Урок "Лісостепова зона"

Про матеріал
Мета: формувати в учнів поняття про географічне положення зони лісостепу, сучасні ландшафти лісостепової зони України; удосконалювати вміння та навички характеристики природних зон; простежувати зв’язки між компонентами природи; виховувати дбайливе ставлення до природи, толерантне відношення один до одного, естетичну культуру.
Перегляд файлу

Тема: Лісостепова зона

Мета:

  •   Навчальна - формувати в учнів  поняття про географічне положення зони лісостепу, сучасні ландшафти лісостепової зони України;
  •   Розвивальна - удосконалювати вміння та навички  характеристики природних зон; простежувати зв’язки між компонентами природи;
  •   Виховна - виховувати дбайливе ставлення до природи, толерантне відношення один до одного, естетичну культуру.

 Обладнання: фізична карта України, атласи, контурні карти, картки  завдань, музичне супроводження, документальний фільм.

Тип уроку : урок вивчення  нового матеріалу

 

Хід уроку

  ЕПІГРАФ:

«Природа оточує нас загадками і спроба їх розгадати належить до найбільших радостей життя»

Вільям Рамзай

 

 

ХІД УРОКУ:

 І .ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Створення психологічної атмосфери уроку, включення учнів у діловий ритм уроку.

ВЧИТЕЛЬ:  Доброго дня ! Я рада вітати вас на  сьогоднішньому уроці! 

Один поет сказав: «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся».

А щоб не був він  втраченим, подивіться один на одного і посміхніться, подумки побажайте успіхів один одному.

 ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1 ВЧИТЕЛЬ :

Епіграфом нашого уроку я взяла слова Вільяма Рамзая: «Природа оточує нас загадками і спроба їх розгадати належить до найбільших радостей життя». Сьогодні ми продовжимо розгадувати загадки природи України і пригадаємо вивчену на минулому уроці зону мішаних та широколистяних лісів. Для цього одні учні будуть працювати індивідуально, а з іншими ми пограємо гру ......

Гра « Вірю-не вірю» (Слайд)

  1. Чи вірите ви, що природна зона — це частина природної країни? (Так)
  2. Чи вірите ви, що зона мішаних лісів займає найбільшу площу серед природних зон України? (Ні 20%)
  3. Чи вірите ви, що рельєф зони мішаних лісів переважно височинний?(Ні)
  4. Чи вірите ви, що Українське Полісся є найбільш зволоженою природною зоною України? (Так)
  5. Чи вірите ви, що на Поліссі найпоширеніші сосново-дубові ліси? (Так)
  6. Чи вірите ви, що ґрунти Полісся характеризуються значною родючістю? (Ні)
  7. Чи вірите ви, що Українське Полісся поділяється на п'ять фізико-географічних областей? (Ні 6)
  8. Чи вірите ви, що відмінності фізико-географічних областей Полісся пов'язані з відмінностями в його геологічній будові та рельєфі? (Так)
  9. Чи вірите ви, що у Шацькому національному природному парку охороняються степові ландшафти?  (Ні)   

 (Слайд)

Індивідуальні тести (працюють 8 учнів)

Кожне питання оцінюється в 1,5бала                                            

Виберіть одну правильну відповідь

1. Найбільша частина зони мішаних лісів України розташована в межах:


А)Подільської височини;        Б) Поліської низовини;

В) Придніпровської низовини;     Г) Придніпровської височини.

2. В умовах надмірного зволоження під мішаними лісами переважно формуються ґрунти:

А) сірі лісові;    Б) дерново-підзолисті;  В) чорноземи; Г)  коричневі.

3. Східноєвропейська рівнинна країна охоплює понад ……. площі всієї території України

А)90%;   Б)7%;    В) 75%

4. Доволі однорідна за походженням ділянка географічної оболонки, що має єдину геологічну основу, однотипний рельєф, подібні кліматичні та водні умови, тісне поєднання ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу називається:

А)ландшафт;    Б) природна зона;   В)географічний пояс

5. Клімат зони мішаних та широколистих лісів:

А)помірно-континентальний;  Б)континентальний; В)помірно-морський

6. З лісових угруповань у зоні мішаних та широколистих лісів найбільше поширені:

А)сосново-дубові ліси;  Б)ялиново-соснові ліси;  В) смереково-дубові ліси

7. На яких природоохоронних територіях під охороною перебувають 22 озера, в яких водяться цінні види риб:

А) Шацькому національному природному парку; Б) Мезинському національному парку; В) Деснянсько-Старогутському національному парку

8. Словечансько-Овруцький кряж розташований у:

А)Житомирському поліссі;  Б)Волинському поліссі;  В)Чернігівському поліссі

                                       

ВЧИТЕЛЬ: А чи під силу  вам  « СЛОВНИКОВО –ЗАГАДКОВИЙ » ланцюжок,  який я пропоную скласти разом. Чому загадковий? Ви зрозумієте, якщо правильно виконаєте завдання.

Я зачитую питання, а ви даєте відповідь. На яку літеру розпочинається доповнене слово- відповідь та літера прикріплюється до дошки. Головна умова: швидко чітко відповідати! Отож, розпочали:

- 1 – літера Л – лиман – Витягнути мілководна затока що виникла внаслідок затоплення моря пригирловими частинами річкової долини чи балки це… ;

- 2- літера І - ізотерма – Умовна лінія на карті , що з’єднує точки з однаковою температурою це…;

 -3 – літера С – солончакиГрунти, що формуються із-за високого вмісту солі це…;

- 4 – літера О – озеро – Природна заглибина заповнена водою це…;

- 5 – літера С – суховій - Сухій гарячий вітер, зароджується в теплий період це…;

- 6 – літера Т – тектоніка – Наука, що вивчає глибинні структури і рухи та їхні зміни, пов’язані з розвитком Землі це…;

- 7 – літера Еерозія – Руйнація гірських порід текучими водами це…;

- 8 – літера Ппаводок - Швидке не регулярне порівняно нетривале підняття рівня води в річці це…;

ВЧИТЕЛЬ :

А тепер прийшла пора розгадати загадковий ланцюжок, погляньте на дошку. Що ми бачимо? «ЛІСОСТЕП» Можливо ви самі здогадаєтесь,  .....що це зона!

Отже,тема нашого уроку: « ЛІСОСТЕПОВА ЗОНА УКРАЇНИ »  (Слайд)

Записуємо число, класна робота, тема уроку.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ                                

 ВЧИТЕЛЬ : (Слайд)

  • Щасливий той, хто народився на межі двох царств – лісу і степу, де шавлія і горицвіт зустрічаються з медункою та розрив-травою, де кожна квіточка дивиться на тебе з радістю - і веселістю, то із зажурою - і печаллю. Де дерева обступлять тебе в лісі й мовчать, як найкращі друзі.
  • Чи то співати, чи плакати будеш перед ними – вони не засміють…
  • А поле примусить тебе вдихнути повітря на повні груди і розкрити свою душу перед самим собою і всім світом.

Ось яка чудова лісостепова зона! Ви хочете в ній побувати? Сьогодні ми здійснимо  подорож цією зоною.       

Характерною рисою  лісостепу є поєднання особливостей двох сусідніх зон – мішаних лісів і степу. Про те як це поєднання відбувається, ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці  і ознайомитесь з особливостями цієї зони. Для нас з вами ця зона цікава ще і тим, що вона частково включає нашу малу Батьківщину – Волинь, а природа рідного краю, це природа нашої душі.    

IY. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 ВЧИТЕЛЬ :

Проблемне запитання: Пригадайте за яким планом характеризується природна зона?  (Слайд)

Під час вивчення теми запрошую вас  до  ТВОРЧОЇ ЛАБОРАТОРІЇ

За допомогою підручника, карт атласу ми створимо опорний конспект уроку у вигляді таблиці.

На ваших столах картки з зразком таблиці – до якої ви заносите основні тези уроку і в цій картці також є  різнорівневе домашнє завдання.

Індивідуальна картка учня( ці)_____________________________

 

ПЛАН – ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІСОСТЕПОВОЇ ЗОНИ

 

ОСНОВНІ  ПОКАЗНИКИ

Фізико – географічне положення

 

Тектонічні структури і рельєф

 

Корисні копалини

Львівсько – Волинський  ….

Дніпровський …..

Кременчуцький …

Дніпровсько – Донецька ….

Завалівське родовище…

Клімат

Картка « Клімат лісостепу»

В помірному кліматичному поясі переважають тропічні повітряні маси.

Середня  кількість опадів 500 мм.  Коефіцієнт зволоження більше 1  

 Континентальність клімату зростає зі сходу на захід

Внутрішні води

 

Ґрунти

 

Рослинний і тваринний світ

 

Фізико-географічні провінції

 

Природоохоронні території

 

Домашнє завдання

- опрацювати  параграф  30 .

- рівень----скласти кросворд чи ребуси по темі:

« Лісостепова зони».

 

ВЧИТЕЛЬ :

За картами атласу та підручника(ст. 168) визначте площу  і межі лісостепу .

(31% , вісь Воєйкова, Північна межа лісостепу збігається з південною межею зони мішаних лісів, а південна — проходить вздовж лінії Котовськ — Кіровоград — Кременчук — Красноград — Вовчанськ, учні записують до індивідуальної картки)   (Слайд)

Отже, ми визначили географічне положення природної зони лісостепу.                                                                                                                         

ВЧИТЕЛЬ :

Уважно співставте  фізичну  і тектонічну карту України. Визначить в межах яких тектонічних структур розташована територія лісостепу, рельєф?

(Волино – Подільська плита, Український кристалічний щит, частково  Дніпровсько – Донецька западина, в рельєфі - це Подільська височина, Придніпровська височина, Придніпровська низовина).

Правобережна частина лісостепу лежить на височинах – Подільській та Придніпровській а лівобережна – на Придніпровській низовині. Лише на крайньому сході зона виходить до відрогів Середньоруської височини. Поверхні правобережних височин сильно розчленовані ярами та балками. Такий самий рельєф і на схилах Середньоруської височини. Загалом поверхня із заходу та сходу нахилена до Дніпра, абсолютні висоти змінюються від 380м на Подільській височині і 230м на Середньоруській височині до 50 м біля русла Дніпра.

Характерною ознакою краєвиду майже всієї території є високі праві береги річок, сильно розчленовані ярами, і низькі ліві береги з терасами.

Зверніть увагу на слайд. Скажіть, яка форма рельєфу зображена? (каньйон)   (Слайд)

Якимчук Дмитро підготував невеличке повідомлення про цей каньон.

Індивідуальна учня: У передгір’ї Карпат на Львівщині, на висоті майже дев’ятисот метрів, бере початок одна із найбільш загадкових й цікавих річок – Дністер. Спустившись з гір, води Дністра розтікаються, місцями утворюючи острови. Тиша й спокій вод плоскогір’я поступово переростають у все більш стрімкі потоки в районі села Журавино. Береги піднімаються, русло стає каменистим, нижче річка звужується до 200 метрів й починається одне із семи природних чудес України – Дністровський каньйон. Його довжина сягає близько 250 км.

ВЧИТЕЛЬ: Аналогами Дністровського каньйону в ЛІСОСТЕПУ є Буцький (Вінниця — Черкаси), Смотринський (Хмельницька обл.), Тясминський (Черкаська обл.) каньйони.                                                          

 ВЧИТЕЛЬ :

Погляньте в опорні схеми. Наступним пунктом — корисні копалини. А щоб дізнатись на які корисні копалини багата лісостепова зона ми  проведемо   вправа   « Доповніть речення» де  ви  повинні занотувати, які корисні копалини залягають в наступних басейнах та провінціях:

Львівсько – Волинський  …. ( кам’яновугільний басейн )

Дніпровський ….. ( буровугільний басейн)

Кременчуцький … ( залізорудний) 

Дніпровсько – Донецька …. ( нафтогазоносна провінція)

Завалівське родовище…(графіту)

Отож, ми ознайомилися з рельєфом та корисними копалинами лісостепу.  

ВЧИТЕЛЬ :

А зараз прийшов час з’ясувати: Чому в межах зони  лісостепу поєднуються ліси та степи?   Існує багато версій і гіпотез, за допомогою підручника (на  ст. 168 другий абзац) ознайомтеся з ними. (учні озвучують прочитані гіпотези)

  ВЧИТЕЛЬ :

Межі між лісами і степами постійно змінювалися, оскільки змінювався клімат. 

Отже, наступний пункт плану вивчення зони лісостепу – клімат.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють

Між ярами, над степами

Верби зеленіють .

Так описував Т. Шевченко  красу помірних широт, яка надихала на створення творів  не тільки поетів, але й композиторів. Деякі музичні твори так і названі «Пори року», такий твір є у Чайковського, а до вашої уваги музична композиція Вівальді « Пори року. Весна».  Прослухавши її скажіть

Проблемне запитання:

 Прослухавши її скажіть,  який настрій природи хотів передати композитор у своєму творі?(Слайд)

( учні відповідають: музика передає теплоту, пробудження природи але ще можливі заморозки та сніг)

Весна – це одна з пір року, яка  характерна для помірного кліматичного поясу, а для з’ясування особливостей клімату лісостепу, ви   виконаєте вправу   «Робота над помилками»  у ваших картках «Клімат лісостепу».  (Учні виконують завдання в індивідуальній картці) Учні  зачитують свої відповіді.  

« Клімат лісостепу»

В помірному кліматичному поясі переважають тропічні (помірні) повітряні маси.

Середня  кількість опадів  500   мм.  Коефіцієнт зволоження більше 1  (=1).

Континентальність клімату зростає зі сходу на захід (із заходу на схід). В окремі роки в лісостепу бувають посухи.

 

ВЧИТЕЛЬ: Отже, ми з’ясували особливості клімату лісостепу.

За картою атласу визначте, які річки протікають по території лісостепу, до басейну яких морів вони відносяться? 

(учні відповідають: Лісостепову зону перетинають річки басейну Дніпра, Сіверського Дінця, Південного та Західного Бугу.) Показують на карті

ВЧИТЕЛЬ: (Слайд)

Річки мають змішане живлення, найбільш повноводні навесні та у червні. Судноплавним є Дніпро. У минулі часи судноплавство було можливим і на його лівих притоках, таких, як Сула, Псел, Ворскла. Але через знищення лісів у їх долинах вони сильно обміліли.

ВЧИТЕЛЬ: Які водосховища розташовані в цій природній зоні? (учні відповідають: Канівське, Кременчуцьке…)

ВЧИТЕЛЬ : Ми з’ясували, які водні об’єкти розташовані в лісостеповій зоні.       А природа лісостепу надзвичайно красива, вона просто зачаровує. На опідзолених та типових чорноземах розкинулись безкраї  степи,  які займають 89 % площі лісостепу, а на сірих  лісових ґрунтах  -  ліси ,що займають 11%.

Гарний опис лісів дає поет  Якуб  Колос .

Прослухавши вірш ,запишіть ,які породи дерев зустрічаються в лісі.

Люблю я ліс, одвічну тінь,

Де темна хвоя в гору лине,

Де лапи простягли ялини,

Верхів’я знісши в височини.

….і велет - дуб, і кущ малий

Стоять задумано – суворо,

А сосни ллють червонокорі

Густий , духмяний пах смоли…

Запитання:  Які ви записали породи дерев?

ВЧИТЕЛЬ :  Зараз  переглядаючи фільм ми здійснимо уявну подорож лісостепом, занотовуючи різноманітність флори і фауни у своїх опрних схемах. (Слайд)

Ви побачили і переконались який багатий і різноманітний органічний світ лісостепу. За особливостями поширення ландшафтів в межах цієї зони виділяють такі фізико-географічні провінції. (Слайд)

ВЧИТЕЛЬ :

Природа  зони лісостепу сильно видозмінена людиною, створено багато антропогенних ландшафтів: кар’єри, шахти, відвали, дамби.  В межах зони знаходиться багато різноманітних природоохоронних територій, це і заповідники і національні  природні парки. Заповідники -  «Михайлівська Цілина», «Медобори», «Канівський заповідник». (Слайд) Природні національні парки «Подільські Товтри», «Яворівський».(Слайд)

Отож ми зробимо висновок:  для збереження природи створюються природоохоронні об’єкти і території.

