Урок №6.
ЛІНІЙНЕ РІВНЯННЯ З ОДНІЄЮ ЗМІННОЮ
Мета: повторити, поглибити та розширити знання учнів про види рівнянь з однією змінною, що зводяться до лінійних рівнянь з однією змінною (рівняння з модулем та рівняння, що містять дроби) та способи рівносильних перетворень таких рівнянь.
Тип уроку: поглиблення знань, засвоєння вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Оскільки метою виконання домашнього завдання було формування сталих навичок розв’язування лінійних рівнянь з однією змінною при різних значеннях і , то № 1 і № 2 слід ретельно перевірити й ще раз прокоментувати спосіб розв’язування рівнянь.
|
2)
коренів немає |
3)
— будь-яке число |
4)
коренів немає |
№ 2. Відшукайте корені рівнянь:
|
2)
|
3)
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Під час математичного диктанту повторюємо теоретичний матеріал та способи дій, розглянуті на попередньому уроці.
Математичний диктант
1. Придумайте і запишіть будь-яке лінійне рівняння з одним невідомим [].
2. Як називається рівняння []?
3. За яких умов рівняння [] має єдиний корінь (не має коренів)? Запишіть цей корінь.
4. Розв’яжіть рівняння [].
5. Розв’яжіть рівняння [].
6. Розв’яжіть рівняння [].
По завершенні роботи відповіді перевіряються, корегуються і повторюються означення лінійного рівняння з однією змінною та схема розв’язання лінійних рівнянь.
IV. Систематизація, поглиблення та розширення знань
1. Робота з випереджальним завданням
; ; .
За відомим алгоритмом виконайте порівняння (додаток 2).
Висновки: 1) Усі наведені рівняння можна записати у вигляді одного рівняння , де — будь-яке число.
2) Спосіб розв’язування і кількість коренів цього рівняння залежить від знака числа , а саме:
Як було вже сказано на попередньому уроці, розв’язання багатьох рівнянь, що мають одну змінну, зводиться до розв’язування лінійних рівнянь з однією змінною. Серед таких рівнянь можна виділити:
а) рівняння з модулем;
б) рівняння, що містять дроби.
Далі розбираємо розв’язування рівнянь названих видів.
а) . Перш ніж починати пояснення, слід активізувати мислення учнів, запропонувавши порівняти рівняння з рівнянням виду . • Чим відрізняється дане рівняння від рівняння ? • Чим схожі ці рівняння? • Чим схожий спосіб розв’язування (перший крок) і чим буде відрізнятися розв’язування? Після цього робимо записи в зошитах (проводимо усні зауваження) . (Спрощуємо вираз під знаком модуля.) . 1) або 2) . (Оскільки , , , то або . Розв’язуємо лінійні рівняння.) , . , . Відповідь. 3; 0. |
б) . Перш ніж розв’язувати рівняння, слід порівняти його з іншими рівняннями, що були розв’язані раніше. Провести бесіду, розглянувши такі питання: • Чим відрізняється дане рівняння від рівняння № 1 в домашньому завданні? • Що спільного? • Яку властивість рівносильних рівнянь можна використати, щоб позбутися дробів? • Яка властивість дробів використовується при цьому? Після цього можна записати розв’язання, додавши усні коментарі. . (Знайдемо НСК (18; 12; 9) = 36 та помножимо на нього обидві частини рівняння.) . (Виконаємо множення.) . ;. (Виконаємо рівносильні перетворення, зведемо рівняння до лінійного і розв’яжемо його.) , . Відповідь. 6. |
Висновки. Розібравши приклади а) та б) ми впевнилися в тому, що деякі рівняння з модулем, так само як і деякі рівняння з дробами (не всі!!!), шляхом виконання рівносильних перетворень та використання властивостей чисел можуть бути зведені до лінійних рівнянь з однією змінною.
V. Засвоєння вмінь
№ 1. Розв’яжіть рівняння, що містять змінну під знаком модуля:
1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
6) ;
7) ;
8) ;
9) .
1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
5) .
Знайдіть пропущений рисунок:
|
|
|
? |
VI. Підсумки уроку. Рефлексія
Ігровий момент «Знайдіть помилку»
Учень 7 класу Петрик Тяпляпкін сказав, що дуже добре навчився розв’язувати рівняння, що зводяться до лінійних, і показав, як він розв’язує рівняння. Ось його розв’язання.
, , ,
|
б), ,
|
Чи згодні ви з такими розв’язаннями? Як би ви оцінили успіхи Петрика?
VII. Домашнє завдання
1) ;
2) ;
3) ;
4)* (випереджальне домашнє завдання)
5) ;
6) .
№ 2. При якому значенні рівняння :
1) має корінь –7;
2) коренів не має;
3) має безліч коренів?