Тема уроку. Лісостеп – поєднання широколистяно-лісових, лучно-степових природних ландшафтів.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
- розрізняти географічні положення, межі зони;
- розповідати про характерні риси природних комплексів і ресурсів;
- порівнювати зональні особливості лісостепу з іншими зонами;
- характеризувати взаємозв’язки між компонентами природи в зоні лісостепу;
- наводити приклади природоохоронних територій;
- оцінювати вплив господарської діяльності людини на природні. особливості зони лісостепу.
Мета уроку: сформулювати в учнів систему знань про природну зону лісостепу; про сучасні ландшафтні лісостепові зони України; фізико-географічних країни та їх провінції і розвивати вміння використовувати знання в нестандартних умовах, виховувати дбайливе ставлення до природи шляхом вивчення природоохоронних об’єктів лісостепу.
Тип уроку: урок-експедиція
Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, фізична карта України, карта фізико-географічного районування, карта грунтів, підручник географії, ілюстрації із зображенням різних рівнів природної зони.
Підготовка експедиції до уроку:
- створення експедиційного загону у складі груп
-постановка задання перед кожною групою;
-ознайомлення груп з джерелами інформації, які можна використовувати під час підготовки до уроку;
-консультації вчитееля;
-підготовка презентації уроку (учитель географії)
Характер діяльності вчителя і учнів:
-постановка вчителем проблеми уроку;
-організація «пошукових груп»;
-складання опорного конспекту у вигляді таблиці;
-вирішення проблемного питання шляхом інтерактивного опитування учнів.
Місце проведення: кабінет географії.
Хід уроку.
-Перевірка присутності;
-Перевірка готовності до уроку.
На попередньому уроці ми з вами вивчили природну зону мішаних і широколистих лісів. Ми ознайомилися з ГП , межами і розмірами зони, характерними рисами природних комплексів, сучасними ландшафтами, природоохоронними територіями.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вдосконалювати вміння і навички пов’язані з виконанням завдань і читанням карти.
Для цього, на початку, нам потрібно повторити те, що ми вивчили на попередньому уроці.
Повторення вивченого матеріалу, як і урок в цілому, буде проходити у вигляді гри-змагань географічних експедицій, яких є 5
Закінчити речення
За кожну правильну відповідь 1бал.
Отож розпочинаємо!
Закінчи речення
Крім повторення теоретичного матеріалу, давайте згадаємо географічну номенклатуру, що стосується попереднього уроку. Для цього 1 учасник із команди підодить і витягує листочок із географічною номенклатурою.
Височини: Волинська, Придніпровська Низовини: Поліська,Придніпровська |
|
Озера: Шацькі, Світязь, Лука, Пулемецьке |
|
Річки: Західний Бух, Прип’ять, Горинь(притока Прип’ять), Тетерів(притока Дніпро) |
|
Природні заповідники: Рівненський, Поліський Національні парки: Шацький, Деснянсько-Сшарогутський
|
Успішність команди за повторення теоретичного і практичного матеріалу записуємо в таблицю оцінювання
№ Що оцінюється |
Максимум балів |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
1.Повторення матеріалу а) усне опитування |
|
|
|
|
|
|
б) карта |
|
|
|
|
|
|
в) «мозаїка» |
|
|
|
|
|
|
Презентації |
|
|
|
|
|
|
«Кросворд » |
|
|
|
|
|
|
Гра вікторина «Хто я», «Що я» |
|
|
|
|
|
|
Тести |
|
|
|
|
|
|
Отже, ми познайомилися з зонами мішаних і широколистих лісів, але ви знаєте, що Україна розташована в трьох природних зонах ,що мають широтне спрямування. Яку природну зону ми вивчатимемо? Чому вона так називається?
Ця природна зона за її особливостями нам найближча тому, що територія нашої області знаходиться в її межах. Ми любимо свою Батьківщину,а це означає – маємо її знати. Наша зона чудова в будь-яку пору року.
Тихенько вітер віє,
Степи, лани мріють.
Між ярами над ставами
Верби зеленіють
Сади рясні похилились,
Тополі по волі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полями
І все – то те, вся країна
Повита красою,
Зеленіє, вмивається
Дрібною росою…
Хто написав ці рядки?
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
Отже, запишіть тему уроку в зошити.
Лісостепова зона України.
Виходячи з теми уроку скажіть, що ми повинні вміти і знати після сьогоднішнього уроку?
Учні:
-визначити ГП, межі і розміри природної зони
-вміти розповідати про характерні риси природніх комплексів і ресурсів
-характеризувати взаємозв’язки між компонентами природи в зоні лісостепу
-наводити приклади природоохоронних територій
Вчитель підводить підсумки
Лісостеп – природна зона, у якій живемо ми з вами. Наше завдання на уроці – дати її комплексну фізико-географічну характеристику. Ви вже знаєте, що характерною рисою цієї зони є поєднання особливостей двох сусідніх зон,- мішаних лісів і степу. Проте, як це поєднання відбувається, у чому себе виявляє, ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
Оскільки ми вже здобули певний досвід у цьому питанні при вивченні зони мішаних і широколистих лісів, то, готуючись до уроку ви отримали випереджувальні завдання: клас поділяється на групи, які мають назви відповідно до плану вивчення природної зони.
Пригадайте план характеристики природної зони.
(План - на інтерактивній дошці)
Сьогодні наш клас стає географічною експедицією члени якої будуть вивчати лісостепову зону.
1.
2.
3.
4.
5.
Робота експедиційних загонів
(Учитель роздає завдання вам, експедиційним загонам. Час на її виконання 7 хвилин. Експедиційні загони захищають свої дослідження по черзі, після захисту кожного загону вчитель узагальнює матеріал.)
Результатом роботи загонів стане заповнена таблиця. Ми її розпочали а попередніх уроках, а зараз продовжимо.
Зразок таблиці
№ |
План характеристики |
|
1. |
Географічне положення |
|
2. |
Рельєф і корисні копалини |
|
3. |
Клімат Середні температури: -липня -січня |
|
4. |
Внутрішні води |
|
5. |
Грунти |
|
6. |
Рослинність |
|
7. |
Тваринний світ |
|
8. |
Провінції |
|
9. |
Несприятливі природні процеси |
|
10. |
Природоохоронні території |
|
|
|
|
Ви уважно слухатиме повідомлення «дослідників», заноситиме до таблиці всі необхідні дані. У кінці уроку вам потрібно буде вирішити, чи правильним є твердження, що «природно географічні умови лісостепу є найсприятливішими для життя і діяльності людей» (проблемне питання – на інтерактивній дошці)
Правила для дослідників:
Сприйняття та усвідомлення матеріалу учнями (повідомлення груп)
Загін 1. Картографи. Геоморфологи і геологи
Завдання
1.Охарактеризуйте особливості географічного положення та рельєфу лісостепу:
-тектонісні структури
-височини, низовини лісостепової зони
-корисні копалини.
2.Заповніть таблицю 1 «Лісостеп»
Географічне положення: -Протяжність з заходу на схід -Крайня південамежа: -Області, території які повністю або частково розташовані в межах зони: |
|
Рельєф: -Височини -Низини |
|
Тектонічні структури |
|
Корисні копалини |
|
Вчитель: Отже, різноманітність ландшафтів лісостепової зони зумовлено контрастами рельєфу , складом гірських порід, а також історією розвитку території. У лісостеповій зоні, що протягується в середній смузі України, поширені височинні і низовинні форми рельєфу, яри та балки.
Загін 2. Кліматологи і гідрологи
Завдання:
1.Охарактеризуйте особливості клімату України:
-середня температура липня
-середня температура січня
--безморозний період
-річна сума опадів
-коефіцієнт зволоження
2.Заповніть таблицю 2 «Клімат лісостепової зони»
Температура: -липня -січня |
|
Безморозний період |
|
Кількість опадів |
|
Коефіцієнт зволоження |
|
Вчитель: Кліматичні умови сприятливі, клімат зони помірно-контенинтальний, кліматичний режим відзначається збільшенням контенинтальності із заходу на схід. Якщо коефіцієнт зволоження значний, то мабуть тут густа річна мережа. Чи підтвердять це гідрологи?
Гідрологи (дають загальну оцінку внутрішнім водам)
Завдання:
1.Дайте загальні характеристику внутрішніх вод:
-річки лісостепової зони і їхні притоки
-морські басейни. До яких належать річки
-вплив рельєфу на характеристику течії річки
-джерела живлення річок
-озера, водосховища
2.Заповніть таблицю 3 «Річкова система лісостепу»
Назви головних річок |
|
Притоки |
|
Режим живлення |
|
Озера, водосховища |
|
Вчитель.
Кросворд на інтерактивній дошці(відповідає та команда, яка підніме швидше руку. Хто відповідає, той виходить до карти і показує річку. За правильну відповідь 1 бал)
Загін 3. Грунтознавці і біологи.(дають оцінку грунтовим ресурсам в лісостепу)
Вчитель: У зв’язку з тим, що клімат і води найбільше впливають на формування грунтів, ми повинні з’ясувати, які типи грунтів тут утворились, і як людина на них впливає. Про це нам повідомлять наші грунтознавці, які досліджували це питання, отже слухаємо.
Завдання:
1.Дайте оцінку грунтових ресурсів лісостепу
2.Заповніть таблицю 4 «Грунти лісостепу»
Найбільш поширені грунти на рівнинній частині лісостепу |
|
На терасах Дніпра |
|
У річкових долинах |
|
Заболоченість |
|
Вчитель: Отже, грунтовий покрив лісостепу різноманітний до його складу входяь різні підтипи чорноземів та гірних лісових грунтів, на південній та південно-східній частині зони трапляються солончаки та солонцованті грунти. Грунтово-рослинний покрив Лісостепу багатший ніж на Поліссі, бо формувався за умов більшого теплозабезпечення . Поєднання у лісостепу ознак двох різних зон – мішаних лісів і степу - неє простим механічним явищем. Лісостеп не просто є «перехідною» зоною, він – унікальний природний комплекс зі своїми особливостями, що не є простою сумішшю ознак сусідніх зон. Як саме відбувається це об’єднання, які властивості притаманні саме таким ландшафтам, ми розглянемо, заслухавши біологів.
Біологи
Поширеність будь-якого типу рослинних угрупувань залежить від таких фізико-географічних чинників: ширина зональності, рельєф, континентальність клімату, склад гірських порід, глибина залягань грунтових вод.
Завдання:
1.Охарактеризуйте рослинний і тваринний світ лісостепу
2.Заповніть таблицю 5 «Рослинний і тваринний світ лісостепу»
Лісистість лісостепу |
|
Найбільш поширені деревні породи |
|
Підлісок |
|
Лучна і болотна рослинність |
|
Розораність |
|
Ссавці лісостепу |
|
Птахи |
|
Риби |
|
Плазуни |
|
Вчитель(підсумок): Отже, природна рослинність лісостепу представники залишками луків, степами, дубовими, дубово-грабовими, дубово-кленовими лісами. Тваринний світ лісостепової зони має перехідний змішаний характер, оскільки в ній трапляються представники лісів, степів і водно-болотних середовища.
Гра-вікторина «Хто я?», «Що я?»(на інтерактивній дошці)
Як із груп швидше підніме руку – та і відповідає. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Загін 4. Ландшафтознавці
Завдання:
1.Визначити за яких умов виділяють різні типи ландшафтів
2.За якими ознаками виділяють фізико-географічно провінцію як частину природної зони. Заповніть таблицю 6 «Характеристика провінцій лісостепу»
Провінції |
Річна кількість опадів, мм |
Температури січня і липня C |
Рослинність |
Рельєф |
Західноукраїнська лісостепова провінція |
|
|
|
|
Дністровсько-Дніпровська лісостепова провінція |
|
|
|
|
Лівобережно-Дніпровська лісостепова провінція |
|
|
|
|
Середньо руська лісостепова провінція |
|
|
|
|
Вчитель: Через зростання контенинтальності клімату із заходу на схід зоні властиві істотні відмінності над рівнем моря, грунтів, рослинності. Тому в лісостепу виділили 4 провінції. Які саме нам розкажуть ландшафтознавці.
1-й учень. У лісостепові зоні за умов оптимального співвідношення тепла і волога сформулюватися різні типи ландшафтів.
-широколисто-лісові з сірими лісовими грунтами
-лісостепові з опідзолистими чорноземами
Лукостепові з типовими чорноземами і лучничорноземними грунтами. Зараз вони перетворилися на сільськогосподарське угіддя
-для річкових долин, улоговин характерні мішано-лісові і болотні ландшафти, площі яких порівняно невеликі
2-й учень. У лісостепу виділяють 4 провінції
- Західноукраїнську лісостепову
- Дністровсько-Дніпровську
- Лівобережно-Дніпровську лісостепову
- Середньоруську лісостепову
Західноукраїнська лісостепова провінція охоплює західну частину лісостепу,куди входить:
-Волинська височина
-Подільська височина
-Хотинська височина
-Мале Полісся
-частина Опілля та Розточчя
На її східній межі виходять кристалічні породи схилу Українського щита. Це найбільш підвищена частина лісостепової зони. Її повна розчленованість притоками річки Дністер, Горинь, Західний Буг, Південний Буг.
Екологи
Вчитель: Лісостепова зона має високу освоєність. У природному вигляді ділянки лісостепу збереглися лише в заповідниках, на схилах ярів і балок. Для збереження цінних об’єктів природи, рідкісних видів рослин і тварин у лісостепу створено природні заповідники і національні природні парки. Які саме нам розкажуть «Екологи».
Завдання:
1.Заповніть таблицю 7 «Природоохороні території лісостепової зони»
Назва природоохоронного об’єктів |
Характеристика |
|
|
1 |
|
Л |
||||||||||||||
2 |
|
І |
|
|
|
|
||||||||||
3 |
С |
|
|
|||||||||||||
4 |
О |
|
|
|||||||||||||
5 |
|
|
|
|
С |
|
|
|
||||||||
6 |
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
7 |
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
8 |
|
|
П |
|
|
|
||||||||||