8 клас . Урок літератури рідного краю.
Тема. Сучасна поезія рідного краю. Презентація збірки "З Україною в серці" подільської поетеси Марії Іванівни Будзінської.
Урок-автограф.
Для вчителів української мови та літератури.
Література рідного краю
Урок-автограф
Тема. Сучасна поезія рідного краю.
Презентація збірки М.І. Будзінської «З Україною в серці».
Мета уроку: ознайомити учнів з новими збірками М.І. Будзінської; розвивати естетичні смаки школярів, вміння сприймати поезію, аналізувати почуте й прочитане, робити власні висновки та узагальнення; сприяти формуванню національної свідомості школярів; виховувати духовне багатство особистості, патріотичні почуття приналежності до українського народу, України, до традицій свого народу, української пісні.
Обладнання: аудіозапис пісні «Моє село, моя Чорна», буктрейлер збірки, виставка книг «Поетичні мотиви Марії Будзінської», закладки до книг з місцем для автографа.
Тип уроку: нестандартний урок.
Місце проведення: центральна бібліотека міста Хмельницького.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Святково прикрашений зал. Звучить пісня на слова М.І. Будзінської «Моє село, моя Чорна», музика – Іван Пустовий (композитор, аранжувальник, поет, гуморист,
автор пісенних текстів).
ІІ. Повідомлення теми, завдань уроку.
Учитель:
(На фоні стихаючої пісні)
- О рідна земле! Які чудові слова цієї пісні! Чи можна краще сказати про ту землю, де народився, живеш, де привітно усміхаються до тебе віконця батьківської хати, де змійкою в’ється стежина дитинства. Мені здається, що людину на можна назвати Людиною, якщо вона не любить своєї землі, забуває про свою рідну сторону. Ми повинні не тільки любити свій край, а й знати свою історію, культуру, літературу - минулу і сучасну. Знати, щоб не збідніла душа.
«Сучасні поезії рідного краю» - тема сьогоднішнього уроку літератури рідного краю. Це нестандартний урок - урок-автограф.
Чому урок-автограф?
Тому, що сьогодні ми всі (і кожен зокрема) отримаємо автографи від гостей нашого уроку: подільської поетеси Марії Іванівни Будзінської та відомого композитора, аранжувальника, поета, гумориста, автора музики до 45 вистав у театрах ляльок України, автора гумористичних та сатиричних віршів, автора пісенних текстів Івана Пустового.
На початку уроку звучала пісня на слова Марії Будзінської, музика та виконання - нашого почесного вельмишанованого гостя.
( Голосніше звучить музика і на екрані з’являється епіграф уроку)
А часу не марнуй: життя не вічне.
Наслідуй добрих і досвідчених людей.
Втішатися життям - це значить жити.
Ніколи не втрачай ні мрій, ані надій.
М. Будзінська
ІІІ. Ознайомлення з біографією поетеси.
Відповідь на це запитання ми знайшли на сторінках збірки «Чорна моя, яблуневий краю», яка вийшла друком восени 2017 року. Марія Іванівна - обдарована поетеса, мудра вчителька, любляча мати та бабуся. Народилася в мальовничому краї - селі Чорна. Тут навчилась любити і розуміти природу та людей - щирих, працьовитих.
Запрошуємо учнів, які ознайомлять вас із автобіографічними віршами М. Будзінської.
Учні читають поезії:
«Минуле…14 століття»
«Я родом з яблуневого краю»
«Мої батьки»
«Материнська наука»
«Сніги, сніги такі глибокі»
«Жменя жита»
«Пам’яті моїх братів»
«Село Чорна-моя столиця»
Учитель. Звичайно, ми вже багато знаємо про Марію Іванівну, про її твори, та, мабуть, хотіли б знати ще більше, познайомитись ближче.
Пропоную провести інтерв’ю.
Деякі запитання:
ІІІ. Презентація збірки «З Україною в серці».
Рідний край, рідна мова, Батьківщина, Україна… Які це прості і разом із тим прекрасні і святі для нас слова! Рідний край починається для нас не лише з хрещатого барвінку, верби та калини, а й із маминої колискової пісні, батьківського дому. Бути українцем — значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися. Це і красою української природи, давніми традиціями і мудрістю предків, найбагатшою культурною спадщиною, а також українськими людьми - простими й водночас геніальними і величними.
Марія Іванівна часто запитує у мене поради, чи цікаві її вірші, варто писати чи ні…. Відповіддю на її запитання стала вже одна збірка «Весняне цвітіння у місті Хмельницькому», яку ми з вами, мої дорогі восьмикласники, презентували у минулому році.
Любов до України, пісні, музики і мови, яка палає в серці Марії Іванівни, знайшла відбиток у збірці «З Україною в серці».
В одній із збірок знайшла слова, які запали в душу:
Геніальність життя в тому, що честь й величність у простому.
Сьогодні ми хочемо ще раз довести Вам, шановна Маріє Іванівно, що Ваша збірка є геніальною, бо вона народилася з великої любові до рідного народу, до рідної землі, до мови, музики і пісні. Особливістю книги є те, що окрім поезій, тут з’явилась проза…слова, які стали передмовою до окремих розділів збірки…А втім…Запрошуємо вас доторкнутись до струн серця поетеси та відчути, наскільки її поезії є простими та геніальними водночас.
2. Презентація окремих розділів збірки.
(Учні готувались по групах. Підходили творчо до презентації).
Перший розділ має символічну назву- «Слово-початок всього існування»
«Мово моя материнська»
«Моя мова-мова квітів»
«Мова моя барвиста»
«Ріднеє слово»
«Рідний скарб»
Наступний розділ- поетичне звернення Марії Іванівни до України.
Мій краю, моя Україно
«Україно, моя доле»
«Діти мої милі», «Легенда про пісню»
Поезії Марії Іванівни «Овіяні легендами» - наступний розділ
«Ясинець білий-золототисячник»
Легенди про маргаритки
Вселенській Матері
Наступний цикл віршів Українські символи-обереги
Калина-символ рідної Землі
Український віночок
Стрічки у віночку
Для щастя на Землі і для любові
Учитель. Людина є великою таємницею, а Природа, яка нас оточує, є таїною із таїн.
Віками людство пізнає і вивчає її, але ще так багато не вивченого і не відкритого, що дай, Боже, майбутньому поколінню зберегти в Природі Божий дар великої гармонії і досконалості, використовуючи їх для добрих справ і цілей.
Пізнаючи Природу, ми вдосконалюємо себе, бачимо свої недоліки, прагнемо досягти того найвищого рівня знань, коли людина відчуває, що вона про Божественне природне творіння майже нічого не знає.
Спостерігаючи за життям рослин і тварин, за їх ростом і розвитком, людина відкриває для себе багато незбагненного і таємничого.
Кожна травинка, рослинка, квіточка вражає своєю неповторністю і значимістю. Пригляньтесь, скільки пелюсточок в квітах вишні, яблуні. Скільки зірочок в свічках каштанів, де в кожній з них споглядається життя маленьких ельфочок, що дивляться на вас рожевими очками і, либонь, весняними вечорами злітають і танцюють, кружляючи навколо семипалих листків розлогих каштанів.
…І тільки може Бог
Таку красу творити,
Яку лиш в мить одну можна вловити,
Для щастя на Землі і для любові
Вчитель:
-В чому сутність життя?
Учень:
-Сутність життя наших пращурів у пошанівках до крихти хліба, праці і пісні.
«Сутність життя»
Учитель:
-Мудрість нашого народу –у прислів’ях та приказках.
Марія Іванівна написала ліричний відгук за мотивами прислів’їв і приказок.
Учень читає поезію «За мотивами прислів’їв і приказок».
Невгамовна Марія Іванівна черпає наснагу з книг. Прочитавши роман Мирослава Дочинця «Вічник», написала такі рядки:
Немає щастя повного в житті,
Існують лиш його краплинки.
І цілу правду важко віднайти,
Збираємо малесенькі піщинки.
Зібравши їх, згромадимо у скарб,
Поглянемо усміхнено на себе,
І в дзеркалі криниці віднайдем,
Що ми одне з чудес Творця і Неба.
Учениця. «Не рвіться, струни мого серця».
Рубрика «Сюрприз! Сюрприз!»
Учитель. Поезія Марії Іванівни сповнена щирістю, добротою, задушевністю. Вона змушує думати, хвилюватися, переживати. Остання поезія збірки «Не рвіться, струни мого серця» надихнула учнів зробити для Вас, Маріє Іванівно, сюрприз.
Учень 8 класу, Мельник Павло, створив сторінку в Інтернеті. Набравши у пошуковій системі Ваше ім’я, кожен може дізнатись про Вашу творчу поетичну працю.
Ваші поезії покладені на музику - це означає, що вони не тільки прості, а величні і геніальні.
8-класники не тільки вивчали вірші напам’ять, а й написали колективний відгук за поетичними рядками збірки «З Україною в серці» (зачитують).
Ваші поезії надихають. Учні класу теж пишуть поетичні та прозові твори. Ястремська Влада, Климчук Анна у минулому році взяли участь у конкурсі «Перодактиль», за що отримали схвальні відгуки від почесного журі конкурсу, а також сертифікати та призи. (Ястремська Влада зачитує вірші).
-А ще учениця Костяшкіна Аріна разом з мамою розробили дизайн закладки до книжки з Вашими словами, які стануть дороговказом у житті кожному учневі класу (роздають закладки з автографом поетеси).
Ми знаємо, що для Вас мова, музика і пісня - триєдині. Таку назву Ви хотіли на початковому етапі дати збірці «З Україною в серці». Тому у дарунок для Вас Назарук Ліза виконає пісню.
Учитель. Напевно, ще на багато запитань хотіли б отримати відповіді восьмикласники, та наш час обмежено. Аби хоч трохи задовольнити цікавість школярів, проведемо бліц-інтерв’ю. У ньому можуть взяти участь усі присутні: запитання – найрізноманітніші.
- Що ви найбільше цінуєте в людях?
-Талант, на Вашу думку, це дар Божий чи невтомна праця?
-Коли до Вас приходить муза?
-Які Ваші улюблені квіти?
-Які учні Вам подобаються?
ІV. Підсумок уроку.
Учитель: Ось така вона - жінка-українка. Труднощі не вбивають у її серці потягу до краси, не збіднюють переболеної душі, а вірші її зворушують, змушують уважніше подивитися навкруги, задуматися над своїм місцем у житті. Ми щиро вдячні Марії Іванівні за сьогоднішню зустріч, за урок-автограф та автограф, залишений у наших серцях.
(Знову звучить пісня «Моє село, моя Чорна». Учні дарують гості квіти, а вона підписує кожному свою збірку).
Нові часи, нові завдання, нові вимоги…Сьогодні ми є свідками великих перетворень, що відбуваються в нашій країні. Ми – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками піднесімо її культуру, своїми досягненнями славімо її. Будьмо гідними своїх предків, бережімо волю і незалежність України, поважаймо свій народ і його мелодійну мову. Шануймо себе і свою гідність, і шановані будемо іншими.