Урок літератури рідного краю (література Харківщини), 6 клас
Тема. Григір Тютюнник. Оповідання « Вуточка» – твір про високоморальну людину
Мета: ознайомитися із оповіданням, дослідити, як у творі на прикладі головної героїні зображено доброту, всепрощення, працелюбність, терплячість, любов до рідних, турботу про людей; охарактеризувати образ баби Ганни; розвивати пам’ять, мислення, спостереження; виховувати в учнів високоморальні якості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, виставка його збірок, текст твору.
Епіграф до уроку: Материна молитва із дна моря виймає.
Народна творчість
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Учитель читає вірш Лесі Вознюк « Не допусти, щоб серце спорожніло»
Порожнє серце – прихисток для зла.
Живе без співчуття і без любові.
Бракує в ньому світла і тепла,
Нема поваги й гідності людської.
Порожнє серце і глухе, й німе
До бід і до волань про допомогу.
У ньому зло безрадісно живе,
Воно сліпе, воно не бачить Бога.
Не допусти, щоб серце спорожніло,
Плекай у ньому віру і надію.
Не дай, щоб зачерствіло, загрубіло,
Не загуби любові світлу мрію.
2. Слово вчителя.
Недаремно я обрала саме цей вірш, бо сьогодні ми будемо говорити з вами про те, якою повинна бути людина, які риси характеру є рушійною силою в житті кожної істоти. Намагатимуся достукатися до ваших сердець і наповнити їх добротою, співчуттям, любов’ю. Хочу, щоб ви були гідними носити ім’я Людина. А. Чехов говорив: «Бережіть у собі людину».
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-Чи сподобалося вам оповідання?
-Назвіть головних героїв твору?
- Які риси характеру намагається виховати автор у читачів?
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
Слово учителя
Сьогодні ми ознайомимося на уроці з оповіданням « Вуточка», дослідимо, як автор на прикладі героїв твору зображує доброту і всепрощення, терплячість, працелюбність, материнську любов і синівську байдужість. Таким чином охарактеризуємо образ бабусі Ганни.
V. Спрйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Оголошення епіграфу уроку
Материна молитва із дна моря виймає.
Нардна творчість
Григір Тютюнник писав :”Найдорожчою темою, а отже, й ідеалом для мене завжди були й залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших їх виявах”.
Він мав свою точку зору на світ , він виводив пересічних людей, які на сторінках його книг виявлялися зовсім не буденними: далеко не проста, виявляється, ця проста людина, в душі її цілий Космос! Та відкривається вона цією гранню тільки тому письменнику, який любить і поважає її, не принижує, не має за другосортну.
Якою є героїня оповідання, ми сьогодні і з’ясуємо.
4. Словникова робота
Опрацюймо прислів’я, записані на слайді.
5. Запитання дітям:
6. Бесіда за змістом прочитаного: характеристика баби Ганни
7. Завдання: створити ґронування до образу баби Ганни.
Баба Ганна—це високоморальна особистість...
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Оберіть ті прислів’я і приказки, які розкривають образ Вуточки, і ті, що –її синів, невісток?
2. « Коло думок»
VІІ. Підсумок уроку.
Рефлексія
– Чим сьогоднішній урок збагатив мене...
VІІІ. Домашнє завдання
Читати твори Гр. Тютюнника