Урок побудовано у формі усного журналу. Мета даного уроку розширити знання учнів про житття і творчість Лесі Українки. Формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії. Розвивати акторські здібності дітей. Викликати захоплення великою силою волі поетеси.
Урок читання 4 клас
Тема. Леся Українка. Стан природи і настрій людини в поезіі Лесі Українки. Леся Українка «Вечірня година», «Вже сонечко в море сіда…». Загадки.
Мета. Розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки. Формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії. Розвивати акторські здібності дітей. Викликати захоплення великою силою волі поетеси.
Хід уроку
1 Організація учнів до уроку
Заходьте, будь ласка,
До нас на гостину,
Де Лесина казка
І слово – єдині!
Епіграф «Хто вам сказав, що я слабка, що я корюся долі…»
2. Активізація навчальної діяльності
Усі книжки, прочитані людиною, знаходять собі комірчину в її мозку. Твори Лесі Українки залишають слід в серці людини.
С. Городня:
«Відкриймо їй серце, відверте і чисте.
Відкриймо їй душу не заспану.
Вчитаймося в Лесине слово іскристе,
Очима живими та ясними.»
3.Оголошеня теми і мети уроку
Сьогодні урок проведемо у формі усного журналу: «Поетична світлиця». На сторінках якого продовжимо знайомитись з життєвим і творчим шляхом видатної української поетеси Л.Українки.
1-ша сторінка «Життя і творчість»
Групова робота (перевірка домашнього завдання)
(Читають статтю. Готуються до презентації)
Презентація. Переказ за планом (Одна група)
Діана читає вірш «Надія»
2-га сторінка «Поезія»
Вірш напам’ять «Давня весна»
Леся сприймала природу як щирого друга. В ній знаходила заспокійливий бальзам для своїх страждань.
(Вона думала, що про неї забула весна)
(Квітучу яблуневу гілочку)
(Вітер. Гай.)
Виразне читання вірша.
3-я сторінка «Світлини із сімейного альбому»
Перегляд фотографій. Звернути увагу на зовнішній вигляд Лесі.
4-та сторінка «Довідкове бюро»
Повідомлення із рефератів
1-й учень
За вікном зима. Саме в таку пору, 25 лютого 1871 року в місті Звягелі народилася Лариса Петрівна Косач.
2-й учень
В сім`ї було шестеро дітей: Михайло, Леся, Ольга, Оксана, Микола, Ізидора. З часом сім`я переїжджає до Луцька, а потім у село Колодяжне. Тут і минуло Лесине дитинство.
3-й учень
Мише лося. Так називали в сім`ї Михайлика і Лесю, бо вони були нерозлийвода. Любили рухливі ігри, мандри в дрімучий ліс, плавали, стрибали, лазили по деревах, були такими ж дітьми, як і ви.
4-й учень
Але, в той же час, Леся була не зовсім звичайною дитиною: в 4 роки самотужки навчилася читати, у 5 років пише листи своїм родичам, у 6 років декламує безліч віршів напам`ять та вишиває батькові сорочку. У 9 років написала перший вірш, присвячений тітці Олені (Елі), яка була вислана до Сибіру за вільнодумство. Леся грала на фортепіано, з 13 років починає вивчати іноземні мови і вивчила їх аж 13.
Згадуючи Лесю добрим словом, спробуємо навчитися бачити так, як вона, красу природи, любити її усім серцем. (Уривок Із драми «Лісова пісня» (Діана І Саша).
5 - сторінка «Невичерпне джерело»
Робота в парах
(Прочитайте вірш. Які картини природи зображено у вірші?...)
У 1888 році Леся вперше їде лікуватися до Одеси.
Важка хвороба гнала її, немов «од дерева одірваний листок». Нові картини природи спонукали до створення нових поезій.
Вірш «Вже сонечко в море сіда…» входить до циклу «Подорож до моря».
Прочитайте самостійно.
6-та сторінка «Безсмертна Леся»
Моя згадка про Лесю.
Якою вам запам`ятається Леся Українка ?
Складання асоціативного куща.
«Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова.
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива».
НАДІЯ
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна.
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянуть іще раз на рідну країну.
Поглянуть іще раз на синій Дніпро,-
Там жити чи вмерти, мені все їдно.
Поглянуть іще раз на степ, могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…
Ні волі, ні долі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна.
(Луцьк. 1880)