Тема. Леонід Глібов. Визначний український байкар, поет. Викривальна і навчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки. «Щука».
ТЛ: гумор, сатира байка, алегорія, мораль.
Мета: ознайомити учнів з творчістю видатного байкаря Л. Глібова, проаналізувати байку «Щука»; розвивати культуру мовлення; вчити висловлювати власні думки; виховувати почуття поваги до видатного байкаря Л. Глібова, його творчості; формувати активну життєву позицію
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: презентація творчості байкаря Л. Глібова, дидактичний матеріал
Хід уроку
І Організація класу
Доброго дня. Діти, я рада вас вітати на нашому уроці. Сьогодні особливий урок – до нас завітали гості. Привітайтеся, будь ласка, адже гостям ми завжди раді. Сідайте. Тож розпочнемо наш урок з невеличкого відео.
Відео «Усмішка»
Усмішка може зігріти інших своїм теплом, показати ваше дружнє ставлення до оточуючих, а також покращити настрій. Усміхніться один одному і з цим прекрасним настроєм я пропоную розпочати наш урок.
Діти, а яке слово ми часто вживаємо як синонім до слова усмішка? Так, посмішка
Актуалізація опорних знань
У тлумачному словнику:
Усмішка – 1. Особливий порух м'язами обличчя (губ, очей), що виражає схильність до сміху або виражає привітність, задоволення тощо.
Посмішка – 1. Особливий вираз обличчя (губ, очей), що виражає глузування, іронічне ставлення до когось, чогось тощо.
У Словнику української мови Павла Білецького-Носенка слово "посміх", що є синонімом до слова "посмішка", перекладено тільки словами "насмешка", "шутка".
Слово посмішка в основному пов'язане з поняттям глузування чи кепкування; до нього пасують епітети іронічна, скептична, глузлива посмішка. Наприклад: «Скептична посмішка гуляє у дядька під вусами». За лексичними нормами української мови з словами-прикметниками м'яка, ласкава, приємна, привітна вживаємо слово усмішка. Наприклад: «Усмішка щастя розлилась по обличчю матері»; або ж пригадаємо із поезії Андрія Малишка «І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка».
У мене є епітети, але я не можу розібратися, до яких вони слів пасують: до усмішки чи посмішки?
Тож, говорімо українською правильно!
Погодьтеся: сміятися можна по-різному – легко, доброзичливо, жорстоко, гостро; можна гостро вказувати на предмет висміювання, можна – з прихованою метою, зі злістю. Тому серед комічного виокремлюють жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка), сатира (байка).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Розгорніть зошити. Запишіть дату та вид роботи
Дев’ятнадцяте квітня
Класна робота
Леонід Глібов. Визначний український байкар, поет. Викривальна і навчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки. «Щука».
ТЛ: гумор, сатира байка, алегорія, мораль.
Мета уроку.
Слово вчителя
Байки були відомі ще в Стародавній Греції. Батьком літературної байки називають Езопа. Тому про алегоричну мову часто говорять «езопова». У пізніші часи байкар Федр надав байкам Езопа віршованої форми.
У ХVІІ ст. відомий французький байкар Жан де Лафонтен розвинув жанр байки, його підтримав найвідоміший російський байкар Іван Крилов. В Україні жанр байки має давню і багату традицію. Ф.Прокопович, Г.Кониський були авторами повчальних байок в підручниках з риторики. Видатний філософ і просвітитель Г.Сковорода написав цикл «Байки Харьковскія». Нове слово було мовлене і байкарями П.Гулаком-Артемовським, Л.Боровиковським, Є.Гребінкою та Л.Глібовим.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
4.1. Біографічний квест
Ви опрацювали дома біографічні відомості про Л.Глібова. А тепер з’ясуємо, що ви дізналися. Питання не будуть прямими, а я буду демонструвати предмет, ви маєте зрозуміти, з чим він асоціюється, та розповісти про цей період в житті Леоніда Глібова.
Народився Леонід Глібов у селі Веселий Поділ на Полтавщині.
-- Батько, Іван Назарович, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків.
Вони поважали його за розум, завжди радились з ним у всіх господарських
справах. Мати, Орина Гаврилівна, була освіченою і культурною жінкою, тому вона стала першою вчителькою Глібова.
У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим хлопчиком. Йому
подобалося все красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Його
називали «королем квітів». Знайомі й родичі, вітаючись з ним, говорили: «Здоров будь, Льолику - квітчастий королику!»
-- Леонід Глібов полюбляв проводити час з бабою Одаркою. Вона читала йому
казки про тварин. Хлопчик настільки виразно уявляв собі риси та звички звірів, що йому, навіть, здавалося, нібито тварини насправді думають і говорять, що серед них теж є добрі і злі, бідні та багаті.
- В 13 років Леонід поступив до гімназії. Він дуже сумував за своїми рідними.
Всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». Друзям-гімназистам вірш
сподобався. Учитель похвалив його і ще більше заохотив до написання віршів. Та через хворобу Леоніду прийшлося повернутися додому.
Глібов дуже любив дітей. Він певний час працював учителем історії та географії,ставився до своїх учнів з повагою. Для них писав твори під псевдонімом «Дідусь Кенир». Діти з нетерпінням чекали нових творів вчителя.
--Хвороба серця й астма підірвали здоровя Леоніда Івановича. Утративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.
-- - Після себе Глібов залишив: байки, вірші, пісенно-ліричні твори, вірші-загадки, акровірші. Вони принесли йому славу. Видатного байкаря знають і люблять не тільки в Україні, а в багатьох країнах світу.
4.2. Теорія літератури (Робота з підручником с.218).Читання за абзацами. Робота в зошиті.
- Що таке байка?
- Які її особливості? (невеликий розмір, віршована форма, алегоричність, повчальний зміст, будова: оповідь(фабула), мораль)
- Що таке алегорія? (художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи)
4.3. Встанови відповідність.
Виходячи з того, що основна ознака байки – алегоричність, знайдіть господаря вад людського характеру.
Осел нерозумність
Шкапа немічність
Цапи упевненість
Мавпа непосидючість
Заєць боягузтво
Лисиця хитрість
Щука хижість
4.4. Розповідь учня (під відео)
На уроці ми познайомимося з байкою «Щука». А яка ж насправді ця риба в природі?
Слово «щука» — праслов’янське. Утворене від «щуп» — худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» — у значенні «тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді вона здається худою, тонкою. Щуки досягають завдовжки до 1,5 м, а вагою до 35 кг. Живуть вони аж до двохсот років. Ця риба-хижак живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже швидко.
Отже, який ми можемо зробити висновок? Що уособлює образ Щуки?
В и с н о в о к у ч и т е л я. Як бачимо, щука може уособлювати хижість, зажерливість.
4.5. Словникова робота
Читаючи байку, нам будуть траплятися незрозумілі слова. Зверніть увагу на дошку.
Бомага – папір.
Буцімби – нібито
Шаплик – посудина з ручками для носіння рідини.
Нікчемна - ні на що не здатний.
Стряпчий – захисник обвинуваченого в суді.
Завсіди – зазвичай.
Щупачок – самець щуки.
Річ держать – промовляти, говорити.
4.6. Виразне читання вчителем чи учнями напам’ять????
4.7. Робота з текстом
Стисло сюжет твору.
На хижу Щуку до суду подано звинувачення. Вона настільки завинила («того заїла в смерть, другого обідрала»), що її злочин уже не можна буде прикрити — «кінців не можна поховать» і «як не мудруй, а правди ніде діти». І все ж Лисиця, як адвокат, щоб допомогти хижакові, запропонувала суддям «вражу Щуку утопити». Прихильність Лисиці визначена не тільки становою солідарністю:
А чутка у гаю була така,
Що ніби щука та частенько,
Як тільки зробиться темненько,
Лисиці й шле — то щупачка,
То сотеньку карасиків живеньких
Або линів гарненьких.
Судді прислухалися до пропозиції Лисиці і винесли відповідний вирок.
Герої твору: судді — два Осли, Шкапа, два Цапи; Щука, Лисичка, автор.
Обговорення змісту байки за питаннями:
1.Визначте дійових осіб байки. (два Осли, Шкапа, два Цапа, Щука, Лисиця).
2.Чи бачили ви в природному середовищі їх? Що характерно для цих істот?
Осел – впертий, Цап – вискочка, Щука – зажерлива, хижа Лисиця – хитра.
3.Чому в заголовку та змісті байки назви цих тварин пишуться з великої букви? (бо це дійові особи).
4.Яку шкоду заподіяла Щука мешканцям ставка? Як про це сказано у байці? («Того заїла в смерть, другого обідрала»).
5.Яких зусиль було докладено, щоб спіймати Щуку? (Гуртом до суду притаскали, Хоча чуби й мокренькі стали…)
6.Зачитайте опис суддів. Про що це свідчить? (що склад суду був легковажний і безглуздий).
7.Що вам відомо про суд як законодавчий орган влади?
(Суд — орган, що здійснює правосуддя у формі розгляду і вирішення цивільних, кримінальних,господарських, адміністративних і інших категорій справ у встановленому законом конкретної держави процесуальному порядку.) Судді, прокурор, адвокат.
8.Ким виступала Лисиця в судді? (адвокат)
9.Що присудили судді Щуці? (повісити).
10.Які зв’язки між Лисицею та Щукою?
(Лисиці й шле — то щупачка,
То сотеньку карасиків живеньких
Або линів гарненьких)
10.Чому судді послухали Лисицю? (тому, що не діяли відповідно до закону)
Тема: зображення суду (його несправедливість і залежність від панівних класів) над Щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок —повернутися знову до річки.
Ідея: засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва.
Основна думка: «Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать…».
Очевидно, що судді під впливом хитрої Лисиці (стряпчого) прийняли абсурдне рішення. Слова з байки Глібова «І Щуку кинули у річку…» стали крилатими. Якщо хочуть сказати, що когось замість покарання винагородили, вживають саме цей в’їдливий вислів.
Несправедливий той суд, який виправдовує жорстоких злочинців — злодіїв та вбивць. У ньому існує кругова порука представників влади, які постійно порушують закони. Страшно жити в суспільстві, у якому немає справедливості.
— А яку будову має байка? (оповідь та мораль)
— Якої важливої ознаки байки тут немає? (моралі)
Отже, на основі оповідної частини читач сам доходить висновку.
У деяких байках може і не бути чітко визначеної моралі, вона сама випливає з усіх подій та вчинків персонажів.
4.8. Окотренінг
Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі очі.
Подивіться вгору-вниз
Ліворуч-праворуч
Обведіть очима прямокутник
Покліпайте віями
Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться один одному
4.9. Повторне читання байки
4.10. Робота в парах на уважність — «Порушена послідовність» Перед вами на екрані цитатний план, ваше завдання відновити порушену послідовність;
План
1. «Дозвольте і мені, панове, річ держать…»
2. «На той раз суддями були якіїсь два Осли…»
3. «На Щуку хтось бумагу в суд подав…»
4. «Піймали Щуку молодці та в шаплиці…»
5. «Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку».
6. «Чи справді то було, чи, може, хто збрехав…»
7. «За стряпчого, як завсігди годиться, була приставлена Лисиця».
8. «І Щуку на вербі повісити звеліли».
9. «А чутка у гаю була така…»
V. Підсумок
5.1. Оцінювання
5.2. Рефлексія
- То що на ваших обличчях виникало під час уроку та під час читання байки? (Посмішка) А чому?
- А про які серйозні речі ми говорили з вами на уроці?
- Мені б дуже хотілося, щоб посмішок було менше у вашому житті, а лише усмішки. Адже 17 хв сміху – і ви будете жити на рік довше.
VІ. Домашнє завдання
Сторінка 218-220, вивчити напам’ять байку «Щука»
Матеріали до уроку
Робота над змістом байки
1.Визначте дійових осіб байки. (два Осли, Шкапа, два Цапа, Щука, Лисиця).
2.Чи бачили ви в природному середовищі їх? Що характерно для цих істот?
Осел – впертий, Цап – вискочка, Щука – зажерлива, хижа Лисиця – хитра.
3.Чому в заголовку та змісті байки назви цих тварин пишуться з великої букви? (бо це дійові особи).
4.Яку шкоду заподіяла Щука мешканцям ставка? Як про це сказано у байці?
5.Яких зусиль було докладено, щоб спіймати Щуку?
6.Зачитайте опис суддів. Про що це свідчить? (що склад суду був легковажний і безглуздий).
7.Ким виступала Лисиця в судді? (адвокат)
8.Що присудили судді Щуці? (повісити).
9.Які зв’язки між Лисицею та Щукою?
10.Чому суді послухали Лисицю? (тому, що не діяли відповідно до закону)
11.Визначити, яке з прислів’їв розкриває мораль байки? (Хто дужчий, той і лучший).
12.Складіть Сенкан про героїв твору.
Щука Лисиця
Хижа, безжальна Хитра, підступна
Заїдає, обдирає, поїдає Втручається, хитрує, викручується
Щука – хижак наших водойм Лисиця – зацікавлена особа у суді
Риба Адвокат
Творче завдання
Визначте, яке з цих прислів’їв розкриває мораль байки.
Виразне читання байки
(методичний коментар)
На Щуку хтось бомагу в суд подав,
Що буцім би вона такеє виробляла, обурення діями Щуки
Що у ставку ніхто життя не мав:
Того заїла в смерть, другого обідрала.
Піймали Щуку молодці та в шаплиці
Гуртом до суду притаскали, радість, бо спіймали Щуку
Хоча чуби й мокренькі стали.
На той раз суддями були
Якіїсь два Осли, автор викликає сміх, іронію над суддями
Одна нікчемна Шкапа
Та два стареньких Цапа –
Усе народ, як бачите, такий
Добрячий та плохий.
За стряпчого, як завсігди годиться,
Була приставлена Лисиця...
А чутка у гаю була така,
Що ніби Щука та частенько,
Як тільки зробиться темненько, розгублення, очікування розв′язки
Лисиці й шле – то щупачка, (несподіванка)
То сотеньку карасиків живеньких
Або линів гарненьких…
Чи справді так було, чи, може, хто збрехав
( Хто ворогів не мав!), -
А все-таки катюзі,
Як кажуть буде, буде по заслузі.
Зійшлися судді, стали розбирать:
Коли і як воно, і що їй присудити? радість, торжество, що
Як не мудруй, а правди ніде діти. справедливість перемогла
Кінців не можна поховать…
Не довго думали – рішили –
І Щуку на вербі повісити звеліли.
Тут обізвалася Лисиця. –
Розбійницю таку не так судить годиться: хитрість Лисиці
Щоб більше жаху їй завдать
І щоб усяк боявся так робити, –
У річці вражу Щуку утопити!
Послухали Лисичку злий докір, сміх в останніх фразах
І Щуку кинули – у річку.