12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок. "Література рідного краю (Сумщина). О. Столбін. Повість "Терористка"

Про матеріал
Матеріал має на меті ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменника Сумщини О. Столбіна; обговорити зміст повісті «Терористка», зробити ідейно-художній аналіз повісті; визначити проблеми, порушені у творі (людяність, любов до «братів наших менших», відповідальність за свої вчинки); виховувати працелюбність, милосердя, відповідальність за доручену справу, любов до тварин, екологічну культуру.
Перегляд файлу

Басівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Сумської районної ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку для 7 класу

 

 

Література рідного краю (Сумщина)

 Олексій Столбін «Терористка»

 

 

 

Підготувала

учитель української мови

 та літератури

                                      Столярова Наталія Миколаївна

 

 

 

 

 

Тема.  Література рідного краю. Олексій Столбін. Повість «Терористка»

Мета уроку. Ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменника рідного краю О. Столбіна; обговорити зміст повісті «Терористка», зробити ідейно-художній аналіз повісті; визначити  проблеми, порушені у творі (людяність, любов до «братів наших менших», відповідальність за свої вчинки); виховувати працелюбність, милосердя, відповідальність за доручену справу, любов до тварин, екологічну культуру.

Обладнання. Карта «Літературна Сумщина», виставка книг: твори О. Столбіна «Терористка», «Хмари над Журавкою», «Короткий довідник з літературної Сумщини», альманах літераторів Сумщини  «Слобожанщина» різних років видання.

Попередні завдання для груп:

  1. «Біографи» – підготувати розповідь про життєвий і творчий шлях О. Столбіна
  2. «Артисти» – підготувати інсценізацію уривка з повісті.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Олексій Столбін  автор 17 книг. Найвідоміші з них – «Горіхове озеро», «Залишаюсь собою», «Терористка», «Хмари над Журавкою». Я хочу, щоб підсумком сьогоднішнього уроку стала ваша цікавість до творчості письменника, а прочитана вами повість не тільки примусила задуматись над порушеними в ній проблемами, але й спонукала до читання інших творів Олексія Столбіна.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Повідомлення «біографів» про творчий шлях О. Столбіна із записом основних дат у зошиті. (Слайд 2)

Столбін Олексій Петрович народився 3 листопада 1922 року в с. Тьоткине Глушковського району Курської області в родині робітника. Але невдовзі сім'я переїхала до села Грузького Конотопського району. Відтоді Сумська земля стала для нього другою батьківщиною. Тут він ходив до школи, звідси у 1941 році пішов до війська. За участь у війні має бойові нагороди. У 1950 році з відзнакою закінчив українське відділення Глухівського учительського інституту, а в 1953 році – російське відділення Сумського педагогічного інституту ім. А. С. Макаренка. Працював учителем В'язівської семирічки, що на Конотопщині, завучем рідної Грузчанської школи, був директором Конотопської середньої школи №14, заступником директора обласного інституту удосконалення вчителів, першим заступником завідувача Сумським облвно. За успіхи в галузі освіти і педагогічної науки відзначений медаллю А. С. Макаренка.

 У повістях, оповіданнях та нарисах Олексій Столбін пише про те, що близьке його серцю: про сучасну школу, її проблеми, про формування дитячої особистості. Через кожен його твір червоною ниткою проходить тема захисту рідної природи. Він – автор книг «Школа і життя»(1961), «Давайте дружить» (1964), «Берендеї» (1975), «Горіхове озеро» (1988), «Терористка» (1994), «Хмари над Журавкою» (1997) інших.

 Член НСП України з 1974 року. Лауреат літературної премії ім. Трублаїні (1983) та імені Миколи Хвильового. З 1980 року очолював Сумське обласне літературне об'єднання, а в 1985 році, коли була створена Сумська письменницька організація, обраний її керівником.

29 листопада 2007 року на фасаді будівлі бібліотеки-філії № 3, яка незадовго до того стала носити ім'я Олексія Столбіна, було відкрито іменну дошку.

2. Бесіда за змістом повісті «Терористка». (Слайд 3)

- Про що розповідається у повісті «Терористка»?

- Де і коли відбуваються події у творі?

- Кого у повісті названо терористкою ? За що?

- Хто головний герой повісті?

- Чим займаються однокласники Гриця Кислиці влітку?

- Що найчастіше влітку робить Гриць?

- Хто і як переконав Гриця стати водовозом?

 

  1. Виступ «артистів». Інсценізація епізоду з повісті «Терористка».

Дійові особи:

Гриць – хлопець років 12-13;

Дід Арсен – конюх.

Дід Арсен передає кобилу Домаху в розпорядження Грицю і дає настанови.

Дід. Будь обережний з цією «тигрою». Це вона тільки з виду захарчована та сумирна, а насправді страшенно злопам'ятна, лукава, мстива. Одне слово, бестія. Навіть цигани, що приїздили купувати коней, не знали, як до неї підступитись.

Гриць. Та вона ж наче хороша.

Дід. (Показує рештки вуха). Це вона… Біля чайної, коли відв'язував. Ще раніше конюху ребра поламала.

Гриць. (Злякано). А що ж мені робити з нею?

Дід. Хвицне, а ти її по ногах, по ногах. Ось так! Щоб і духу твого боялась. Поняв? Хіба не знаєш: де страх, там і Бог.

Гриць. А мені жалко її. Ще ж і лошатко в неї яке красиве!

Дід. (Не слухаючи). За кілометр, бестія, чула, що випив чарку. Тоді не підходь до неї. Фронт пройшов без жодної подряпини, а тутечки… У-у-у, фашистка!

Гриць. Може, досить її бити?

Дід. Ти бий. Обов'язково. Щоб понімала. Щоб не засвітила тобі  проміж очей. Вона така! Вибере момент… Справжня терористка. Ти застрахувався?

Гриць. Ні. А навіщо?

Дід. Даремно. З цією вражиною жарти погані!

 

  • Чи дотримувався Гриць у своєму ставленні до Домахи рекомендацій діда Арсена? Як він зміг завоювати довіру кобили?
  • Прочитайте епізод, коли Гриць вперше привіз воду косарям. Які почуття переповняють хлопця?
  • Чому Гриця назвали раціоналізатором? Хто допомагав хлопцеві удосконалювати бочку?
  • Розкажіть, як діти розчистили святе джерело. Чи є у нашому селі криниці з цілющою водою? Хто за ними доглядає?
  • Чому Гриць безкоштовно згодився возити цілющу воду в лікарню?
  • Прочитайте сцену риболовлі на Вільшанці. Чи доводилося вам спостерігати щось подібне у своєму селі?
  • В одній з частин повісті розповідається про замах на Домаху. Хто зробив цей негідний вчинок? Чому дільничий не вважає це злочином? А як думаєте ви?
  • Закінчилось літо. Згадайте, хто прийшов до школи разом з Грицем? Про що це свідчить?
  • Як вдалося Грицеві вдруге врятувати Домаху? Чи правильно вчинив хлопець, порушивши закон?
  • Що допомогло Грицеві з лінькуватого рибалки і картяра стати відповідальною людиною? Яка роль у цьому класного керівника Миколи Петровича, батьків хлопця?
  • Яка основна дума повісті? Які проблеми порушує письменник?

4.  Розгляд художніх особливостей повісті. (Слайди 4-7)

- Із скількох частин складається повість? Що виражають їхні заголовки: тему чи основну думку?

- Назвіть прислів'я і приказки, які використовує автор. Для чого він це робить? (Силою колодязь копати – води не мати; вік живи, вік учись; попав пальцем у небо; як мед, так і ковшем; гладь коня вівсом, а не батогом; риба та зайці доведуть до старців; де тонко, там і рветься).

- Прочитайте розмову Гриця і діда Арсена у кінці повісті. Назвіть діалектні слова, доберіть до них літературні відповідники. Для чого автор уводить ці слова в твір? Чи вживаєте ви подібні слова?

- Що об'єднує повість О. Столбіна «Терористка» та оповідання В. Земляка «Тихоня»?

5. Складання сенкану. (Слайд 8)

Схема

1. Іменник (тема).

2. Два прикметники (яке воно?)

3. Три дієслова (що воно робить?)

4. Фраза-висновок з чотирьох слів.

5. Іменник-синонім до теми, або ж слово асоціація до теми.

Терористка

Норовлива, працьовита

Хвицає, возить, довіряє

Подружила з водовозом Грицем

Домаха

ІY. Підсумок  уроку. Закріплення.

Літературний диктант

1.  Хто О. Столбін за фахом? (Учитель).

2. Кличка «терористки». (Домаха).

3. «Професія» Гриця. (Водовоз).

4. Ім'я дівчини, якій симпатизував Гриць. (Маринка).

5. Премія, лауреатом якої є О. Столбін. (Трублаїні).

6. Продовжіть фразеологізм: гладь коня вівсом, а …

 

Y. Домашнє завдання.  Написати відгук на повість О. Столбіна «Терористка».

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 квітня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку