Урок "Лисичка-кума", 4 клас

Про матеріал
Уточнити і розширити знання учнів про творчість Івана Франка; вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм найпростішу характеристику; удосконалювати вміння працювати з текстом, швидко орієнтуватися в його структурі, правильно оцінювати поведінку персонажів, відповідати на запитання за змістом твору; розвивати техніку читання, пам'ять, мислення, мовлення, творчість, уяву; збагачувати словниковий запас учнів; виховна: виховувати чуйність, почуття дружби, товариськість, порядність.
Перегляд файлу

                                                                                                                       

Клусовська Наталія Миколаївна, 

вчитель початкових класів Суходільської філії,  спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

 

Тема: «Іван Франко. Лисичка-кума»

Мета: навчальна: уточнити і розширити знання учнів про творчість Івана  Франка; вчити  виділяти в тексті дійових осіб, давати їм найпростішу характеристику; удосконалювати  вміння працювати з текстом, швидко орієнтуватися в його структурі,правильно оцінювати поведінку персонажів, відповідати на запитання за змістом твору; розвивальна:  розвивати техніку читання, пам'ять, мислення, мовлення,

творчість, уяву; збагачувати словниковий запас учнів;  виховна: виховувати чуйність, почуття дружби, товариськість, порядність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник «Читанка» О.Я.Савченко, мультимедійна  презентація, таблиці для  розширення кута зору, ілюстрації до казки, портрет  І.Я. Франка, збірки його творів,  сюжетні малюнки, мікрофон. Хід уроку І. Організаційний момент.

1. Налаштування на урок..

Закінчилася перерва, пролунав чаклун-дзвінок.

А тепер усі швиденько налаштуйтесь на урок.

           Тож, часу з вами не гаймо  і урок розпочинаймо!         

-     Молодці. Бачу, що ви готові до уроку. Тож давайте пригадаємо основні  критерії успіху учня.

2. Психологічна готовність .

-     Я сьогодні готова поділитися з вами  своїми знаннями.

( Діти висловлюють свою власну думку. Варіанти висловлювань учнів: Я буду дуже уважним  на уроці. Я не буду відволікатися. Я буду швидко і виразно читати. Я не буду допускати помилок у мовленні. Я запам’ятаю все, що розповість вчителька тощо).

-     А тепер погляньмо один на одного, усміхнімося, подумки побажаймо добра, успіхів і я думаю, що ми зможемо створити на уроці ситуацію успіху, товариськості, дружби, взаємодопомоги. Тож, тихесенько сяде краса (сідають дівчатка), а тепер – сила (сідають хлопчики).

 

ІІ.       Мовленнєва розминка.

-     Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тому ми й розпочинаємо наш урок з розчитування.

1.                        Вправи для розвитку мовленнєвого апарату.

а) На вдих набрати повітря, на видих сказати голосні звуки: а,о.у.и,і,е.

б) У кого найбільша кулька? ( Імітують надування кульки).

2.                        imageРобота із скоромовкою. Читання скоромовки зі зміною темпу і сили        голосу. (Учитель сигналізує про зміну темпу картками з позначеннями: П — повільний темп, Н — нормальний, Ш — швидкий, Г – голосно, Т – тихо.) Ми - звірята довгохвості, ти приходь до нас у  гості!

          Будем знову рибку їсти!   Голова ж не буде в тісті.

3.                        imageРобота над чистомовкою.

Чка-чка-чка – були Вовчик та Лисичка.

Ати-ати-ати- задумали чесно працювати.

Ити-ити-ити- домовились картопельку садити. 

Ичка-ичка-ичка - надурила Вовчика Лисичка. 

4.                        Вправа на розширення кута зору.                             Додаток 1

5.                        imageГра « Слово заховалося».           весело        вужча          долото           ломити           пам’ятати          виорати  

           

III.   Перевірка домашнього завдання.

1.     Гра «Артисти».

Конкурс на краще виразне читання з пам’яті вірша І. Франка «Дрімають села...».

2.     Вправа «Диктор телебачення».

Виразне читання вірша «Дивувалась зима».

IV.   Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

image1.Слово вчителя. 

-                     Іван Франко любив дітей. «Життя - говорив Франко, - мені мало всміхалося, але діти були тим весняним, сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». Саме для дітей Каменяр написав багато  казок.  Одну зі своїх збірок Іван Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Він писав так: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете ніколи». Ви матимете велику насолоду після прочитання вдома цієї збірки казок (демонструю збірку казок І.Франка «Коли ще звірі говорили»). А  сьогодні на уроці  ми прочитаємо одну з них. Прочитайте назву казки, викинувши літери, що повторюються. (Дошка)

ДДЛИППСММИЮЮЧКТТА-КУВВМРРА.      (Лисичка-кума).

-                     Про що йтиметься у казці, яка має такий заголовок? V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Робота над заголовком казки.

-     Як ви розумієте слово кума?       (Відповіді дітей)

Кума - хрещена мати по відношенню до батьків хрещеника і до хрещеного батька; мати дитини по відношенню до хрещеного батька і хрещеної матері.

-     Подивіться на ілюстрацію до казки (с. 94) .  Які дійові особи будуть у  творі?   (Лисичка, Вовчик)

2.Словникова робота.  Вправа «Блискавка» .  (Картки).                      Додаток 2 полуденок        загонець            винайшли             не барися          злосливий                     схрупала          корч                   згамкаю                шпорпати - Поясніть значення цих слів.

 (Їжа, яку приймають опівдні. Невелика ділянка землі. Відшукали. Не будь довго. Злий, сердитий, роздратований.  З’їла щось із хрускотом. Пень, викорчуваний з корінням. З′їм, проковтну. Копирсати,з силою ударяти, штрикати.)

image      3. Робота в парах.  Гра  «Коли так кажуть?»

Накивати п’ятами –  втекти.

Не мати ніякої спілки – не робити нічого разом.

Взятися пильно до роботи –  уважно, швидко.

Мурашки поза плечима бігали –  було страшно.

Ані пари з рота – мовчати.

image           4.Зустріч з автором казки.

-     Наша подорож була б не  повною, не закінченою, не цікавою і не корисною, якби ми ще раз  не завітали в гості до автора.   

  1) Вправа «Мікрофон».

-                      Коли, де народився І.Франко?

-                      Ким був його батько?

-                      Від кого почув майбутній поет перші казки?

-                      Що майбутній поет перейняв від матері?

   2) Хвилина пізнавальної інформації.

-                      Зверніть увагу на портрет і послухайте, що писав у своїх спогадах про Івана Франка Михайло Коцюбинський:

“Невеличкий, хоч і сильний мужчина, високе чоло, сірі, трохи холодні очі. Рудувате волосся непокірно гнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте і росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю”.

-                      Як ви розумієте ці слова?

Ф і з к у л ь т х в и л и н к а

                          ♪ (Рухи під «Пісню Лисички»)

5.Опрацювання казки Івана Франка «Лисичка-кума». 

1)    Читання казки   способом «вчитель +  сильні учні» до слів «Пішов  вовк у корчі…». 

2)    Кінцівку прочитати «ланцюжком» абзацами. 

3)    Творче читання  (роз`єднати слова)  -  самостійне читання.

4)    Вправа «Мікрофон».

-            Чи сподобалася  вам казка?

-            Яка це казка і хто є її дійовими особами?                            

-            Чи є в казці слова, значення яких ви не розумыэте?

-            Чи насправді Лисичка хрестила дітей Гука?

-            Хто такий Гук? (Невеликий птах, що живе на болоті.) 

5)    Читання « сніговою кулею» першого абзацу (поступове підвищення голосу). 

-            Знайдіть в тексті, як задумали Лисичка та Вовк господарювати.

6)    Підготовка до читання в особах.

-            Від першої позначки («Ось недалеко…»)  до другої  («На те вони голосні  птахи…») читаєте самостійно, готуєтеся до читання в особах.

-            Чому первістка Гука назвали Початочком?

-            Чому донечку назвали Серединкою?

-            З якою інтонацією ви будете читати слова Вовка? Лисиці?

7)    Читання в особах.

-            Чому Лисиця не пішла обідати з Вовком?

8)Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.

-            Яка пора року відображена у казці?   

-            Що задумали Вовчик-братик і Лисичка-сестричка?

-            Де вони заховали страву?

-            Прочитайте, як  Лисичка вперше надумала обманути Вовка. 

-            Скільки ще разів вона бігала  на «хрестини»? Прочитайте про це.

-            Як її витівки пов’язані з іменами удаваних похресників?

-            Прочитайте, що Вовк побачив в корчах.

-            Куди Лисиця заховалася від розлюченого Вовка?

-            Як вона знову його перехитрила?

9)Характеристика дійових осіб.

  Складання характеристики дійових осіб.

-            Якими ви уявляєте цих героїв? Які у них риси характеру?

-            Яким ви побачили Вовка на початку казки?  У кінці? Що його примусило так змінитися? Доведіть свої висновки словами тексту.

-            Якою показано у казці Лисичку? Як ви гадаєте, чи змінить Лисичка свою вдачу після цієї пригоди? Чому ви так думаєте?

  Мовно-логічне завдання. Робота в групах.  (Картки.)       Додаток 3

10)       Вправа «Порушена послідовність». Поділ казки на логічно-завершені 

частини.                                                                                                          Додаток 4

-         Перед вами картки, на яких подано план до твору. Але у ньому  

   порушена послідовність. Розташуйте пункти плану відповідно до змісту тексту.

-         Яка частина казки була найсмішнішою?

11)       Вправа «Інтерв`ю» .

  Я уявляю головних героїв…

-   Якби ви були художниками, в образі якої квітки ви б зобразили головних героїв? Ф і з к у л ь т х в и л и н к а І-і-і! Посміхнуся я тобі.

Я до тебе повернуся і тобі теж посміхнуся.

Ми пограємо з тобою і присядемо обоє.

Вгору руки піднімаємо і  тихенько опускаємо.

Відпочили ручки-ніжки, знов сідаємо до книжки. 12) Визначення головної думки казки. Бесіда. (Виховний момент)  -  Що у казці схвалюється, а що — засуджується?

-   Чому з Вовком трапилась така пригода? (Невміння вибирати друзів)  -  Яким повинен бути справжній друг?

-   Як ви ставитесь до своїх друзів?

-   Яка ж  головна думка казки?

 (Брехня рано чи пізно викриється. І з тим хто хитрує, не додержує слова, обіцянки, ніхто  «не хоче мати ніякої спілки.») 13)Робота за ілюстрацією.

-   Розгляньте ілюстрацію до цієї казки.

-   Кого художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?

-   Який настрій вони створюють? Як передають характери героїв?

-   Яким рядкам казки відповідає ілюстрація?

14)Гра «Актори».

 Інсценування уривків з казки (діалогів). Використати маски героїв – Лисички та Вовка.

VI. Підсумок уроку.

1. Вправа «Збір торбинки знань» ( прикріпити  «відповіді – перлинки» до

малюнка).                                                                                                  Додаток 5

            Які казки відносяться до літературних?

            Чому казки називають нашими друзями?

            Що треба робити, щоб казки довше жили?

2.Вправа «П’ять речень».

                     Сьогодні на уроці я вчився...

                     Найбільше мені сподобалося...

                     Найскладнішим було...

                     Друзям побажаю …

                     Свою роботу на уроці оцінюю... 3.Вправа «Закінч речення».   (Запис на дошці)      Я люблю казку тому, що….

VII. Домашнє завдання.

1.     с.92 – 96- переказувати казку за планом, відповідати на запитання рубрики «Чи уважно ти читав?».

2.     Створити малюнок до  епізоду казки, який найбільше сподобався.

3.     Зібрати наукові відомості щодо тварин , про які йдеться в тексті.

Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок, За роботу по заслузі щиро дякую вам, друзі.

 

 

 

 

 

 

    

 

   

 

                                                                                                                        Додаток 1

image

                                                                                                

                                                                                               

                                                                                                                         Додаток 2

полуденок         не барися          злосливий         загонець            схрупала    корч         винайшли          згамкаю          

шпорпати                                                              

 

 

 

довірлив...

 хитр...

підступн...  злодійкуват...

 

 

 

Лисиця

 

 сором’язлив...   брехлив...

  дурн...   жадібн...

  працьовит...   запальн...

 

 

Вовк

                                                                                                                     Додаток 3                                                                                                                         Додаток 4

 

           Іван Франко «Лисичка-кума»

                              План

О Остаточок.

О Задум чесно працювати.

О Хитрощі розкрито.

О Початочок.

О Серединка.

Ілюстративний матеріал до уроку

 

image

 

image

pdf
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку