АЛГЕБРА |
7 КЛАС |
Тема: |
ЛІНІЙНА ФУНКЦІЯ, ЇЇ ВЛАСТИВОСТІ ТА ГРАФІК
|
Мета:
|
Формування компетентностей: - предметної: закріплення набутого досвіду учнів наводити приклади: функціональних залежностей та лінійних функцій; пояснювати, що таке: аргумент; функція, область визначення функції, область значень функції, графік функції; формулювати означення понять: функція, графік функції, лінійна функція, пряма пропорційність; називати та ілюструвати на прикладах способи задання функції; описувати побудову графіка функції, зокрема лінійної та її окремого виду – прямої пропорційності; розв’язувати вправи, що передбачають: знаходження області визначення функції, знаходження значення функції за даним значенням аргументу, побудову графіка лінійної функції, знаходження за графіком функції значення функції за даним значенням аргументу і навпаки; визначати окремі характеристики функції за її графіком (додатні значення, від’ємні значення, нулі); складати та розв'язувати задачі на: пряму пропорційність на основі життєвого досвіду, побудову графіків при моделюванні реальних процесів з використанням лінійної функції; - ключових: уміння вчитися (здійснювати самостійну діяльність; самостійно добирати необхідні знання й способи діяльності для виконання навчальних завдань); - соціальна: самореалізуватися до виконання завдань у групі; формування життєво компетентної особистості; - загальнокультурна: адаптуватися у мовному середовищі шляхом активної участі у спілкуванні; - інформаційно-комунікаційна: уміння аналізувати інформацію в електронному виді. Розвивати вміння здійснювати розумові дії, операції різних рівнів складності (відтворення фактів та понять; на узагальнення); формувати культуру усного та писемного мовлення, наполегливість та старанність у виконанні завдань, охайності у записах, цінне ставлення до використання часу. Виховувати інтерес до вивчення математики, відповідальність за результати своєї роботи, дисциплінованість. |
Тип уроку: |
Закріплення знань, умінь, навичок
|
Цільова аудиторія: |
Учні 7 класу |
Обладнання:
|
Інтерактивна дошка, ноутбук, смартфони (планшети) учнів, картки завдань, підручник (Алгебра, Істер О.С., 7 клас.) |
Додатки: |
Додаток 1. Інтерактивні вправи (https://learningapps.org/view6025235 ), (https://nearpod.com/matching-pairs/create/461360868 ) Додаток 2. Картки для роботи у групах Додаток 3. Графічний калькулятор (https://www.desmos.com/calculator ) Додаток 4. Тестовий контроль знань (https://nearpod.com/quiz/create/461356930 ) Додаток 5. Рефлексія (https://goo.gl/forms/193Lksrs2X0aFNqx2) Додато 6. Листок самооцінювання |
ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА ПЕРЕБІГ УРОКУ:
Організаційний момент |
2 хв. |
Перевірка домашнього завдання |
5 хв. |
Актуалізація наявного та потрібного навчального досвіду |
5 хв. |
Мотивація навчальної діяльності |
5 хв. |
Застосування набутого навчального досвіду |
10 хв. |
Узагальнення і систематизації навчального досвіду |
5 хв. |
Контроль набутого навчального досвіду |
6 хв. |
Підсумок уроку |
5 хв. |
Домашнє завдання |
2 хв. |
Усього: |
45 хв. |
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ |
||||||||||||||||||||||||
Вітання та налаштування учнів на роботу на уроці |
||||||||||||||||||||||||
Епіграф. Немає жодної галузі людського знання, куди не входили б поняття про функції та їх графічне зображення К. Ф. Лебединцев |
||||||||||||||||||||||||
ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ |
||||||||||||||||||||||||
№ 793 Не будуючи графіка, знайдіть нулі функції:
4х+12=0; 4х=-12; х=-3. Отже, у=0 при х=-3. 2) у=-8х -8х=0; х=0. Отже, у=0 при х=0.
№ 797 Побудуйте графік функції у=1,5х-3. За графіком знайдіть: 1) Яке значення у відповідає х= -2; 0; 4; 2) Якому значенню х відповідає у= -3; 0; 6; 3) Нулі функції; 4) Значення аргументу, при яких функція набуває додатних значень; 5) Значення аргументу, при яких функція набуває від'ємних значень; 6) Точки перетину графіка з осями координат
https://www.desmos.com/calculator/3i8crx47k1
|
||||||||||||||||||||||||
АКТУАЛІЗАЦІЯ НАЯВНОГО І ПОТРІБНОГО НАВЧАЛЬНОГО ДОСВІДУ |
||||||||||||||||||||||||
Інтерактивнна вправа: |
|
|||||||||||||||||||||||
Усні вправи:
у=9х-1; у=3; у=8; у= - 0,5х; у= . У разі стверджувальної відповіді. Назвіть коефіцієнти k і b. (Відповідь: у=9х-1; k=9, b= -1; у=8х; k=8, b=0; у= - 0,5х; k= -0,5, b=0; у=; k= -4, b=) 3) Процес спорожнення резервуара від води описано нижчеподаним графіком:
|
||||||||||||||||||||||||
Інтерактивна вправа Знайдіть відповідники https://nearpod.com/matching-pairs/create/461360868 |
|
|||||||||||||||||||||||
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
||||||||||||||||||||||||
Учитель. Кожна галузь знань: фізика, хімія, біологія, соціологія, економіка … мають свої об’єкти, між якими виникають кількісні співвідношення, і математика вивчає їх у вигляді, кажучи математичною мовою – функціональних залежностей або функцій. Сьогодні на урок, на який виноситься питання: «Лінійна функція у задачах з різних сфер людської діяльності». Ви спробуєте розкрити прикладне значення лінійної функції. Для цього кожна група обере галузь знань, розв’яже завдання та здійснить його захист. |
||||||||||||||||||||||||
ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТОГО НАВЧАЛЬНОГО ДОСВІДУ |
||||||||||||||||||||||||
Робота в групах різних галузей знань. 1) Об’єднання учнів у 5 груп (група метеорологів, група медиків, група проектувальників, група технологів, група військових топографів) 2) Повторення правил роботи в групі:
|
||||||||||||||||||||||||
Для групи метеорологів: Швидкість поширення звуку в повітрі в залежності від температури може бути знайдена за формулою: v = 331 + 0,6t, де v – швидкість (м/с), t – температура (С), 331 м/с – швидкість поширення звуку при температурі 0С. Знайдіть з якою швидкістю поширюється звук у зимовий день з температурою -15 і в літній день з температурою +30. |
Відповідь: v = 331 + 0,6t,
|
|||||||||||||||||||||||
Для групи медиків: Медиками встановлено, що для нормального розвитку дитина чи підлітка, якому х років, (х < 17) необхідно спати у годин на добу. Задайте формулою залежність тривалості сну у (у годинах) від віку людини х (у роках), якщо відомо, що після народження дитина повинна спати не менш 16 годин на добу, зменшуючи тривалість сну на половину свого віку. Заповнити таблицю:
|
Відповідь: у = 16–
|
|||||||||||||||||||||||
Для групи проектувальників: Складіть формулу для обчислення площі ділянки
Визначте вид функції. Знайдіть значення S при значенні аргументу a = 100 м; 150 м. |
Відповідь: Площа ділянки S = 63a - 102·21; S =63a-2142. Функція лінійна, тому що формула має вид y = kx + b.
|
|||||||||||||||||||||||
Для групи технологів: Конкретною моделлю функції y = kx + b є залежність калорійності молока від жирності, виражена формулою k = 9 a + 30, де k – калорійність молока в калоріях, a – відсоток жиру в молоці. Знайдіть значення k при значеннях аргументу a, що дорівнює 2%; 2,5%, 3,5%, 6%. Побудуйте графік залежності калорійності молока від жирності. |
Відповідь: k = 9 a + 30
|
|||||||||||||||||||||||
Для групи військових топографів:
Дві роти десантників, що атакують, наступають за законом: і (Груфіки руху побудувати з використанням графічного редактора Desmos) |
Відповідь: у=3х-2
у=0,5х+3
Зустріч десантників відбудеться у точці (2;4) – це точка перетину графіків функцій, що задають рух груп десантників |
|||||||||||||||||||||||
Обговорення результатів роботи учнів у групах |
||||||||||||||||||||||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТОГО НАВЧАЛЬНОГО ДОСВІДУ |
||||||||||||||||||||||||
Хмара слів. Повторення властивостей лінійної функції
|
|
|||||||||||||||||||||||
КОНТРОЛЬ НАБУТОГО НАВЧАЛЬНОГО ДОСВІДУ |
||||||||||||||||||||||||
Тестовий контроль знань. ( https://nearpod.com/quiz/create/461356930 )
|
|
|||||||||||||||||||||||
ПІДСУМОК УРОКУ |
||||||||||||||||||||||||
Учитель. Отже, у нас сьогодні був урок, на якому ви побачили застосування лінійної функції у різних сферах діяльності людини. Тому можна зробити висновок, що зусилля творців теорії функцій не були марними. |
||||||||||||||||||||||||
Самооцінювання. Заповнення аркуша «Оцінювання навчальної діяльності учнів» |
||||||||||||||||||||||||
Оцінювання діяльності учнів на уроці вчителем. Оцінка та її обгрунтування навчальної діяльності учнів на уроці. Виставлення оцінок до класного журналу та щоденників учнів.
|
||||||||||||||||||||||||
Таксономія навчальних цілей та результатів |
|
|||||||||||||||||||||||
Рефлексія. Оцініть свій емоційний стан під час опанування матеріалу з теми "Лінійна функція, її властивості та графік" https://goo.gl/forms/193Lksrs2X0aFNqx2 |
|
|||||||||||||||||||||||
Заключні слова учителя. Найкоротшою відстанню між двома точками є частина прямої І слідуючи цьому правилу, я закликаю вас у своєму розвитку іти по висхідній лінії, не зважаючи на втому, не обходячи труднощів, йти по прямій від точки незнання до точки знання.
|
|
|||||||||||||||||||||||
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
1