Урок з української літератури в 6 класі з елементами інтелектуальних ігор
Тема: Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. «Як дитиною бувало»
Мета: знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезії «Як дитиною, бувало...»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Лесі Українки, фотокартки, виставка творів, презентація «Дитинство Лесі Українки».
Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя.
Любі діти! Розгадайте ребус – дізнайтесь ім’я поетеси, із творчістю якої ми сьогодні познайомимося.
Ребус
К=Р О=И '''''
+НА +Ч
Лариса Петрівна Косач
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра «Мозковий штурм»
- Під яким псевдонімом писала твори Лариса Петрівна Косач?
- Що ви знаєте про неї?
- Які твори поетеси ви вивчали в попередніх класах?
2. Інтелектуальна гра «Фотокартка»
Умови: перед учнями фото із зображенням членів родини Лесі Українки та подіями з життя поетеси. Дітям треба пояснити, як стосується фото життя письменниці.
Леся Українка Олена Пчілка брат Михайло батько Фортепіано
Водохреща тітка Олена батьківщина Лесі Українки
Фото, що залишилися непоясненими учні зможуть пояснити в кінці уроку. Отже, це і буду проблемним завданням для шестикласників.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
1.Слово вчителя
Лариса Петрівна Косач народилася 13 (25) лютого 1871 в місті Новограді-Волинському (Слайд 1,2).
Мати, Ольга Петрівна Драгоманова-Косач — письменниця, яка творила під псевдонімом Олена Пчілка (її поезію й оповідання для дітей українською мовою добре знали в Україні). Батько —– Петро Антонович Косач був людина освічена й для свого часу передова, а натурою лагідна та добра. високоосвічений поміщик, який дуже любив літературу і живопис. (Слайд 3)Дитячі роки пройшли на Волині: у Новограді-Волинському (1871 — весна 1879), Луцьку, в селі Колодяжному, що під Ковелем.
У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти, влаштовувалися вечори і домашні концерти. Дядько Лесі (так її називали у сім'ї і це домашнє ім'я стало літературним псевдонімом) — Михайло Драгоманов, був відомим ученим, громадським діячем, який перед еміграцією до Франції й Болгарії співпрацював із І. Франком.
Леся Українка та її брат Михайло (в сім'ї їх називали спільним ім'ям — Мишелося) вчилися у приватних учителів. Рано (у 4 роки) навчилася читати. (Слайд 4) Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Любила музику, особливо гру на фортепіано, виявляла композиторські здібності(Слайд5).
З усіх шістьох дітей (два сини і чотири дочки) Леся найдужче вдалася в батька – і вродою, і характером, і звичками. Батько чуйно і сердечно ставився до дітей, однак найбільше любив Лесю, до неї був найніжнішим. Можливо тому, що вона мала слабкіше здоров’я, а може за її талант, який розпізнав раніше за інших, навіть за матір.
У березні 1879 Заарештовано Олену Антонівну Косач, тітку Лесі, за участь у замаху на шефа жандармів Дрентельна; пізніше її вислано в Олонецьку губернію, а 1881 р. заслано до Сибіру на 5 років (м. Ялуторовськ Тюменської обл., а потім у м. Тюмень). Дізнавшись про це, Леся в кінці 1879 або на початку 1880 року написала свою першу поезію — «Надія» (Слайд 6).
2. Підготований учень виразно читає поезію «Надія»
1880р 6 (18) січня Леся дуже застудилася, початок тяжкої хвороби(Слайд 7). Влітку 1883 року Лесі діагностували туберкульоз кісток.
На початку травня 1882 року Косачі переїздять в село Колодяжне, що віднині стало їхнім постійним місцем проживання(Слайд 8).
А тим часом Леся з братом Михайлом живуть у Києві, вчаться у приватних вчителів, зокрема вивчають грецьку і латинську мови.
Саме ця рано навчила Лесю Українку мужності. Вона змушена була змагатися з тяжкою хворобою, що вразила її ще в дитинстві, зробила недосяжною її блискучу музичну кар'єру і мучила поетесу всі подальші роки. Проте оця ще дитяча зневага до фізичного і душевного болю супроводжувала Лесю Українку все її життя.
Померла 19 липня (1 серпня) 1913 року в Сурамі у віці 42 років. Похована на Байковому кладовищі в Києві(Слайд 9,10).
3.Виразно читати поезію «Як дитиною бувало»
Словникова робота.
Епіграма – невеличкий вірш, що висміює якусь особу.
4. Аналізування поезію Лесі Українки «Як дитиною, бувало...»
4.1. Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.
4.2. Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.
4.3. Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.
Робота в групах
Виписати з вірша художні засоби:
І група «Метафори»
ІІ група «Риторичні запитання»
ІІІ група «Епітети»
IV. Закріплення матеріалу
1. Гра «Хвилина відкритих думок»
2. Дати відповідь на проблемне запитання.
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжити речення:
«Цей урок мені запам’ятався тим, що…»
«Я маю такі риси характеру, як Леся…»
Скласти асоціативний кущ «Леся Українка»
VI. Оцінювання учнів
VIІ. Домашнє завдання:
Завдання для всіх: Читати біографію за підручником с. , поезію «Як дитиною бувало» вивчити напам’ять.
Завдання по групах:
Група «Творці» Скласти кросворд або літературний диктант за творчістю та життям Лесі Українки.
Група «Живописці» Намалювати ілюстрацію до одного з творів поетеси.