Урок-лабораторна робота "Данте "Божественна комедія"

Про матеріал

Урок-лабораторна робота буде в нагоді колегам на етапі узагальнення матеріалу з теми. Він містить і форми перевірки знань, і різноманітні експерименти з текстом, і проблемні питання.

Перегляд файлу

                                                                     Аннабердієва Лариса Борисівна,

                                                                     учитель літератури Маріупольського навчально-

                                                                     виховного комплексу «Колегіум-школа» №1

 

Картинки по запросу данте алигьери картинкиКартинки по запросу данте алигьери картинкиКартинки по запросу данте  франческа картинки

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА                            

 

за  поемою Данте  «Божественна комедія»

                                                         Се віковічна повість кожного з нас, кожного, хто

                                                    думав, любив, помилявся, падав духом і знов підносився

 

                                                                                                                           І.Франко

 

                                                         Читання Данте-це випробування, проба духовної

                                                    зрілості.         

                                                                                                                           М.Андрєєв    

 

Юний друже!

 

Ти берешся до виконання лабораторної роботи з літератури.

При виконанні лабораторної роботи працюй за ІНСТРУКЦІЄЮ:

1. Визначення теми, мети, завдань лабораторної роботи.

2. Припусти, який висновок можна зробити після вивчення авторських мотивів твору. Це твоя гіпотеза. Запиши її, склади план дій за аргументацією.

3. Для виконання цієї роботи тобі необхідні знання таких понять, як: тема, ідея, мотив, підтекст, деталь, текстологічний аналіз.

4. Вивчи культурологічну довідку. Крок за кроком  слідкуй за  інструкцією, наприкінці  зроби висновок і проведи самооцінку своєї роботи.

 

АЛГОРИТМ РОБОТИ УЧНІВ:

1. Ознайомлення з темою роботи.

2. Обговорення в групі цілей і завдань роботи, інструкції по її виконанню.

3. Самопідготовка учнів у групах: виконання завдань.

4. Самооцінка діяльності.

 

Цілі та завдання: 

 

• розглянути авторську концепцію світобудови та людини в поемі,

• удосконалювати навички роботи з текстологічного  аналізу твору,

• показати концепцію світу за Данте, роль алегорії в розкритті теми та ідеї твору,

• розвивати комунікативні вміння, емоційно-ціннісні компетенції,

• виховувати культуру відповіді: послідовність, логічність, доказовість; вміння бачити асоціативні зв'язки між різними видами мистецтва,

• формувати філософське сприйняття навколишнього світу

 

 

Правила роботы на лабораторному занятті:

БАЖАНО                                                                                      ОБОВЯЗКОВО

 

Бути позитивним                                                                                       Говорити лаконічно

Говорит від себе                                                                                        Бути активним                                    

                                                                                                                     Не перебивати

ХІД РОБОТИ:

 

І. ФОРМУВАННЯ ГРУП-ЛАБОРАТОРІЙ.

Умови: у групі повінні буті учні різних рівнів компетентностей .

 

ІІ. ЛАБОРАТОРНІ  ДОСЛІДЖЕННЯ: експерименти № 1-6

Експеримент № 1.

 

1.Сформулюйте тему лабораторної роботи та визначте, що стане з предметом дослідження і що в цьому може допомогти?

 2. Прочитайте  епіграф до уроку. Як ви розумієте вислів І. Франка та М.Андрєєва? Це твоя гіпотеза.

 3.Запиши цю гіпотезу в зошит.

 

Культурологічна довідка: чому «комедія» і чому «Божественна»?

    Данте назвав свою поему «комедією» за усталеними середньовічними канонами: так називали тоді твори, які починалися сумно (пекло), а закінчувалися щасливо (рай). Епітетом «божественна» поему наділив біограф Данте, автор відомого «Декамерона» Дж.Боккаччо.

 

Експеримент № 2.  

Спільна робота лабораторій. Аналітична бесіда за питаннями  до тексту твору.

• Чому використано саме таку кількість пісень у поемі? Чи важливі цифри в поемі?

• Чому Данте стоїть на кордоні Середньовічної літератури та літератури Відродження?

Розтлумачте  поняття: терцина, алегорія, а також розгорнута алегорія.

• Охарактеризуйте концепцію світобудови Данте.

• Чому історія кохання Франчески та Паоло настільки вразила автора?

• Як ви думаєте, чому в програму з літератури увійшли саме ці фрагменти поеми, а не інші?

• Що означає для сучасної людини «Божественна комедія» Данте?

• У чому новаторство Данте?

Експеримент № 3.  «Пошук відповідностей» Ви згадали, що таке алегорія, тепер знайдіть відповідності та  заповніть таблицю.

 

Лев

Пристрасть, честолюбство

Пантера (рись)

Алегоричне втілення заблукавшого людства

Вовчиця

Втілення земного розуму, супутник Данте в поемі.

Ліс

Владолюбство, насильство

Вергілій

Алегорія кохання та небесної мудрості

Беатриче

Жадібність, користолюбство

Данте

Людське життя

 

Експеримент № 4.  Пошуково-дослідницька робота з текстом в групах:

Група 1.

 

     кола пекла                     

                              гріхи

1

душі зрадників;

2

душі єретиків (сіячів релігійних чвар);

3

душі гнівних і заздрісників;

4

душі черевоугодників;

5

душі вбивць, самогубців, богохульників, лихварів;

6

душі лицемірів, звідників, звабників, злодіїв, призвідників розбрату, сектантів;

7

душі скупих і марнотратників;

8

душі тих, хто не зміг визначитися, з ким бути: чи з богом, чи з дияволом;

9

душі  похітливих;

 

Група 2. Дайте відповіді на питання за уривком поеми:

А) Що говорить Данте про те, як визначається душам померлих місце в пеклі?

Б) Чим відразу ж здивувало Данте пекло?

В) За що люди потрапили в перше коло пекла?

Г) Знайдіть в тексті епітети та дієслова, що характеризують вихор.

Д) Чому уподібнюється натовп грішників?

Е) Ким в історії була героїня пісні Семіраміда?

Ж) Ким в історії була героїня пісні Клеопатра?

З) Через яку блудницю розгорілася Троянська війна?

І) Увага Данте та Вергілія привертає пара тіней, що ніжно обнялися та не залишають один одного ні на хвилину. Хто вони такі?

К) Що означають слова Франчески: «У той день ми книгу далі не читали»?

Л) Чому Франческа та  Паоло не проміняють свої муки в другому колі пекла, тобто не розлучаться  ніколи?

 

(Відповіді на питання за  уривком з поеми:

А) и каждому в Аду то место дал,
Какое преступленью подобает…

Б) Неистово вихрь Ада духов гнал
без остановок, с силой быстротечной,
вертел их, мучил, больно ударял…

В) … за плоти грех природный,
за то, что ум желанью уступал.

Г) Покарання для них - пекельна буря, яка жене грішників з тією силою, з якою вони

віддавалися своїм пристрастям: «несамовито», «з силою швидкоплинною», «крутив їх,

мучив, боляче бив », « пригнав їх до прірви кінцевої ».

 

Д) Осенним журавлям, поющим стенанья:
Как журавли летят, поют стенанья
и в небе цепи длинные плетут,…

 

Е) Славетна ​​цариця Вавілона, яка хіть розлила, як повінь. Щоб виправдати свої ганебні справи, Семіраміда всі бажані примхи закріпила законом. Вона віддавалася розпусті, це ж дозволяла й підданим.

Ж) Остання цариця Єгипту, блудниця. Вона була розумна, освічена, була Коханкою римського монарха Юлія Цезаря, дружиною римського імператора Марка Антонія.

З) Через Олену, дружину царя Спарти Менелая. Вона славилася незвичайною красою, що всі грецькі царі хотіли взяти її за дружину. Олена ж вийшла заміж за Менелая, брата царя Агаммемнона з Мікен. На жаль, богиня любові та краси Афродіта обіцяла Олену Парису - синові Троянського царя. Вона змусила Олену закохатися в нього, і закохані втекли до Трої. Агаменона розлютило приниження брата. Він нагадав грецьким царям про їхні клятви та організував великий військовий похід на Трою, щоб повернути Олену. Троя була потужною фортецею і не обіцяла легкої перемоги. Десять років греки облягали місто та вели війну.У цій війні загинуло дуже багато відомих воїнів: Ахілл, Гектор, Паріс.

І) Це були молоді закохані Франческа та Паоло. Данте зустрічається з ними в другому колі пекла, де пекельний вітер мчить душі тих, «кого земна плоть кликала». Почуття Данте не абстрактно: це живе співчуття. Для нього земне кохання не щось нице, негідно людей. Воно - шляхетне з почуттів, що посуває  людину на великі діяння.

К) Це натяк героїні на те, що в той день вони обидва були вбиті її чоловіком.

Л) Вони навіть в пеклі спокійно нестимуть це горе удвох, як кажуть «нести свій хрест»: настільки сильним було їхнє кохання.)

Группа 3. Інтерпретація  історії кохання  Франчески та  Паоло.

 

а) Чому історію свого кохання розповідає тільки Франческа? Чому Паоло не промовив ані слова?

б) Чому автор втрачає свідомість після розповіді Франчески? Це відбувається лише тому, що він співчуває закоханим? Як пов'язаний із цим образ Галеота? Над якою проблемою змушує автора задуматися цей факт?

 

Група 4.  У листі до Кана Гранде делла Скала, правителю міста Верони, Данте повідомляє про ті завдання, які він ставив перед собою в «Божественній комедії». Він пише, що будь-який літературний твір має кілька сенсів: БУКВАЛЬНИЙ, АЛЕГОРИЧНИЙ, МОРАЛЬНИЙ, АНАЛОГІЧНИЙ, тобто веде до вершини, що розкриває внутрішній дух твору. Спробуйте знайти та сформулювати ці «сенси».

 

 (Приблизна відповідь: Буквальний сенс - зображення загробного світу; алегоричний - зображення покарання або нагороди людини за його справи, ідея піднесення душі; моральний сенс - напрямок людини до добра, настанова його на правильний шлях; аналогічний - Данте прямує до пекла за Вергілієм, який був там з героями своєї «Енеїди», містичний - осягнення Божественної любові через поезію, оспівування кохання як втілення вищої мудрості та краси. Ще виділяють і філософський сенс - питання буття, життя та смерті, гріха та святості.)

 

Експеримент№ 5. 1. Виконання тестових завдань

варіант 1

  1. Данте  народився

а) во Флоренції б ) у Ватикані в) у Равенні.

 

  1. Найбільш істотною частиною життя Данте стало кохання ...

а) до Лаури б) до Беатріче в) до Джеммі

 

  1. У поемі Данте використовує жанр:

а) видіння б) пісні в) лицарського роману

 

  1. Як зветься віршована строфа, якою написана «Божественна комедія»?

а) гекзаметр              б) терцина           в) катрен

 

  1. «Земную жизнь пройдя до половины…» Скільки це?

а) 35 років                  б) 40 років                  в) 50 років              

 

  1. Одна з цих тварин не зустрілася героєві.

а) Волчиця                б) Лев               в) Щур                 г) Рись (пантера)

 

  1. Звірі втілюють пороки, найбільш небезпечні для людини. Який порок втілює лев?

 а) брехня, зрада і хіть.  б), гордість і насильство,   в) жадібність і себелюбство.

 

  1. Чому провідник Данте - Вергілій?

а) Данте вважав його своїм учителем в поезії.

б) У творі Вергілія теж говорилося про подорож душі  загробним світом.

в) Він передбачив появу божественного отрока Ісуса.

г) Він найвідоміший поет Стародавнього Риму.

 

  1. Твір називається «комедія», бо:

а) Багато смішних сюжетів..         

б) Образ Бога - головний позитивний образ.

г) Данте, подібно Богу, створює картину загробного світу.

 

  1. Хто просить  Вергілія бути провідником Данте?

а) Бог б) Беатриче в) Люцифер

 

  1. Хто перебуває в першому колі пекла?

а)  Душі марнотратників і купців

б) Душі нехрещених немовлят і славних язичників

в) Душі похітливих

 

  1. Хто перебуває в дев'ятому колі пекла, окрім Люцифера?

а) дітовбивці б) твариноложці  в) зрадники

варіант 2

 

  1. Данте - один з великих поетів

а) Франції б) Італії в) Іспанії

 

  1. За що Данте був вигнаний з Флоренції?

а) за участь у заколоті

б) за свою «Божественну комедію»

в) він був вигнаний разом зі своєю партією білих гвельфів за участь в конфлікті з чорними гвельфами.

 

  1. Данте вперше зустрів Беатриче, коли йому було

а) 9 років    б) 14 років в) 18 років

 

  1. Епітет «Божественна» до комедії приєднав

а) нащадки    б) Дж.Бокаччо    в) автор       г) монарх

 

  1.  Як називається віршована строфа, якою написана «Божественна комедія»?