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТАЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

ВЧИТЕЛЬ :    Наша уявна подорож лісостеповою зоною завершена.

 А зараз  вам завдання:

Дайте відповідь на запитання і заповніть кругову схему “Лісостепова зона”

Прийом “Географічний практикум”

На контурних картах позначте лісостепову зону та її провінції.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

ВЧИТЕЛЬ: Яке враження справив на вас сьогоднішній урок і його тема? Пропоную вам висловити свою думку такими фразами (Слайд)

- Мені сьогодні найбільше запам'яталося......

- Мене на уроці здивувало.....

- Я добре зрозумів.....

- Мені ще треба попрацювати над.......

Індивідуальні ваші роботи ________ оцінка (8 учнів)! Активними були учні .......

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯІн

Всім учням: - опрацювати  параграф  34  .

Додатково: - скласти кросворд чи ребус по темі: «Лісостепова зона».

    ВЧИТЕЛЬ :         Ми зібралися разом – це був початок,

                                       Ми  триматися разом – це прогрес,

                                        Ми  працювали  разом – це успіх !

                                       Дякую Вам всім за співпрацю! 

                                       Бажаю Вам успіхів!

  

 

 

Індивідуальні тести      Учень (иця) ________________

                                            

Виберіть одну правильну відповідь

1. Найбільша частина зони мішаних лісів України розташована в межах:

А)Подільської височини;        Б) Поліської низовини;

В) Придніпровської низовини;     Г) Придніпровської височини.

2. В умовах надмірного зволоження під мішаними лісами переважно формуються ґрунти:

А) сірі лісові;    Б) дерново-підзолисті;  В) чорноземи; Г)  коричневі.

3. Східноєвропейська рівнинна країна охоплює понад ……. площі всієї території України

А)90%;   Б)7%;    В) 75%

4. Доволі однорідна за походженням ділянка географічної оболонки, що має єдину геологічну основу, однотипний рельєф, подібні кліматичні та водні умови, тісне поєднання ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу називається:

А)ландшафт;    Б) природна зона;   В)географічний пояс

5. Клімат зони мішаних та широколистих лісів:

А)помірно-континентальний;  Б)континентальний; В)помірно-морський

6. З лісових угруповань у зоні мішаних та широколистих лісів найбільше поширені:

А)сосново-дубові ліси;  Б)ялиново-соснові ліси;  В) смереково-дубові ліси

7. На яких природоохоронних територіях під охороною перебувають 22 озера, в яких водяться цінні види риб:

А) Шацькому національному природному парку; Б) Мезинському національному парку; В) Деснянсько-Старогутському національному парку

8. Словечансько-Овруцький кряж розташований у:

А)Житомирському поліссі;  Б)Волинському поліссі;  В)Чернігівському поліссі

 

 

Тема: Лісостепова зона

Індивідуальна картка

ПЛАН – ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІСОСТЕПОВОЇ ЗОНИ

 

ОСНОВНІ  ПОКАЗНИКИ

Фізико – географічне положення

 

 

 

Тектонічні структури і рельєф

 

 

 

Корисні копалини

Львівсько – Волинський  ….

 

Дніпровський …..

 

Кременчуцький …

 

Дніпровсько – Донецька ….

 

Завалівське родовище…

 

Клімат

Картка « Клімат лісостепу»

В помірному кліматичному поясі переважають тропічні повітряні маси. Середня  кількість опадів 500 мм. Коефіцієнт зволоження більше 1. Континентальність клімату зростає зі сходу на захід. В окремі роки в лісостепу бувають посухи.

Внутрішні води

 

 

 

Ґрунти

 

 

Рослинний і тваринний світ

 

 

 

Фізико-географічні провінції

 

Природоохоронні території

 

 

 

Домашнє завдання

- опрацювати  параграф  34 .

-скласти кросворд чи ребуси по темі: «Лісостепова зони».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Венжик Неля Арсенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
8630
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку