1
Леся Українка. «Тиша морська» 26.11.2020
(урок української літератури в 6 класі)
Мета: поглиблювати знання про дитинство Лесі Українки, продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати думки про неї; розвивати вміння аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти.
Тип уроку: комбінований урок
Методи: бліц-опитування, мозковий штурм, бесіда, творчі завдання.
Обладнання: портрет Лесі Українки, презентації, музичний супровід, підручник
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми й мети. Мотивація діяльності.
«Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я її – Леся Українка. З не такої вже далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий», - ось як охарактеризував Лесю Українку наш земляк Олесь Гончар.
Сьогодні ще раз доторкнемося до творчості геніальної поетеси, проникнемо в її мрії і сподівання. Адже саме такі твори й роблять людину сильнішою та морально чистою.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Справжнє ім’я Лесі Українки …(Лариса Петрівна Косач)
2.Псевдонім Українка взяла за порадою …(мами)
3.Народилася Леся в … (Новгород - Волинському)
4. Літературну діяльність Леся почала …( в 9 років)
1.1 Цікаві факти про Лесю Українку
Збір фейсбук сторінок письменниці (Д\з). Додається
(виразне читання напам’ять вірша «Як дитиною, бувало»…)
Проте у Лесі Українці неймовірно поєдналися сила духу, стійкість із надзвичайною ніжністю, чутливістю до прекрасного. Сьогодні ще раз у цьому переконаємось.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
1.1Словникова робота.
Вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву марина. А художників, які пишуть море, називають мариністами.
Море
Безмежне, спокійне.
Шумить, вирує, піниться.
Безодня безодню в собі відбиває.
Життя.
Вчитель: Вперше побачивши море, Леся просто закохалася в море. Вона писала: «Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди. Люблю сидіти на високому березі і вдивлятися у безкрайній синій простір.
Назва поезії "Тиша морська"
Історія написання Перебування у Криму, цикл віршів "Кримські спогади"
Тема опис краси моря в період затишшя; прагнення протистояти морським життєвим бурям
Слухові: Зорові:
ясне небо тиша в морі
Метафори: Епітети:
Натура - природа.
Полудневий – час до полудня.
Перлистий - який зовнішнім виглядом (формою, забарвленням, блиском) нагадує перли; подібний до перлів, схожий на перли.
«Мозковий штурм»
(Робота учнів протягом 7 хвилин під музику)
V. Підсумки уроку
Борис Степанишин назвав Лесю Українку «окрасою й гордістю української нації». Чи згоджуєтесь із цією думкою? Чому?
Так, Лариса Косач справді незвичайна особистість. Сильна духом, ерудована, з високим естетичним смаком, глибоким талантом…
А як думаєте, про що мріяла така жінка?
(Діти швидко записують мрії, зачитують і клеять на «дерево мрій»)
Тож хай ваші мрії збудуться. А прикладом у житті завжди буде наша гордість - Леся Українка.
VI. Д/з. Намалювати пейзаж, який уявили, читаючи вірш «Тиша морська», або вивчити поезію напам’ять.
Усні відповіді на питання, вміщені у підручнику на сторінках 54-55.