а) терцина              б) гекзаметр          в) катрен

 

  1. Скільки  частин  у «Божественній комедії»? Як вони називаються?

 

  1. Кожна частина складається з:

а) 30 пісень                 б) 35 пісень           в) 33 пісні 

 

  1. У якому віці взявся Данте за «Божественну комедію»?

а) 18 років               б) 35 років                  в) 50 років

 

  1. Шлях поетові перепиняють звірі, які втілюють пороки, найбільш небезпечні для людини. Який порок втілює вовчиця?

а) брехня, зрада і хіть.

б) гордість і насильство,

в) жадібність і егоїзм.

 

  1. Тінь якого римського поета супроводжує  Данте?

а) Вергілія     б) Горація       в) Овідія

 

  1. Хто супроводжує  Данте в Раю?

а) Вергілій          б) Беатриче          в) Янголи          г) Ісус Христос

 

  1. Скольки кіл Пекла існує за уявленням  Данте?

а) 7 кіл                 б) 9 кіл              в) 10 кіл              г) 13 кіл

 

5.2. Літературний диктант

Допишіть  речення.

1. Данте Аліг'єрі жив у ....

2. «Божественна комедія» написана в ...

3. Данте назвав твір комедією, бо в той час комедією називали поетичний твір з ...

4. «Божественна комедія» складається з 3 частин: ...

5.  «Пеклом» Данте супроводжує ...

6. «Пекло» складається з ... кіл

7. У центрі землі, нижчій точці «Пекла», знаходиться ...

8. У своїх трьох пащах Люцефер піддає страшним мукам ...

9. У першому колі (лімбі) тужать душі ...

10. Одіссея у Данте знаходиться  в ... колі «Пекла»

11. Сенс алегоричних образів лісу та пагорба ...

12. Строфа, яка використовується в комедії, називається ...

 

Експеримент №6.1.    Образи «Божественної комедії» в світовій культурі

      Розгляньте картини знаменитих художників, таких як: Делакруа «Данте та Вергілій» ( «Ладья Данте»), цикли ілюстрацій до поеми Вільяма Блейка, Доре «Данте та Вергілій у пеклі», картини Габріеля Россетті, М. Пикова «Франческа та Паоло», - а також познайомтеся з одноактною оперою Рахманінова «Франческа да Ріміні», симфонічною фантазією П.І. Чайковського «Франческа да Ріміні», сонатою-фантазією Ф.Ліста «Після прочитання Данте» та поділіться враженнями від побаченого та почутого. Чому тема Франчески та Паоло стала настільки популярна в різних видах мистецтва?

Експеримент №6.2.  Порівняння частин поеми з системою мистецтв.

      Багато мистецтвознавців стверджують, що Рай Данте - це музика, Чистилище - живопис, а Пекло - скульптура. Чи згодні ви з цим чи ні? Доведіть свою думку.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Задання на вибір:

1. Напишіть твір-мініатюру «Що значить для сучасної людини« Божественна комедія »Данте?»

2. Ви автор картини або колажу за мотивами поеми. Опишіть колірний фон подій у творі. Які кольори будуть переважати в кожній частині поеми та чому?

3. Знайдіть літературні паралелі історії Франчески та Паоло.

4. Прокоментуйте слова Ліни Костенко: «Хто скаже про нього: старий ВІН як світ? ВІН - Данте. Йому тільки тисяча літ».

 

                                          РЕЗУЛЬТАТИ ТВОЄЇ РОБОТИ:

 

Я вмію добирати аргументи та чітко доводити свою думку

3 бали

Я вмію робити логічні висновки

3 бали

Я вмію ставити запитання та відповідати  на них

3 бали

Я довів гіпотезу

3 бали

Усього

12 балів

Постав собі оцінку за роботу

 

Оцінка вчителя

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Груба Галина
    Дякую за цікавий матеріал! Візьму у методичну скарбничку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Tysiachna Lieila
    Гарна робота!!!! Дякую автору!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сасимович Елена
    Прекрасная работа, интересный материал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мацулєвич Ольга
    Дуже цікавий матеріал. Урок у формі лабораторної роботи сприятиме формуванню дослідницької компетенції учнів. Для мене це має велике значення. Дякую авторці за якісну розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
6 січня 2019
Переглядів
5063
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку