Урок на тему: Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля.

Про матеріал
Мета уроку (формування компетентностей): - предметних: ознайомити учнів з поняттями «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк»; сформувати знання учнів про складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля, види природних ресурсів, з'ясувати зміни стану природного середовища в процесі природокористування; розвивати вміння роботи з контурними картами та картами різних масштабів, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати екологічну цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища; виховувати дбайливе ставлення до природних запасів. - ключових: соціальна та громадянська компетентності: відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень у справі збереження й охорони довкілля, готовність брати участь у природоохоронних заходах; громадянська відповідальність за стан довкілля, пошанування розмаїття думок і поглядів; оцінювання внеску українських та іноземних учених і винахідників у суспільний розвиток. спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами усно й письмово тлумачити географічні поняття, факти, явища, закони, теорії;
Перегляд файлу

Географія 8 клас

Урок №_______

Дата:_________

Тема уроку: Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля.

 

Мета уроку (формування компетентностей):

-                     предметних:

ознайомити учнів з поняттями «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк»; сформувати знання учнів про складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля, види природних ресурсів, з'ясувати зміни стану природного середовища в процесі природокористування; розвивати вміння роботи з контурними картами та картами різних масштабів, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати екологічну цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища; виховувати дбайливе ставлення до природних запасів.

- ключових:

соціальна та громадянська компетентності:

відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень у справі збереження й охорони довкілля, готовність брати участь у природоохоронних заходах; громадянська відповідальність за стан довкілля, пошанування розмаїття думок і поглядів; оцінювання внеску українських та іноземних учених і винахідників у суспільний розвиток.

спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами усно й письмово тлумачити географічні поняття, факти, явища, закони, теорії;

Завдання уроку:

                     ознайомитися  з поняттям  моніторингу навколишнього середовища його видами та змістом національної екологічної мережі;

                     розвивати вміння здійснювати самостійну пізнавальну діяльність;

                     вміння використовувати інформацію з різних джерел; формувати самостійність, активність, толерантну взаємодію між собою під час виконання завдань;

                     сприяти формуванню логічного мислення і екологічної культури;

                     виховувати бережне ставлення до природи рідного краю.

Операційні цілі:   

учні називають: складові природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля;

характеризують сучасну екологічну ситуацію в Україні; 

аналізують: природно-ресурсний потенціал в різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування; вплив екологічної ситуації на здоров’я населення;

оцінюють переваги створення національної екологічної мережі,  наслідки використання і охорони природних умов і природних ресурсів України.

Наскрізні змістові лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій. Характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні та своєї місцевості.

Здоров’я і безпека

Оцінює вплив екологічної ситуації на здоров"я населення. Дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі

Тип уроку: формування компетентностей.

Терміни і поняття:  «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк»

Хід уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ( 2 хв.)

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ   ( 1 хв.)

Бесіда.

Як ви розумієте епіграф нашого уроку?

Природа - це вічне життя, становлення і рух.
Природа не визнає жартів, вона завжди правдива, завжди серйозна, завжди сувора; вона завжди права; помилки ж і омани виходять від людей.
Природа - творець всіх творців.

І. Гете

III.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ  ( 8 хв.)

Прийом « Географічна розминка»

Позначення на контурній карті об'єктів природно-заповідного фонду України

https://wordwall.net/play/63377/292/779

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ ( 1 хв.) 

Слово вчителя

Сьогодні ми з вами ознайомимось  із основними  заходами щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля.

 

V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ( 2 хв.) 

Ми неодноразово зазначали, що зберегти унікальний природний комплекс Земля можливо тільки зусиллями кожної людини, кожної держави. Задля розуміння глобальних процесів зміни довкілля у світі запроваджують єдину систему спостереження та контролю. Україна, як частина цивілізованого, відповідального світу, намагається відповідати цій програмі. Що з цього виходить та які перспективи такої діяльності, допоможе зрозуміти наш урок.

VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ  ( 20 хв.)

1. Моніторинг навколишнього середовища в Україні.

Слово вчителя

Від стану навколишнього середовища залежить здоров`я людей. Щоб проводити заходи щодо запобігання та усунення негативного впливу природних й антропогенних чинників, у кожній країні необхідно здійснювати спостереження та контроль за станом навколишнього середовища- його моніторинг( анг,monitorіng-контроль).

Робота з підручником.

Користуючись підручником (стор.213-214) підручник «Географія : підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти / Г. Д. Довгань, О. Г. Стадник. — Харків : Вид-во «Ранок», 2021. — 272 свипиши визначення понять «моніторинг» та його види.

Орієетовні відповіді

Моніторинг довкілля — це система спостереження за станом довкілля з метою прогнозування його змін, ухвалення рішень щодо регулювання природогосподарювання. За масштабом територій, на яких здійснюється моніторинг, його поділяють на глобальний, регіональний  та місцевий.

Підведення проміжних підсумків

2. Використання природно-ресурсного потенціалу України та його наслідки.

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Природокористування – це сфера виробничої та наукової діяльності, спрямована на вивчення, освоєння, охорону й перетворення природи з метою забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини.

 За характером впливу на довкілля природокористування може бути раціональним і нераціональним.

 Раціональним вважають природокористування, під час якого обсяги залучення природних багатств компенсуються заходами щодо їх відновлення й охорони.

Нераціональне природокористування зумовлене значним перебільшенням антропогенного впливу на природні комплекси. Наслідком цього є наростання екологічної кризи. Вплив людини на природу призводить до послаблення її відновлювальних властивостей, зниження якості й вичерпання природних ресурсів, забруднення навколишнього середовища.

Складники природно-ресурсного потенціалу. Важливою передумовою розвитку господарства країни є наявні природні умови та природні ресурси на її території.

Природно-ресурсний потенціал (ПРП) – сукупність наявних природних ресурсів і природних умов певної території (світу, регіону, країни чи її частини), що фактично використовується або може бути використана у господарстві.

До основних компонентів природно-ресурсного потенціалу належать:

  •                   географічне положення
  •                   кліматичні умови
  •                   особливості рельєфу
  •                   розміщення природних ресурсів

Підведення проміжних підсумків

 

VІІ.  ХВИЛИНКА РОЗВАНТАЖЕННЯ

Психологічна хвилинка. Дидактична гра "Назви швидко"

 

https://www.youtube.com/watch?v=aKhFu2sMvuI&list=PLUn2SlP85tNt29QZUXUPJFx3UYY69kVoI&index=8&ab_channel=kuvshin

 

3. Сутність екологічних проблем. 

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

У результаті нераціонального природокористування зростає антропогенний тиск на природу, що спричиняє екологічні проблеми.

Екологічними вважають проблеми, які виникли внаслідок взаємодії людини з навколишнім середовищем.

Види забруднень довкілля та джерела їх надходження. Забруднення навколишнього середовища часто вважають найгострішою екологічною проблемою. Негативно впливають на довкілля різні види забруднення. 

Забруднення – це надходження у навколишнє середовище речовин, які погіршують якість окремих компонентів природи (повітря, води, ґрунтів) і завдають шкоди природним комплексам.

Фахівці поділяють забруднення природного середовища за типом їхнього походження на механічне, хімічне, біологічне, фізичне і радіаційне.

 

Робота в середовище learningapps

Завдання. Розподіліть види забруднення природного середовища за типом їхнього походження

https://learningapps.org/watch?v=pai6t0bf323

 

Механічне

 

- відносять забруднення твердими частками, тарою та спрацьованими предметами, що нагромаджуються на земній поверхні: у ґрунті, воді, повітрі.

Хімічне

 

- це забруднення речовинами й сполуками штучного походження, які надходять у географічну оболонку та порушують процеси кругообігу речовини й енергії.

Біологічне

 

- вважають поширення організмів, що з’явилися у результаті життєдіяльності людства. Прикладами біологічного забруднення є бактеріологічна зброя, нові віруси, які викликають епідемії небезпечних захворювань, а також швидке розмноження окремих видів рослин чи тварин, переселених людиною з одного місця поширення в інше.

Фізичне і радіаційне 

 

- належать спричинені діяльністю людини зміни теплових, електричних, радіаційних умов, а також вібрації та шуми.

Підведення проміжних підсумків

 

4. Екологічні проблеми на території України

Значну частину території нашої держави відносять до екологічно небезпечних регіонів світу.

Робота з картою

 

Робота з відеофрагментом

Після перегляду відео дайте відповідь на питання:

Чому використання землі природно-заповідних фондів та на схилах є проблемою?

І до чого призведе в майбутньому недбале ставлення до орних земель?

 

https://youtu.be/UasGqMbMMcI

 

Бесіда

Підведення проміжних підсумків

VIІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ( 8 хв.)

Запитання і завдання

  1.               Які заповідні об’єкти включає сучасна мережа природно-заповідного фонду України?
  2.               Які перспективи має природно-заповідна справа України в межах програми Міжнародного союзу союзу охорони природи?
  3.               У чому полягає суть моніторингу навколишнього середовища? Його зміст?
  4.               Які види спостережень за станом природних комплексів та їх компонентів становлять основу моніторингу  довкілля?
  5.               Які природоохоронні території наявні у вашій місцевості?

 

ІХ. ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти ,що розглядалися на уроці.

 Заключне слово

  •                 В Україні охороняються генофонд живих організмів, типові й унікальні ландшафти, чому сприяє проведення моніторингу навколишнього природного середовища;
  •                 Дійовими особами охорони довкілля є створення національної екологічної мережі, екологічна експертиза. Оцінка геоекологічної ситуації, розробка всебічних заходів запобігання  негативному впливу господарської діяльності людини на навколишнє середовище.

 

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати параграф 42 підручника

2. Робота з контурною картою

https://jamboard.google.com/d/1isvws_y75_nfuD62VNtHBP4gizg7o-5GKqckKfQRai4/edit?usp=sharing

3. Переглянути відео: 8 клас. Географія. Природокористування в умовах сталого розвитку

https://www.youtube.com/watch?v=DL12gqomWM4&t=195s&ab_channel=MONUKRAINE

4. Підготувати додатковий матеріал про екологічний стан Харківщини

 

 

1

 

docx
Додано
29 січня
Переглядів
1008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку