Чортківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5
КОНСПЕКТ УРОКУ
з української літератури (8-й клас)
Література рідного краю
Тема: « Поезія Р. В. Обшарської «Дім без книги, як небо без сонця...», «Хліб-сіль.» із збірки « У тінях папороті ».
Вчитель: Ябчанка М.М.,
вища категорія, старший вчитель
2019р.
Тема: Література рідного краю. Поезія Р. В. Обшарської «Дім без книги, як небо без сонця...», «Хліб-сіль.» із збірки « У тінях папороті ».
Мета:
Обладнання: фотографії поетеси, збірки її творів, ілюстрації до них, проектор, презентація
Епіграф уроку :
Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь незримий дотик до душі
Ліна Костенко
І Організаційна частина уроку. (1 хв)
ІІ. Повідомлення і мети уроку. (3 хв)
Вчитель:
Шановні учні! Наш сьогоднішній урок дещо незвичайний. Це — урок-дослідження, урок-діалог із сучасною письменницею української літератури, нашою землячкою, Обшарською Р. В. Тому зараз прошу відкрити Ваші зошити та записати тему та план уроку
(на екрані демонструється слайд №1)
(Учні в зошитах записують план уроку)
План
1.Значення книги в житті людини.
2.Робота над поезіями Р. Обшарської.
3.Виступ поетеси.
4.1нтев'ю з поетесою.
Вчитель: Мета сьогоднішнього уроку: сприйняти творчість Р. Обшарської так, щоб вона не тільки вам сподобалася, а ви завжди хотіли б до неї повертатися, захоплюватися і читати її.
(на екрані демонструється слайд №2)
ІІІ. Основна частина уроку (25 хв)
Вчитель: Готуючись до уроку, ви працювали у групах, які я хочу вам представити (Ознайомлення присутніх із творчими групами):
1 .Біографи.
2. Теоретики.
3.Читці.
4. Кореспонденти.
Вчитель: Отож, надаємо слово першій групі.
Виступи групи учнів під назвою «Біографи.»
( Учні розповідають короткі відомості про поетесу, демонструючи
фотографії.)
(Під час розповідей учнів на екрані демонструються слайди №3 та №4)
Слайд №3
Слайд №4
Короткі відомості про поетесу
Обшарська Р.В. народилася 9 серпня 1964 року в с. Устечко, Кременецького району, Тернопільської області.
Навчалася у Чортківському педагогічному училищі та Рівненському педагогічному інституті. Проживає у місті Чорткові Тернопільської області. Працює завідуючою дошкільним навчальним закладом №1 “Золота рибка” м. Чорткова.
Член обласного літературного об’єднання при Національній Спілці письменників України у м. Тернополі.
У творчому доробку поетеси вісім збірок: “Краплини серця полум’яні”, “Місто нев’янучих квітів”, “Арія синички”, “Цілунки диких перехресть”, “У тінях папороті”, “Мелодія літньої ночі”, “Сповідь червоної нитки”, “Сезон блукаючих дощів”. Остання – прозові твори.
Співпрацює із місцевими композиторами та музичною школою м. Чорткова.
Дипломант обласного конкурсу “Голос серця”.
Нагороджена Дипломом І ступеня ІІ обласного конкурсу, присвяченого пам’яті Володимира Вихруща за поему “Нескорена доля”.
Друкується в обласній та районній пресі. Активно підтримує творче життя Чортківщини.
(Учениця читає напам'ять вірш « Поезія»).
Поезія
Поезія – це пісня мого серця,
Блаженний стан натхненної душі.
Мені не раз у самоті здається,
Що ми із словом вдвох – товариші.
Воно вогнем займається за мною,
То гомонить нестримністю струмка,
А то шепоче тихою травою,
А то єство благанням дотика.
Моя поезія – примхлива доля.
Плачу, і стогону, і щастя мить,
То розриває світ нестримним болем,
То радісною хвилею п’янить.
То мріями до сонця підіймає,
А то між скали кидає круті.
І таємниці більшої немає
Для мене за поезію в житті.
(на екрані демонструється слайд №5)
- Читання поезії вчителем;
- Бесіда за змістом твору:
- Чому потрібно цінувати книгу ?
- Які засоби художньої виразності використано у вірші? (епітети, метафори, порівняння...)
- Підберіть епітети до слова «книга»;
Гра-розминка: « У пошуках скарбів»
(Учні-теоретики виступають із заздалегідь приготовленими висловами та афоризмами про книгу) .
(На екрані демонструється слайд №6)
1. “Вчитися без книжок все одно, що носити воду решетом”
(П. Загребельний)
2.Книги- морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить
Дивнії перли виносить.
( І. Я. Франко)
З. Є вислів : « Скажи мені, з ким ти дружиш і я скажу тобі, хто ти. 3 таким же правом можна сказати : «Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти.» (К. Паустовський.)
4. «Золото добувають із землі, а знання - з книжок» .
Усна народна творчість
5.«Хай думки, що містяться в книгах , будуть твоїм основним капіталом, а думки, що з'являються в тебе самого, - процентами від нього .»
( Східна мудрість).
Вчитель:
Отже, діти, завдання кожного вчителя - зробити уроки літератури такими, щоб спілкування з книгою запалювало у вас іскринку пізнання, любові до книги, бажання і вміння читати. Адже, книга - це вікно у великий і складний світ. Нині є телебачення, Інтернет, а все це відвертає увагу від читання книжок . Але тільки книга розвиває фантазію, мислення, зв’язне мовлення, уяву. Саме без книги неможливо виховати сучасного читача.
(На екрані демонструється слайд №7)
— Чим повинна стати для нас книга ?
(Звучить пісня на слова Раїси Обшарської.
Виконує учениця.)
Вчитель:
Наступним етапом нашого уроку стане бліц-інтерв'ю з письменницею.
(Виступ Раїси Обшарськоі)
( на екрані демонструється слайд №8)
Запитання групи «Кореспонденти»
свого дитинства, із батьківської хати?
- Ви стали тим, ким хотіли ?
- Про що мріяли ваші батьки, ким хотіли вони вас бачити?
- Як ви суміщаєте свою професію із письменницькою діяльністю?
- Що сталося доброго у вашому житті, а що, можливо, поганого?
- Чи хотіли ви би щось змінити?
IV Творча робота. (10 хв)
(на екрані демонструються слайди №9 та №10)
Слайд №9
Слайд №10
Вчитель:
Пропоную Вам висловити свою думку на основі прочитаних творів, склавши усний твір-роздум. (виступи учнів).
Оцінювання діяльності учнів протягом уроку.
V Підсумок уроку (3 хв)
(на екрані демонструється слайд №11)
! Я поглибив свої знання з літератури рідного краю.
! Я вмію виразно читати поезії Раїси Обшарської.
! Я одну (і більше) поезій вивчив напам'ять.
! Я можу прокоментувати художні засоби .
! Я вмію висловити власні роздуми про сенс людського життя.
! Я особисто познайомився з поетесою Чортківщини Р. В. Обшарською.
!Я буду і надалі читати її поезії, а також оповідання.
VI Домашнє завдання (1 хв) Підготуватися до уроку ЛРК за творчістю В. Погорецького
1