Урок "Листок бічний орган рослин"

Про матеріал
Метою конспекту є вивчення і пізнання будови, розвитку, еволюції листка. Засвоєні знання використати в процесі фахової підготовки, Сформувати компетентність творчої та продуктивної діяльності.
Перегляд файлу

Тема : Листок бічний орган рослини

Мета: Ознайомитися із зовнішньою будовою, типами та різноманітністю листків, Навчитися розрізнятися типи листків, визначати характер розміщення.

Сформувати: Компетеності продуктивної ї творчої діяльності

Розвивати: Критичне та логічне мислення, пізнавальний інтерес.

Виховувати: спостережливість  самостійну, колективну, парну, групову індивідуальність учнів 

Тип заняття: Вивчення нового матеріалу.

Форма роботи: Колективно індивідуальна.

Обладнання: Живі листки, або гербарні зразки різних видів рослин, лупи таблиці.

Базові поняття та терміни: Листок, черешковий листок, сидячий листок, простий листок, складний листок, чергове, супротивне листорозташування, жилка, типи жилкування.

Структура уроку

I Підготовча частина

  1. Організаційний момент.

Привітання , перевірка присутніх в класі.

  • Доброго дня діти! Наше заняття ми почнемо з традиційного обміну емоціями один з одним.                                                                                                                              Давайте поглянимо в дзеркало яке ви бачите перед собою на парті та відправим побажання за допомогою посмішки собі, а тепер по верніться на ліво та право и подаруйте позитивні емоції своїм однокласникам. Тепер зарядившись позитивними емоціями та гарним настроєм ми можемо розпочинати наше заняття.
  • 1.2 Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок.

1.Розглянь малюнок і визначте, які види стебел мають зображені рослини?

1.______________________________

2.______________________________

3.______________________________

Пов’язане зображення

2.За розміщенням на стеблі розрізняють___________________________ бруньки.

3.Залежно від будови розрізняють____________________________________ бруньки .

4.Встановіть відповідність «Будова пагона»

1._________________________________________ Пов’язане зображення

2__________________________________________

3.__________________________________________

4.__________________________________________

5.__________________________________________

6.__________________________________________

7.__________________________________________

8.__________________________________________

9.__________________________________________

Сьогоднішня тема нам допоможе закріпити та поновити набуті знання познайомитися з характером листорозміщення , рослин, загадкою кріплення листковою пластини до стебла, типами жилкування.

I I Основна частина

2. Робота над новим матеріалом.

Листок ( FOLIUM) – Бічний вегетативний орган обмеженого росту рослин. Я ий виконує функцію ( Фотосинтеза, Траспірації, Газообміну). Листок забезпечує органічне живлення рослин, інколи вегетативне розмноження ( фіалка), накопичення поживних речовин.                                          Листок складається :

  • Листкова пластина – завужена частина листка яка кріпить листкову частину до стебла і орієнтує її в просторі.
  • Прилистків – два маленькі за розміром листочки (лусочок, колючок), що знаходяться біля основи черешка та виконує різні функції.

Характер кріплення листка до стебла

Форма кріплення листка

Приклад

Сидячі- без черешка

Льон волошка

Черешкові- з черешком

Клен, береза

Стеблообгортні–основою листової ластинки охоплюють стебло

Талабан

Простромлені –основа листкової пластини зрослась,сидячі листки

Ласкавець круглястий

З листовою піхвою – Трубчаста частина, що охоплює стебло

Злаки

Збіжні – листова пластинка поступово звужується у черешок

Дивина

За своєю історією кожна рослина має свій тип розташування лиска на стеблі, а саме :

-Чергове або спіральне ( вишня, липа, пшениця соняшник) таке розташування, що до одного вузла кріпиться лише один листок.

-Супротивне ( м’ята, шавлія, кропива, бузок.) розташування передбачає кріплення двох листків до одного вузла.

- Кільчасте або мутовчасте –( елодея,підмаренник, яловець звичайний.). Кріпиться три і більше листка до одного вузла.

Розеточне ( подорожник, кульбаба, воронче око.) листки розміщені близько на вкорочених стеблах.

  • Мозаїчне (плющ, граб) листкове розміщення оптимальне до сонця.

http://schoollib.com.ua/biologiya/2/36.jpg

Залежно від кількості листкової пластинки на черешку листки поділяються:

 

Прості

Складні

Складається з черешка та однієї листкової пластини має здатність під час листопаду відпадати

Результат пошуку зображень за запитом "ПРОСТИЙ ЛИСТОК"

Кілька листкових пластин розташованих на спільному черешку. Пластинка складного листка яка має здатність підпадати під час листопада самостійно називається- листочок.

F:\2101\htmlconvd-X8b8WJ140x1 (1).jpg

За формою листової пластинки бувають:

  • Голкоподібні( сосна, ялиця);
  • Еліптичні – форма наближена до правильного еліпса( чорниця, брусниця);
  • Ланцетні ширина листка в чотири рази менша за його довжину( деякі види верби);
  • Лінійні довжина перевищує ширину ( злаки, осоки);
  • Ниркоподібні ( розхідник, копитняк);
  • Округлі ( осоки, настурція);
  • Оберненояйцеподібні – ширина листка в два рази менша за його довженну( вільха, тополя);
  • Яйцеподібні ( бузок, граб, подорожник);
  • Широкояйцеподібні- ширина основи листка дорівнює його довжені (яблуня);
  • Овальні (жимолость);
  • Мечоподібні (півники);
  • Серцеподібні ( гречка, фіалка, липа,плющ);
  • Стрілоподібні (стрілолист):
  • Списоподібні – основа листка списоподібна (берізка польова, щавель);
  • Ромбічні – основа листка клиноподібна( тополя чорна – осокір);
  • Трикутні ( лобода);
  • Лопатоподібні – простий листок з округлою, овальною, довгастою листовою пластинко, яка переходить в широкий черешок (горляк);

Жилкування – сукупність провідних пучків листової пластинки.

F:\2101\image052.jpg

Типи жилкування

Представники

Паралельне, дугове – не розгалужені одинакові жилки, що проходять кожна окремо вздовж листкової пластини.

Цибуля, кукурудза,жито

Сітчасте –одна або декілька крупних жилок,які дають бічні відгалуження, що утворюють густу, мережеву.

Види класу двосім’ядольні

Дихотомічне – жилки галузяться

Гінго

III. Підсумок уроку

1.За допомогою гербарних зразків встановіть типи простих, складних листків. Знайдіть відмінності між ними.

2. За допомогою гербарних зразків визначте типи жилкування відповідних рослин.

3.Визначте характер листкорозміщення на стеблі у представників даних об’єктів дослідження.

IV. Домашнє завдання

1.Опрацювати параграф підручника.

2. Підготувати інформацію про типи лискорозмішення у представників тропічних рослин. Характер їх утворень.

 

docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
3239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку