Урок "Літературне читання 4 клас на тему: Василь Сухомлинський "Доброгоо вам здоров'я, дідусю""

Про матеріал

Розробка уроку з літературного читання 4 клас до підручника М.В. Коченгіна, О.А. Коваль на тему "Василь Сухомлинський. Доброго вам здоров'я, дідусю". Рекомендовано використовувати на уроках в початковій школі.

Перегляд файлу

Тема.  Василь Сухомлинський «Доброго вам здоров’я, дідусю».

 

Мета. Розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Сухомлинського; ознайомити з його оповіданням «Доброго вам здоров’я, дідусю»; удосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане, оцінювати вчинки дійових осіб, визначати головну думку твору; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати дружелюбність, працелюбність, наполегливість.

 

                                              ХІД УРОКУ

 

  1.                Організаційний момент
  •  Доброго дня, діти! Який у вас настрій? Передайте його виразом обличчя.

Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришами. Із цих промінчиків добра, що засвітились на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.

 

ІІ. Мовленнєва розминка

1. Робота над скоромовкою.

А дідусь Опанас
Нам купив ананас,
Тож приходьте до нас – 
Почастуємо вас.

 

2. Ви – нам, ми – вам. (Читати швидко, між хлопчиками і дівчатками)

- Ласю-Парасю, 
Де була? 
- У лісі, 
- Що їла? 
- Горісі, 
- Чим кусала? 
- Зубами, 
- Куди клала? 
- До мами.

 

3. Встановіть послідовність поданих речень, щоб отримати віршик.

  • Старайтесь робити добро ( 1)
  • Це хорошою робить людину! (4)
  • Щоб серденько, як сонце цвіло, (3)
  • День і ніч, і у кожну хвилину,

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

 - Пригадайте, про що ми говорили на минулому уроці?
- Яку людину називають щедрою?
- Про яку дитину з нашого класу можна сказати, що вона щедра?

1. Закінчіть речення:

а)  Жінка витягла з колодязя води, поставила ....
б)  — А ми ж не подякували ....

 - А що ви й ваші друзі робите, коли вам допомагають або пригощають ? (Відповіді учнів.)
- Що би ви порадили неввічливим дітям ?

 

IV. Оголошення теми та мети уроку

  • Увічливість, щедрість, делікатність, уміння дотримуватись даного слова,

доброта - це такі людські чесноти, які повинна мати кожна людина. Але без чесноти, про яку ми будемо говорити на уроці сьогодні, світ став би жорстоким, підступним і злим. Що це за чеснота? Послухайте й дізнайтеся з вірша.

 

Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.

 

  • Чи можна людині, яка зробила добро, вимагати за це винагороди?
  • З чого ж починається людина?

Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей.

А девіз уроку давайте почитаємо разом:

 

Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.

 

V. Робота над темою уроку

  1. Вступне слово вчителя. 

    В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших. Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками. Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг - Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність. Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках. Чому в дитячих? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, лагідним, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння.

     Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.

     У вас на партах лежать пелюсточки. Придивіться, вони не прості: на одних проростають зернята доброти, а інших - зла.  (На пелюстках надписи - позитивні і негативні). То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння.

2. Розповідь про В. Сухомлинського

Хто зображений на портреті?

Що ви знаєте про цю людину?

Які оповідання цієї людини ви читали?

Чому вчать нас твори В. Сухомлинського? (Кожне оповідання В. Сухомлинського вчить нас бути добрими, чуйними, милосердними до людей, тварин, природи.)

3. Визначення слів

 - Що ж означає слово «добро»?

                                               Довідка

Добро - корисна справа, учинок.

Доброта - чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.

 

  • Запам'ятайте: на добро слід завжди відповідати добром.Той, хто робить

щось добре, не повинен чекати винагороди. Про це добре сказав у своєму вірші Іван Драч.(Читання вірша)

4. Читання оповідання « Доброго вам здоров'я, дідусю!»

Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання оповідання дітьми.

 - Про кого це оповідання?

 - Що ви дізналися про долю дідуся?

 - Куди приходив дідусь щодня?

 - Чому він ішов до колодязя тоді, коли дзвенів дзвінок?

 - Чим звучали для дідуся слова дітей?

Отже, не тільки добрі справи, а й добре слово звучить для літніх людей музикою.

 

VІ. Фізкультхвилинка

 

6. Гра «Від серця до серця». А тепер звернемося до наших сердець. На кожному з них написане питання до  твору, що ви опрацювали. Ваше завдання – дати відповіді на питання, знімаючи серце з дошки.

Питання на серцях:

  1.               Де відбуваються події твору?
  2.               Чому саме до школи кожен день приходив дідусь?
  3.               До чого прислухався дідусь?
  4. Чому в передостанньому реченні автор ужив слово гарячі?
  5. Чи можна сказати, що діти були чемними?
  6. Яка головна думка твору?
  7. Уявіть себе художниками- ілюстраторами. Що б ви зобразили до твору?

7. Виразне читання оповідання учнями.

8. Гра «Що? Де? Коли?»  Зараз ми пограємо у гру «Що? Де? Коли? Як? Чому?». Ваше завдання: скласти запитання до твору, який ви прочитали,  які б починалися словами Що? Де? Коли? Як? Чому?

9. Хвилинка українського фольклору. Робота в парах.  Гра «Утвори пару».

Народ склав дуже багато прислів'їв про доброту. Давайте складемо, зачитаємо й пояснимо їх:

Краще добро робити, ніж гарно говорити.
Злий не вірить, що є добрі люди.
Не одяг красить людину, а добрі діла.

Які ще прислів'я про добро ви знаєте?

 

10. Релексація. Закрийте очі й уявіть, що із зерна Доброти, яке ми сьогодні посіяли на уроці, у вашому серці проросла й розцвітає квіточка. Спочатку це пуп'янок, який повільно розгортає свої пелюстки. Вдихніть аромат цієї квіточки, переповніться почуттям добра, миру, спокою.

     А на дошці з'явилась лише серединка цієї квітки.  (Вчитель прикріплює пуп’янок до дошки). Скласти пелюстки - ваша справа. Тож до роботи! Оберіть людські чесноти і нехай ваші серця будуть завжди сповнені: Милосердя,  щедрості,  справедливості, увічливості,  доброти,  дружби… (Діти прикріплюють на дошці пелюстки з цими словами). А пелюстки з негативними рисами пропоную розірвати.

 

VIІ. Підсумок уроку

1. Рефлексія знань.

- Хто  автор прочитаного твору?

- Яка головна думка твору?

 

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Творіть добро, і воно повернеться до вас! Ви сьогодні гарно працювали,тому добро повертається до вас у вигляді гарних оцінок.

 

VIIІ. Домашнє завдання

Прочитайте оповідання в підручнику, с. 113. Намалюйте ілюстрацію до твору.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Поляченко Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Романович Наталія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
4400
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку