Урок-проект «Мандрівка шляхами Тараса Шевченка.»

Про матеріал
На уроці використовувалися різні методи, щоби глибше познайомити учнів з життям і творчістю великого українського поета Т.Г. Шевченка, вчити сприймати зміст поезії на слух, відображати його в малюнках, показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, поповнювати словниковий запас учнів; виховувати милосердя, доброту, любов до рідного краю, до української мови, до творчості великого Кобзаря.
Перегляд файлу

Роздільнянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Роздільнянської районної ради Одеської області

 

 

 

 

 

Тема:

«Мандрівка шляхами Тараса Шевченка.»

 

 

D:\Школа\Фото\Школа 2018\флешка\IMG_20181213_130256.jpg

 

Вчителя початкових класів,

спеціаліста вищої категорії

Шипкової Тетяни Сергіївни

 

 

 

2019 рік

 

Урок-проект з літературного читання (4 клас)

Дата_13.12.2018

Тема. Мандрівка шляхами Тараса Шевченка.

Мета. Глибше познайомити учнів з життям і творчістю великого українського поета Т.Г. Шевченка, вчити сприймати зміст поезії на слух, відображати його в малюнках, показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, поповнювати словниковий запас учнів; виховувати милосердя, доброту, любов до рідного краю, до української мови, до творчості великого Кобзаря.

Обладнання. презентація, ілюстрації до творів Т.Г.Шевченка, аудіозаписи пісень «Зоре моя, вечірняя», «Реве та стогне Дніпр широкий» та вірша «Заповіт».

Підготовча робота:

  • підготувати матеріал про дитинство, творчість Т.Г.Шевченка;
  • повторити вірші поета про природу;
  • намалювати малюнки до творів Т.Г.Шевченка.

Результат проекту:    Колективний проект «Мандрівка шляхами Т. Шевченка.»

Хід уроку

І. Організація класу.

(Слайд 1)

1. Слово вчителя

Стали, діти, всі рівненько, посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли, працювати почали.

Діти! В народі кажуть:

Добрий гість – дому радість!

Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям.

Тож, давайте привітаймося:

           (Діти)  - Раді вітати вас в нашій оселі!

              Зичимо щастя, здоров'я, добра!

- Діти! Ми запросили гостей на урок читання, читання – основа навчання. На уроці  нас з вами чекає цікава мандрівка у світ …

2. Дихальна гімнастика

Щоб навчитися читати правильно, швидко і виразно, треба розпочати урок із дихальної гімнастики.

  • Зробіть глибокий вдих. На видиху вимовляйте звук: о-о-о-о-о…
  • У-у-у-у-у-у…..        І-і-і-і-і-і-і…..

(Слайд 2)

3. Скоромовка. Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.

ІІ. Новий матеріал.

    1. Розповідь про дитинство Т. Г. Шевченка.

Вчитель. Вирушаємо. І перша зупинка нашої екскурсії – це дитячі роки Т. Г. Шевченка. Інформацію підготувала Павлова Катерина  . Уважно слухайте, будь ласка, бо на дошці будуть з’являтися дати, які ви повинні запам’ятати.

(Слайд 3)

      1зупинка - Дитячі роки Тараса Шевченка

Учень 1. Народився майбутній поет 9 березня 1814 року у селі Моринці на Київщині в сім’ї селян – кріпаків Григорія Івановича та Катерини Якимівни Шевченків.

 Учень 2.Через два роки у 1816 році сім’я переїхала до батькових родичів у село Кирилівку. У цьому селі промайнули дитячі роки Тараса, з якими пов’язані всі перші спогади та враження.

Учень 3. Тарас зростав кмітливим і допитливим. Коли йому виповнилося 8 років, батько віддав його в «науку» до кирилівського дяка Павла Рубана. За два роки хлопець навчився читати та писати.

Учень 4. У 9 років малий Тарас залишився без матері. Життя в сімї стало нестерпним, коли батько одружився з удовою. Хлопчина змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В 11 років Тарас став круглою сиротою .

(Слайд 4)

2 зупинка. Т.Г.Шевченко – художник.

Вчитель     Як складалася доля малого  Тараса далі ….

 Учень 5.  Немало мандрував Тарас по селах у пошуках людей «щоб добру навчили». Багато знущань і кривди зазнав він від дяків, до яких попадав у науку.

