25 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити вивчення математики цікавим і веселим

Урок "Ліна Костенко. " Кольорові миші"

Про матеріал
Урок з української літератури в 7-му класі, за допомогою якого створюються умови для формування в учнів літературної, інформаційно-цифрової, соціальної компетентностей, є можливість ознайомити учнів із фактами біографії та творчістю Ліни Костенко, що сприятиме розвитку їх творчої уяви, образного мислення, фантазії, навичок виразного, вдумливого читання, характеристики образу ліричного героя, вихованню високих естетичних смаків.
Перегляд файлу

Урок української літератури у 7 класі

 

Тема. Ліна Костенко. «Кольорові миші»

 

Мета: створити умови для формування в учнів літературної, комунікативної, інформаційно-цифрової, соціальної компетентностей, уміння вчитися через  ознайомлення із фактами біографії та творчістю Ліни Костенко; сприяти розвитку творчої уяви, образного мислення, фантазії, навичок виразного, вдумливого читання, характеристики образу ліричного героя, вихованню високих естетичних смаків, позитивного мислення, самостійності, прагнення зберегти власне Я.

Очікувані результати:

  • предметні компетентності: учень виразно, вдумливо читає та коментує поезію, пояснює умовність ситуації, зображеної у ній, характеризує образи, пояснює їх метафоричний підтекст, розуміє різницю між матеріальним і духовним, визначає і пояснює головну думку;
  • ключові компетентності: висловлює судження про духовність людини, її значення в сучасному житті, усвідомлює потребу в розвитку творчої уяви, фантазії, необхідності зберегти у собі ці якості;
  • емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлення високих моральних якостей, духовного багатства людини.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Хід уроку

  1.    Організаційно-мотиваційний етап.

 (аутогенна установка на роботу, створення сприятливого мікроклімату)

1.

-Доброго дня, діти!

Щойно відспівав свою одвічну сріблясту пісню наш шкільний дзвінок, і ми знову зустрілися на уроці української літератури.

  • А з яким настроєм ви сьогодні переступили поріг цього класу?
  • Діти, емоційний стан можна передати не тільки словами, а й за допомогою кольору.
  • Кольорова рефлексія настрою
  • Тому, пропоную вам обрати листочок певного відтінку.

(діти обирають листки)

Червоний – радісний, захоплений;

Жовтий – світлий, приємний;

Зелений – спокійний, урівноважений;

Сірий – незадоволений, сумний;

Чорний – украй незадоволений;

Білий – невизначений.

  • Я вибрала листочок жовтого кольору, бо сьогодні у мене на душі світло, приємно, я відчуваю радість від нашої зустрічі.
  • А ви вже визначилися? Хто хотів би поділитися своїм настроєм?
  • Чому саме такий колір?
  • Чому ви всі обрали світлі кольори, а чому ніхто не обрав сірий,

1

чорний?

  • Ви, напевно, помітили, що кожен із нас у даний момент переживає різні почуття, тому й настрій класу – різнокольоровий!

 

  • Лексична хвилинка
  • А яким словом можна замінити слово «різнокольоровий»?

(барвистий, різноманітний, розмаїтий, різнобарвний, квітчастий)

2.Створення проблемної ситуації.

  - Чи можна, на вашу думку, створити емоційну картину, використовуючи лише один колір? Якщо так, то який саме?

 

3.Мистецький коментар.

  Серед західних художників є представники техніки гризайль. Її основа – використання одного кольору – переважно чорного. Одним із найкращих художників, що працює в цій техніці, є американець Берн Хогарт. Він прагне дослідити виражальні можливості світла й тіні –  царство настроїв та сильних емоцій.(Показ слайдів 1,2,3)

   А ось німецька художниця Катарина Фріч, створюючи скульптурну групу «Застілля», свідомо використовує тільки чорний колір, доповнюючи його білим,  для показу однаковості багатьох людей. Такий вибір не випадковий, бо поєднання білого та чорного утворює сірий колір – колір сірої, безбарвної маси, у якій кожна людина схожа на іншу.(Показ слайду 4)

-Важко уявити хоч на хвилинку, що нашу планету прикрашають квіти одного кольору (слайд 5), навколишній світ теж одного кольору (слайд 6), навколо нас однакові люди (слайд 7), у вашому класі навчаються схожі за зовнішністю діти…

  • Вам подобається? (Звичайно, краще, коли ми всі різні, бо тим і цікаві, коли світ навколо нас різнобарвний!)

 

  • Згоден із нами і поет Василь Симоненко:

 

            Епіграф:              Ми – не безліч стандартних «я».

А безліч всесвітів різних.

 

  • Пропоную ці слова взяти епіграфом уроку.
  • Як ви розумієте їх? Що означає слово «стандартний»? (однаковий, подібний)
  • Яку людину можна назвати стандартною? (яка мислить, як усі; вчиняє, як усі)
  • А «безліч всесвітів»? Як це «всесвіт людини»? (індивідуальне, особисте, сокровенне, те, що вирізняє людину з-поміж інших, те, що робить її не такою, як усі)
  • Чи погоджуєтеся ви з поетом?
  • Можливо, хтось не визначився?
  • Як живеться у нашому суспільстві людям, «не таким, як усі»?

 

Знайти відповідь на це питання нам допоможе наша сучасниця Ліна Костенко і герої її вірша «Кольорові миші».

Отож, до розмови.

ІІ. Повідомлення теми , мети уроку.

 Тема уроку: Ліна Костенко. «Кольорові миші».

Мета уроку.

Проектування.

  • Діти, я вам говорила, що допоможе нам знайти відповідь Ліна Костенко. Але ж її серед нас немає? Яким чином? (письменник через твір висловлює свої думки).

 

  • А що нам потрібно зробити, щоб почути Ліну Костенко, зрозуміти її авторський задум? (прочитати твір, проаналізувати події, дати характеристику образам).

Виходячи з теми і завдань уроку, давайте визначимо цілі. Визначте ті цілі, які ви ставите перед собою.

 

  • Діти, а як ми маємо працювати на уроці?

Уважно

Радісно

Організовано

Креативно (тобто творчо).

 

  • Отже, правила роботи на уроці знаємо, цілі визначили, завдання поставили, приступаємо до їх виконання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

1.Слово вчителя

Пам’ятаю таку фразу: «Якщо хочеш зрозуміти письменника – відвідай країну його дитинства і творчості».

Тому запрошую вас у цікаву мандрівку країною життя і творчості Ліни Василівни Костенко. Кілька фактів із біографії поетеси

2.Мультимедійна презентація

Рефлексія

  • То якою ж ви уявили собі Ліну Костенко? Створімо її психологічний портрет:
  • творча
  • цікава
  • смілива
  • незалежна

3.Робота над текстом

  • Діти, ще більше про поетесу ми можемо дізнатися з її творів.

 

        4.Перегляд відеопрочитання вірша.

 

        5.З’ясування враження від почутого

  • Чим вразив вас цей твір?
  • Якого кольору ви підібрали б листочок, щоб передати настрій поезії?
  • Чи все у творі вам зрозуміло? Чи знаєте ви значення усіх слів?
  • Діти, цікаво, а що означає вислів «лежати жужмом»?

 

         6.Словникова робота(на дошці)

Лежати жужмом – купою, одне на одному, як-небудь

Не знали ладом – так, як треба

Яблуко-недоквас – не доквашене, кисле, зморщене

Мантія – довга широка чорна накидка судді.

               7Літературознавчий коментар.

 - Ми зібрали жмуток яскравих осінніх листків. Чому саме осінь зображена у творі? (як контраст сірому, протиставлення)

 - Один із префіксів іншомовного походження, який запозичила  українська мова, має значення «проти». Назвіть його.(анти-) (Слайд № 14)

 - Саме він використаний у новому для вас літературному терміну – антитеза.

( Антитеза – це явище протиставлення обставин, композиційних елементів, людських характерів)

 - Хто з героїв твору протиставляється один одному? Зверніть на це увагу під час повторного читання поезії.

5.Хвилина релаксації. (відео)

 

              8.Групове дослідження змісту та мови твору

 

І ряд : установіть послідовність подій, що відбуваються у творі, та підкресліть найнапруженіший момент. Поясніть свій вибір.

 

 

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

А Підсудна Анна.

Б Вирок судді.    

В Кольоровий кіт.

Г Сива давнина.

Ґ Обвинувачення сусіда.

 

( 1 – Г, 2 – А, 3 – Ґ, 4 – Б, 5 – В )

ІІ ряд : Рольова гра

  Ви станете безпосередніми учасниками подій. Уявіть, що ви суддя на цьому судовому процесі. Виголосіть свій обґрунтований вирок, виступивши на захист Анни чи обвинувачень сусіда.

ІІІ ряд  : Який художній засіб виражається яскравим кольоровим прикметником? Випишіть 6-7 епітетів з означувальними словами.

Після перевірки: Чи однакові за емоційним сприйняттям виписані вами епітети? Згрупуйте їх по можливості. З якими образами асоціюються епітети кожної групи?

( І – розлючений сусід, сірі двері, сірий стіл, сірий день, сірий сусід; ІІ – багряне листя, кольорові миші, кольоровий кіт, сухі листочки).

6.Створення асоціативних портретів героїв. (Слайд № 18)

(Робота в парах, один біля дошки)

Запропоновані асоціації: типовість, стандарт, оригінальність, сірість, кольоровість, неповторність, індивідуальність, романтизм, приземленість, буденність.

 

V. Систематизаційно-узагальнюючий етап.

 

1.Синтез думок.

- Через який алегоричний образ ми спостерігали неповторність Анни?

- Чому саме мишей авторка зробила кольоровими? (навіть в сірому Ліна Костенко побачила оригінальність, неповторність)

- Чому ніхто з героїв твору не захистив Анни?

- На чиєму боці Ліна Костенко? Чи захистила вона свою героїню? (Образ кольорового кота)

- Яка головна думка поезії? (Слід бути неповторною особистістю, прагнути самовдосконалюватися, самостверджуватися, розвивати творчу уяву, толерантно ставитися до всіх).

- Наш висновок перегукується з епіграфом уроку – словами  В. Симоненка. Вибір за вами.

- Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам?

 

VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап.

 

1.Кольорова рефлексія власної діяльності.

- Чи змінився ваш настрій?

- Чи досягли ви намічених цілей?

 

Продовжіть речення:

  • Урок мені допоміг…
  • Сьогодні я вперше зрозумів (зрозуміла)…
  • Я хочу сказати…

VІ.Домашнє завдання :

Обов’язкове:  навчитися виразно читати вірші «Дощ полив»

                    

На вибір:  - написати невелику розповідь про незвичайні

                     захоплення своїх рідних

або

  • написати листа Анні чи поради сусідові.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 березня
Переглядів
185
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку