Урок літературного читання. 4 клас. Тема. Конвалія. Леся Українка.

Про матеріал
Урок літературного читання. 4 клас. Тема. Конвалія. Леся Українка. Мета: - формування предметних компетентностей : розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення учнів,. уміння критично мислити, гнучкість розуму, креативність, приймати правильні рішення; виховувати любов до свого народу, до України. - формування ключових компетентностей : спілкування державною мовою: вміння висловлювати почуття, думки, погляди, тлумачити поняття; уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання; комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі; загальнокультурної: оцінювати досягнення видатної української поетеси Лесі Українки, формувати оволодіння вітчизняною культурною спадщиною; громадянської: формувати здатність екологічно мислити; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Урок літературного читання. 4  клас.

Тема. Конвалія. Леся Українка.

Мета:

         - формування предметних компетентностей : розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки;

вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення учнів,.

уміння критично мислити, гнучкість розуму, креативність, приймати правильні рішення; виховувати любов до свого народу, до України.

         - формування ключових компетентностей :

спілкування державною мовою: вміння висловлювати почуття, думки, погляди, тлумачити поняття;

         уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

         комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

         загальнокультурної: оцінювати досягнення видатної української поетеси Лесі Українки, формувати оволодіння вітчизняною культурною спадщиною;

громадянської: формувати здатність екологічно мислити; виховувати дбайливе ставлення до природи.

 Обладнання: портрет Лесі Українки,  картки зі словами,  пелюстки ромашки Блума, аркуші А3, ілюстрації для групової роботи учнів, 6 кольорових капелюшків, «капелюшок сподівань» та прикраси для нього, конверти  із завданнями, тлумачний словник, відео кліп пісні «Конвалії» на муз. Ольги Пенюк і   сл. Марії Пригари , аудіо запис вірша «Конвалія» студії «Філіжанка кави», музична композиція  «I Surrender»   Vino Nuevo»

Тип уроку: комбінований урок.

Освітні технології: технологія кооперативного навчання, інформаційні та комунікаційних технології, технологія формування та розвитку критичного мислення

          Очікувані результати:

- збагачення знань учнів про людей, які є гордістю України;

- формування уміння працювати над пошуком інформації та вирішенням поставлених завдань, розподіляти свій робочий час, взаємодіяти у групі;

- вироблення навичок аргументовано доводити слухачам свою думку, критично мислити, ілюструвати результати групової роботи.

Хід уроку

І. Організація класу.

       1. Вітання з гостями уроку.

Діти звертаються до гостей зі словами:

Заходьте, будь ласка,

До нас на гостину,

Де Лесина казка,

І слово – єдині!

 

2 . Психологічна настанова : «До успіху»

- Для успіху необхідна психологічна налаштованість. Усміхніться. Зніміть долонькою зі своїх уст посмішку і передайте її сусідові. Отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя. Починаймо.

4. Вправа «Капелюшок сподівань»

- У кожного з нас є свої сподівання. Сьогодні ми прикрасимо капелюшок  своїми сподіваннями, тими, які справдяться. Запишіть на квіточках (бантиках, пірячках, метеликах)   свої сподівання від уроку.

5. Вправа «Пазли»                                                                                                     - Щоб наші сподівання здійснилися, ми виконаємо вправу і дізнаємося які якості ми повинні проявити на уроці. Учні складають слова. ( На уроці ми повинні бути: організованими, уважними, розумними, кмітливими, творчими.)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Мовна розминка.

Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.

- Прочитати пошепки повільно, пошепки швидше, швидко вголос.

В_ш_ньк_ - ч_р_ш_ньк_,

Ч_рв_н_ї, сп_л_,

Ч_г_  ж б_ в_ т_к  в_с_к_

В_р_сл_  н_  г_лл_?

- Хто автор цих рядків?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами. Сьогодні поглибимо знання про творчість славної доньки України .
  1. Декламування вірша Олени Журливої вчителем.

Відкриймо їй серце відверте і чисте,

Відкриймо їй душу не заспану,

Вчитаймось в Лесине слово іскристе,

Очима живими та ясними.                        Олена Журлива   

 

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1.Дослідження біографії  у «Джигсоу»

 

  • Об’єднайтеся в експертні групи. Прочитайте і перекажіть прочитане.

 

 1.

 1871 року народилася Леся Українка, яка згодом, за словами Івана Франка, стала наймужнішим поетом усієї України.

 

Батько Лесі — Петро Антонович Косач — був людиною освіченою   лагідною та доброю.

Лесина мати палко кохала мистецтво, невтомно збирала його зразки: різні орнаменти, тканини, вишиванки, а також пісні, казки тощо. Вона була видатною письменницею свого часу і друкувалася під прізвищем Олена Пчілка.

 

2.

До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом «козака». Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилася музикувати, а й сама бралася складати музичні твори. Навчилася читати та писати.

Любила Леся й серйозну роботу — господарчу. Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленькою — у 6 років — навчилася шити і вишивати, а згодом навіть узялася мережити батькові сорочку.

3.

Та незабаром сталося велике горе, що потім аж тридцять два роки, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило. Ось як розповідає її сестра Ольга: «... 6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стер подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро у неї  почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді була дуже терпляча, але плакала від болю. Її лікували різними способами: ваннами і масажами, і нога через деякий час перестала боліти і не боліла кілька років. Але від тої пори —це початок Лесиної,  “тридцятирічної війни” з туберкульозом».

 

Поверніться в домашні групи, передайте отриману інформацію.

  •  

Пропоную вам пограти в цікавугру «Мережка».На парті картки, де ви маєте заштрихувати відомості, які стосуються життєвого і творчого шляху

Лесі Українки

наймужніший поет усієї України.

Петро Антонович Косач

Олена Пчілка

5 років

1871 рік

Мережана сорочка

Тридцятирічна війна

6 січня 1881 року

борець

сирота

  • Що ви не заштрихували? (Слайд )

 

 2.Складання асоціативного куща  «Леся Українка»

-Отож,які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте ім'я Леся Українка ?

 

3 .Опрацювання вірша «Конвалія»

Відгадування загадки

- Відгадавши загадку, ви дізнаєтеся назву вірша. Над яким ми будемо працювати.

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх? Відгадай!

(Конвалія)

Отож , назва вірша “Конвалія”

Біографічна довідка.

— У львівському журналі «Зоря» за № 22 на сторінці 186, був опублікований твір Лариси Косач — вірш «Конвалія»,

підписаний

 «Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка».

 Мати, 13-річної доньки Лариси Петрівни Косач - Ольга Петрівна Косач (Олена Пчілка),   дала їй такий псевдонім.

— Сьогодні ми ознайомимося з однією з поетичних перлинок творчості Лесі Українки.

 

 

Гра «Передбачення»  Робота в групах біля дошки 3 групи.

1 група-  за заголовком.

Про що говорить цей заголовок?

- Які події ви уявляєте за заголовком?

— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має такий заголовок?

 2 група -за опорними словами.

               Конвалія

               Віку вкоротила

               Панночка

Бал
Пов’яла

               Кинула

Складіть віршовану або прозову розповідь за поданими словами.

3 група- за порушеною послідовністю.

– Вам потрібно вирішити, у якій послідовності ці речення можуть бути розташовані у вірші.

 

 

№ речення

Послідовність

Контроль

І.

шум, веселая луна!

 

2

2.

 

3

 

 

1

 

 

4

  Слухання вірша «Конвалія»

(аудіо запис вірша «Конвалія» студії «Філіжанка кави»)

— Що ви уявляли, слухаючи його?

- Які почуття викликав у вас вірш?

  Словникова робота.

Читання колонок слів «луною» за вчителем

Крає              віттям

зів’ялу           пов’яла

панночка        байдужою

захищалась   музиченька

  Читання вірша мовчки.

еревірте чи вірними були ваші передбачення.

– З'ясуйте, чи правильно ви визначили послідовність речень.

  Осмислення змісту вірша.

Робота в парах. Читання для когось.

- Прочитайте в парах один одному вірш і поставте запитання до тексту вірша.

Читаючи для когось, дотримуйтесь таких правил:

Учні працюють злагоджено в парі.

Учні починають читати одразу.

Учні допомагають один одному зрозуміти текст.

Учні виконують завдання одразу після опрацювання твору.

   Учні роблять вибір самостійно, як читати (по черзі, по строфі, по половині і  т.д.)

Орієнтовні питання, що можуть поставити учні:

— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

Завдання до тексту вірша, що виконують учні в парах після опрацювання вірша.

Де росла квіточка?

Хто її зірвав?

Куди понесли квітку?

 

V. Інтерактивна технологія 6 капелюшків.

                          - Одягаємо білий капелюшок.

- Який за жанром твір «Конвалія»? (Вірш)

- На скільки строф поділена поезія? ( на 7 строф)

- Знайдіть і зачитайте слова, які римуються? (високим – широким, біла – вкоротила, залу – балу, закрутилась – схилилась, грає – крає, милий – єдиний, рукою – додолу)

- Як ви розумієте вислів «віку вкоротила», «серце крає»?  (Віку вкоротила -  тут: зірвала і погубила. Крає — завдає муки, душевного болю).

                         Одягаємо чорний капелюшок.

- Де росла квіточка? ( В гаю, під дубом високим)

Що відбувалось з конвалією на початку поезії? Виберіть на підтвердження дієслова з 1 і 2 строфи. (Росла, захищалась, навтішалась)

- Що зробила панночка? (Віку вкоротила, понесла, кинула додолу)

- Як змінився настрій у конвалії? Доведіть це словами вірша. (Головка пов'яла, схилилась,серце крає, замовкла)

- прослухайте мелодію і відгадайте з чиїм настроєм вона співзвучна? (З настроєм конвалії? (Чому?). (Звучить музична композиція  «I Surrender»   Vino Nuevo»)

 - Яку шкоду  може зробити такий вчинок?

— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

                        Одягаємо жовтий капелюшок.

 - Куди понесла панночка конвалію? (До балу)

 - Який настрій у панночки? Доведіть словами вірша. (Настрій гарний, піднесений, «…у  веселому вальсі закрутилась…»)

- Яка була музика? (Веселая)

 - Знайдіть зменшено-пестливі слова. (Панночка, музиченька, квіточка)

- Чому саме їх використала поетеса? З якою метою? (Щоб показати настрій на балі, у панночки, своє ставлення до конвалії)

- Чи вплинула конвалія на настрій панночки? (Так) Чим вона могла вплинути? (Красою, ароматом)

 -  Який настрій у вас викликають квіти?

 - Якби ви були на місті панночки, як би вчинили? Чому?

- Поміркуйте, яка користь від квітів?

                           Одягаємо червоний капелюшок.

- Поміркуйте, який настрій у вірша в цілому? Чи змінювався він упродовж вірша?

 - У вас на партах 4 смайлики. Викладіть їх в тому порядку, в якому змінювався настрій вірша. (Картинки по запросу смайлик Картинки по запросу злой смайликКартинки по запросу настрій смайлики Картинки по запросу смайлик )Прокоментуйте свій вибір.

- А який настрій у вас коли ви бачити квіти? Підніміть смайлик.

 - Як за допомогою квітів можна підняти собі настрій?

                             - Одягаємо зелений капелюшок.

Гра «Заміни одним словом»

Погана погода з дощем чи вітром – негода.

Закрутилась у танці – затанцювала.

Схилилась головка – засумувала.

— Що ви уявляли, читаючи вірш?

                        - Одягаємо   синій капелюшок

Складання сенкану

- Спробуємо скласти сенкан.

1.Конвалія

2.Яка? (Ніжна, біла, запашна…)

3.Що робить? (Квітує, пахне, вабить…)

4.Речення з 4-х слів. Для чого квіти? (Квіти приносять людям радість)

5.Синонім. (Рослина, квітка)

Фізкультхвилинка

Вправа «Врятуй квіточку»

Перед вами біля ваших ніг маленька  зів’яла квіточка . Врятуйте її. Нахиліться, обережно візьміть її у долоньки, пронесіть потихеньку навколо свого місця й ніжно покладіть її у скляночку з водою. Візьміть склянку з квіточкою в руки, піднесіть до обличчя вдихніть і відчуйте її ніжний аромат. Бачите, вона вдячна вам…

VІ. Робота в групах.

Кожна група обирає собі капелюшок і виконує завдання. Під час роботи в групах демонструється відео кліп пісні «Конвалії» на муз. Ольги Пенюк і   сл. Марії Пригари 

Після закінчення переходимо до афішування своєї роботи

D:\фото\P80222-095658.jpg

  1. Білий капелюшок «Літературний крос», робота з тлумачним словником»

Інформація.

D:\фото\P80222-100708.jpg

За жанром твір «Конвалія – це вірш».

Його автор Леся Українка.

Складається із семи строф.

Конвалія  змальована як жива істота.

У тлумачному словнику «крає» -

КРАЯТИ- різати що-небудь на шматки, на частини; розрізувати, розтинати.

 Краяти серце (душу) — завдавати муки, душевного болю кому-небудь.

- Далі послухаємо чорний капелюшок,

          2. Чорний капелюшок. «Довідкове бюро»

Критика.

Чому конвалія занесена до Червоної книги?

- Далі послухаємо чорний капелюшок. Як можна назвати вчинок панночки? (бездушний, зневажливий, байдужий)

Учні записують деформовані слова і знаходять відповідні ілюстрації.

ановреч агинк (Червона книга)

На даний момент часу площа поширення конвалій значної зменшилася.

  1.    Розорювання земель -  ьлемез яннавюрозор
    2. Зміна погодних  умов  - анімз вому хиндогоп
    3. Збір конвалій людьми  - йілавнок имьдюл рібз
    4. Степові і лісові пожежі – івопетс і івосіл іжежоп 

  3.  Жовтий капелюшок. Смс-повідомлення панночці

Позитив.

Учні складають смс-повідомлення

- Після чорного варто на позитиві зупинитись . Виступ  жовтого капелюшка. Яке смс-повідомлення склали для панночки?

D:\фото\P80222-101215.jpg

  4.Червоний капелюшок. «Палітра настрою та стану» (мовна і кольорова).

Емоції.

- Червоний капелюшок створював палітру настрою: мовну і кольорову.

Конвалія –беззахисна, невесела, сумна, безпорадна. Якими словами поетеса передає своє ставлення до квіточки? (головка повяла, схилилась; бідне серце крає; квіточка зівяла)

- До кого звертається конвалія зі словами прощання??

- З якими почуттями треба читати ці рядки?

Панночка  - весела, піднесена, байдужа, безжальна.

D:\фото\P80222-100623.jpg

    5.Зелений капелюшок. Мультфільм «Конвалія»

Творчість.

D:\фото\P80222-100532.jpgD:\фото\P80222-101300-01.jpg

  1. Кадр

Росла в гаю конвалія під дубом високим,

 Захищалась від негоди під віттям широким.

2 – кадр

Та недовго навтішалась конвалія біла,

– І їй рука чоловіча віку вкоротила.

Похожее изображение

  1. - кадр

Ой понесли конвалію у високу залу,

Понесла її з собою панночка до балу.

То ж панночка в веселому  вальсі закрутилась,

4– кадр

А в конвалії головка пов’яла, схилилась.

5- кадр

Ой на балі веселая Музиченька грає,

Конвалії та музика Бідне серце крає.

Промовила конвалія: «Прощай, гаю милий!

І ти, дубе мій високий, Друже мій єдиний!»

6кадр

Та й замовкла. Байдужою Панночка рукою Тую квіточку зів’ялу Кинула додолу.

Картинки по запросу сорванный ландыш

   6.Синій капелюшок обирає вчитель. Визначення головної думки твору

10. Визначення головної думки твору.

— Яка ви гадаєте, яку проблему людства розкриває Л. Українка в цьому вірші?

До чого закликає вас поетеса цим віршем? (До людяності, любові до природи).

А чи хочете ви дізнатися щось цікаве про цей вірш?

Насправді в цьому вірші приховані відносини між людьми. Під образом конвалії, авторка приховала просту людину. Нешанобливе, зверхнє ставлення панів до простих людей.

— Яка головна думка вірша? (Поетеса хоче передати своє дитяче бачення відношення до природи. Не можна бути байдужим до природи, негативно ставитись до неї, навіть зірвати одну єдину квіточку, щоб потім зневажливо її викинути)

— Вірш «Конвалія» написаний у Колодяжному, оточеному лісами, на галявинах яких навесні розцвітали красиві і запашні конвалії. Вони стали найулюбленішими квітами письменниці, оспіваними у подальшій творчості як символ досконалості природи і прагнення досягнення гармонії в людському суспільстві. Дитяче бачення збереження природи і чистоти людських поглядів формували характер і самої поетеси, яка ніколи не дозволила б собі зневажливого ставлення до беззахисної квіточки.

VIІ. Ромашка Блума

Учні в групах складають і ставлять запитання відповідно до кольору свого капелюшка.

D:\фото\P80222-101614.jpg

VІІI. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Конкурс  на кращого  читця вірша «Конвалія»

Від кожної групи обирається один учасник, який буде декларувати вірш.

  1. Гра «Закінчи речення» (рефлексія)

 

• Сьогодні на уроці я вчився...

• Мені вдалося...

• Складним виявилося...

  1. Оцінювання .

Учні в групі оцінюють роботу кожного члена групи , спільно порадившись, виставляють оцінки.

  1. Вправа «Капелюшок сподівань»

Учні, чиї сподівання здійснилися,  прикрашають капелюшок сподівань

D:\фото\P80222-101852.jpg

5. Вправа «Покажи настрій»

- Оберіть смайлик, що відповідає вашому настрою. У кого змінився настрій? Як?

- Дякую за спільну і плідну роботу!

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати вірш «Конвалія» , за бажанням – вивчити напам'ять. Проілюструвати його.

11) Робота в групах.

– Скласти сенкан-характеристику «Леся».

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

– Що нового ви дізнались про Лесю Українку?

– Яке горе оповило тереном життя цієї жінки?

– Чи відступилася, здалася на приречення поетеса?

– До чого вона закликає своїм життям - подвигом? (Бути мужнім, не боятися труднощів, долати їх).

– Підсумуйте свою роботу на уроці. Продовжіть:

 

Знаю Вмію Ціную

 

VII. Домашнє завдання

Завдання високого рівня

Вивчити вірш напам’ять.

Дати письмово відповідь на запитання «Чи змусив цей вірш змінити щонебудь  у вашій поведінці? Що саме?» або скласти лист автору твору, щоб розрадити, звеселити його.

 Завдання достатнього рівня

Вивчити вірш напам’ять. Дібрати власний заголовок до твору.

Завдання  середнього рівня

Вивчити вірш напам’ять. Розповідати про життя Лесі Українки.

(с. 42-43)

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
15 жовтня 2019
Переглядів
2049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку