Урок "Леся Українка. "Тиша морська"- гармонія людини і природи"

Про матеріал
Розробка уроку "Леся Українка. "Тиша морська"- гармонія людини і природи" (6 клас). вміщено літературний диктант, теоретичний матеріал, зразак Фейсбук сторінки Лесі українки
Перегляд файлу

1

 

                        Леся Українка. «Тиша морська»                26.11.2020

(урок української літератури в 6 класі)

Мета: поглиблювати знання про дитинство Лесі Українки, продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати думки про неї; розвивати вміння аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти.

Тип уроку: комбінований урок

Методи: бліц-опитування, мозковий штурм, бесіда, творчі завдання.

Обладнання: портрет Лесі Українки, презентації, музичний супровід, підручник

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Оголошення теми й мети. Мотивація діяльності.

«Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі  нашого народу людина, що ім’я її – Леся Українка. З не такої вже далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий», - ось як охарактеризував Лесю Українку наш земляк Олесь Гончар.

Сьогодні ще раз доторкнемося до творчості геніальної поетеси, проникнемо в її мрії і сподівання. Адже саме такі твори й роблять людину сильнішою та морально чистою.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Літературний диктант

1.Справжнє ім’я Лесі Українки …(Лариса Петрівна Косач)

2.Псевдонім Українка взяла за порадою …(мами)

3.Народилася Леся в … (Новгород - Волинському)

4. Літературну діяльність Леся почала …( в 9 років)

  1. Леся Українка знала багато мов, а саме скільки …( 10)
  2. Яку назву мав перший вірш Лесі Українки…(«Надія»)
  3. Що називала своїм другом Леся( фортепіано)
  4. Як маленька поетеса розважала гостей які приходили до сім'ї Косач(вигадувала ігри, сценки, грала на фортепіано, читала вірші)
  5. Ким захоплювалась лірична героїня поезії «Мрії» (Лицарями)
  6. Скільки дітей мала сім'я Косачів(6)
  7. Які ще таланти мала Леся(вишивала, доглядала за квітником, писала підручник)
  8. Кого зараз порівнюють з Лесею Українкою(Яна Клочкова, ДДжамала Ліна Костенко)

 

1.1 Цікаві факти про Лесю Українку

Збір фейсбук сторінок письменниці (Д\з). Додається

 (виразне читання напам’ять вірша «Як дитиною, бувало»…)

  • Дайте характеристику ліричному героєві.
  • А якою була сама Леся? У чому виявлялася її стійкість у дитячі роки?
  • Чи задумувались над тим, як родина, близькі люди могли вплинути на формування такого сильного характеру?
  • Тому й не дивно, що протягом всього життя тендітна жінка жодного разу не зрадила своєму гаслу «Убий, не здамся!»

Проте у Лесі Українці неймовірно поєдналися сила духу, стійкість із надзвичайною ніжністю, чутливістю до прекрасного. Сьогодні ще раз у цьому переконаємось.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

  1. Розглянемо морські пейзажі.
  • Які враження у вас виникають?
  • Чи любите море? Чому?

1.1Словникова робота.

 Вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву марина.   А художників, які пишуть море, називають мариністами.

  1. Складання сенкану. Зачитування. Орієнтовно:
  2.  

Море

Безмежне, спокійне.

Шумить, вирує, піниться.

Безодня безодню в собі відбиває.

Життя.

  1. Виразне читання вчителем поезії «Тиша морська»
  2. Виразне читання поезії учнями.
  3. Робота зі змістом вірша:
  • Які думки виникли під час читання поезії?

Вчитель: Вперше побачивши море, Леся  просто закохалася в море. Вона писала: «Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди. Люблю сидіти на високому березі і вдивлятися у безкрайній синій простір. 

  • Яка тема поезії?
  • Яка головна думка?

Назва поезії "Тиша морська"

Історія написання Перебування у Криму, цикл віршів "Кримські спогади"

Тема опис краси моря в період затишшя; прагнення протистояти морським життєвим бурям

  •  
  • Які кольори використовує Леся Українка, змальовуючи море?
  • Як ви гадаєте, чому вибір поетеси впав саме на ці барви?
  • Якою уявили ліричну героїню?
  • Назвіть риси її вдачі. Обґрунтуйте відповідь.
  1. Робота з образами поезії

Слухові:                     Зорові:

ясне небо                тиша в морі

  1. Аналіз використаних тропів

Метафори:                Епітети:

  1. Словникова робота

Натура - природа.

Полудневий – час до полудня.

Перлистий - який зовнішнім виглядом (формою, забарвленням, блиском) нагадує перли; подібний до перлів, схожий на перли.

 

«Мозковий штурм»

  • Чому поезія «Тиша морська» належить до пейзажної лірики?
  1. У творчій майстерні. Написання короткого есе «Думки, принесені хвилями».

(Робота учнів протягом 7 хвилин під музику)

  1. Зачитування робіт.

V. Підсумки уроку

Борис Степанишин назвав Лесю Українку «окрасою й гордістю української нації». Чи згоджуєтесь із цією думкою? Чому?

Так, Лариса Косач справді незвичайна особистість. Сильна духом, ерудована, з високим естетичним смаком, глибоким талантом…

А як думаєте, про що мріяла така жінка?

  • А про що мрієте ви?

(Діти швидко записують мрії, зачитують і клеять на «дерево мрій»)

Тож хай ваші мрії збудуться. А прикладом у житті завжди буде наша гордість -  Леся Українка.

VI. Д/з. Намалювати пейзаж, який уявили, читаючи вірш «Тиша морська», або вивчити поезію напам’ять.

Усні відповіді на питання, вміщені у підручнику на сторінках 54-55.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pictureПетро Антонович Косач. Фото початку 1890-х рр.dragomanovC:\Users\ВИКУШОК\Desktop\14.jpgОлена Петрівна Косач (з Драгоманових). Фото 1896 р.

docx
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
3043
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку