Тема. Леонід Глібов. «Муха і Бджола», «Жаба і Віл». Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника.
Мета: продовжити знайомство з байками Леоніда Івановича Глібова; розвивати вміння визначати основні ознаки байки та прихований зміст цих творів, з’ясовувати їх ідейно-тематичне спрямування; розвивати образне мислення, вміння зіставляти описане із сьогоденням; виховувати усвідомлення важливості самокритичного погляду на людські вади для успішної життєдіяльності людини.
Очікувані результати: учні вдумливо й виразно читають твори байкаря; коментують їх прихований зміст; зіставляють описане в байках із реальним сьогоденням; висловлюють власну позицію щодо викривальної й повчальної спрямованості таких творів.
Теорія літератури: гумор, сатира, алегорія, мораль, байка.
Обладнання: портрет Л. Глібова, підручник, ілюстрації до байки «Щука», костюми для інсценізації, ноутбук, мультимедійний проектор, екран; презентація уроку, дидактичний матеріал (картки).
Тип уроку: закріплення вивченого та застосування знань, умінь, навичок (комбінований).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Епіграф
Моторнії сини й онуки, питайте байку для науки!
Л. Глібов
I. Організаційний момент і мотивація навчальної діяльності школярів.
1) Забезпечення емоційної готовності до уроку.
− Добрий день, дорогі діти! Перш ніж розпочати урок, я хочу дізнатися, який у вас сьогодні настрій. Виберіть, будь ласка, той колір геометричної фігурки (різнокольорові фігурки лежать на партах), який відповідає вашому настрою. Зверніть увагу, на дошці є запис відповідності кольору настрою: червоний — піднесеність, жовтий — приємність, зелений — спокій, синій — сум, чорний — незадоволення.
А працювати пропоную під девізом:
Всім активно працювати,
гарний настрій здобувати!
2) Перевірка домашнього завдання:
а) інсценізація байки «Щука»;
б) конкурс на краще читання байки напам’ять;
в) огляд та обговорення ілюстрацій до твору.
3) Робота на уважність − «Порушена послідовність» (кооперативна технологія).
Перед вами на екрані цитатний план, ваше завдання відновити порушену послідовність; для цього об’єднайтесь довільно у 3 групи − відповідатиме та група, яка швидше впорається із завданням.
План
1. «Дозвольте і мені, панове, річ держать…»
2. «На той раз суддями були якіїсь два Осли…»
3. «На Щуку хтось бумагу в суд подав…»
4. «Піймали Щуку молодці та в шаплиці…»
5. «Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку».
6. «Чи справді то було, чи, може, хто збрехав…»
7. «За стряпчого, як завсігди годиться, була приставлена Лисиця».
8. «І Щуку на вербі повісити звеліли».
9. «А чутка у гаю була така…»
4) Заключне слово вчителя про байку «Щука».
Несправедливий, діти, той суд, який виправдовує жорстоких злочинців − злодіїв та вбивць. У ньому існує кругова порука представників влади, які постійно порушують закони. Страшно жити в суспільстві, у якому немає справедливості, про це у прихованій формі пише Леонід Глібов, але словесного висновку у творі немає. Тобто «мораль» відсутня.
Отже, на основі оповідної частини читач сам доходить висновку.
У деяких байках може і не бути чітко визначеної моралі, вона сама випливає з усіх подій та вчинків персонажів.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Дуже смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній формі.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Поясніть епіграф до уроку.
ІІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок школярів.
1. Виразне читання байки «Муха і Бджола».
2. Відтворюємо прочитане.
1. Чий голосок прилетіла почути Муха:
а) Перепілчин; б) Соловейка; в) Зозулин; г) Щиглика?
2. З ким порівнює автор Муху, що сіла на красолі й од вітерця гойдається:
а) з царівною; б) з панночкою; в) з королевою; г) з нареченою?
3. Що сталося б із Мухою, на її ж думку, якби вона працювала, як Бджола:
а) занедужала б; б) втратила б жагу до праці; в) змарніла б; г) збожеволіла б?
3. Аналізуємо зміст і особливості художнього твору.
- Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні? Пригадай з уроків української мови, як називаються слова, що передають протилежні значення.
- Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки? Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою?
- Як змінюється тон Мушиного голосу під кінець байки? Зімітуйте його, звернувши увагу на розділові знаки (три крапки, тире, знаки оклику).
- Чого навчає байка Л. Глібова «Муха й Бджола»?
Творчо мислимо
Проблемне запитання: кому належать останні три рядки байки? Передай цю настанову своїми словами.
4. Виразне читання байки «Жаба і Віл».
5. Відтворюємо прочитане.
1. З якою метою Жаба вилізла на берег:
а) погрітися на сонечку; б) угамувати свою цікавість до Вола; в) поживитися; г) поспілкуватися з подругою?
2. Визнач одну з причин, через яку Жаба вирішила зробитися такою, як Віл:
а) щоб бути сильною, як Віл;
б) щоб з'ясувати для себе, що з того вийде;
в) щоб здивувати інших жаб;
г) щоб розважитися.
6. Аналізуємо зміст і особливості художнього твору.
- Яку людську ваду втілено в образі Жаби? Чи траплялися такі люди у вашому житті? Якщо так, то як виявлялася ця риса характеру?
- Знайдіть рядок, у якому автор висловлює мораль цієї байки.
Творчо мислимо
- Яка з приказок краще передає мораль байки Л. Глібова «Жаба й Віл»?
Циган коня кує, а жаба й собі лапку подає.
Жаба мала, а рот великий.
Якби жабі хвоста, була б не проста.
Не надувайся, жабо, бо до вола ще далеко.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Завдання пошуково-дослідницького характеру:
а) визначте елементи сюжету байки Л. Глібова «Муха і Бджола» (Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування. Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці. Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує);
б) знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б підтверджували риси характеру Жаби і заповніть таблицю.
Риси характеру Рядки з байки
Заздрісність − Який здоровий, моя ненько!
Вигадливість (Вигадлива була!) − Ну, що, сестрице, як надмусь,
То й я така зроблюсь?
Самовпевненість А та не слуха… дметься… дметься.
Глупість (нерозумність) З натуги луснула − та й одубіла!
Цікавість до всього Раз Жаба вилізла на берег подивиться…
2. Проблемне запитання.
Минуло більше століття з часу написання цих байок. Чи можна назвати їх сучасними?
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. «Мікрофон»: Що я нового виніс з уроку? Що було найцікавішим?
2. Самооцінювання.
Визначення 2-3 найактивніших учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Для всіх учнів класу. Навчитися виразно читати, аналізувати байки, визначати особливості жанру.
Завдання для груп. Скласти письмово цитатний план до байки «Муха і Бджола» (І група); виписати прислів’я про працю (ІІ група) і про лінь (ІІІ група).
Для тих, хто має оцінки високого і достатнього рівнів. Скласти і записати в зошит сенкани про Муху і Бджолу або написати власну байку.