Тема: Лісостепова зона
Мета:
Обладнання: фізична карта України, атласи, контурні карти, картки завдань, музичне супроводження, документальний фільм.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
ЕПІГРАФ:
«Природа оточує нас загадками і спроба їх розгадати належить до найбільших радостей життя»
Вільям Рамзай
ХІД УРОКУ:
І .ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення психологічної атмосфери уроку, включення учнів у діловий ритм уроку.
ВЧИТЕЛЬ: Доброго дня ! Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці!
Один поет сказав: «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся».
А щоб не був він втраченим, подивіться один на одного і посміхніться, подумки побажайте успіхів один одному.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1 ВЧИТЕЛЬ :
Епіграфом нашого уроку я взяла слова Вільяма Рамзая: «Природа оточує нас загадками і спроба їх розгадати належить до найбільших радостей життя». Сьогодні ми продовжимо розгадувати загадки природи України і пригадаємо вивчену на минулому уроці зону мішаних та широколистяних лісів. Для цього одні учні будуть працювати індивідуально, а з іншими ми пограємо гру ......
Гра « Вірю-не вірю» (Слайд)
(Слайд)
Індивідуальні тести (працюють 8 учнів)
Кожне питання оцінюється в 1,5бала
Виберіть одну правильну відповідь
1. Найбільша частина зони мішаних лісів України розташована в межах:
А)Подільської височини; Б) Поліської низовини;
В) Придніпровської низовини; Г) Придніпровської височини.
2. В умовах надмірного зволоження під мішаними лісами переважно формуються ґрунти:
А) сірі лісові; Б) дерново-підзолисті; В) чорноземи; Г) коричневі.
3. Східноєвропейська рівнинна країна охоплює понад ……. площі всієї території України
А)90%; Б)7%; В) 75%
4. Доволі однорідна за походженням ділянка географічної оболонки, що має єдину геологічну основу, однотипний рельєф, подібні кліматичні та водні умови, тісне поєднання ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу називається:
А)ландшафт; Б) природна зона; В)географічний пояс
5. Клімат зони мішаних та широколистих лісів:
А)помірно-континентальний; Б)континентальний; В)помірно-морський
6. З лісових угруповань у зоні мішаних та широколистих лісів найбільше поширені:
А)сосново-дубові ліси; Б)ялиново-соснові ліси; В) смереково-дубові ліси
7. На яких природоохоронних територіях під охороною перебувають 22 озера, в яких водяться цінні види риб:
А) Шацькому національному природному парку; Б) Мезинському національному парку; В) Деснянсько-Старогутському національному парку
8. Словечансько-Овруцький кряж розташований у:
А)Житомирському поліссі; Б)Волинському поліссі; В)Чернігівському поліссі
ВЧИТЕЛЬ: А чи під силу вам « СЛОВНИКОВО –ЗАГАДКОВИЙ » ланцюжок, який я пропоную скласти разом. Чому загадковий? Ви зрозумієте, якщо правильно виконаєте завдання.
Я зачитую питання, а ви даєте відповідь. На яку літеру розпочинається доповнене слово- відповідь та літера прикріплюється до дошки. Головна умова: швидко чітко відповідати! Отож, розпочали:
- 1 – літера Л – лиман – Витягнути мілководна затока що виникла внаслідок затоплення моря пригирловими частинами річкової долини чи балки це… ;
- 2- літера І - ізотерма – Умовна лінія на карті , що з’єднує точки з однаковою температурою це…;
-3 – літера С – солончаки – Грунти, що формуються із-за високого вмісту солі це…;
- 4 – літера О – озеро – Природна заглибина заповнена водою це…;
- 5 – літера С – суховій - Сухій гарячий вітер, зароджується в теплий період це…;
- 6 – літера Т – тектоніка – Наука, що вивчає глибинні структури і рухи та їхні зміни, пов’язані з розвитком Землі це…;
- 7 – літера Е – ерозія – Руйнація гірських порід текучими водами це…;
- 8 – літера П – паводок - Швидке не регулярне порівняно нетривале підняття рівня води в річці це…;
ВЧИТЕЛЬ :
А тепер прийшла пора розгадати загадковий ланцюжок, погляньте на дошку. Що ми бачимо? «ЛІСОСТЕП» Можливо ви самі здогадаєтесь, .....що це зона!
Отже,тема нашого уроку: « ЛІСОСТЕПОВА ЗОНА УКРАЇНИ » (Слайд)
Записуємо число, класна робота, тема уроку.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ВЧИТЕЛЬ : (Слайд)
Ось яка чудова лісостепова зона! Ви хочете в ній побувати? Сьогодні ми здійснимо подорож цією зоною.
Характерною рисою лісостепу є поєднання особливостей двох сусідніх зон – мішаних лісів і степу. Про те як це поєднання відбувається, ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці і ознайомитесь з особливостями цієї зони. Для нас з вами ця зона цікава ще і тим, що вона частково включає нашу малу Батьківщину – Волинь, а природа рідного краю, це природа нашої душі.
IY. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ВЧИТЕЛЬ :
Проблемне запитання: Пригадайте за яким планом характеризується природна зона? (Слайд)
Під час вивчення теми запрошую вас до ТВОРЧОЇ ЛАБОРАТОРІЇ
За допомогою підручника, карт атласу ми створимо опорний конспект уроку у вигляді таблиці.
На ваших столах картки з зразком таблиці – до якої ви заносите основні тези уроку і в цій картці також є різнорівневе домашнє завдання.
Індивідуальна картка учня( ці)_____________________________
ПЛАН – ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІСОСТЕПОВОЇ ЗОНИ |
ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ |
Фізико – географічне положення |
|
Тектонічні структури і рельєф |
|
Корисні копалини |
Львівсько – Волинський …. Дніпровський ….. Кременчуцький … Дніпровсько – Донецька …. Завалівське родовище… |
Клімат |
Картка « Клімат лісостепу» В помірному кліматичному поясі переважають тропічні повітряні маси. Середня кількість опадів 500 мм. Коефіцієнт зволоження більше 1 Континентальність клімату зростає зі сходу на захід |
Внутрішні води |
|
Ґрунти |
|
Рослинний і тваринний світ |
|
Фізико-географічні провінції |
|
Природоохоронні території |
|
Домашнє завдання |
- опрацювати параграф 30 . - рівень----скласти кросворд чи ребуси по темі: « Лісостепова зони». |
ВЧИТЕЛЬ :
(31% , вісь Воєйкова, Північна межа лісостепу збігається з південною межею зони мішаних лісів, а південна — проходить вздовж лінії Котовськ — Кіровоград — Кременчук — Красноград — Вовчанськ, учні записують до індивідуальної картки) (Слайд)
Отже, ми визначили географічне положення природної зони лісостепу.
ВЧИТЕЛЬ :
Уважно співставте фізичну і тектонічну карту України. Визначить в межах яких тектонічних структур розташована територія лісостепу, рельєф?
(Волино – Подільська плита, Український кристалічний щит, частково Дніпровсько – Донецька западина, в рельєфі - це Подільська височина, Придніпровська височина, Придніпровська низовина).
Правобережна частина лісостепу лежить на височинах – Подільській та Придніпровській а лівобережна – на Придніпровській низовині. Лише на крайньому сході зона виходить до відрогів Середньоруської височини. Поверхні правобережних височин сильно розчленовані ярами та балками. Такий самий рельєф і на схилах Середньоруської височини. Загалом поверхня із заходу та сходу нахилена до Дніпра, абсолютні висоти змінюються від 380м на Подільській височині і 230м на Середньоруській височині до 50 м біля русла Дніпра.
Характерною ознакою краєвиду майже всієї території є високі праві береги річок, сильно розчленовані ярами, і низькі ліві береги з терасами.
Зверніть увагу на слайд. Скажіть, яка форма рельєфу зображена? (каньйон) (Слайд)
Якимчук Дмитро підготував невеличке повідомлення про цей каньон.
Індивідуальна учня: У передгір’ї Карпат на Львівщині, на висоті майже дев’ятисот метрів, бере початок одна із найбільш загадкових й цікавих річок – Дністер. Спустившись з гір, води Дністра розтікаються, місцями утворюючи острови. Тиша й спокій вод плоскогір’я поступово переростають у все більш стрімкі потоки в районі села Журавино. Береги піднімаються, русло стає каменистим, нижче річка звужується до 200 метрів й починається одне із семи природних чудес України – Дністровський каньйон. Його довжина сягає близько 250 км.
ВЧИТЕЛЬ: Аналогами Дністровського каньйону в ЛІСОСТЕПУ є Буцький (Вінниця — Черкаси), Смотринський (Хмельницька обл.), Тясминський (Черкаська обл.) каньйони.
ВЧИТЕЛЬ :
Погляньте в опорні схеми. Наступним пунктом — корисні копалини. А щоб дізнатись на які корисні копалини багата лісостепова зона ми проведемо вправа « Доповніть речення» де ви повинні занотувати, які корисні копалини залягають в наступних басейнах та провінціях:
Львівсько – Волинський …. ( кам’яновугільний басейн )
Дніпровський ….. ( буровугільний басейн)
Кременчуцький … ( залізорудний)
Дніпровсько – Донецька …. ( нафтогазоносна провінція)
Завалівське родовище…(графіту)
Отож, ми ознайомилися з рельєфом та корисними копалинами лісостепу.
ВЧИТЕЛЬ :
А зараз прийшов час з’ясувати: Чому в межах зони лісостепу поєднуються ліси та степи? Існує багато версій і гіпотез, за допомогою підручника (на ст. 168 другий абзац) ознайомтеся з ними. (учні озвучують прочитані гіпотези)
ВЧИТЕЛЬ :
Межі між лісами і степами постійно змінювалися, оскільки змінювався клімат.
Отже, наступний пункт плану вивчення зони лісостепу – клімат.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють
Між ярами, над степами
Верби зеленіють .
Так описував Т. Шевченко красу помірних широт, яка надихала на створення творів не тільки поетів, але й композиторів. Деякі музичні твори так і названі «Пори року», такий твір є у Чайковського, а до вашої уваги музична композиція Вівальді « Пори року. Весна». Прослухавши її скажіть
Проблемне запитання:
Прослухавши її скажіть, який настрій природи хотів передати композитор у своєму творі?(Слайд)
( учні відповідають: музика передає теплоту, пробудження природи але ще можливі заморозки та сніг)
Весна – це одна з пір року, яка характерна для помірного кліматичного поясу, а для з’ясування особливостей клімату лісостепу, ви виконаєте вправу «Робота над помилками» у ваших картках «Клімат лісостепу». (Учні виконують завдання в індивідуальній картці) Учні зачитують свої відповіді.
« Клімат лісостепу» В помірному кліматичному поясі переважають тропічні (помірні) повітряні маси. Середня кількість опадів 500 мм. Коефіцієнт зволоження більше 1 (=1). Континентальність клімату зростає зі сходу на захід (із заходу на схід). В окремі роки в лісостепу бувають посухи. |
ВЧИТЕЛЬ: Отже, ми з’ясували особливості клімату лісостепу.
За картою атласу визначте, які річки протікають по території лісостепу, до басейну яких морів вони відносяться?
(учні відповідають: Лісостепову зону перетинають річки басейну Дніпра, Сіверського Дінця, Південного та Західного Бугу.) Показують на карті
ВЧИТЕЛЬ: (Слайд)
Річки мають змішане живлення, найбільш повноводні навесні та у червні. Судноплавним є Дніпро. У минулі часи судноплавство було можливим і на його лівих притоках, таких, як Сула, Псел, Ворскла. Але через знищення лісів у їх долинах вони сильно обміліли.
ВЧИТЕЛЬ: Які водосховища розташовані в цій природній зоні? (учні відповідають: Канівське, Кременчуцьке…)
ВЧИТЕЛЬ : Ми з’ясували, які водні об’єкти розташовані в лісостеповій зоні. А природа лісостепу надзвичайно красива, вона просто зачаровує. На опідзолених та типових чорноземах розкинулись безкраї степи, які займають 89 % площі лісостепу, а на сірих лісових ґрунтах - ліси ,що займають 11%.
Гарний опис лісів дає поет Якуб Колос .
Прослухавши вірш ,запишіть ,які породи дерев зустрічаються в лісі.
Люблю я ліс, одвічну тінь,
Де темна хвоя в гору лине,
Де лапи простягли ялини,
Верхів’я знісши в височини.
….і велет - дуб, і кущ малий
Стоять задумано – суворо,
А сосни ллють червонокорі
Густий , духмяний пах смоли…
Запитання: Які ви записали породи дерев?
ВЧИТЕЛЬ : Зараз переглядаючи фільм ми здійснимо уявну подорож лісостепом, занотовуючи різноманітність флори і фауни у своїх опрних схемах. (Слайд)
Ви побачили і переконались який багатий і різноманітний органічний світ лісостепу. За особливостями поширення ландшафтів в межах цієї зони виділяють такі фізико-географічні провінції. (Слайд)
ВЧИТЕЛЬ :
Природа зони лісостепу сильно видозмінена людиною, створено багато антропогенних ландшафтів: кар’єри, шахти, відвали, дамби. В межах зони знаходиться багато різноманітних природоохоронних територій, це і заповідники і національні природні парки. Заповідники - «Михайлівська Цілина», «Медобори», «Канівський заповідник». (Слайд) Природні національні парки «Подільські Товтри», «Яворівський».(Слайд)
Отож ми зробимо висновок: для збереження природи створюються природоохоронні об’єкти і території.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТАЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
ВЧИТЕЛЬ : Наша уявна подорож лісостеповою зоною завершена.
А зараз вам завдання:
Дайте відповідь на запитання і заповніть кругову схему “Лісостепова зона”
Прийом “Географічний практикум”
На контурних картах позначте лісостепову зону та її провінції.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
ВЧИТЕЛЬ: Яке враження справив на вас сьогоднішній урок і його тема? Пропоную вам висловити свою думку такими фразами (Слайд)
- Мені сьогодні найбільше запам'яталося......
- Мене на уроці здивувало.....
- Я добре зрозумів.....
- Мені ще треба попрацювати над.......
Індивідуальні ваші роботи ________ оцінка (8 учнів)! Активними були учні .......
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯІн
Всім учням: - опрацювати параграф 34 .
Додатково: - скласти кросворд чи ребус по темі: «Лісостепова зона».
Індивідуальні тести Учень (иця) ________________
Виберіть одну правильну відповідь
1. Найбільша частина зони мішаних лісів України розташована в межах:
А)Подільської височини; Б) Поліської низовини;
В) Придніпровської низовини; Г) Придніпровської височини.
2. В умовах надмірного зволоження під мішаними лісами переважно формуються ґрунти:
А) сірі лісові; Б) дерново-підзолисті; В) чорноземи; Г) коричневі.
3. Східноєвропейська рівнинна країна охоплює понад ……. площі всієї території України
А)90%; Б)7%; В) 75%
4. Доволі однорідна за походженням ділянка географічної оболонки, що має єдину геологічну основу, однотипний рельєф, подібні кліматичні та водні умови, тісне поєднання ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу називається:
А)ландшафт; Б) природна зона; В)географічний пояс
5. Клімат зони мішаних та широколистих лісів:
А)помірно-континентальний; Б)континентальний; В)помірно-морський
6. З лісових угруповань у зоні мішаних та широколистих лісів найбільше поширені:
А)сосново-дубові ліси; Б)ялиново-соснові ліси; В) смереково-дубові ліси
7. На яких природоохоронних територіях під охороною перебувають 22 озера, в яких водяться цінні види риб:
А) Шацькому національному природному парку; Б) Мезинському національному парку; В) Деснянсько-Старогутському національному парку
8. Словечансько-Овруцький кряж розташований у:
А)Житомирському поліссі; Б)Волинському поліссі; В)Чернігівському поліссі
Тема: Лісостепова зона
Індивідуальна картка
ПЛАН – ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІСОСТЕПОВОЇ ЗОНИ |
ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ |
Фізико – географічне положення |
|
Тектонічні структури і рельєф |
|
Корисні копалини |
Львівсько – Волинський ….
Дніпровський …..
Кременчуцький …
Дніпровсько – Донецька ….
Завалівське родовище…
|
Клімат |
Картка « Клімат лісостепу» В помірному кліматичному поясі переважають тропічні повітряні маси. Середня кількість опадів 500 мм. Коефіцієнт зволоження більше 1. Континентальність клімату зростає зі сходу на захід. В окремі роки в лісостепу бувають посухи. |
Внутрішні води |
|
Ґрунти |
|
Рослинний і тваринний світ |
|
Фізико-географічні провінції |
|
Природоохоронні території |
|
Домашнє завдання |
- опрацювати параграф 34 . -скласти кросворд чи ребуси по темі: «Лісостепова зони». |