  Учень 6. Змалку в обдарованій дитині прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг. Прагнення навчитися малювати водило хлопчика від села до села у пошуках вчителя.

  Учень 7. Зустрівся на цьому шляху сільський маляр, що впізнав талант Тараса. І готовий його вчити, якщо той принесе дозвіл від пана. Не отримав хлопчина дозволу. А в 14 років в 1828році натомість став козачком у пана Енгельгарда.

  Учень 8. У вільний час Тарас Шевченко продовжує малювати , за це пан його сильно карав. Але пан таки розгледів талант Шевченка і забажав мати власного художника. У 1831 році  у Петербурзі віддає хлопчика на чотири роки до живописця В.Ширяєва. Стверджують , що саме тоді Шевченко почав складати свої перші  поезії.  З того часу Шевченко - художник і Шевченко - поет йшли поруч тернистими стежками життя.

Учень 9. Поступово Тарас знайомиться з талановитими художниками – К.Брюлловим, В.Жуковським. Друзі вирішили визволити його з кріпацтва. Для цього вони розіграли в лотерею портрет В Жуковського , написаний К.Брюлловим і за 2500крб. викупили Тараса у поміщика.

 

10 учень. 22 квітня 1838 року Шевченко стає вільним. Цього ж року (1838- 1845р.) почав вчитися в Російській Академії Мистецтв, а після її закінчення працює художником у Києві.  За  своє життя він написав понад 1000 картин та малюнків, з яких збереглося лише 835.

(Слайд 5)

Вчитель     У кожній групі є одна з картин Т.Шевченка. Займіть позицію біля тих емоцій, які викликає ця картина. (Радісні або сумні)

  • А тепер попробуйте змінити позицію.

(Слайд 6)

3 зупинка. Твори поета про природу.

Вчитель: Важкий шлях доводилося проходити Тарасу Шевченко. Він переживав сум і горе, але зростав в Україні серед мальовничої природи, Він захоплювався нею, його твори сповнені любов’ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах.

(Слайд 7)

1. Гра «Незакінчене речення» Продовжте подальші рядки віршів  Т. Шевченка

1.Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі .... (з тобою).

2.Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце .... (зустрічає).

3.Тихесесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби … (зеленіють).

4.Сади рясні похилились,

Тополі поволі стоять собі,

Мов сторожа,

Розмовляють … (з полем). 

5.Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона .... (калина). ( Тарас Шевченко любив калину, і коли померла його мати , на могилі посадили кущ калини)

6.Вітер з гаєм розмовляє,

Шепче з осокою,

Пливе човен по Дунаю

Один … (за водою).

7.Кругом його степ, як море… (широке, синіє).

8.Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами … (хвилю підійма).

2. Робота в парах. (Деформований текст).

- Пригадайте, які твори Шевченка читали? Для цього роз’єднайте слова і назвіть, з якого вірша ці рядки?

 (Зачитують уривки та називають назву твору.)

 І ряд – «Вітер віє-повіває»

Вітервіє-повіває,пополюгуляє,

намогилікобзарстарийнакобзіграє.

ІІ ряд – «Реве та стогне Дніпр широкий»

Щетретіпівнінеспівали,ніхтоніденегомонів,

сичівгаюперекликались, таясенразуразскрипів.

ІІІ ряд – «Вітер з гаєм розмовляє»

Пливечовенводиповенніхтонеспиняє,

Комуспинить-рибалонькинасвітінемає.

( На дошці з’являються назви творів )

(Слайд 9)

4 зупинка.  Танцювальна

Фізкультхвилинка

Шевченко жив серед народу,

Зайти до нього міг усяк.

І дуже він любив козацький,

Веселий, запальний гопак. (Діти танцюють гопак)

(Слайд 10)

5 зупинка. Шевченко – Кобзар.

Вчитель: У 1840 році побачила світ книжка Т.Г.Шевченка «Кобзар», за яку в народі прозвали поета кобзарем. І ось перед вами «Кобзарі » різних років видання . Якщо схочете прочитати вірші, завітайте до бібліотеки нашої школи.

             На дошці дата:      1840 рік

- Запам’ятайте цю дату. Про що вона вам розповідає? (Вийшла у світ збірка «Кобзар»)

(Слайд 11)

- Діти, скажіть, будь ласка, хто такий кобзар?

(Кобзар - народний співак в Україні, грає на кобзі.)

(Слайд 12)

1) Послухайте мелодію. На який вірш покладена ця музика? («Зоре моя, вечірняя»)

(Слайд 13)

2) Послухайте мелодію. На який вірш покладена ця музика? («Реве та стогне Дніпр широкий»)

(Слайд 14)

6 зупинка.  Останні роки життя поета.

Вчитель: Як складалося подальше життя?

11 учень. Недовго судилося поетові бути вільним. За те, що належав до таємного товариства, яке ставило своєю метою визволення України, за те, що писав про волю, цар Микола 1 у 1847 році наказав заарештувати Тараса і заслати в оренбурзькі  степи до Орської фортеці . Там  Т.Г Шевченко  до 1857 року  був  рядовим солдатом царської армії . 

12 учень. Тарасу Шевченко заборонили писати і малювати.

Десять довгих років карався Тарас Шевченко солдатом на засланні без права писати й малювати, без книжок, серед дикого степу, між чужими людьми.

Вчитель: Незважаючи на заборону, він продовжує писати і малювати, а девізом свого життя він проголосив: «Караюсь, мучусь…, але не каюсь…» У неймовірно тяжких умовах, крадькома він писав поезії, створив понад 400малюнків.

Учень13. В 44 роки поет повернувся із заслання в Петербург, здоров’я було вже підірване. Т. Г. Шевченко написав для дітей “Буквар”, мріяв написати ще ряд підручників для початкової школи, але хвороба не дала цього зробити. Останні дні життя поета були дуже важкими: він тяжко дихав, не міг говорити. Вночі, з 9 на 10 березня прибули телеграми з Харкова, Полтави, що вітали поета з Днем народження. Та вранці, 10 березня 1861 року у своїй кімнаті - майстерні в Академії мистецтв  він помер.          

(Слайд 15)

Учень 14. Із 47 прожитих років йому довелось бути: 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, три з половиною роки під наглядом поліції. І тільки 13 років - вільною людиною.

Учень 15. Поховали Т. Г. Шевченка спочатку на Смоленському кладовищі у Санкт- Петербурзі, а в травні того ж року його прах перевезли на Україну і поховали на Чернечій (а нині Тарасовій) горі біля Канева.

Вчитель. Послухайте, будь ласка, вірш Т.Шевченка «Заповіт». Чому його перевезли на Україну?

(Слайд 16)

Вчитель: Багатогранна поезія Шевченка. Вона є частинкою духовного буття народу.

Минають віки, стираються написи на каменях, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка – живе і вічно. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти.

(Слайд 17)

7 зупинка. Музеї Тараса Шевченка.

Вчитель: в Україні створено багато музеїв Тараса Шевченка. Ось одні з них. Може хтось там побуває і згадає наші уроки, на яких ми знайомилися з великим письменником.

(Слайд 18) Канів. Музей Т.Г.Шевченка на Чернечій горі

(Слайд 19) Дом-музей Тараса Шевченка

(Слайд 20, 21, 22) Націона́льний музе́й Тара́са Шевче́нка в Києві

(Слайд 23)

 Ілюстрації до творів Т.Г.Шевченка

  • Представники нашого класу  виконали одне із завдань проекту і  відобразили в своїх малюнках те, що вони уявляли, коли читали вірші Т.Г.Шевченка.
  • Діти, відгадайте, до яких творів намальовані ці малюнки.

 (Презентують свої роботи)

V. Узагальнення нового матеріалу

-     Мені найбільше подобається вірш  Т.  Г. Шевченка …, тому що…

-     Т. Шевченка називають Великим Кобзарем, тому що…     

-     Мені цікаво було дізнатися на уроці про….

-     Мене дуже вразило те, що ….

-     Що цінного взяли для себе

(Слайд 24)

Вчитель:  Свою Україну любіть.

Любіть її… во время люте,

В остатню, тяжкую мінуту

За неї Господа моліть!

ІІІ. Підсумок уроку

Вчитель. Діти, щиро дякую вам за цікавий та повчальний урок – презентацію нашого проекту «Мандрівка шляхами Тараса Шевченка».

 

 

1

 

docx
Додано
19 жовтня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку