Урок літератури рідного краю на тему "Надія Галковська. "Пісня"("Козачка")"

Про матеріал
Ця розробка уроку стане в нагоді вчителям української літератури при підготовці до уроків рідного краю у 8 класі.
Перегляд файлу

8 клас

 

Тема. Надія Галковська. «Пісня» ( «Козачка») Мета: 

формувати компетентності: предметні ( знання особливостей пісні як жанру, навички виразного читання, аналізу поетичного твору, зацікавленість творчістю сучасної письменниці Н.Галковської);

ключові     (уміння     вчитися:    прагнення          нових        знань, критичне мислення);

інформаційні (уміння знаходити потрібну інформацію, опрацьовувати її та презентувати); загальнокультурні ( творчі здібності, почуття поваги до жінкиукраїнки, до сімейних цінностей, читацькі інтереси).

Обладнання:    кросворд, мультимедійна дошка,       презентація, аудіозапис пісні «Козачка», ілюстрації. Тип  уроку: урок літератури рідного краю

 

Перебіг  уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

Діти, сьогодні наш урок літератури рідного краю ми розпочнемо з відгадування кросворду. Це допоможе нам не тільки пригадати вивчений раніше матеріал, а й довідатися слово, яким називають сучасну письменницю, із творчістю якої ми ознайомимося на уроці. Запитання кросворду

1.                Рід літератури, у творах якого відображаються почуття, думки людей, викликані певними подіями чи обставинами життя. (Лірика)

2.                Висловлювання         однієї        особи,       роздуми    персонажа          вголос. (Монолог)

3.                Конкретна й водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вимислу й має естетичне значення. ( Образ) 4. Група віршованих рядків, обʼєднаних однією думкою та сталим для даного твору порядком римування. ( Строфа)

5.                Розповідно-описовий літературний твір, у якому зображені події, явища, життя людей. ( Епічний)

6.                Вони захищали Україну в складний період її історії від турків і татар у XV-XVI столітті. (Козаки) 7. Художній засіб. ( Метафора)

 

 

 

 

image

imageПо вертикалі ми прочитали слово козачка. Саме козачкою української поезії називають Н. Галковську, творчість якої ми розглянемо на уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань

1.      Презентація групової роботи учнями-біографами

Імʼя Н.М. Галковської ми чуємо, мабуть, уперше. Тому розпочнемо знайомство з новою темою з виступу учнів І групи. Слово надається учнямбіографам, які розкажуть нам про життя та творчість письменниці.  

 

-         Чи звернули ви увагу на те, скільки збірок письменниці було видано?              ( Дві)

-         Як вони називалися? ( «Козачка» й «Козацькими шляхами»)

-         Що ви можете сказати про тематику творів письменниці? ( Вона повʼязана з історією України, зокрема з козаччиною)

2.    Презентація групової роботи учнями-істориками

Зараз слово надається групі істориків, які коротко нагадають нам про ті часи.

Козаччина – одна з героїчних та найславетніших сторінок багатовікової історії. Понад 200 років – з середини ХVI століття й до останньої чверті XVIII століття – козацтво було рушійною силою поступу України, вкарбувало слід у її визвольні змагання, оборону від зовнішніх ворогів, розбудову держави, культурний прогрес. 

Українське козацтво, як вільне військово-промислове обʼєднання сформувалося з усіх станів і прошарків тогочасного суспільства, насамперед селянства, на права і свободу якого посягала польська шляхта, тому увібрало в себе волелюбні риси українського національного характеру. Утворивши свою козацьку християнську республіку на низу Дніпра, за порогами, козаки вважали основним своїм завданням боротьбу з турецько-татарською агресією, а згодом, до кінця ХVI ст. починаються козацько-селянські повстання і тривалі війни проти польсько-шляхетського панування на Україні, що завершилися народно-визвольною війною 1648-1654 рр. під керівництвом Б. Хмельницького й приєднанням України до Росії.  Козаччина була знищена російським нацизмом після завоювання Криму й колонізації півдня України. Слава про її звитяжні діла залишилася жити в памʼяті поколінь. У народній памʼяті козак став символом України, її волі, краси, буйної степової вдачі.

3.    Слово вчителя

Козаччина надихала й надихає на творчість письменників, художників, композиторів. Пригадаймо повість М. Гоголя «Тарас Бульба», картину художника І. Рєпіна, який народився в Чугуєві на Харківщині «Запорожці пишуть листа турецькому султану», оперу українського композитора Семена Степановича Гулака-

Артемовського «Запорожець за Дунаєм».

Не залишила байдужою ця тема й Н.М. Галковську, яка написала вірш із символічною назвою «Пісня». Давайте зараз його прочитаємо.

4.    Читання вірша «Пісня» вчителем 5. Словникова робота

Виступ групи мовознавців.

Струменіє зоря

1.   Струменіти – литися, текти струменем, вузенькою цівкою.

2.   Переносн. Випромінюватися, поширюватися в просторі, проникати куди-небудь ( про світло, пахощі, звуки).

Отже, струменіє зоря – ледь видніється.

Коралі – намисто із привозних коралових намистинок у вигляді циліндриків або барилець, нанизаних на нитку. Кількість ниток може бути від 1 до більш ніж 25. Кожна нитка зветься разок. Червоні коралі – традиційний елемент національного одягу українців.

Ватра – вогнище, багаття.

Аркан – довгий мотузок із зашморгом на кінці, щоб ловити тварин, наприклад, коней у табуні. Свого часу аркани використовували татари під час набігів на українські села.

Толока – одноразова безоплатна праця гуртом для швидшого виконання великої  за обсягом роботи. За давніми звичаями толока є формою селянської взаємодопомоги, на яку скликають сусідів, родичів, друзів.

image 

6.Читання вірша учнями. Прочитайте вірш мовчки.

-         Які почуття викликає у вас цей твір?

7.    Аналіз вірша.

-         Чи відповідає побудова вірша його назві «Пісня?» ( Так)

-         Доведіть, що це дійсно пісня. ( Складається з 7 строф і рефрену)

-         А від чийого імені ведеться розповідь у тексті? ( Від імені козачки)

-         Про що йдеться в першій строфі? ( Опис природи)

-         Як ви розумієте зміст другої строфи? ( У полі – козацькі вартові, горять вогнища, бо щомиті можуть зʼявитися ординці)

-         Прочитайте третю строфу. Як ви розумієте її зміст? ( Жінка на прощання подає руку, бажаючи, щоб чоловіка обминали ворожі стріли, й пропонує поїхати удвох у степ)

-         Прочитайте строфи, у яких говориться про трагедію, що трапилася в степу. Що сталося з героями пісні? ( Хитрий ворог їх перейняв у степу, відбувся бій, козак загинув. На шиї жінки – аркан, її взяли в полон)

-         До кого звертається і з яким проханням козачка в останній строфі? ( До чоловіка, просить, щоб він чекав на неї після смерті)

-         Визначте ідею твору. ( Звеличення почуття вірного кохання. Осуд війни, яка вбиває людей, руйнує їхні долі.)

-         Яким ви уявляєте козака? ( Синьоокий полковник) 

8.    Робота над образами вірша

Давайте ще раз прочитаємо текст вірша й визначимо риси характеру козачки.

(Читання вірша учнями, складання асоціативного куща)       

          дружина козака               щира, любляча                  ніжна

 

 

imageimageшляхетна                                 Козачка                         смілива, мужня

 

                поважає свого чоловіка                 вірна своєму чоловікові

9. Робота над художніми засобами твору.

Виписати художні засоби:

Метафори: струменіє зоря; І за обрій упав місяць; Ген – розвіявся спокій на попіл;

Лебедине «Прощай»; йду у вічність крізь стогони й зойки; аркан білу шию стиска, на шляхах світової Толоки.

Порівняння: упав Місяць яблуком червонобоким.

Епітети: Пане полковнику, мій синьоокий, степ широкий, білу шию. Інверсія: 

Струменіє зоря І за обрій упав

Місяць яблуком червонобоким.

 

10. Прослуховування пісні «Козачка». 

Цей вірш дійсно став піснею, відомою під назвою «Козачка». ЇЇ виконала Раїса Кириченко. «Козачка» відома в Україні й поза її межами. Вона визнана однією з десяти кращих пісень ХХ століття.

Послухайте пісню й скажіть, яке враження вона справила на вас. Висловіть враження від пісні «Козачка» у формі сенкану.

«Козачка» мелодійна, ніжна хвилює, прославляє, звеличує, дає відчути красу почуттів

IV. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
20 листопада 2020
Переглядів
650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку