10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Урок літератури рідного краю на тему "Леонід Глібов. "Журба" - перлина української лірики." 8 клас

Про матеріал
Матеріал стане в нагоді вчителям української літератури при підготовці уроків літератури рідного краю у 8 класі.
Перегляд файлу

8   клас

 

 

Тема. Література рідного краю. Леонід Глібов. «Журба» - перлина української лірики Мета:

формувати компетентності: предметні: ( знання життя та творчості Леоніда Глібова; навички сприйняття інформації на слух; навички художнього аналізу поезії; культуру мовлення; аналітичне мислення; декламаційні вміння; творчі здібності; читацьку активність; естетичний смак); ключові: (уміння вчитися: прагнення нових знань; пізнавальну активність; навички оцінювання культурно-мистецьких  явищ; комунікативну: навички роботи в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів інших людей; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; читацькі інтереси; гуманістичний світогляд.

Обладнання:      кросворд,      презентація,      збірка        Н.Т.Василенко          

«Відблиск синіх пожеж»

Тип уроку: урок літератури рідного краю

 

Перебіг уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Малята вчать ті сонячні слова,

Що, ніби чародійник, з рукава

Ти сипав їм і в мудрості не схибив, − так писав М. Рильський про Л. Глібова та його творчість.

Поетична спадщина Л. Глібова складається із байок, циклу віршів для дітей, ліричних творів.

Найбільший інтерес становлять твори пісенно-романтичного плану. З одним із них ми сьогодні ознайомимося на уроці. Назву його ви дізнаєтеся, коли відгадаєте кросворд.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Питання кросворду

1.                 Опис природи в літературному творі.

2.                 Назва байки Глібова, у якій судді, послухавши лисичку, звеліли підсудну кинути у річку.

3.                 Стилістичний прийом паралельного зображення в художній літературі ( особливо в поезії) явищ природи і людського життя через їх зіставлення.

4.                 Персонаж байки, що разом із щукою та раком узявся тягти віз.

5.                 Невеликий алегоричний твір повчального характеру з чітко вираженою мораллю.

 

image

ІV.  Засвоєння нових знань

1.     Перегляд презентації про життя й творчість Л. Глібова.

Складання асоціативного грона Л. Глібов

2.     Прослуховування пісні «Стоїть гора високая» на слова           Л. Глібова

-                     Які у вас враження від прослуханої пісні?

3.   Слово вчителя

У 1859 році Глібов жив у Чернігові, де працював учителем географії в чоловічій гімназії. У вільний час Леонід Іванович любив блукати вулицями міста, відпочивати на березі Десни.

 Одного разу письменник виїхав у Седнів, що недалеко від Чернігова, і пішов помилуватися мальовничими краєвидами. З альтанки, що стояла на горі, було видно широку долину, річку Снов, яка тихо несла свої води. Дрібні хвилі спливали невпинно, як і життя. Скрізь було зелено, але де-не-де листочки вже почали жовтіти. «Як швидко спливають літа», − подумав поет. І народився вірш, у якому автор розповів про швидкоплинність життя. Це «Журба». Микола Лисенко поклав поезію на музику. Так виникла пісня, що стала народною, − « Стоїть гора високая».

4.   Робота з текстом вірша «Журба»

1)   Виразне читання поезії

2)   Словникова робота

3)   Аналіз вірша

-                     Перечитаємо ще раз поезію, щоб з’ясувати, у чому ж її краса, емоційна наснаженість.

-                     Виділіть рядки, у яких описана природа. ( Три перші строфи і восьма)

-                     Назвіть зорові образи, за допомогою яких  автор створює пейзажну картину. ( Гора високая, зелений гай, річенька, човни, три верби)

-                     Який образ доповнює пейзаж у восьмій строфі? ( Слуховий – співають пташки голосно)

-                     Чому схилилися три верби,  « мов журяться вони»? ( Що настане осінь, опаде листя, понесе його вода)

-                     У якій строфі з’являться образ ліричного героя? ( У 5)

-                     У якому стані перебуває ліричний герой? ( Журиться)

-                     Через що сумує ліричний герой? Прочитайте, як про це сказано у вірші. ( 6 строфа)

-                     Чому ліричний герой заздрить річеньці? ( Бо до неї вернеться весна, а молодість до ліричного героя ні)

-                     Знайдіть рядки, що повторюються. Яка думка в них висловлена? 

-                     Які явища в житті природи та людини дали підставу поетові звернутися до засобу паралелізму?

-                     Сформулюйте тему вірша.

5.                Усне малювання

Опишіть словами картину, яку б ви намалювали до вірша «Журба».

6.                Читання   та     порівняння      віршів      місцевої   поетеси          

Н.Т. Василенко та іранського поета епохи середньовіччя           О. Хайяма із поезією «Журба» Л. Глібова

1) Послухайте вірш нашої сучасниці, поетеси з с. Високого          

Н.Т. Василенко із збірки « Відблиск синіх пожеж » та вірш          

О. Хайяма.

Учні читають напам’ять вірші. Життя – як вода, і літа – за водою, І врода не та, і тихішає крок. І спомин, як течія, плине рікою, І молодість слідом тікає в ярок.

                                  Н.Василенко

І юних, і старих – всіх поглинає час, І невеликий нам дається днів запас.

Ніщо не вічне тут: ми підемо так само,

Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас.

                                                                  О.Хайям

-   Що спільного в змісті прослуханих віршів  і поезії «Журба»?           (Висловлюється         сум   за      втраченими       літами,      які    більше       не

повернуться)

 2) Послухайте ще один вірш О. Хайяма.

Учень читає поезію напам’ять.

Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,

Що вмерти мушу я, що строки в нас малі; Того, що суджено, боятися не треба.

Боюсь неправедно прожити на землі.

-   Що спільного в змісті останнього вірша з попередніми , чим він відрізняється? (  Автор пише про швидкоплинність життя, але поезія має життєствердний характер. Адже О. Хайям закликає нас не думати про смерть, а цінувати життя й жити на землі праведно)

V. Закріплення нових знань

-   Чому вірш Глібова називається «Журба»? 

-   До якого виду лірики він відноситься – філософської чи пейзажної?

VІ. Підсумок уроку

-   Інтерактивна вправа «Продовжте речення»

-   Сьогодні на уроці я дізнався…

-   Вірш «Журба» Л.Глібова вразив мене тим….

-   Я вважаю творчість Л. Глібова…

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати збірку Н.Т. Василенко «Відблиск синіх пожеж». Підготувати відгук на вірш, який найбільше сподобався.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
20 листопада 2020
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку