Урок "Л. Українка - поетична квітка України. М. Олійник "Леся""

Про матеріал
Розробка уроку літературного читання в 4 класі за підручником О. Савченко Твір розширює і поглиблює знання учнів про велику українську письменницю і поетесу Лесю Українку.
Перегляд файлу

                                  Урок літературного читання у 4 класі.

Тема уроку:  Л. Українка – поетична квітка України. М. Олійник „Леся”

 Мета: Розширити і поглибити знання учнів про велику українську письменницю і поетесу Лесю Українку. Розвивати вміння сприймати та аналізувати поетичні твори, вміння ставити запитання і знаходити на них відповіді в тексті, вчити відчувати красу художнього слова, розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення. Виховувати любов до рідної мови, її багатства.

Обладнання: портрет Лесі Українки, фотографії, вибрані твори Лесі Українки, “Дерево життя”, запис пісні на слова Лесі Українки.

Хід уроку.

І. Організація класу до уроку.

Повторення раніше вивченого матеріалу:

  •                               Пригадайте, як називається розділ, над яким ми працюємо на уроках читання?
  •                               Із творами яких письменників та поетів ви вже ознайомилися?
  •                               Над чим працювали на попередньому уроці?

ІІ. Вивчення нового матеріалу і первинне його закріплення.

Повідомлення теми і мети уроку.

     

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із життєвим і творчим шляхом ще однієї видатної поетеси України Лесі Українки:

У нашім класі на столі
Портрет стоїть у рамі.
Він всім знайомий –
І мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Землячка-поетеса.
Це гордість нашої землі
Нескорена, незламна Леся.

Саме ім’я Леся Українка – наче символ України. Воно викликає в нас світлі почуття радості від зустрічі з талановитою людиною, яка настільки любила свій народ, що взяла собі псевдонім Українка. Її життя – сонячний промінь – так звучить тема сьогоднішнього уроку. На уроці читання ми вже ознайомилися з її віршами. Сьогодні поглибимо знання про життя і творчість Лесі Українки. Ви самостійно вдома читали про поетесу і підготували невеличкі розповіді про її життя. Тому і пропоную працювати по групах: інформатори, знавці поезії, художники.

Інформатори, коли ви будете розповідати, то не повторювати сказане попереднім, а додавати нові відомості. А ви, уважно слухайте товаришів і доповнюйте їхні відповіді.

Розповіді учнів про Лесю Українку.Робота в групах .

Самостійне мовчазне читання учнями статті „ Леся Українка”

Вправа „Мікрофон”

- Яке справжнє імя Лесі Українки ?

-Де і коли вона народилася  ?   

- Коли Леся навчилася читати ?  

- Коли написала свій перший вірш ?   

-Кому його присвятила ? 

-Як підписала цей вірш?                                                       

Мені приємно, що ви уважно ознайомилися з життям Лесі Українки, багато чого довідалися про неї.

Робота над твором Миколи Олійника „Леся”

Гра „Передбачення”

-Як ви вважаєте про кого йтиметься в тексті?

Читання комбінованим способом вчитель - учень

- Які почуття викликав у вас твір?

Словникова робота

Читання колонок слів „луною” за вчителем , потім напівголосно в парах

смушева шапка             Микола  Гоголь          „Тарас Бульба”

порцелянова                 Олександр  Пушкін     „Енеїда”

кахель                            Салтиков – Щедрін    

пансіонат                       Леонід  Глібов

Читання тексту учнями „ланцюжком”

Гра „чи уважний ти читач?”

Тестування

1 Де збиралася сімя Косачів після вечері?

а) В батьківському кабінеті;

б) у вітальні ?;

в) у дворі.

2. Хто був учителем словесності Петра  Антоновича у Чернігівській гімназії?

а) Т. Шевченко;

б) Л.Глібов ;

в) І. Франко.

3. По якій книзі Ольга Петрівна  вчила дітей читати?

а) По Букварю ;

б) по „Кобзарю”;

в) по рідній мові.

4. Скільки часу Михайлик і Леся читали „ Енеїду”?

а) Місяць;

б) два тижні;

в) тиждень.

5. У скільки років Леся навчилася читати?

а) У чотири;

б) у п ять;

в) у сім.

6. Яку найпершу книгу прочитала Леся самостійно?

а) „ Кобзар”;

б) Про земні сили ;

в) „Тарас Бульба”

Перевірка тестів

Фізхвилинка

Вправа „Ромашка  Блума”

Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання

- Де збиралася родина Косачів?

- Яким був кабінет Петра Антоновича?

- Які книги  любили читати  батьки Лесі?

- Як відбувались літературні  вечори?

- Що читала маленька Леся?

А тепер, оскільки ви працювали вдома зі збірочкою “Вибрані твори” Лесі Українки, послухаємо,

як ви знаєте її поезію. Ви вже читали її вірші в попередніх класах, може хтось на сьогодні вивчив якийсь інший вірш, який найкраще сподобався?

Читання учнями віршів.

Слухання пісні “Колискова” на слова Лесі Українки.

Як бачимо, що Леся Українка була дуже талановитою. Вона писала оповідання, казки для дітей, драматичні твори, вірші, серед яких є і чудова колискова. А колискова – це дуже лагідна, ніжна, мелодійна пісня, яку співає жінка або матір над колискою своєї дитини. “Колискову” Леся Українка написала у 1890 році. На музику “Колискову” поклав композитор Яків Степовий. Я пропоную послухати уривок із цієї пісні і подумати, яку картину ви б намалювали і якими ви уявляєте дійових осіб?

Словесне відтворення пісні „ Колискова”

ІІІ. Заключна частина.

Творчість Лесі Українки дуже багата та різноманітна. Всі її поезії свідчать про велику любов до рідної землі, її вболівання за долю свого народу. Вона любила пісні й музику свого народу, його звичаї, вбрання, на голові носила віночок.

-Діти, подивіться на символічне дерево, життя і творчість поетеси. Поки ви ще не все знаєте про життя і творчість Лесі Українки, тому і листочків на дереві небагато. Будете зростати ви, буде поповнюватись і кількість листочків на дереві. А поки поясність, що означають ті дати, які написані на цих листочках.

25 лютого 1871 р. – народилась у м. Новограді-Волинському Лариса Петрівна Косач, майбутня видатна українська поетеса Леся Українка.

1880 р. – у дев’ятирічному віці Леся написала свій перший вірш “Надія”. Цей вірш її мати, відома українська поетеса Олена Пчілка, підписала псевдонімом Леся Українка).

1890 р. – Леся Українка написала вірш “Колискова”.

1893 р. – було надруковано першу збірку поезій Лесі Українки під назвою “На крилах пісень”.

1 серпня 1913 р. – у Грузії в м. Сурамі померла видатна українська поетеса Леся Українка.

Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. Ми з вами – земляки славетної поетеси. Ми живемо в Україні. Це наша Батьківщина, наша рідна земля, яку палко любимо.

V.Підсумок уроку.Рефлексія. 

 

-Що дізнались? 

- Що найбільше  зацікавило ?

- Що хотів автор показати у творі ?   

(Роль книжок у сімї  Лесі)

 

Сенкан    

Книга (  діти   самостійно     складають вірш)      

 

Домашнє завдання

 

   с. 97-100 читати

Підготувати розповідь про Лесю Українку                                                                  

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Frantsuh Nataliya
    Дякую за урок!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
1859
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку