Урок "Лишайники. Будова і значення у природі та житті людини"

Про матеріал
Урок розроблений згідно програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Перегляд файлу

Тема: Лишайники

Мета:

  •      навчальна: ознайомити з особливостями будови, процесів життєдіяльності, значенням у природі та житті людини лишайників, сформувати в учнів поняття про лишайники як симбіотичні організми;
  •      розвивальна: розвивати вміння порівнювати особливості будови лишайників з іншими вивченими групами організмів, розпізнавати на практиці різні види лишайників; розвивати біологічну мову, увагу, уяву, мислення; продовжити формувати екологічну культуру школярів;
  •      виховна: виховувати екологічне мислення школярів і цікавість до предмета, позитивне ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи та методичні прийоми: бесіда, індивідуальне опитування, біологічний диктант, робота зі схемами, таблицями, малюнками, елементи гри.

Наочність та обладнання: таблиці із зображенням лишайників, зразки лишайників (гербарні та натуральні об’єкти ), картки із завданнями, презентація за темою «Лишайники», відеофільм «Лишайники». 

 

                                                          Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель. Продовжимо ознайомлення із царством Гриби.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Експрес-опитування - учням задають терміни на повторення: мікологія, глікоген, гриби-паразити, сапротрофи, бліда поганка, Флемінг, мукор, пеніцил, мікориза, трутовик, сажка.

2. Прийом «Чомучка» - учням пропонують витягти білети із запитаннями:

1. Чому гриби виділили в окреме царство?

2. Чому водорості належать до нижчих грибів?

3. Чому гриби живляться гетеротрофно?

4. Чому гриби часто утворюють мікоризу?

5. Чому навіть їстівних грибів дітям не можна багато їсти?

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Постановка проблемних запитань

  •      Чи можуть гриби та водорості співіснувати в одному організмі?
  •      Чому відносини між грибом та водорістю в лишайнику називають симбіотичними?

На ці запитання нам необхідно буде знайти відповідь на уроці.

Учитель розповідає казку (на фоні повільної музики)

Якось давним-давно вітер заніс спори гриба на камінь, що лежав біля водойми. Разом із хвилею на камінь потрапила водорість: «Усе, загину!». Аж тут руку дружби протягнув гриб: «Давай я тебе прихищу». І прикрив гіфами. От і стали вони єдиним цілим, чули, що їх кличуть лишайником. Але злагоди їм чомусь не вистачало. Гриб постійно говорив: «ти мені завдячуєш своїм життям, якби не я, загинула б ти давно!»

Часто своїми гіфами гриб спричиняв  загибель  клітин водорості. А водорість усе слухала, і терпіла, і працювала невтомно день і ніч, приносячи на сніданок пихатому грибу вироблені органічні речовини, а йому було все мало і мало…

Побачив таке неподобство вітер і вирішив визволити з полону водорість. Так закружляв, що лишайника занесло у воду, де й загинув гриб, а водорість здобула волю і незалежність.

Який висновок можна зробити із казки?

Висновки:

А) лишайник – організм, що складається з двох організмів (гриба і водорості);

Б) співжиття не рівноцінне – гриб паразитує на водорості.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

У казці лишайник загинув, але сьогодні в природі існує 25 тис. видів організмів відділу Лишайники. Мабуть, вони мають таку будову, процеси життєдіяльності, що дозволяє їм мати таку різноманітність. Про це дізнаємось на уроці. Оголошення теми, мети, завдань уроку (запис в зошити), (демонстрація слайду).

Учитель. Лишайників країна вас зустрічає,

                 Цікаві знання для вас відкриває.

Роздає учням візитки із зображеннями лишайників і вказаною видовою назвою.

Учитель. Відділ Лишайники знаходиться у царстві Гриби.

Завдання.  Пригадайте класифікацію органічного світу.

Разом із вченими здійснимо подорож у куточок царства – відділ Лишайники.

              Виступ географа.

Учні отримали візитки із зображенням лишайників, на яких є підписи, де вони зустрічаються.

Завдання. Який висновок про місце зростання лишайників можна сформулювати?

Висновок: Лишайники поширені скрізь: у холодній Арктиці, на крайньому півдні в Антарктиді,  спекотних пустелях, у найвищих горах світу – Гімалаях.

Лишайники ростуть на ґрунті, каменях, стовбурах дерев, одержуючи необхідну для життя вологу з атмосфери. Особливо різноманітні в тропіках, високогір’ях і тундрі. Наука про лишайники – «ліхенологія». Запис терміну в термінологічний словник.

                   Виступ історика.

Давня легенда розповідає, як одного разу багато днів давньоєврейський народ брів пустелею. Люди падали від виснаження на гарячий пісок. Рано-вранці, коли сонце стало розжарювати пустелю, зненацька здійнявся вітер. І раптом мандрівники помітили, як по піску котяться сірі  грудочки, що підганяє вітер. Вітер піднімав їх догори, і здавалося, що вони падають із неба.

- Манна, манна! З неба падає манна. Люди стали брати пригорщами сірі грудочки, їли їх сухими, варили кашу й пекли коржі. Манна врятувала народ Ізраїлів під час переходу через пустелю під проводом Мойсея.

1772 р. російський ботанік Паллас довів, що «манна» - це лишайник їстівний ліхенескулентус, який перекочується вітром по пустелях Африки й Малої та Середньої Азії. Він дуже витривалий і не гине навіть при 70°С.

Поміркуйте: Що означає вислів «Манна небесна»? (Неочікуване благо, достаток, щастя без докладених зусиль)

Учитель. Проблемне запитання: Що дозволяє лишайникам заселяти такі різноманітні за природними умовами куточки Землі?

(Демонстрація таблиці «Внутрішня будова лишайників» та слайду презентації)

Завдання: розгляньте на с. 244 підручника малюнок «Поперечний зріз тіла лишайника золотянки».

Вивчити будову лишайників вдалось у 1867 році. Основу тіла лишайника становить гриб. Щільно переплетені гіфи утворюють верхню і нижню кірки. Між гіфами розміщені клітини водорості або ціанобактерії. Тіло не почленоване на органи – слань. Лишайники не мають органів і тканин.

Пригадайте: Які ще організми мають тіло – слань? (Водорості).  Запис терміну в термінологічний словник.

Завдання: прочитайте на с.244 підручника, яку функцію в лишайнику виконує гриб, а яку водорості. Чи рівноправне партнерство гриба і водорості?

     

 

 

 

 

 

    Складання опорної схеми на дошці   Лишайник

                                                  

                                     Водорість                  Гриб  

 

                         утворює органічні речовини           всмоктує воду з мінеральними

                                                                                          солями

Висновок: Лишайники – автогетеротрофні організми. Запис терміну в термінологічний словник.

Учитель. Розмноження лишайників здійснюється статевим і нестатевим (вегетативним) способами. Ріст дуже повільний – 0,01- 10 мм на рік.

Завдання: Ознайомитися з різноманітністю лишайників.

Всі отримали натуральні об’єкти лишайників. Розгляньте, чи всі вони однакові. Ні?

Завдання: за зовнішнім виглядом поділіть їх на групи. (Демонстрація слайду). Розгляньте малюнки на с. 243 підручника. Заповніть таблицю.

     Група лишайників

    Особливості будови

        Представники

Кущисті

 

 

Листуваті

 

 

Накипні

 

 

 

Завдання: Розглянути значення лишайників у природі та житті людини.

(Повідомлення учнів, складання схеми)

Значення лишайників:

  •                     Поселяються першими у місцях, непридатних для життя
  •                     Активно беруть участь в утворенні родючого шару ґрунту
  •                     Є біоіндикаторами стану чистоти повітря
  •                     Накопичують у собі цінну речовину – ліхенін
  •                     Ягель є основним кормом для північних оленів
  •                     Використовують у парфумерії для закріплення аромату духів

Виступ еколога

Увага! Увага! Увага! Повідомлення з екологічного центру досліджень. Лишайникам загрожує зникнення. Найменше забруднення атмосфери димом, отруйними газами, яке не впливає на більшість вищих рослин, викликає масову загибель лишайників. Першими зникають кущисті, за ними листуваті, а після них і накипні. У лишайників немає, як у листків рослин, непроникної кутикули, тому газообмін відбувається вільно через усю поверхню. Більшість отруйних речовин концентрується в дощовій воді, а лишайники усмоктують її всією поверхнею на відміну від наземних рослин, які поглинають воду, в основному, із ґрунту.

Перегляд відеофільму «Лишайники»

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Завдання: Доповнити схему «Живлення лишайників»

2. Проблемне запитання: Що дозволяє лишайникам заселяти зовсім різні за природними умовами куточки Землі?

3. Біологічний диктант

1. Лишайники поселяються на … (Каменях, скелях, стовбурах та гілках дерев)

2. Лишайник – це симбіоз… (Гриба і водорості)

3. За зовнішнім виглядом лишайники поділяються на … (Накипні, листуваті, кущисті )

4. Тривалість життя лишайників… (У середньому 40-80 років, деякі - довше)

5. Швидкість росту лишайників… (0,01- 10 мм на рік.)

6. Чи існують шкідливі або небезпечні лишайники? (Невідомі)

7. Лишайники називають індикаторами чистоти повітря тому, що… (Вони дуже чутливі до забруднення повітря)

8. Ліхенологія… (Наука про лишайники)

4. Задача. Накипний лишайник, який росте на скелі, збільшується за рік в діаметрі на 0,25 мм. Визначте вік лишайника, якщо його діаметр становить 7,5см. Відповідь: 300 років.

VІ. Домашнє завдання

Вивчити § 54, контрольні запитання на стор. 247 в підручнику, заповнити таблицю «Порівняльна характеристика грибів і лишайників», зібрати колекцію лишайників нашої місцевості (високий рівень)

doc
Додано
24 січня 2023
Переглядів
659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку