12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок "Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне й реальне в її поезіях "Дощ полив...", "Кольорові миші""

Про матеріал
Ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко; виразне, вдумливе читання й аналіз віршів поетеси; виховання поетичних смаків; розвиток творчої уяви, вміння фантазувати.
Перегляд файлу

Тема: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне й реальне в її поезіях "Дощ полив...", "Кольорові миші". Ідея зіткнення неповторності та буденності. Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко; навчити семикласників вдумливо читати й аналізувати, коментувати події  у віршах поетеси, відчувати багатство художніх образів у творах; виховувати поетичні смаки, доброту, справедливість, любов до природи, прищеплювати прагнення зберегти риси неординарної особистості, розвивати творчу уяву, вміння фантазувати, переконливо висловлювати власну думку;  удосконалювати усне мовлення учнів.

Обладнання: портрети Ліни Костенко, збірки творів поетеси, ілюстративний і дидактичний матеріал.

"Душа летить в дитинство, як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там..."

Ліна Костенко

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Перевірка випереджувального домашнього завдання.

Бесіда.

- Ким є Ліна Костенко?

- Чи пригадуєте вислови письменниці, що стали крилатими?

- Що Ви знаєте про дитинство письменниці?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

1. Колективне опрацювання епіграфу.

2.Слово вчителя.

Кажуть, що в середині кожного дорослого живе маленька дитина. І саме діти часто є героями поезій Ліни Костенко, а вони, як ми знаємо із власного досвіду  C:\Users\User\Desktop\images.png, по-особливому сприймають все, що їх оточує. Діти -  фантазери і мрійники. А про що ж мрієте ви?

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Перегляд відеоролика "Письменниця, що мріяла стати льотчицею: 5 цікавих фактів про Ліну Костенко" (https://www.youtube.com/watch?v=E2SldjBE02k).

2.Вчительська розповідь .

Ліна Костенко – одна із найвідоміших українських письменниць сучасності. 19 березня письменниця святкує свій 90-ий день народження. Щира й безкомпромісна Костенко, не дивлячись на свій вік, захоплює і дивує своїм вольовим характером.

 Вона є автором понад 15-ть поетичних збірок: "Вітрила", "Мандрівки серця", "Над берегами вічної ріки", "Сад нетанучих скульптур", "Річка Геракліта", роману "Записки українського самашедшого".

Поетеса є лауреатом премії імені Олени Теліги, премій Антоновичів та Петрарки, нагороджена відзнакою президента України та орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня. За історичний роман у віршах "Маруся Чурай" була удостоєна Державної премії ім. Т.Г. Шевченка. А ще вона – почесний професор Києво-Могилянської академії, почесний доктор Львівського та Чернівецького університетів.

Ліну Костенко називають беззаперечним моральним авторитетом для багатьох українців. Її вчинки засвідчували активну громадянську позицію поетеси.

У 2005 році Ліна Костенко відмовилася від звання Героя України.

З початку війни на сході України письменниця приєдналася до гуманітарної акції "Другий фронт АТО". Ліна Костенко передала на фронт кілька збірок своїх поезій із побажаннями та словами підтримки.

3.Аналіз поезії "Дощ полив"..

3.1.Виразне читання вірша.

Дощ полив, і день такий полив'яний.
Все блищить, і люди як нові.
Лиш дідок старесенький, кропив'яний,
блискавки визбирує в траві.

Струшується сад, як парасолька.
Мокрі ниви, і порожній шлях...
Ген корів розсипана квасолька
доганяє хмари у полях

3.2. Метод " Мікрофон"

- Зверніть увагу на фото(Фото1,2). Які почуття викликає у вас опис природи у вірші Ліни Костенко?

- Чи потрібен,  на вашу думку, дощ? Навіщо?

3.3. Ідейно-тематичний аналіз , визначення художніх засобів. (Бесіда за запитаннями: Яка ідея твору? Його тема? Художні засоби?).

4.Аналіз поезії "Кольорові миші".

