Мета: Познайомити учнів з оповіданням Ніни Бічуя«Чотири руді лисиці»; з віршем І.Г. «Узимку», удосконалювати навички виразного читання; збагачувати словниковий і лексичний запас; розвивати образне мислення, мовлення, уяву; виховувати спостережливість, любов до природи, тварин, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці з правами для розвитку зору; таблиця «Словник»; таблиці з анаграмами «Зимові слова», індивідуальні дошки, маркер.
Інтерактивні технології: мозковий штурм, робота у групах, питання – відповідь, дискусійна сітка, сенкан.
Тип у року: вивчення нового матеріалу.
Зеленюк Інна Юріївна
спеціаліст вищої категорії,
вчитель – методист
Маріупольської загальноосвітньої
школи № 41
Донецької області
Урок літературного читання (4 клас)
Тема: Ніна Бічуя «Чотири руді лисиці», І. Блажкевич «Узимку».
Мета: Познайомити учнів з оповіданням Ніни Бічуя«Чотири руді лисиці»; з віршем І.Г. «Узимку», удосконалювати навички виразного читання; збагачувати словниковий і лексичний запас; розвивати образне мислення, мовлення, уяву; виховувати спостережливість, любов до природи, тварин, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці з правами для розвитку зору; таблиця «Словник»; таблиці з анаграмами «Зимові слова», індивідуальні дошки, маркер.
Інтерактивні технології: мозковий штурм, робота у групах, питання – відповідь, дискусійна сітка, сенкан.
Тип у року: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: мультимедія.
Хід уроку:
І. Організаційно – мотиваційний момент.
Холодно зараз у лісах, на лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам
Затишно, тепло в класі у нас.
На уроці українського читання, вітаю я вас.
ІІ. Робота над розвитком артикуляційного апарату і навичок читання.
1.Вправа для дихання: «рот-рот», «рот-ніс», «ніс-ніс», «вдих – затримання (5 сек.) - видих »; «відчуття свіжості морозяного повітря».
2.Складове читання (слід читати, складати швидко, чітко, ніби зимовий вітер свище)
а а
вн втр
о о
у у с
дк спл
и и
е е
ст
і і
3.Вправа для розвитку поля зору
Замініть вираз одним словом. Складіть його дивлячись на крапку (показую таблиці)
Замерзла вода Сніг притих до дерев
л н й
і д і і
4.Робота з анаграмами (на дошці таблиця)
Розшифруйте зимові слова записуючи потрібну літеру на індивідуальну дошку маркером
З о р м о – мороз (запишіть останню літеру)
И н с ж і н и к – сніжинки (останню)
Ц и я м е е т л – метелиця (першу)
Л я и к а н – ялинка (остання)
Яке слово утворили ?(зима)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо говорити про цю пору року. Познайомимося з оповіданнями Н.Бічуя «Чотири руді лисиці» з якою дізнаємось, як правильно поводитися при зустрічі з тваринами.
ІV. Актуалізація опорних знань.
А) Зима … Величава красуня, горда, замріяна. Зима дарує людині насолоду від чистоти і спокою, навіює розмірені думки, світлі настрої.
Про це ми дізналися на минулому уроці, працюючи з репродукцією картини Василя Гнатовича Непийпива «Зимова Хата».
Вам потрібно було скласти твір-опис за картиною і поданим початком «Зимова ніч».
Б) Слухання творів – описів картини «Зимова ніч», складених учнями за поданим початком.
Мотивація навчальної діяльності
(Спокій)
Але зима це і час випробувань. Як ви гадаєте для кого? Так, це випробування для тварин і пташок. Подивіться на цю картину «Зимовий ліс» (слайд № 2).
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї, як мітла.
А сама на зріст мала. (Білка).
Здавна звуть мене … (Їжак).
Складання сенкану.
Фізкультхвилинка.
III.Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. (Слайд фото)
А) словникова робота.
Ярко – ім’я (Ярик)
Гостинець – велика дорога.
Б) читання оповідання вчителем.
В) перевірка усвідомлення прочитаного.
- чи сподобалося вам оповідання? Чим ?
- Хто головний герой оповідання?
- Чим закінчується оповідання?
Г) читання оповідання учнями «Естафета».
IV.Закріплення та осмислення знань.
Робота з текстом, аналіз образів.
Вибіркове читання.
Робота в групах з дискусійною сіткою.
А як ви поставилися до прочитаного, дізнаємось, працюючи в групах.
Підсумок роботи в групах.
Від кожної групи учень на загальній дискусійній сітці показує відповідь на запитання:
А) Читання вчителем.
Б) Перевірка сприйняття прочитаного.
В) читання вірша учнями мовчки.
Г) словникова робота:
Заздрять – завидуют
Скибка – ломтик
Нищити – уничтожать
Д) аналіз художніх особливостей вірша.
- про яких пташок йдеться в першій строфі?
- у другій строфі?
- чим допоміг _____________ пташкам?
- чому пташкам стало тепліше?
Е) підготовка до виразного читання вірша.
- Виділіть слова з логічним наголосом, з’ясуйте місця великих і малих пауз, визначте силу і тембр голосу.
Ж) виразне читання вірша учнями.
V.Підсумок уроку.
VI.Домашнє завдання.
Виразно читати і переказувати оповідання, аналізувати вірш (с. 87-89).
За бажанням вивчити вірш напам’ять. Зробити годівничку і повісити в садку або на вікні будинку.