Тема. Б. Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей.
Мета: пригадати з учнями біографічні факти про Б. Лепкого, познайомитиз його твором; розкрити ідейно-художнє значення казки, розвивати навички виразного й вдумливого читання притчевого твору, вчити визначати головну думку; виховувати школярів на засадах моральних цінностей, виховувати повагу,любов до читання,бажання вивчати поетів рідного краю, гордість за них.
Обладнання: підручник, портрет письменника, тексти твору, ілюстрації до нього, проектор.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1.Емоційно психологічна підготовка учнів до уроку
-Доброго дня діти.
- Підготуйте усе необхідне до уроку і не забудьте взяти на уроку гарний настрій !
- Послухайте уривок вірша і подумайте що знайомого ви там почули.
Бережани, ах які
Гарні ви в зимі і в літі,
Хоч і бідні і малі,
Ви найкраще місто в світі!
Скільки, літ я не блукав
Морем, горами, світами,
А про вас не забував —
Й повертав до вас думками.
Бо чи є де другий Рай
Руриська, Хатки і Сілко?
І чи пахне де так май,
Чи співає птахів стілько?
Не гадаю. Городок
Перших споминів дитячих.
Перших сміливих гадок,
І химерних мрій хлоп’ячих.
Як забути вас мені,
Незабутні Бережани?
Де минули юні дні,
Там душа вовік остане!
2.Мотивація навчальної діяльності учнів
- Для того щоб дізнатись більше про автора даного уривка ,ми на уроці з ним познайомимось, пригадаємо, бо напевне не раз ви чули його ім’я.
3.Повідомлення теми і мети уроку
-Отож,сьогодні ми говоритимемо про Богдана Лепкого - українського поета,прозаїка, перекладача. літературознавця, видавця, яскрава, багатогранна особистість, яка внесла вагомий вклад в історію рідної культури. А до того ж і нашого з вами земляка.
3.Актуалізація опорних знань учнів
- Чи чули ви десь вже ім’я та прізвище цього поета?
- Можливо знаєте яке відношення він мав до нашого містечка?
4.Вивчення нового матеріалу
-Сьогодні ми з вами дізнаємось більше про нього. На дошці ви можете бачити портрет Богдана Лепкого.
-Якщо дивитись лише на портрет , яким ви бачити його?
4.1Перегляд презентації
Б. Лепкий ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу-силенну, а її вихованець захоплено приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодшого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мого життя».
- Які ознаки казки ви знаєте?
- Чим казка відрізняється від оповідання?
4.3 Створення інформаційного грона «Ознаки казки»
Події у творі розгортаються під час Першої світової війни (1914 рік). Всюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я злетів у повітря.
Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою
Це твір про мишку та війну. Нажаль ми живемо в час війни, і як ніколи дана казка зараз є актуальною для нас. Про війну ми чули і з розповідей від наших прабабусь,дідусів .Зараз ми складемо семантично карту з наших поглядів і уявлень щодо війни.
-Перед тим, як розпочнемо роботу над текстом, зверніть увагу на запитання, відповідь на яке дасте в кінці уроку. Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей. Чи тільки для них призначений твір?
4.6 Словникова робота
Римигати – повторно пережовувати.
Деревляний – дерев’яний.
Жандар – жандарм, охоронець порядку.
Шкура терпне – тут: боязно.
Сконати – померти.
Трумна – труна.
- Чи була мишка боязкою? (Вона не була боязкою (не боялася ані «когута», , ані «круторогого вола»). Але вона боялася людей).
- Зачитайте опис зовнішності міських мишок. Про що свідчить таке портретне зображення? (У місті панує голод). Чому міські мишки вибігають у поле? (У полі голодні мишки шукають, чим поживитися).
-Як мишка ставиться до господаря будинку? (Дуже боїться: «Все з тими дітьми, та й з тими дітьми. Такі вам неслухняні, пищать, а на мені шкура терпне, щоб господар не вчув. О, мій господар дуже страшний»).
-Як ви гадаєте, що в господареві найбільше лякає мишку? Чому вона боїться за мишенят? (Очевидно, його сила: «Колись двох кабанів забив. Такі здорові кабани, а він їх порізав». Якщо здорових кабанів забив, то що йому знищити мишенят?).
Вибіркове читання
-Прочитайте казку до слів «Їм не до того». Пошукайте відповідь на запитання: Як мишка ставиться до своїх господарів? Будьте готові прочитати вголос речення, які підтверджують вашу думку
-Прочитайте до слів «А господиня…». Знайдіть відповіді на запитання, чому міська жінка «вмивається слізьми»?
-Прочитайте текст до слів «Одної дитини каже господар до своєї жінки:…». Подумайте, за що саме мишка помстилася господарям?
-Прочитайте текст до слів «Одної дитини каже господар до своєї жінки:…». Подумайте, за що саме мишка помстилася господарям?
- Знайдіть відповідь на запитання: чому мишка не захотіла більше залишатися в будинку?
5 Закріплення вивченого матеріалу
5.1 Створення асоціативного куща до образу мишки
Які проблеми порушує Б. Лепкий у творі? (діти записують в зошит проблеми)(Війна і мир,життєві потреби і захланність,гріх і покарання за нього)
Б. Лепкий назвав свій твір «казкою для дітей: малих і дорослих». Мабуть, малі діти, читаючи цю казку, потішаються із вчинку мишки, дорослі діти, тобто ви, замисляться над важливими для людей істинами. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і фальшиві цінності. Цей твір має повчальний характер. Тут зрозуміло, що добре, а що погане. Торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання.
Твір – пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.
6.Рефлексія
6.1 Підсумкова бесіда
- Що найбільше цінує мишка? (Своїх дітей. Турбується про їхнє не лише фізичне, але й моральне здоров’я).
- Що найбільше цінують господарі? (Гроші). Чому цю цінність не можна вважати справжньою? (Зароблені на горі людей гроші не приносять їм щастя і благополуччя: господарі не знають щастя материнства і батьківства, не люблять один-одного, їм байдужа доля країни. Господар стає злочинцем, господиня втрачає жіночу здатність до співчуття і милосердя).
- Яким ви уявляєте майбутнє господарів? Що б ви порадили їм? (Не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на воєнному лихолітті, на чужому горі та зубожінні тощо).
6.2 Вправа мікрофон
- Що на уроці для вас було найцікавішим?
-Який висновок ви зробили?
-Що найбільше вам сподобалось?
Зроби добро людині і забудь.
Воно тобі сторицею віддасться.
Бо це єдина й непохибна путь
І до твого, і до чийогось щастя