8 клас
Тема. Надія Галковська. «Пісня» ( «Козачка») Мета:
формувати компетентності: предметні ( знання особливостей пісні як жанру, навички виразного читання, аналізу поетичного твору, зацікавленість творчістю сучасної письменниці Н.Галковської);
ключові (уміння вчитися: прагнення нових знань, критичне мислення);
інформаційні (уміння знаходити потрібну інформацію, опрацьовувати її та презентувати); загальнокультурні ( творчі здібності, почуття поваги до жінкиукраїнки, до сімейних цінностей, читацькі інтереси).
Обладнання: кросворд, мультимедійна дошка, презентація, аудіозапис пісні «Козачка», ілюстрації. Тип уроку: урок літератури рідного краю
І. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя
Діти, сьогодні наш урок літератури рідного краю ми розпочнемо з відгадування кросворду. Це допоможе нам не тільки пригадати вивчений раніше матеріал, а й довідатися слово, яким називають сучасну письменницю, із творчістю якої ми ознайомимося на уроці. Запитання кросворду
1. Рід літератури, у творах якого відображаються почуття, думки людей, викликані певними подіями чи обставинами життя. (Лірика)
2. Висловлювання однієї особи, роздуми персонажа вголос. (Монолог)
3. Конкретна й водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вимислу й має естетичне значення. ( Образ) 4. Група віршованих рядків, обʼєднаних однією думкою та сталим для даного твору порядком римування. ( Строфа)
5. Розповідно-описовий літературний твір, у якому зображені події, явища, життя людей. ( Епічний)
6. Вони захищали Україну в складний період її історії від турків і татар у XV-XVI столітті. (Козаки) 7. Художній засіб. ( Метафора)
По вертикалі ми прочитали слово козачка. Саме козачкою української поезії називають Н. Галковську, творчість якої ми розглянемо на уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Засвоєння нових знань
1. Презентація групової роботи учнями-біографами
Імʼя Н.М. Галковської ми чуємо, мабуть, уперше. Тому розпочнемо знайомство з новою темою з виступу учнів І групи. Слово надається учнямбіографам, які розкажуть нам про життя та творчість письменниці.
- Чи звернули ви увагу на те, скільки збірок письменниці було видано? ( Дві)
- Як вони називалися? ( «Козачка» й «Козацькими шляхами»)
- Що ви можете сказати про тематику творів письменниці? ( Вона повʼязана з історією України, зокрема з козаччиною)
2. Презентація групової роботи учнями-істориками
Зараз слово надається групі істориків, які коротко нагадають нам про ті часи.
Козаччина – одна з героїчних та найславетніших сторінок багатовікової історії. Понад 200 років – з середини ХVI століття й до останньої чверті XVIII століття – козацтво було рушійною силою поступу України, вкарбувало слід у її визвольні змагання, оборону від зовнішніх ворогів, розбудову держави, культурний прогрес.
Українське козацтво, як вільне військово-промислове обʼєднання сформувалося з усіх станів і прошарків тогочасного суспільства, насамперед селянства, на права і свободу якого посягала польська шляхта, тому увібрало в себе волелюбні риси українського національного характеру. Утворивши свою козацьку християнську республіку на низу Дніпра, за порогами, козаки вважали основним своїм завданням боротьбу з турецько-татарською агресією, а згодом, до кінця ХVI ст. починаються козацько-селянські повстання і тривалі війни проти польсько-шляхетського панування на Україні, що завершилися народно-визвольною війною 1648-1654 рр. під керівництвом Б. Хмельницького й приєднанням України до Росії. Козаччина була знищена російським нацизмом після завоювання Криму й колонізації півдня України. Слава про її звитяжні діла залишилася жити в памʼяті поколінь. У народній памʼяті козак став символом України, її волі, краси, буйної степової вдачі.
3. Слово вчителя
Козаччина надихала й надихає на творчість письменників, художників, композиторів. Пригадаймо повість М. Гоголя «Тарас Бульба», картину художника І. Рєпіна, який народився в Чугуєві на Харківщині «Запорожці пишуть листа турецькому султану», оперу українського композитора Семена Степановича Гулака-
Артемовського «Запорожець за Дунаєм».
Не залишила байдужою ця тема й Н.М. Галковську, яка написала вірш із символічною назвою «Пісня». Давайте зараз його прочитаємо.
4. Читання вірша «Пісня» вчителем 5. Словникова робота
Виступ групи мовознавців.
Струменіє зоря –
1. Струменіти – литися, текти струменем, вузенькою цівкою.
2. Переносн. Випромінюватися, поширюватися в просторі, проникати куди-небудь ( про світло, пахощі, звуки).
Отже, струменіє зоря – ледь видніється.
Коралі – намисто із привозних коралових намистинок у вигляді циліндриків або барилець, нанизаних на нитку. Кількість ниток може бути від 1 до більш ніж 25. Кожна нитка зветься разок. Червоні коралі – традиційний елемент національного одягу українців.
Ватра – вогнище, багаття.
Аркан – довгий мотузок із зашморгом на кінці, щоб ловити тварин, наприклад, коней у табуні. Свого часу аркани використовували татари під час набігів на українські села.
Толока – одноразова безоплатна праця гуртом для швидшого виконання великої за обсягом роботи. За давніми звичаями толока є формою селянської взаємодопомоги, на яку скликають сусідів, родичів, друзів.
6.Читання вірша учнями. Прочитайте вірш мовчки.
- Які почуття викликає у вас цей твір?
7. Аналіз вірша.
- Чи відповідає побудова вірша його назві «Пісня?» ( Так)
- Доведіть, що це дійсно пісня. ( Складається з 7 строф і рефрену)
- А від чийого імені ведеться розповідь у тексті? ( Від імені козачки)
- Про що йдеться в першій строфі? ( Опис природи)
- Як ви розумієте зміст другої строфи? ( У полі – козацькі вартові, горять вогнища, бо щомиті можуть зʼявитися ординці)
- Прочитайте третю строфу. Як ви розумієте її зміст? ( Жінка на прощання подає руку, бажаючи, щоб чоловіка обминали ворожі стріли, й пропонує поїхати удвох у степ)
- Прочитайте строфи, у яких говориться про трагедію, що трапилася в степу. Що сталося з героями пісні? ( Хитрий ворог їх перейняв у степу, відбувся бій, козак загинув. На шиї жінки – аркан, її взяли в полон)
- До кого звертається і з яким проханням козачка в останній строфі? ( До чоловіка, просить, щоб він чекав на неї після смерті)
- Визначте ідею твору. ( Звеличення почуття вірного кохання. Осуд війни, яка вбиває людей, руйнує їхні долі.)
- Яким ви уявляєте козака? ( Синьоокий полковник)
8. Робота над образами вірша
Давайте ще раз прочитаємо текст вірша й визначимо риси характеру козачки.
(Читання вірша учнями, складання асоціативного куща)
дружина козака щира, любляча ніжна
шляхетна Козачка смілива, мужня
9. Робота над художніми засобами твору.
Виписати художні засоби:
Метафори: струменіє зоря; І за обрій упав місяць; Ген – розвіявся спокій на попіл;
Лебедине «Прощай»; йду у вічність крізь стогони й зойки; аркан білу шию стиска, на шляхах світової Толоки.
Порівняння: упав Місяць яблуком червонобоким.
Епітети: Пане полковнику, мій синьоокий, степ широкий, білу шию. Інверсія:
Струменіє зоря І за обрій упав
Місяць яблуком червонобоким.
10. Прослуховування пісні «Козачка».
Цей вірш дійсно став піснею, відомою під назвою «Козачка». ЇЇ виконала Раїса Кириченко. «Козачка» відома в Україні й поза її межами. Вона визнана однією з десяти кращих пісень ХХ століття.
Послухайте пісню й скажіть, яке враження вона справила на вас. Висловіть враження від пісні «Козачка» у формі сенкану.
«Козачка» мелодійна, ніжна хвилює, прославляє, звеличує, дає відчути красу почуттів
IV. Домашнє завдання.