Урок української літератури у 7 класі
Тема. Ліна Костенко. «Кольорові миші»
Мета: створити умови для формування в учнів літературної, комунікативної, інформаційно-цифрової, соціальної компетентностей, уміння вчитися через ознайомлення із фактами біографії та творчістю Ліни Костенко; сприяти розвитку творчої уяви, образного мислення, фантазії, навичок виразного, вдумливого читання, характеристики образу ліричного героя, вихованню високих естетичних смаків, позитивного мислення, самостійності, прагнення зберегти власне Я.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Хід уроку
(аутогенна установка на роботу, створення сприятливого мікроклімату)
1.
-Доброго дня, діти!
Щойно відспівав свою одвічну сріблясту пісню наш шкільний дзвінок, і ми знову зустрілися на уроці української літератури.
(діти обирають листки)
Червоний – радісний, захоплений;
Жовтий – світлий, приємний;
Зелений – спокійний, урівноважений;
Сірий – незадоволений, сумний;
Чорний – украй незадоволений;
Білий – невизначений.
1
чорний?
(барвистий, різноманітний, розмаїтий, різнобарвний, квітчастий)
2.Створення проблемної ситуації.
- Чи можна, на вашу думку, створити емоційну картину, використовуючи лише один колір? Якщо так, то який саме?
3.Мистецький коментар.
Серед західних художників є представники техніки гризайль. Її основа – використання одного кольору – переважно чорного. Одним із найкращих художників, що працює в цій техніці, є американець Берн Хогарт. Він прагне дослідити виражальні можливості світла й тіні – царство настроїв та сильних емоцій.(Показ слайдів 1,2,3)
А ось німецька художниця Катарина Фріч, створюючи скульптурну групу «Застілля», свідомо використовує тільки чорний колір, доповнюючи його білим, для показу однаковості багатьох людей. Такий вибір не випадковий, бо поєднання білого та чорного утворює сірий колір – колір сірої, безбарвної маси, у якій кожна людина схожа на іншу.(Показ слайду 4)
-Важко уявити хоч на хвилинку, що нашу планету прикрашають квіти одного кольору (слайд 5), навколишній світ теж одного кольору (слайд 6), навколо нас однакові люди (слайд 7), у вашому класі навчаються схожі за зовнішністю діти…
Епіграф: Ми – не безліч стандартних «я».
А безліч всесвітів різних.
Знайти відповідь на це питання нам допоможе наша сучасниця Ліна Костенко і герої її вірша «Кольорові миші».
Отож, до розмови.
ІІ. Повідомлення теми , мети уроку.
Тема уроку: Ліна Костенко. «Кольорові миші».
Мета уроку.
Проектування.
Виходячи з теми і завдань уроку, давайте визначимо цілі. Визначте ті цілі, які ви ставите перед собою.
Уважно
Радісно
Організовано
Креативно (тобто творчо).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя
Пам’ятаю таку фразу: «Якщо хочеш зрозуміти письменника – відвідай країну його дитинства і творчості».
Тому запрошую вас у цікаву мандрівку країною життя і творчості Ліни Василівни Костенко. Кілька фактів із біографії поетеси
2.Мультимедійна презентація
Рефлексія
3.Робота над текстом
4.Перегляд відеопрочитання вірша.
5.З’ясування враження від почутого
6.Словникова робота(на дошці)
Лежати жужмом – купою, одне на одному, як-небудь
Не знали ладом – так, як треба
Яблуко-недоквас – не доквашене, кисле, зморщене
Мантія – довга широка чорна накидка судді.
7Літературознавчий коментар.
- Ми зібрали жмуток яскравих осінніх листків. Чому саме осінь зображена у творі? (як контраст сірому, протиставлення)
- Один із префіксів іншомовного походження, який запозичила українська мова, має значення «проти». Назвіть його.(анти-) (Слайд № 14)
- Саме він використаний у новому для вас літературному терміну – антитеза.
( Антитеза – це явище протиставлення обставин, композиційних елементів, людських характерів)
- Хто з героїв твору протиставляється один одному? Зверніть на це увагу під час повторного читання поезії.
5.Хвилина релаксації. (відео)
8.Групове дослідження змісту та мови твору
І ряд : установіть послідовність подій, що відбуваються у творі, та підкресліть найнапруженіший момент. Поясніть свій вибір.
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
А Підсудна Анна.
Б Вирок судді.
В Кольоровий кіт.
Г Сива давнина.
Ґ Обвинувачення сусіда.
( 1 – Г, 2 – А, 3 – Ґ, 4 – Б, 5 – В )
ІІ ряд : Рольова гра
Ви станете безпосередніми учасниками подій. Уявіть, що ви суддя на цьому судовому процесі. Виголосіть свій обґрунтований вирок, виступивши на захист Анни чи обвинувачень сусіда.
ІІІ ряд : Який художній засіб виражається яскравим кольоровим прикметником? Випишіть 6-7 епітетів з означувальними словами.
Після перевірки: Чи однакові за емоційним сприйняттям виписані вами епітети? Згрупуйте їх по можливості. З якими образами асоціюються епітети кожної групи?
( І – розлючений сусід, сірі двері, сірий стіл, сірий день, сірий сусід; ІІ – багряне листя, кольорові миші, кольоровий кіт, сухі листочки).
6.Створення асоціативних портретів героїв. (Слайд № 18)
(Робота в парах, один біля дошки)
Запропоновані асоціації: типовість, стандарт, оригінальність, сірість, кольоровість, неповторність, індивідуальність, романтизм, приземленість, буденність.
V. Систематизаційно-узагальнюючий етап.
1.Синтез думок.
- Через який алегоричний образ ми спостерігали неповторність Анни?
- Чому саме мишей авторка зробила кольоровими? (навіть в сірому Ліна Костенко побачила оригінальність, неповторність)
- Чому ніхто з героїв твору не захистив Анни?
- На чиєму боці Ліна Костенко? Чи захистила вона свою героїню? (Образ кольорового кота)
- Яка головна думка поезії? (Слід бути неповторною особистістю, прагнути самовдосконалюватися, самостверджуватися, розвивати творчу уяву, толерантно ставитися до всіх).
- Наш висновок перегукується з епіграфом уроку – словами В. Симоненка. Вибір за вами.
- Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам?
VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап.
1.Кольорова рефлексія власної діяльності.
- Чи змінився ваш настрій?
- Чи досягли ви намічених цілей?
Продовжіть речення:
VІ.Домашнє завдання :
Обов’язкове: навчитися виразно читати вірші «Дощ полив»
На вибір: - написати невелику розповідь про незвичайні
захоплення своїх рідних
або