Урок «Леонід Глібов. «Муха і Бджола», «Жаба і Віл». Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника».

Про матеріал
Це конспект другого уроку за творчістю Леоніда Глібова. На попередньому учні вже пригадали все вивчене про байкаря у 5 класі та опрацювали зміст байки "Щука". На цьому уроці продовжується вивчення творчості митця, зокрема викривальний та повчальний зміст байок Муха і Бджола" та "Жаба і Віл".
Перегляд файлу

Тема. Леонід Глібов.  «Муха і Бджола», «Жаба і Віл». Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника.

Мета: продовжити знайомство з байками Леоніда Івановича Глібова; розвивати вміння визначати основні ознаки байки та прихований зміст цих творів, з’ясовувати їх ідейно-тематичне спрямування; розвивати образне мислення, вміння зіставляти описане із сьогоденням; виховувати усвідомлення важливості самокритичного погляду на людські вади для успішної життєдіяльності людини.  

Очікувані результати: учні вдумливо й виразно читають твори байкаря; коментують їх прихований зміст; зіставляють описане в байках із реальним сьогоденням; висловлюють власну позицію щодо викривальної й повчальної спрямованості таких творів.

Теорія літератури: гумор, сатира, алегорія, мораль, байка.

Обладнання: портрет Л. Глібова, підручник, ілюстрації до байки «Щука», костюми для інсценізації, ноутбук, мультимедійний проектор, екран; презентація уроку, дидактичний матеріал (картки).

Тип уроку: закріплення вивченого та застосування знань, умінь, навичок (комбінований).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Епіграф

Моторнії сини й онуки, питайте байку для науки!

                                                                  Л. Глібов

I. Організаційний момент і мотивація навчальної діяльності школярів.

1) Забезпечення емоційної готовності до уроку.

− Добрий день, дорогі діти! Перш ніж розпочати урок, я хочу дізнатися, який у вас сьогодні настрій. Виберіть, будь ласка, той колір геометричної фігурки (різнокольорові фігурки лежать на партах), який відповідає вашому настрою. Зверніть увагу, на дошці є запис відповідності кольору настрою: червоний — піднесеність, жовтий — приємність, зелений — спокій, синій — сум, чорний — незадоволення.

А працювати пропоную під девізом:

Всім активно працювати,

гарний настрій здобувати!

2) Перевірка домашнього завдання:

а) інсценізація байки «Щука»;

б) конкурс на краще читання байки напам’ять;

в) огляд та обговорення ілюстрацій до твору.

3) Робота на уважність − «Порушена послідовність» (кооперативна технологія).

Перед вами на екрані цитатний план, ваше завдання відновити порушену послідовність; для цього об’єднайтесь довільно у 3 групи − відповідатиме та група, яка швидше впорається із завданням.

План

1. «Дозвольте і мені, панове, річ держать…»

2. «На той раз суддями були якіїсь два Осли…»

3. «На Щуку хтось бумагу в суд подав…»

4. «Піймали Щуку молодці та в шаплиці…»

5. «Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку».

6. «Чи справді то було, чи, може, хто збрехав…»

7. «За стряпчого, як завсігди годиться, була приставлена Лисиця».

8. «І Щуку на вербі повісити звеліли».

9. «А чутка у гаю була така…»

4) Заключне слово вчителя про байку «Щука».

Несправедливий, діти,  той суд, який виправдовує жорстоких злочинців − злодіїв та вбивць. У ньому існує кругова порука представників влади, які постійно порушують закони. Страшно жити в суспільстві, у якому немає справедливості, про це у прихованій формі пише Леонід Глібов, але словесного висновку у творі немає. Тобто «мораль» відсутня.

Отже, на основі оповідної частини читач сам доходить висновку.

У деяких байках може і не бути чітко визначеної моралі, вона сама випливає з усіх подій та вчинків персонажів.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Дуже смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній формі.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Поясніть епіграф до уроку.

ІІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок школярів.

1.   Виразне читання байки «Муха і Бджола».

2. Відтворюємо прочитане.

1. Чий голосок прилетіла почути Муха:

а) Перепілчин; б) Соловейка; в) Зозулин; г) Щиглика?

2. З ким порівнює автор Муху, що сіла на красолі й од вітерця гойдається:

а) з царівною; б) з панночкою; в) з королевою; г) з нареченою?

3. Що сталося б із Мухою, на її ж думку, якби вона працювала, як Бджола:

а) занедужала б; б) втратила б жагу до праці; в) змарніла б; г) збожеволіла б?

3. Аналізуємо зміст і особливості художнього твору.

- Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні? Пригадай з уроків української мови, як називаються слова, що передають протилежні значення.

- Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки? Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою?

- Як змінюється тон Мушиного голосу під кінець байки? Зімітуйте його, звернувши увагу на розділові знаки (три крапки, тире, знаки оклику).

- Чого навчає байка Л. Глібова «Муха й Бджола»?

Творчо мислимо

Проблемне запитання: кому належать останні три рядки байки? Передай цю настанову своїми словами.

4. Виразне читання байки «Жаба і Віл».

5. Відтворюємо прочитане.

1. З якою метою Жаба вилізла на берег:

а) погрітися на сонечку; б) угамувати свою цікавість до Вола; в) поживитися; г) поспілкуватися з подругою?

2. Визнач одну з причин, через яку Жаба вирішила зробитися такою, як Віл:

а) щоб бути сильною, як Віл;

б) щоб з'ясувати для себе, що з того вийде;

в) щоб здивувати інших жаб;

г) щоб розважитися.

6. Аналізуємо зміст і особливості художнього твору.

- Яку людську ваду втілено в образі Жаби? Чи траплялися такі люди у вашому житті? Якщо так, то як виявлялася ця риса характеру?

- Знайдіть  рядок, у якому автор висловлює мораль цієї байки.

Творчо мислимо

- Яка з приказок краще передає мораль байки Л. Глібова «Жаба й Віл»?

Циган коня кує, а жаба й собі лапку подає.

Жаба мала, а рот великий.

Якби жабі хвоста, була б не проста.

Не надувайся, жабо, бо до вола ще далеко.

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

1.   Завдання пошуково-дослідницького  характеру:

а) визначте елементи сюжету байки Л. Глібова «Муха і Бджола» (Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування. Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці. Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує);

б) знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б підтверджували риси характеру Жаби і заповніть таблицю.

Риси характеру                                                             Рядки з байки

Заздрісність                                                              − Який здоровий, моя ненько!

Вигадливість (Вигадлива була!)                               Ну, що, сестрице, як надмусь,

                                                                                   То й я така зроблюсь?

Самовпевненість                                                       А та не слуха… дметься… дметься.

Глупість (нерозумність)                                              З натуги луснула − та й одубіла!

Цікавість до всього                                           Раз Жаба вилізла на берег подивиться…

2.  Проблемне запитання.

Минуло більше століття з часу написання цих байок. Чи можна назвати їх сучасними?

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. «Мікрофон»: Що я нового виніс з уроку? Що було найцікавішим?

2. Самооцінювання.

Визначення 2-3 найактивніших учнів.

VІ. Домашнє завдання.

Для всіх учнів класу. Навчитися виразно читати, аналізувати байки, визначати особливості жанру.

Завдання для груп. Скласти письмово цитатний план до байки «Муха і Бджола» (І група); виписати прислів’я про працю (ІІ група) і про лінь (ІІІ група).

Для тих, хто має оцінки високого і достатнього рівнів. Скласти і записати в зошит сенкани про Муху і Бджолу або написати власну байку.

 

docx
Додано
2 січня 2022
Переглядів
2174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку