон  Мюнхаузен помилився.

 

2.Оберіть правильні твердження:

Лишайники не переносять засуху і низькі температури.

Лишайники – це єдиний організм, що складається з гриба і водорості, що живе в симбіозі.

Лишайники вбирають воду з ґрунту за допомогою коренів.

Лишайники можна зустріти в лісі, горах, на лугах.

Водорості синтезують органічну речовину, гриби всмоктують воду і мінеральні речовини.

Ягель мешкає в наших лісах.

Лишайники швидко ростуть.

Лишайники вимогливі до чистоти повітря.

Розрізняють 3 види слані лишайників.

V. Підведення підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.

§ 51

 Завдання за вибором: скласти кросворд за темою «Лишайники»

(оцінка – «7-9»)

Подумайте та дайте відповідь, чому лишайники називають “піонерами рослинності” ? Відповідь дайте в цікавій формі

 (в вигляді малюнків, віршів, розповідей ).

(оцінка – «10-12»)

 

 

.


 

docx
Додано
8 березня 2019
Переглядів
2674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку