Тема : Листок бічний орган рослини
Мета: Ознайомитися із зовнішньою будовою, типами та різноманітністю листків, Навчитися розрізнятися типи листків, визначати характер розміщення.
Сформувати: Компетеності продуктивної ї творчої діяльності
Розвивати: Критичне та логічне мислення, пізнавальний інтерес.
Виховувати: спостережливість самостійну, колективну, парну, групову індивідуальність учнів
Тип заняття: Вивчення нового матеріалу.
Форма роботи: Колективно індивідуальна.
Обладнання: Живі листки, або гербарні зразки різних видів рослин, лупи таблиці.
Базові поняття та терміни: Листок, черешковий листок, сидячий листок, простий листок, складний листок, чергове, супротивне листорозташування, жилка, типи жилкування.
Структура уроку
I Підготовча частина
Привітання , перевірка присутніх в класі.
1.Розглянь малюнок і визначте, які види стебел мають зображені рослини?
1.______________________________
2.______________________________
3.______________________________
2.За розміщенням на стеблі розрізняють___________________________ бруньки.
3.Залежно від будови розрізняють____________________________________ бруньки .
4.Встановіть відповідність «Будова пагона»
1._________________________________________
2__________________________________________
3.__________________________________________
4.__________________________________________
5.__________________________________________
6.__________________________________________
7.__________________________________________
8.__________________________________________
9.__________________________________________
Сьогоднішня тема нам допоможе закріпити та поновити набуті знання познайомитися з характером листорозміщення , рослин, загадкою кріплення листковою пластини до стебла, типами жилкування.
I I Основна частина
2. Робота над новим матеріалом.
Листок ( FOLIUM) – Бічний вегетативний орган обмеженого росту рослин. Я ий виконує функцію ( Фотосинтеза, Траспірації, Газообміну). Листок забезпечує органічне живлення рослин, інколи вегетативне розмноження ( фіалка), накопичення поживних речовин. Листок складається :
Характер кріплення листка до стебла
Форма кріплення листка |
Приклад |
Сидячі- без черешка |
Льон волошка |
Черешкові- з черешком |
Клен, береза |
Стеблообгортні–основою листової ластинки охоплюють стебло |
Талабан |
Простромлені –основа листкової пластини зрослась,сидячі листки |
Ласкавець круглястий |
З листовою піхвою – Трубчаста частина, що охоплює стебло |
Злаки |
Збіжні – листова пластинка поступово звужується у черешок |
Дивина |
За своєю історією кожна рослина має свій тип розташування лиска на стеблі, а саме :
-Чергове або спіральне ( вишня, липа, пшениця соняшник) таке розташування, що до одного вузла кріпиться лише один листок.
-Супротивне ( м’ята, шавлія, кропива, бузок.) розташування передбачає кріплення двох листків до одного вузла.
- Кільчасте або мутовчасте –( елодея,підмаренник, яловець звичайний.). Кріпиться три і більше листка до одного вузла.
Розеточне ( подорожник, кульбаба, воронче око.) листки розміщені близько на вкорочених стеблах.
Залежно від кількості листкової пластинки на черешку листки поділяються:
Прості |
Складні |
Складається з черешка та однієї листкової пластини має здатність під час листопаду відпадати
|
Кілька листкових пластин розташованих на спільному черешку. Пластинка складного листка яка має здатність підпадати під час листопада самостійно називається- листочок.
|
За формою листової пластинки бувають:
Жилкування – сукупність провідних пучків листової пластинки.
Типи жилкування |
Представники |
Паралельне, дугове – не розгалужені одинакові жилки, що проходять кожна окремо вздовж листкової пластини. |
Цибуля, кукурудза,жито |
Сітчасте –одна або декілька крупних жилок,які дають бічні відгалуження, що утворюють густу, мережеву. |
Види класу двосім’ядольні |
Дихотомічне – жилки галузяться |
Гінго |
III. Підсумок уроку
1.За допомогою гербарних зразків встановіть типи простих, складних листків. Знайдіть відмінності між ними.
2. За допомогою гербарних зразків визначте типи жилкування відповідних рослин.
3.Визначте характер листкорозміщення на стеблі у представників даних об’єктів дослідження.
IV. Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф підручника.
2. Підготувати інформацію про типи лискорозмішення у представників тропічних рослин. Характер їх утворень.