Дата: 12.02.2020
Клас: 4-Б
Предмет: літературне читання.
Тема: Життя і творчість Павла Тичини. Музика природи в поезії Павла Тичини. П. Тичина «Де не глянь колоски» (уривок із вірша «Де тополя росте»), «Хор лісових дзвіночків» .
Мета: ознайомити школярів із життєвим та творчим шляхом Павла Тичини; удосконалювати навички правильного і виразного читання; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення; навчати співпрацювати в парі, групі, колективі; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: наочний матеріал, відеоролик.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи
- Добрий день! Сідайте. Мене звати Ірина Дмитрівна. Сьогодні я проведу у вас урок літературного читання.
ІІ. Однохвилинне читання
- Діти, перед вами на парті лежить текст, вам потрібно прочитати, по сигналу, й по сигналу – зупинитися, та відмітити, де ви зупинилися. Наступного разу почати заново, й знову відмітити.
Жадібна синичка
Коли випав перший сніг, діти в нашому дворі змайстрували годівничку. Тільки-но розвиднилося - прилетіла до неї жвава синичка.. Всілася, притиснула насіння до гілки лапками й ну його дзьобати. Та так спритно це в неї вийшло, що я й схаменутися не встиг, як вона спурхнула з дерева за другим. А тут і три горобці нагодилися. Вгледіла синиця непроханих гостей, заметушилася, пір'я настовбурчила. Присіла біля насіння, дзьобом сердито клацає.
Горобці, напевно не хотіли сваритися. Подзьобали біля годівниці на землі крихт та й полетіли собі далі. А синичка наїлась вдосталь, надулася, ніби кулька, й нікого до годівнички не підпускає. Не часто стрінеш таку жаднюгу.
Всі знають, що синички взимку літають зграйками. Так легше здобути їжу, зігрітися. А ця чомусь літала сама.
Може, якраз через цю жадібність птахи й не схотіли з нею дружити?
ІІІ. Артикуляційні вправи
1) Скоромовка
У діброві – дуби,
Під дубами – гриби,
Трава – між грибами.
Хмарки – над дубами
- Діти , прочитайте скоромовку повільно.
- А тепер швидше.
- Ще швидше.
- Прочитайте пошепки.
- Зараз прочитає один із класу. (1-3)
IV. Підготовча робота до сприймання тексту
1) Повідомлення теми уроку
А Вкр_ _н_ ж м_в_ -
М_в т_ с_нц_ дзв_нк_т_ч_,
М_в т_ з_л_т_ бл_ск_ч_,
Вс_ і д_вн_сть і обн_в_ -
_кр_ _нськ_ м_в_ .
(А Вкраїни ж мова -
Мов те сонце дзвінкотюче,
Мов те золото блискуче,
Вся і давність і обнова -
українська мова .)
- Такі чудові слова про українську мову написав відомий український поет Павло Тичина, з життєвим і творчим шляхом якого ми ознайомимося на уроці.
2) Відеоролик
- Діти, зверніть увагу на екран, зараз ви переглянете відеоролик про життя і творчість Павла Тичини.
- Дивіться уважно і дайте відповідь на питання: якими здібностями був обдарований хлопчик?
3) Бесіда по біографії
- Якими здібностями був обдарований хлопчик?
- Де народився П.Тичина?
- Де він навчався?
- Де знаходиться музей поета?
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1) Робота за підручником
- Відкрийте підручник на сторінці 110.
- Уважно прочитайте біографію поета. Та дайте відповідь на запитання: В якому селі пройшли дитячі роки Павла Тичини?
2) Бесіда за прочитаним
- В якому селі пройшли дитячі роки Павла Тичини?
- Якого давнього роду був Павло Тичина?
- В якому хорі співав поет в дитинстві?
- В яких містах жив Павло Тичина?
VI. Первинне читання вчителем, бесіда.
4.1 Налаштування дітей на сприймання тексту. Перше читання вчителя вірша «Де не глянь колоски».
- Діти, закрийте очі. І послухайте.
- Відкрийте очі.
2) Розмова про враження
- Який настрій у вас викликав вірш?
- Які картини ви уявляли?
- Як автор описує колоски?
3) Самостійна робота учнів із текстом вірша
- Діти, прочитайте вірш про себе.
4) Аналіз ліричного вірша
- Яку пору року змальовує автор? Знайдіть і прочитайте.
- За допомогою яких слів автор передає простір поля?
- З чим порівнює ліски?
5) Виразне читання вірша
- Зараз я прочитаю перший рядок вірша, а продовжить…
6) Фізкультхвилинка
4.2 Налаштування дітей на сприймання тексту. Перше читання вчителя вірша «Хор лісових дзвіночків».
1) Словникова робота
небосхил |
розкішні |
|
затишні |
|
окропіте |
|
нашелестіте |
|
схитнеться |
- Діти, подивіться на дошку, перед вами слова давайте прочитаємо їх.
2) Налаштування дітей на сприймання тексту
-Діти, подивіться на зображення дзвіночків.
- Які дзвіночки кольором?
- А чи можуть дзвіночки співати?
3) Перше читання вчителя
- Діти, закрийте очі та послухайте.
- Який настрій створює вірш?
- Від чийого імені ведеться розповідь?
4) Самостійна робота учнів із текстом вірша
- Діти, прочитайте вірш про себе.
5) Аналіз ліричного вірша з елементами вибіркового питання
- Чому вірш носить таку назву?
- Що славлять Дзвіночки Лісові?
- Що люблять Лісові Дзвіночки?
- Що можна почути і побачити за словами вірша?
Запитання з підручника:
- Який настрій створює вірш? Які слова «дзвенять», а які – звучать піднесено?
- Що можна почути й побачити за словами вірша?
6) Гра «Схованки»
- Знайдіть і вірші такі слова: дзвіночки, сонце, небосхил, тінь, сни, гаї, хмари, поле.
7) Виразне читання вірша
- Прочитайте вірш уголос так, щоб слухачі відчули, як співає лісова галявина.
- Прочитайте вірш напівголосно.
- Зараз нам прочитає виразно вірш…
VII. Підсумок уроку
- Уявіть собі, що вас після уроку зустрів репортер. Він хоче дізнатися вашу думку про прочитане і побачене. Дайте відповіді на його запитання:
- Де народився Павло Тичина?
- В яких містах проживав поет?
- Про що був вірш?
- Хто задоволений своєю роботою?
- Що дізналися нового?
VIII. Домашнє завдання
- Діти, відкрийте свої щоденники та запишіть домашнє завдання, читати ст.110-111. (Виразне читання віршів Павла Тичини. Уміти розказати основні події з життя поета).