Урок " Лісостеп - зона поєднання широколистяно-лісових і лучно- степових природних ландшафтів "

Про матеріал
Урок-експедиція Сформулювати в учнів систему знань про природну зону лісостепу; про сучасні ландшафтні лісостепові зони України; фізико-географічних країни та їх провінції і розвивати вміння використовувати знання в нестандартних умовах, виховувати дбайливе ставлення до природи шляхом вивчення природоохоронних об’єктів лісостепу.
Перегляд файлу

Тема уроку. Лісостеп – поєднання широколистяно-лісових, лучно-степових природних ландшафтів.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

- розрізняти географічні положення, межі зони;

- розповідати про характерні риси природних комплексів і ресурсів;

- порівнювати зональні особливості лісостепу з іншими зонами;

 - характеризувати  взаємозв’язки між компонентами природи в зоні лісостепу;

- наводити приклади природоохоронних територій;

- оцінювати вплив господарської діяльності людини на природні. особливості зони лісостепу.

Мета уроку: сформулювати  в  учнів систему знань про природну зону лісостепу; про сучасні ландшафтні лісостепові зони України; фізико-географічних країни та їх провінції і розвивати вміння використовувати знання в нестандартних умовах, виховувати дбайливе ставлення до природи шляхом вивчення природоохоронних об’єктів лісостепу.

Тип уроку: урок-експедиція

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, фізична карта України, карта фізико-географічного районування, карта грунтів, підручник географії, ілюстрації із зображенням різних рівнів природної зони.

Підготовка експедиції до уроку:

- створення  експедиційного загону у складі груп

  • картографів і геоморфологів
  • кліматологів і гідрологів
  • ґрунтознавців  і біологів
  • ландшафтознавців
  • екологів

-постановка задання перед кожною групою;

-ознайомлення груп з джерелами інформації, які можна використовувати під час підготовки до уроку;

-консультації вчитееля;

-підготовка презентації уроку (учитель географії)

Характер діяльності вчителя і учнів:

-постановка вчителем проблеми уроку;

-організація «пошукових груп»;

-складання опорного конспекту у вигляді таблиці;

-вирішення проблемного питання шляхом інтерактивного опитування учнів. 

Місце проведення: кабінет географії.

                                                     Хід уроку.

  1. Організаційна частина

-Перевірка присутності;

-Перевірка готовності до уроку.

  • Посміхніться вчителю, однокласникам, гостям.
  • Будьте уважні і доброзичливі.
  • Аналізуйте та порівнюйте нове.
  • Не бійтеся помилятися, продемонструйте пам’ять, уяву, досвід.
  • Робіть самостійні висновки.
  • Я зичу усім вам успіху.
  1. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

 На попередньому уроці ми з вами вивчили природну зону мішаних і широколистих лісів. Ми ознайомилися з ГП , межами і розмірами зони, характерними рисами природних комплексів, сучасними ландшафтами, природоохоронними територіями.

  На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вдосконалювати вміння і навички пов’язані з виконанням завдань і читанням карти.

 Для цього, на початку, нам потрібно повторити те, що ми вивчили на попередньому уроці.

Повторення вивченого матеріалу, як і урок в цілому, буде проходити у вигляді гри-змагань географічних експедицій, яких є 5

Закінчити речення 

  1.       «Інтелектуальна розминка» - полягає в тому, що кожен учень підготував заздалегідь по 1 запитанню. Ці запитання збираємо в корзину і по черзі відповідаємо.

За кожну правильну відповідь 1бал.

 Отож розпочинаємо!

Закінчи речення

  1. Одиницями фізико-географічного речення є: ………….країна, зона, край(провінція), область.
  2. Типовими грунтами зони лісостепових і широколистих лісів є: …….дерново-підзолисті, дернові, болотні.
  3. Природні зони виділяють відповідно до: ….змін показників забезпеченості теплом і вологою.
  4. Україна знаходиться в межах трьох великих зональних ГТК – (природних зонах):…. лісових, лісостепових і степових.
  5. Для зони мішаних і широколистих лісів характерні такі несприятливі фізико-географічні процеси: ….заболочення, перезволоження, водна ерозія, карст, низька родючість грунтів.
  6. Представниками тваринного світу мішаних і широколистих лісів є:…… козуля, вовк, кабан, лисиця, куниця, заєць, білка, серед птахів:тетерів, глухар, журавель, лелека.
  7. В межах території України розрізняють такі 2 класи ландшафтів:….. рівнинні і гірські.
  8. Найменшими і найпростішими ГТК:…. фація.
  9. Озера зони мішаних і широколистих лісів мають в основному походження: ….карстове.
  10. Природні ландшафти: - ….це найменші за розміром ГПК, які є найбільшими ділянками географічної оболонки.
  11. Складовими частинами ландшафту є:…. місцевості, урочища, фації.
  12. В Україні найбільшу площу серед природничих зон займає:…. степ.
  13. Переважаючими листяними породами зони мішаними і широколистих лісах є: …..дуб, бук, граб.
  14. Лісова зона займає: ….28% територій країни.
  15. Фізико-географічну провінцію, як частину природної зони виділяють типами ознак, як: …..неоднорідність геологічної будови та рельєфу, а також віддаленість від океані, що зумовлює континентальності клімату.

Крім повторення теоретичного матеріалу, давайте згадаємо географічну номенклатуру, що стосується попереднього уроку. Для цього 1 учасник із команди підодить і витягує листочок із географічною номенклатурою.

 

Височини: Волинська, Придніпровська

Низовини: Поліська,Придніпровська

Озера: Шацькі, Світязь, Лука, Пулемецьке

Річки: Західний Бух, Прип’ять, Горинь(притока Прип’ять), Тетерів(притока Дніпро)

Природні заповідники: Рівненський, Поліський

Національні  парки: Шацький, Деснянсько-Сшарогутський

Фізико-географічні області зони мішаних ішироколистих лісів: Волинське Полісся, Житомирське, Київське, Чернігівське, Новгоряд-Сіверське, Мале Полісся

 

Успішність команди за повторення теоретичного і практичного матеріалу записуємо в таблицю оцінювання

 

№ Що оцінюється

Максимум балів

       I.

      II.

      III.

       IV.

        V.

1.Повторення матеріалу

а) усне опитування

 

 

 

 

 

 

б) карта

 

 

 

 

 

 

в) «мозаїка»

 

 

 

 

 

 

Презентації

 

 

 

 

 

 

«Кросворд »

 

 

 

 

 

 

Гра вікторина «Хто я», «Що я»

 

 

 

 

 

 

Тести

 

 

 

 

 

 

 

  1. Мотивація навальної діяльності учнів.

Отже, ми познайомилися з зонами мішаних і широколистих лісів, але ви знаєте, що Україна розташована в трьох природних зонах ,що мають широтне спрямування. Яку природну зону ми вивчатимемо? Чому вона так називається?

 

Ця природна зона за її особливостями нам найближча тому, що територія нашої області знаходиться в її межах. Ми любимо свою Батьківщину,а це означає – маємо її знати. Наша зона чудова в будь-яку пору року.

 

Тихенько вітер віє,

Степи, лани мріють.

Між ярами над ставами

Верби зеленіють

Сади рясні похилились,

Тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полями

І все – то те, вся країна

Повита красою,

Зеленіє, вмивається

Дрібною росою…

 

Хто написав ці рядки?

 Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

 Отже, запишіть тему уроку в зошити.

  Лісостепова зона України.

 

 Виходячи з теми уроку скажіть, що ми повинні вміти і знати після сьогоднішнього уроку?

 Учні:

-визначити ГП, межі і розміри природної зони

-вміти розповідати про характерні риси природніх комплексів і ресурсів

-характеризувати взаємозв’язки між компонентами природи в зоні лісостепу

-наводити приклади природоохоронних територій

 Вчитель підводить підсумки

Лісостеп – природна зона, у якій живемо ми з вами. Наше завдання на уроці – дати її комплексну фізико-географічну характеристику. Ви вже знаєте, що характерною рисою цієї зони є поєднання особливостей двох сусідніх зон,- мішаних лісів і степу. Проте, як це поєднання відбувається, у чому себе виявляє, ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.

 Оскільки ми вже здобули певний досвід у цьому питанні при вивченні зони мішаних і широколистих лісів, то, готуючись до уроку ви отримали випереджувальні завдання: клас поділяється на групи, які мають назви відповідно до плану вивчення природної зони.

  Пригадайте план характеристики природної зони.

 (План - на інтерактивній дошці)

 Сьогодні наш клас стає географічною експедицією члени якої будуть вивчати лісостепову зону.

1.

2.

3.

4.

5.

 Робота експедиційних загонів

(Учитель роздає завдання вам, експедиційним загонам. Час на її виконання 7 хвилин. Експедиційні загони захищають свої дослідження по черзі, після захисту кожного загону вчитель узагальнює матеріал.)

 Результатом роботи загонів стане заповнена таблиця. Ми її розпочали а попередніх уроках, а зараз продовжимо.

                                          Зразок таблиці

 

План характеристики

 

1.

Географічне положення

 

2.

Рельєф і корисні копалини

 

3.

Клімат

Середні температури:

-липня

-січня

 

4.

Внутрішні води

 

5.

Грунти

 

6.

Рослинність

 

7.

Тваринний світ

 

8.

Провінції

 

9.

Несприятливі природні процеси

 

10.

Природоохоронні території

 

 

 

 

 

 Ви уважно слухатиме повідомлення «дослідників», заноситиме до таблиці всі необхідні дані. У кінці уроку вам потрібно буде вирішити, чи правильним є твердження, що «природно географічні умови лісостепу є найсприятливішими для життя і діяльності людей» (проблемне питання – на інтерактивній дошці)

Правила для дослідників:

  • Говори чітко
  • Пиши швидко
  • Слухай уважно – і все це вчасно

Сприйняття та усвідомлення матеріалу учнями (повідомлення груп)

Загін 1. Картографи. Геоморфологи і геологи

Завдання

1.Охарактеризуйте особливості географічного положення та рельєфу лісостепу:

-тектонісні структури

-височини, низовини лісостепової зони

-корисні копалини.

2.Заповніть таблицю 1 «Лісостеп»

Географічне положення:

-Протяжність з заходу на схід

-Крайня південамежа:

-Області, території які повністю або частково розташовані в межах зони:

 

Рельєф:

-Височини

-Низини

 

Тектонічні структури

 

Корисні копалини

 

                       Вчитель: Отже, різноманітність ландшафтів лісостепової зони зумовлено контрастами                           рельєфу , складом гірських порід, а також історією розвитку території. У лісостеповій зоні, що протягується в середній смузі України, поширені височинні і низовинні форми рельєфу, яри та балки.

Загін 2. Кліматологи і гідрологи

Завдання:

1.Охарактеризуйте особливості клімату України:

-середня температура липня

-середня температура січня

--безморозний період

-річна сума опадів

-коефіцієнт зволоження

2.Заповніть таблицю 2 «Клімат лісостепової зони»

 

Температура:

-липня

-січня

 

Безморозний період

 

Кількість опадів

 

Коефіцієнт зволоження

 

Вчитель: Кліматичні умови сприятливі, клімат зони  помірно-контенинтальний, кліматичний режим відзначається збільшенням контенинтальності із заходу на схід. Якщо коефіцієнт зволоження значний,  то мабуть тут густа річна мережа. Чи підтвердять це гідрологи?

 

Гідрологи (дають загальну оцінку внутрішнім водам)

Завдання:

1.Дайте загальні характеристику внутрішніх вод:

-річки лісостепової зони і їхні притоки

-морські басейни. До яких належать річки

-вплив рельєфу на характеристику течії річки

-джерела живлення річок

-озера, водосховища

2.Заповніть таблицю 3 «Річкова система лісостепу»

 

Назви головних річок

 

Притоки

 

Режим живлення

 

Озера, водосховища

 

Вчитель.

Кросворд на інтерактивній дошці(відповідає та команда, яка підніме швидше руку. Хто відповідає, той виходить до карти і показує річку. За правильну відповідь 1 бал)

  1. Ліва притока Дніпра(Сула)
  2. Річка, що є природними кордоном між Україною і Молдовою(Дністер)
  3. Ліва притока Дніпра, що має довжину 712км(Псел)
  4. Права притока Дніпра, має довжину 346км(Рось)
  5. Це водосховище було створено у 1972-1978рр. у місті, на честь якого назвали це водосховище, був похований Т.Г.Шевченко(Канівське)
  6. Водосховище на Дністрі(Дністровське)
  7. Річка,що бере початок у лісостепі і переважно протікає в цій природній зоні(Південний Буг)
  8. Для римлян – Данапріс, для турків – Узу, для слов’ян – Славуч, для греків - Борисфен, для нас -… …(Дніпро)

Загін 3. Грунтознавці і біологи.(дають оцінку грунтовим ресурсам в лісостепу)

Вчитель: У зв’язку з тим, що клімат і води найбільше впливають на формування грунтів, ми повинні з’ясувати, які типи грунтів тут утворились, і як людина на них впливає. Про це нам повідомлять наші грунтознавці, які досліджували це питання, отже слухаємо.

Завдання:

1.Дайте оцінку грунтових ресурсів лісостепу

2.Заповніть таблицю 4 «Грунти лісостепу»

 

Найбільш поширені грунти на рівнинній частині лісостепу

 

На терасах Дніпра

 

У річкових долинах

 

Заболоченість

 

 Вчитель: Отже, грунтовий  покрив лісостепу різноманітний до його складу входяь різні підтипи чорноземів та гірних лісових грунтів, на південній та південно-східній частині зони трапляються солончаки  та солонцованті грунти. Грунтово-рослинний  покрив  Лісостепу багатший  ніж на Поліссі, бо формувався за умов більшого теплозабезпечення  . Поєднання у лісостепу ознак двох різних зон – мішаних лісів і степу -  неє простим механічним явищем. Лісостеп не просто є «перехідною» зоною, він – унікальний природний комплекс зі своїми особливостями, що не є простою сумішшю ознак сусідніх зон. Як саме відбувається це об’єднання, які властивості притаманні саме таким ландшафтам, ми розглянемо, заслухавши біологів.

 

Біологи

 Поширеність будь-якого типу рослинних угрупувань залежить від таких фізико-географічних чинників: ширина зональності, рельєф, континентальність клімату, склад гірських порід, глибина залягань грунтових вод.

Завдання:

1.Охарактеризуйте рослинний і тваринний світ лісостепу

2.Заповніть таблицю 5 «Рослинний і тваринний світ лісостепу»

 

Лісистість лісостепу

 

Найбільш поширені деревні породи

 

Підлісок

 

Лучна і болотна рослинність

 

Розораність

 

Ссавці лісостепу

 

Птахи

 

Риби

 

Плазуни

 

 Вчитель(підсумок): Отже, природна  рослинність  лісостепу представники залишками луків, степами, дубовими, дубово-грабовими, дубово-кленовими лісами. Тваринний світ лісостепової зони має перехідний змішаний характер, оскільки в ній трапляються представники лісів, степів і водно-болотних середовища.

 

 Гра-вікторина «Хто я?», «Що я?»(на інтерактивній дошці)

 Як із груп швидше підніме руку – та і відповідає. За кожну правильну відповідь 1 бал.

  1. Я найпоширеніша в Україні хвойна рослина. У лісостепу росту переважно на крайньому заході(Сосна)
  2. Я дика злакова культура, типовий представник степів, а мешкаю в лісостепу. Через велику розораність земель мене витіснили культурні злаки, і тому я потрапила до Червоної книги(Ковила)
  3. Я живу сотні років, мешкаю і на Поліссі, і в лісостепу. Ліси з мене називають діброви(Дуб)
  4. Я гордий і красивий птах. Маю чорно-білий колір. Господарюю на болотах, полях. Полюбляю гнізда поблизу людських жителів. За повір’ям приношу щастя(Лелека)
  5. Я гризун. Живу на зернових полях, і навіть назва моя про це говорить(Польова миша)
  6. Я основна технічна культура України, 75% усіх посівів зосереджені в лісостепу, найпоширеніша нині культивована рослина лісостепу(Цукровий буряк)

Загін 4. Ландшафтознавці

Завдання:

1.Визначити за яких умов виділяють різні типи ландшафтів

2.За якими ознаками виділяють фізико-географічно провінцію як частину природної зони. Заповніть таблицю 6 «Характеристика провінцій лісостепу»

 

Провінції

Річна кількість опадів, мм

Температури січня і липня C

Рослинність

Рельєф

Західноукраїнська лісостепова провінція

 

 

 

 

Дністровсько-Дніпровська лісостепова провінція

 

 

 

 

Лівобережно-Дніпровська лісостепова провінція

 

 

 

 

Середньо руська лісостепова провінція

 

 

 

 

Вчитель: Через зростання контенинтальності клімату із заходу на схід зоні властиві істотні відмінності над рівнем моря, грунтів, рослинності. Тому в лісостепу виділили 4 провінції. Які саме нам розкажуть ландшафтознавці.

1-й учень. У лісостепові зоні за умов оптимального співвідношення тепла і волога сформулюватися різні типи ландшафтів.

-широколисто-лісові з сірими лісовими грунтами

-лісостепові з опідзолистими чорноземами

Лукостепові з типовими чорноземами і лучничорноземними грунтами. Зараз вони перетворилися на сільськогосподарське  угіддя

-для річкових долин, улоговин характерні мішано-лісові і болотні ландшафти, площі яких порівняно невеликі

2-й учень. У лісостепу виділяють 4 провінції

-          Західноукраїнську лісостепову

-          Дністровсько-Дніпровську

-          Лівобережно-Дніпровську лісостепову

-          Середньоруську лісостепову

Західноукраїнська лісостепова провінція охоплює західну частину лісостепу,куди входить:

-Волинська височина

-Подільська височина

-Хотинська височина

-Мале Полісся

-частина Опілля та Розточчя

 На її східній межі виходять кристалічні породи схилу Українського щита. Це найбільш підвищена частина лісостепової зони. Її повна розчленованість притоками річки Дністер, Горинь, Західний Буг, Південний Буг.

 Екологи

 Вчитель: Лісостепова зона має високу освоєність. У природному вигляді ділянки лісостепу збереглися лише в заповідниках, на схилах ярів і балок. Для збереження цінних об’єктів природи, рідкісних видів рослин і тварин у лісостепу створено природні заповідники і національні природні  парки. Які саме нам розкажуть «Екологи».

Завдання:

1.Заповніть таблицю 7 «Природоохороні території лісостепової зони»

Назва природоохоронного об’єктів

Характеристика

 

 

 

1

 

Л

2

 

І

 

 

 

 

3

С

 

 

4

О

 

 

5

 

 

 

 

С

 

 

 

6

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

П

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Vityak Lilia
Додано
27 січня
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку