Розробка уроку для 6 класу з української літератури за темою "Леся Українка «Як дитиною, бувало…». Неповторний світ дитинства. Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ".Тип уроку- комбінований з використанням інноваційних вправ (уявний діалог, інтерв'ю, галявина "Дитинства," робота в групах, пісня). На уроці здійснюються міжпредметні звязки з українською мовою, музикою.
Урок- подорож країною Дитинства
Тема уроку:
Леся Українка «Як дитиною, бувало…». Неповторний світ дитинства. Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ.
Цілі уроку:
Продовжити знайомство учнів із життям і творчістю Лесі Українки, з’ясувати ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезії «Як дитиною, бувало…»; вчити характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми про неї; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори, узагальнювати, робити висновки; виховувати мужніх, сильних духом, цілеспрямованих, наполегливих, успішних людей майбутнього, почуття любові до батьків, родини.
Обладнання: збірка Т.Шевченка «Кобзар», телевізор, ноутбук, презентація, літературні картки для учнів, виставка книжок поетеси, галявина Дитинства, відеозапис пісні «Зачекай, моє дитинство», мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, музика.
Один з найбільших успіхів у житті людини
– щасливе дитинство.
Агата Крісті
Хід уроку
«Доброго дня», - промовляю за звичаєм.
Щастя і радості кожному зичу я.
І усміхаються в відповідь люди:
«Добрі слова ж бо для кожного любі».
І. Мотивація.
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося більше про дитячі роки Лесі Українки, ознайомимося з поезіями поетеси. Тож тема нашого уроку: «Леся Українка. «Як дитиною, бувало…». Неповторний світ дитинства.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
Бліцопитування.
1. Де народилася Леся Українка? (Волинь)
2. Ким була мама Лесі Українки? (письменниця)
3. Ким був батько Лесі? (юрист)
4. У скільки років Леся навчилася читати? (чотири)
5. Як звали дядька Лесі? (Михайло)
6. Що любила виготовляти Леся Українка? (іграшки)
7. Місто, де народилася поетеса.(Звягель)
8. Поезія Лесі Українки («Мрії»)
Дитинство – грайливе, веселе, творче, активне, болісне.
-А яким же було дитинство Лесі Українки? Про що вона мріяла, що любила? Як впливала родина на формування її характеру? На ці питання ми дізнаємося зі спогадів її рідних ( учні виконують ролі, на екрані презентація).
Згадує Мати Лесі — Олена Пчілка.
Мати: Наша Леся з дитинства була хворобливою дитиною.
Коли їй було 8 років, ми пішли до річки святити воду. Це було саме на Водохреща. Трапилося нещастя: Леся провалилася, промочила ніжки, потім -застуда. Ми з чоловіком навіть не здогадувалися, що в майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся страждала від болі, мовчки переносила операції. До школи, звісно, ходити не могла. Тому навчалася вдома з нашою допомогою.
Родина була великою, ось так згадує Лесю її сестра – Ольга
Сестра Ольга: Леся з дитинства була бойовою дівчинкою, верховодила навіть у хлоп’ячому гурті. Вона мала чудові здібності, оволоділа 10 мовами, історією, літературою. Пам’ятаю, як ми з батьком збиралися у великій кімнаті, Леся грала на фортепіано, сама навіть писала музику.
А коли заарештували нашу тітку Елю, Леся написала свій перший вірш. А мама запропонувала їй обрати псевдонім — Леся Українка.
З-поміж усіх рідних найбільш дружньою була Леся зі своїм братом Михайлом.
Брат Михайло: Леся була всього на півтора року молодша за мене. Все своє дитинство ми провели разом. Разом гралися, разом вчилися, працювали. За таку нерозлучність нас жартома називали одним спільним іменем – «Мишолосіє». Гралися ми в різні вигадані події… у подорожі до невідомих країн. Була вона малою дуже весела і любила співати і танцювати. Танцювали ми з нею дуже добре «Козачка».
У чому маленька Леся подібна до вас? Чим відрізняєтесь?
Розігрування діалогу
Уявімо на хвилинку, що до нас завітала 13-річна Леся, дівчинка ХІХ століття ( виходить учениця у вишиванці - Леся, учні ведуть з нею діалог).
- Чим ти захоплювалася в дитинстві?
- У скільки років написала перший вірш?
- Про що ти мріяла?
- Що б ти порадила нам, учням 21 століття?
Отже, Леся з дитинства була наполегливою, творчою, оптимістичною. Все їй хотілося дізнатися самій. Вона крадькома йшла в ліс, щоб відчути його чари. Намагалася дізнатися таємниці Луцького замку, поблизу якого вони жили, – вона збирала про нього перекази.
Ми дізналися, про що мріяла Леся.
– А чи знаєте, як виникло це слово?
Якщо перегорнути сторінки «Кобзаря» Т. Г. Шевченка, ви переконаєтеся, що в жодній з них немає слова «мрія». Адже воно виникло пізніше. Його створив для мови письменник Михайло Старицький. Він написав вірш, який присвятив матері Лесі Українки Олені Пчілці. Новостворене слово припало до душі письменниці й зазвучало у поезіях.
– А яка ваша мрія? З чим вона пов’язана?
На парті кожного з вас є метелик, який може здійснити бажання, якщо дуже сильно в це вірити. Напишіть це бажання, посадіть метелика - свою мрію на казкову галявину Дитинства (учні виходять до дошки й прикріплюють метелика на галявину).
Інтерв’ю з гостями ( учениця у ролі журналіста).
IІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Прийом «Асоціативний ряд»
– Коли ви чуєте слово «дитинство», у вашій уяві виринають образи. Які? Назвіть їх.
2.Виразне читання вчителем поезії «Як дитиною, бувало…» напам’ять.
– Який настрій вам навіяла ця поезія? Чому?
3.Словникова робота
Драма – напружений момент.
Епіграма – короткий вірш глузливого змісту.
4. Бесіда
- На які 2 частини можна умовно поділити поезію? Виразно прочитай кожну з них.
- Чому на питання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
- Які риси характеру притаманні дівчинці? (Сила волі, мужність, терпимість, гордовитість, витримка, вміння долати будь-які труднощі та перешкоди)
- Поясніть, що з плином часу змінилося в її характері.
- Чи можна сказати, що вірш «Як дитиною, бувало…» автобіографічний?
- Які рядки, на вашу думку, можна вважати девізом юної Лесі?
- А як ви реагуєте на прикрощі?
- Чи можете ви сказати про себе: «Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась»?
Дві останні строфи розповідають вже про дорослу людину. Як тепер лірична героїня говорить про себе? Що ж змінилося? Чому лірична героїня утримується від злої насмішки?
Учитель: Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба уміти стримувати емоції, застерігати себе від необдуманого вчинку, необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятись. Це є проявом сили духу, мужності, стриманості.
Проблемне запитання.
- Чого можна навчитися в ліричної героїні?
- Що єднає вірші Лесі Українки «Мрії» та «Як дитиною, бувало…» (Образ ліричної героїні, її характер, автобіографічність, тема дитинства)
Робота в 4 групах («Мрія», «Надія», «Дитинство», «Успіх)
Учні в групах визначають тему, головну думку, художні засоби, аналізують образ ліричної героїні.
Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.
Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.
Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі, щоб досягти успіху.
Художні засоби:
упаду – вставала; не признавалась – сміялась;
кінчиться – зірватись; плачу – сміятись.
Гра «Шифрувальник» в групах.
Віднови рядок за приголосними
Л Й Н П Р З Н В Л С’
«Що болить?» - мене питали,
Але я не признавалась.
П Д С Б Н Л Х
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо.
Ш Ч Б Н П Л К Т’ Й С’ М’ Й Л С’
Я була малою горда, -
Щоб не плакать, я сміялась.
Й С Б В С Т В Л Т Х
Та хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
ІV. Рефлексія.
Учитель:
-Пам’ятайте, діти , що шлях до знань , до успіхів нелегкий, тернистий. Треба знаходити у собі силу волі, щоб здолати життєві перешкоди, щоб розвинути свої здібності і таланти.
Як Леся, любіть ви Вкраїну свою
Й червону калину в зеленім гаю.
Під спів соловейка світанки стрічайте,
Як квітки у полі, ви всі розквітайте,
Складайте вірші про красу України
І Лесині вірші вивчайте сумлінно.
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
VІ.Домашнє завдання.
Напам’ять «Як дитиною, бувало…». Підготувати яскравий епізод з дитинства, демонструючи фото.
Учні виконують пісню «Зачекай, моє дитинство».