9 клас
Тема. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю , аналітизм, типовість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизм, натуралізм). Оноре де Бальзак «Гобсек».
Мета: формування предметних компетентностей: дати поняття про реалізм та етапи його формування; охарактеризувати ознаки реалізму як літературного напряму, його взаємодію з іншими напрямами в літературі; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати у старшокласників потребу в саморозвитку та самовдосконаленні; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.
Дидактична класифікація уроку
Тип уроку: урок-вивчення нового навчального матеріалу.
Вид уроку: урок-вивчення нової епохи.
Форма уроку: урок-лекція.
Обладнання: портрет письменника.
Протягом XIX ст. митці мінімізували естетику
і прагнули будувати художні твори майже
цілковито на зображенні реальності. У цім сенсі
все тогочасне класичне мистецтво було реалістичним.
Х.Ортега – і Гассет
Структура уроку
І Актуалізація опорних знань
а) організаційний момент
б) виголошення теми уроку
в) мотивація навчальної діяльності
ІІ Усвідомлення основного змісту уроку
а) робота з літературознавчим словником
б) робота з таблицею
в) слово вчителя
г) опрацювання біографії письменника
ІІІ Закріплення знань ,умінь і навичок
а) слово вчителя
б) інтерактивна стратегія «Одне слово»
IV Підведення підсумків
а) заключне слово вчителя
б) пояснення домашнього завдання
Хід уроку
I Актуалізація опорних знань
Організаційний момент
Виголошення теми уроку (учні записують тему уроку в зошит).
Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчатимемо епоху реалізм і знайомитись із біографією видатного французького письменника Оноре де Бальзака.
II Усвідомлення основного змісту уроку
Робота з літературознавчим словничком
Реалізм (лат. realis — речовий, дійсний.) — 1. Тип художнього пізнання світу — правдиве, об’єктивне відображення дійсності засобами того чи іншого мистецтва. Основоположним для реалізму стає принцип відповідності мистецтва реальній дійсності. Ключовою проблемою є взаємини людини й середовища, а також упливу конкретної соціально-історичної ситуації на формування особистості.
Іноді реалізм ХІХ ст. називають «класичним реалізмом» або «критичним реалізмом». Першим теоретиком реалізму вважається художник Жан Дезіре Гюстав Курбе, який обґрунтував програмові засади цього напряму.
Робота з таблицею
Характерні ознаки романтизму та реалізму
Романтизм |
Реалізм |
Зображення виняткового героя у виняткових обставинах |
Зображення типового героя в типових обставинах
|
Авторське сприйняття дійсності |
Відтворення дійсності, її правдоподібне зображення |
Самоцінність особистості, підкреслена незалежність її від суспільства, умов і місця існування |
Зображення людини в різноманітних соціально-побутових і психологічних зв’язках із навколишнім світом |
Суб’єктивність автора, вираз його ставлення до світу, ліризм |
Прагнення автора до об’єктивності |
Змалювання героя однією-двома яскравими, характерними, опуклими рисами, фрагментарно |
Створення характеру героя як багатогранного, неоднозначного, внутрішньо суперечливого |
Нерозв’язність конфлікту, неможливість або умовний характер успішного результату |
Вирішення конфлікту і благополучний результат досяжні |
Слово вчителя
Представники реалізму: Література — О. Бальзак (Франція), Ч. Діккенс (Англія), Л. Толстой (Росія), Панас Мирний (Україна); живопис — Ж. Д. Г. Курбе, Ф. Мілле, М. Пимоненко; музика — Дж. Верді, М. Мусоргський.
Приблизно в 1830-1850 рр. у літературі склалася ситуація своєрідного «естетичного двовладдя», тобто співіснування двох художніх напрямів — романтизму й реалізму. Згодом романтизм та реалізм розвивалися послідовно, іноді — паралельно, а іноді вони переплітались.
Як ви думаєте чим характеризується ця епоха? Починаючи з 30-х pp. XIX ст. відбуваються історичні події, які змінюють дійсність, це: Наполеонівські війни; громадянська війна в США; об’єднання Германії; розвиток капіталізму; жорстка ринкова боротьба; соціально-демократичні рухи; знакові відкриття в природознавстві; розвиток науково-технічного прогресу; рух декабристів.
Опрацювання біографії письменника
Оноре де Бальзак — один з найяскравіших письменників в історії світової літератури. «Король романістів» — так назвав його Ф. Стендаль. Йому належить грандіозний літературний твір — епопея «Людська комедія», у якій він хотів охопити всі сфери життя, усі професії, усі типи й характери свого часу.
Перша половина XIX століття не знала більш яскравої постаті, ніж О. де Бальзак (1799—1850), якого справедливо назвали «батьком сучасного реалізму і натуралізму». Його життя — живе втілення тих умов, у яких перебував європейський, а особливо, французький письменник XIX століття.
У Бальзака кожен знаходить своє. Одним імпонувала повнота та злагодженість картину світу, яку він змалював. Інших хвилювали готичні таємниці, вписані в цю об'єктивну картину. Треті захоплювалися колоритними характерами, які створила уява письменника, піднесеними над дійсністю своєю величчю і своєю ницістю.
Але передусім Бальзак — оригінальний мислитель, філософ, який у своїх творах порушував складні питання людського буття. І сьогодні ми говоритимемо про основні віхи його непростого життєвого й творчого шляху.
Його дід був хліборобом і мав прізвище Бальса. Батько, ставши чиновником, надав прізвищу аристократичного звучання — Бальзак.
З 1807 по 1813 р. хлопчик навчався у Вандомському коледжі, де панували суворі звичаї й дисципліна. Ці роки не були кращими у його житті, але саме тут повною мірою виявилася його любов до читання.
1814 р. сім’я переїхала до Парижа, де він продовжив навчання.
З 1816 р. вивчає право на юридичному факультеті, проте марить кар’єрою письменника й таємно відвідує лекції з історії літератури Сорбоннського університету. Про намір присвятити себе літературі Бальзак сповіщає батьків, і вони дали йому два роки для випробування.
У 1822 р. до Бальзака приходить перше кохання до Луїзи де Берні, дітям якої він давав уроки. Це єдина людина, яка підтримувала його на ниві літературної творчості.
Юнак починає працювати над історичною трагедією у віршах «Кромвель», але перша спроба виявилася невдалою. І тоді він вирішив звернутися до жанру роману, який допоміг би швидко знайти видавця і покупця.
Перший його роман «Шуани...» вийшов 1829 р. Наступні твори письменник об’єднав у багатотомну епопею «Людська комедія», яка принесла авторові світову славу.
Проте матеріальне становище письменника було скрутним. Щоб виплутатися з боргів, йому доводилося працювати по 12-14 годин на добу.
Разом із цим Бальзак любив аристократичний світ, любив відвідувати салони, милуватися красою жінок, спілкуватися з відомими письменниками, серед яких були Віктор Гюго, Генріх Гейне та ін.
У 1832 р. письменник отримує листа з Одеси за підписом «Іноземка», у якому були цікаві коментарі щодо його творів. Автором цього послання була Евеліна Ганська —багата польська графиня, яка разом зі свої чоловіком мешкала у Верхівні. Після зустрічі вони розпочали свій унікальний роман у листах. За 18 років було написано 444 листи.
У 1847 та 1848-1850 роках письменник приїздить до України, живе у маєтку Ганських. Побував у Бердичеві, Києві та інших містах. Це дало йому можливість ознайомитися з українською культурою, до якої він виявляв інтерес.
У 1850 р. дуже хворий письменник взяв шлюб зі своєю «Північною зіркою» — Евеліною Ганською, що тоді вже була вдовою.
Тривала подорож із Верхівні до Парижа загострила його хворобу і була останньою в житті. В. Гюго, відвідавши Бальзака незадовго до його смерті, сповістив друзям: «Європа втрачає у ці дні велику людину». 18 серпня письменника не стало, його було поховано на цвинтарі Пер-Лашез.
У промові, яку виголосив В. Гюго над тілом покійного, він визнавав Бальзака «першим серед великих» та «кращим серед обраних».
ІІІ Закріплення знань ,умінь та навичок
Слово вчителя
Давайте ще раз пригадаємо що таке реалізм? Які події сприяли утворенню цієї епохи? Як називали люди Оноре де Бальзака?
Інтерактивна стратегія «Одне слово»
Потрібно добрати синонім до слова реалізм (типовість, дійсність, життєвість, справжність, правдивість, тощо.).
IV Підведення підсумків
Заключне слово вчителя
Сьогодні ми з вами вивчили нову епоху реалізм, змогли порівняти її із романтизмом, а також ознайомились із життєвим шляхом Оноре де Бальзака.
Пояснення домашнього завдання (опрацювати конспект, переказувати його; прочитати «Гобсек» і передмову «Людської комедії»)