4.1. Проблемне питання.

- А тепер подумаємо, що спільного  може бути між наступними світлинами (Фото 3,4) та змістом, назвою вірша?

 

4.2. Виразне читання твору.

"Кольорові миші"

 

Давно,
іще в шістсот якомусь році,
ну, цебто більш як три віки тому,
коли носили шпаги ще при боці
і розважали стратами юрму,
коли відьом палили при народі,
коли наук не знали ще ладом, —

кажу, давно, кажу, у Вишгороді
підсудна Анна стала пред судом.

Було тій Анні, може, десять рочків,
Її привів розлючений сусід.
Багряне листя, кілька тих листочків,
останнє листя із кленових віт
було на стіл покладене, як доказ,
і шаруділо тихо на сукні.
Осіннє сонце, яблуко-недоквас,
стояло в голих кленах у вікні.

І той сусід сказав тоді у тиші:
— Панове судді! Я її привів.
Вона робила... кольорові миші
з оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка,
два рази хукне — так і побіжать.

У мене діти, в мене син і дочки,
у них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові,
а ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей немає нам життя!

Тоді суддя в судейській чорній мантії
сказав:
— Життя — це справа без гарантії.
Чаклунок ми караєм по закону.
Перехрестіться, пане, на ікону.
Скажіть суду: вона із димаря
вночі літала чи згасила зірку?
Чи вам ті миші згризли сухаря,
а чи прогризли у підлозі нірку?

Сусід сказав, що миші ті якраз
такої шкоди не чинили зроду,
що в господарстві наче все гаразд,
а йдеться швидше про моральну шкоду.

Суддя спитав: — Вони на вас гарчать?
— Та, — каже, — ні. Але вони яскраві. —
Два рази хукнув писар на печать.
Сиділа тихо дівчинка на лаві.

Був сірий день. І сірий був сусід.
І сірий стіл. І сірі були двері.
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.

4.3. Бесіда за текстом.

- Отже, що спільного  між світлинами (Фото 3,4) та змістом, назвою вірша?

- Яка пора року зображена у творі? Свою думку обґрунтуйте.

- Що ви знаєте про відьом?

- Чому сусід називає Анну відьмою?

- Коли , на вашу думку, звичайні сірі миші можуть стати кольоровими?

- Що символізують кольорові миші?

- Хто із героїв твору вам більше подобається? Чому?

- Чи хотіли б ви мати  такого друга,  як сусід?

-  А такого друга, як Анна?

4.4. Робота в групах.

1 група

Створити на дошці хмару слів для характеристики образу сусіда і його світосприйняття.

2 група

Створити  на дошці хмару слів для характеристики образу Анни і її світосприйняття.

4.5. Ідейно-тематичний аналіз поезії (Висновок учителя).

V. Підсумок уроку. Рефлексія ( діти  на картках розмальовують мишок (Додаток1) і демонструють свою фантазію).

Вчитель:

- Кожен із вас показав себе як індивідуальна особистість, що і підтверджують розмальовки мишок, адже вони у кожного такі оригінальні. Правда ж ? Ми всі виконували однакову роботу,  але у кожного вийшло інакше. Чому? Бо всі ми особистості, всі різні. І тут доречними будуть рядки В. Симоненка:

…ти на землі –людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Отже, будьте єдиними і неповторними! Мрійте і фантазуйте!

VІ. Домашнє завдання.

Підготувати усні роздуми на тему: "Що людині надає крила?".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ліна Костенко - фото 233392

Фото Ліни Костенко, 2011 рік - фото 233399

 

 

 

Фото 1,2.

C:\Users\User\Desktop\images (1).jpgC:\Users\User\Desktop\завантаження (2).jpg

Фото3,4.

C:\Users\User\Desktop\завантаження.jpgC:\Users\User\Desktop\images.jpg

Додаток1.C:\Users\User\Desktop\зображення\myshki-valentinki--w190.jpg

docx
Додано
25 березня
Переглядів
264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку