Бернард Шоу "Пігмаліон"

Про матеріал
Даний матеріал допоможе учням порівняти сюжет античного міфу і п'єси, образи Хіггінса і Пігмаліона, Елізи Дулітл і Хіггінса, п'єси і українським реаліті-шоу, проаналізувати сходинки духовного зростання Елізи та ін.
Перегляд файлу

imageБернард Шоу

 (1856-1950)   ірландський драматург і публіцист, родом з Дубліна, лауреат

Нобелівської премії з літератури   


image

image


Дж. Б. Шоу, використавши цей міф у своїй парадоксальній манері, порушив важливі морально-етичні, естетичні

питання, а також поєднав міф про Пігмаліона з пропагандою наукової фонетики. Події п’єси відбуваються в Англії на початку ХХ ст. Замість скульптора в комедії Дж. Б. Шоу

фігурує професор-лінгвіст Хіггінс, який проводить науковий

експеримент, на місці Галатеї — вулична торговка квітами

Еліза Дулітл. Драматург відмовляється від щасливого завершення сюжету, його персонажі аж ніяк не збираються

Найпопулярнішою з п’єс, написаних Дж.       одружуватись. А найголовніше: не Пігмаліон (професор

Б. Шоу до Першої світової війни, є комедія        Хіггінс) оживляє свою Галатею (квіткарку Елізу Дулітл), а

image«Пігмаліон». Її назва нагадує про Еліза пробуджує людські якості в того, хто її створив давньогрецький міф, за яким скульптор

Пігмаліон закохався у виготовлену ним із слонової кістки статую жінки. На його

прохання богиня Афродіта вдихнула в неї життя. Згодом вона стала дружиною

Пігмаліона на ім’я Галатея і народила йому доньку Пафос. Відтоді ім’я

Пігмаліон — символ творця, який оживив творіння своїх рук. 

 

Античний міф «Пігмаліон і Галатея»

П’єса Б. Шоу «Пігмаліон»

Зав’язка

За велінням богів Пігмаліон створює статую прекрасної дами

 

Мотив 

Здійснення бажання Пігмаліон залежить від волі Афродіти

 

Головний герой

Пігмаліон – єдиний образ людинитворця у творі

 

Діяльність у творі

Галатея – «пасивний» персонаж у творі

 

Риси характеру

Відсутня інформація про характер Галатеї, її ставлення до Пігмаліона

 

Фінал

Завершення історії щасливим шлюбом героїв

 

Проблема тика

Проблема: утвердження залежності долі й щастя людини від волі богів

 

Порівняльна характеристика сюжету античного міфу та п’єси Б. Шоу «Пігмаліон»

 

Античний міф «Пігмаліон і Галатея»

П’єса Б. Шоу «Пігмаліон»

Зав’язка

За велінням богів Пігмаліон створює статую прекрасної дами

Професор випадково зустрічає дівчину-квіткарку

Мотив 

Здійснення бажання Пігмаліон залежить від волі Афродіти

Перетворення відбувається завдяки людським діям

Головний герой

Пігмаліон – єдиний образ людинитворця у творі

Хігінс, Пікерінг, батько, і навіть сама дівчина (її бажання, сила волі, здібності активно сприяли перетворенню)

Діяльність у творі

Галатея – «пасивний» персонаж у творі

Еліза кмітлива, підприємлива, здатна на рішучі вчинки, прийняття важливих рішень

Риси характеру

Відсутня інформація про характер Галатеї, її ставлення до Пігмаліона

Чітко визначені особистісні риси героїні, що виявляються протягом розвитку дії, зображено процес її внутрішньої еволюції

Фінал

Завершення історії щасливим шлюбом героїв

Відкритий фінал

Проблема тика

Проблема: утвердження залежності долі й щастя людини від волі богів

Проблематика твору: соціальна, філологічна, особистісного саморозвитку, роль мистецтва й освіти для формування особистості

Порівняльна характеристика сюжету античного міфу та п’єси Б. Шоу «Пігмаліон»

image

Картка №1

imageОбраз Хіггінса - це варіація на тему "художник". Діяльний, жвавий, всюдисущий Хіггінс сповнений тієї творчої зацікавленості, без якої неможлива будь-яка творча діяльність. Він не мав особливого шанування до буржуа. Для нього всі люди рівні, без поділу на класи. Саме тому так сміливо береться він довести, що за три місяці квіткарка стане герцогинею. Професор зважився на експеримент і докладав всіх зусиль, щоб довести правильність власної істини. Герой порівняв себе із творцем - Богом. Фонетичний експеримент Хіггінса, по суті, здійснився за принципом "людина для фонетики", а не "фонетика для людини". Хіггінс не думав про те, що буде після того, як казковий сон скине свої чари, і Галатея прокинеться. Природні сили, що були приспані в Елізи, виявилися набагато більшими, ніж на це міг розраховувати професор фонетики. 

Професор Хіггінс - людина науки, для якої не існувало іншого життя. Він - аристократ, але його манери не аристократичні, експериментатор, але без відповідальності за долю піддослідного. Водночас це порядна людина, адже він не обіцяв Елізі чогось більшого, а мови і манер він її навчив.

image       Еліза стала гідним суперником Хіггінса. Вона сповнена гордощів, самоповаги. Опановуючи мову, Еліза засвоїла також і навички правильного мислення, що допомагало їй мати власні судження про життя. Вона вважала, що її шлях до герцогині розпочався тоді, коли полковник Пікерінг назвав її "міс Дуллітл", коли він виявив до неї увагу: зняв капелюх, відчинив двері, адже "різниця між леді і квітникаркою полягала не в тому, як вона поводиться, а в тому, як до неї ставляться".     Еліза в розпачі, перед нею зрештою постала жорстока істина - здобувши манери й вимову герцогині, вона не знайшла собі місця серед аристократії, коло цих людей її не прийняло; і від свого класу Еліза вже відірвана, вона не стане тією простою "нетіпахою", якій так весело було жити на світі.     Таким чином, розпочавши з проблем фонетики, автор вивів читача на проблему особистості, її духовного розвитку. Він зазначив, що навіть освічена, розумна людина навряд чи змогла б вийти за межі свого соціального стану. А якщо і знайшла у собі сили для цього, то це процес непростий і болісний.

Порівняння образів Гіггінса із п’єси Дж. Б. Шоу  та Пігмаліона з давньогрецького міфу

Професор Гіггінс

 

Пігмаліон

 

Створив Галатею та закохався в неї;

 

Галатея змінила Пігмаліона, її краса розбудила в його душі кохання;

 

Почувався відповідальним за створену ним красу

 

Висновок:

 

 

 

 

 

Порівняння образів Гіггінса із п’єси Дж. Б. Шоу  та Пігмаліона з давньогрецького міфу

Професор Гіггінс

Пігмаліон

        Навчив Елізу правильної вимови, допоміг зрозуміти світ мистецтва

        Еліза майже нічого не змінила в поглядах професора, а він і не збирався змінюватися сам;

        Він не почувався відповідальним за долю Елізи, його захоплювали вищі ідеї, результат експерименту

        Створив Галатею та закохався в неї;

        Галатея змінила Пігмаліона, її краса розбудила в його душі кохання;

        Почувався відповідальним за створену ним красу

Висновок: Б.Шоу створив драму не про кохання, а про силу творчості, про духовне пробудження людини під впливом мистецтва, про можливість здобуття особистістю внутрішньої краси й свободи

 

image

image

image


image

Сходинки духовного зростання Елізи Дулітл

-        На початку твору знаходиться на найнижчій стадії духовного розвитку;

-        Типова дівчина кокні (найбідніша й найменш освічена мешканка Лондону), яка розмовляє жахливою англійською мовою;

-        Притаманні риси характеру: щирість, енергійність, природна моральність, які є запорукою перевтілення на витончену жінку; 

-        Має почуття власної гідності (а це підгрунтя для будування характеру нової, гордої та сильної Елізи);

-        Вимагає поваги до своєї жіночої особистості («Де хочу там і буду продавати»);

-        Постійно виправдовується, підкреслюючи, що вона нікого не ображає;

-        Мова перенасичена жаргонною лексикою (неправильно будує речення, каверкає слова, постійно вигукує та зойкає, вважає, що так передає свої емоції).

-        ІІ дія. Наполегливість. Вона мріє змінити своє життя на краще!(Мала мрію, працювати в квітковому магазину, а не продавати на вулиці)

-        Не мала ні від кого допомоги (не сирота, її проблеми нікому не потрібні);

-        Батько скористався її положенням і вирішив поживитися за її рахунок;

-        Не бажає миритися із грубістю професора Гіггінса: він не має права дивитися на неї як на істоту нижчого порядку, що її можна цивілізувати, показати їй краще життя, а потім повернути звідки взяв.

-        Через 3 місяці зовнішність бездоганна, жести ще не набули потрібної невимушеності;

-        Досі порушує правила «мовленнєвої поведінки»;

-        Через 6 місяців блискуча леді, але не почувається щасливою; -        Упевнена у собі жінка, підкорила світ.

Назвати елементи сюжету

Експозиція

 

 

Зав’язка

 

 

Розвиток дії

 

 

Кульмінація

 

 

Розв’язка

 

 

Відкритий фінал

 

 

Елементи сюжету

Експозиція

Випадкова зустріч головних героїв у Конвент-Гардені

Зав’язка

Парі Хіггенса і Пікерінга

Розвиток дії

Перетворення з «обшарпанки у герцогиню». Професор Хіггінс навчає Елізу мови, допомагає сягнути світ прекрасного, завоювати світ манерами, розмовою, гідністю. Кінець експерименту – на прийомі дехто приймає Елізу за угорську принцесу, у неї закохується молодик з вищого світу Фреді

Кульмінація

Нічна розмова після тріумфу Елізи. Бунт героїні

Розв’язка

Усвідомлення Елізи свого нового становища, розмова з Пікерінгом

Відкритий фінал

Автор створив дискусійну ситуацію, висунув конфлікт ідей, перетворив хід подій у сутичку протилежних життєвих позицій. Автор не дав глядачам однозначної відповіді, не показав щасливого фіналу


image


Парадоксальність змісту п’єси Б. Шоу

imageП’єсою «Пігмаліон» Б. Шоу довів, що люди з народу аж ніяк не поступаються перед представниками світського товариства запасом творчих сил і енергії. Якщо бідність і робить людину духовно збіднілою, то за певних обставин у ній можуть пробудитися небачені можливості для вдосконалення. Проте головний парадокс – парадокс людини – залишається автором нерозгаданим. П’єса спонукає глядача дискутувати і висловлювати припущення щодо подальшої долі Елізи Дулітл. Та який би шлях вона не обрала в житті після науки у професора фонетики, брутальною, духовно бідною і приниженою вона вже ніколи не буде. Душа її відкрилася до краси, духовної свободи, до мистецтва

image

РМ  Складання анкети (досьє) головного героя

 (за вивченими творами Г. Ібсена «Ляльковий дім», Б. Шоу «Пігмаліон»)

Орієнтовні складові анкети:

1.          Прізвище, ім’я:

2.          Вік:

3.          Портрет:

4.          Соціальний статус:

5.          Батьки:

6.          Родина:

7.          Захоплення:

8.          Де і ким працює:

9.          Освіта:

10.     Друзі:

11.     Риси характеру:

12.     Ставлення героїні до оточуючих:

13.     Ставлення оточуючих до героїні:

14.     Проблеми, які намагається вирішити:

15.     Мрії:

16.     Засоби для здійснення мрії:

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Грабар Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Волошин Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дячок Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
13290
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку