4 клас
Тема: Від усмішки йде до всіх тепло. В.О.Сухомлинський "Усмішка".
Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати уміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне,розвивати мовленєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання, коригувати мову учнів; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих., загальнокультурну компетентність
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація до уроку, роздатковий матеріал, мікрофон.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Треба всім нам привітатись:
– Добрий день!
Дружно, весело сказати:
– Добрий день!
Вліво-вправо поверніться.
Один-одному всміхніться.
Оберніться до гостей:
Добрий, добрий, добрий день!
– Працювати на уроці будемо під гаслом…
Щоб прочитати гасло, треба
відновити послідовність рядків, що переплуталися.
Не просто слухати, а чути. (1)
Не просто відповідати, а міркувати. (3)
Дружно і плідно працювати. (4)
Не просто дивитися, а бачити.(2)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Вчитель. Діти, розпочинається урок, а на уроці ми …
Уважні
Розумні
Організовані
Кмітливі
– Діти, скажіть, яким би ви хотіли, щоб був наш урок?
(Цікавим, навчальним, продуктивним,світлим, веселим, проблемним….)
– Отже, постараємося разом створити такий урок.
II. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні на уроці ми будемо мандрувати стежками. Навколо все так
зелено, красиво, що хочеться з'єднатися з природою.
1. Вилучи зайве і дізнайся назву розділу, який вивчатиметься сьогодні на уроці.
Людинапочинаєтьсяздобра .(Людина починається з добра)
- Як ви думаєте, про що ми будемо читати у творах цього розділу?
2. Закінчи речення
Добра людина - це та, яка...
3. Лабіринт
- Розшифруйте ім’я автора твору, над яким ми будемо працювати на цьому уроці.
си су млин кий
Ва ль хо сь
III. Актуалізація знань
- Ми вже опинилися на стежинці СПОГАДІВ.
1. Мікрофон (гра).
- Що ви знаєте про життя і творчість В.О. Сухомлинського?
3. Кросворд
- Пригадайте назви творів Сухомлинського, які ми читали, і ми зможемо
дізнатися назву ще одного оповідання.
1 |
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5."Який слід повинна... людина на землі?" (залишити)
- Прочитайте слово по вертикалі і скажіть назву оповідання, яке ми будемо
сьогодні читати.
IV. Оголошення теми і мети уроку
Усмішка – міміка обличчя, уст, що виражає задоволення, прихильність, іронію; безголосий сміх. Якщо кажуть: доля усміхається, це значить, що людині щастить, таланить.
(виходять 2 учні: дівчинка Риторика, і хлопчик Курсорик)
V. Опрацювання твору В.О. Сухомлинського „Усмішка"
1. Словникова робота «Блискавка»
іде луг страх
дибає ціпок похмурі
оволодів повагом запитливо
барвистий тремтіла жайворонок
почимчикувала затьмарився насторожилася
2.. Читання оповідання з передбаченням (сильними учнями)
1 зупинка
2 зупинка
3 зупинка
- Поміркуйте, що буде після цієї зустрічі?
4 зупинка
Фізкультхвилинка
Тест «Чи уважний ти читач?» (для перевірки розуміння змісту тексту)
а) у травні; б) у червні; в) у липні.
а) струмок; б) шпак; в) жайворонок.
3. Хто викликав у дівчинки усмішку?
а) бабуся; б) дідусь; в) метелик.
4. Хто був непривітним?
а) бабуся; б) дідусь; в) дівчинка.
5. Що викликала у дівчинки зустріч з дідом?
а) усмішку; б) сльози; в) співчуття.
6. Що зробила бабуся?
а) привіталась; б) пригорнула дівчинку; в) посміхнулась.
Взаємоперевірка: (Відповіді на екрані)
4. Робота в малих групах. Гра «Встанови порядок дій».
Завдання. Пронумеруй речення з тексту так, щоб вони відображали зміни настрою дівчинки.
Страх оволодів серцем дівчинки.
Дівчинка заплакала.
Їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку.
Цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись різними барвами.
Її серце затремтіло, коли вона побачила – знову назустріч хтось іде.
5. Робота в великих групах. Гра «Дебати».
Вчитель. Заповніть таблицю.
Зміни в навколишньому світі
|
До зустрічі з дідом
І варіант |
Внаслідок зустрічі з дідом ІІ варіант |
Внаслідок зустрічі з бабусею ІІІ варіант |
Луг |
|
|
|
Небо |
|
|
|
Світ |
|
|
|
Кульбабки |
|
|
|
Бджоли й джмелі |
|
|
|
Жайворонок та його спів |
|
|
|
Перевірка завдання. Обмін думками, дискусія.
5. Робота у парах, на картках.
1) Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту.
Біле, мов... волосся (спіла пшениця)
Срібна пісня жайворонка тремтіла, мов…(той струмок, що ось-ось помре)
Мов …,знову заясніли, кульбабки ( маленькі сонця)
Схвалює: доброзичливість, людяність, повагу до живого, любов до природи;
Засуджує: поганий настрій, насупленість, непривітність, зневагу до оточуючих.
- Яка основна думка тексту?
- Ось ми опинилися на останній стежинці - стежинці ПІДСУМКУ
VI. Домашнє завдання(диференційовано)
7 балів - читати оповідання на сторінці 126 - 128;
VII. Підсумок
- На що ж здатна посмішка? (Міркування дітей).
( Піднімає настрій; облагороджує; посилює довіру один до одного; гасить злобу, ненависть; робить життя людей красивим, радісним).
- Поміркуйте до чого автор закликає?
Дівчата.
Лиш посмішка єдина,
Лиш ніжний погляд крадькома
І розумієш – ти людина,
Створена для любові і добра…
Хлопці.
Хай добро перемагає
всюди в нашому житті.
І повсюди сонце сяє
для всіх мешканців Землі!
- Отже, хто посміхається – той живе.
- Дякую за гарну працю. Будьте добрими! Частіше посміхайтеся!
Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…..» Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите. Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить. Допомагати мамі мити посуд. Не вмиватися. Берегти рідну природу і охороняти її. Шанувати працю інших людей. Галасувати, коли хтось відпочиває. Бути вихованою, стриманою. Обманювати, сваритися, хвалитися. Насміхатися з чужого горя. Добре вчитися, багато читати. Не слухати батьків. Ділитися тим, що в тебе є. Ображати інших. Спати на уроках. Красти. Захищати слабшого. Допомагати друзям у біді.
Додаток 2.
Посмішка – це найважливіший засіб спілкування. Посмішка – «послання до людини». Посмішка – це маленьке свято. Посмішка може творити справжнє диво. Посмішка – це візитна картка людини. Посмішка – як знак якості. Посмішка – маленький знак гарного настрою. Посмішка – це дотик любові. Посмішка – це джерело пустелі. Посмішка краще лікує, ніж ліки. Посмішка нічого не коштує, але багато дає. Посмішка триває одну мить, але в пам'яті залишається надовго. Посмішка робить дім щасливим. Посмішка – відпочинок для тих. Хто втомився. Посмішка – ліки від будь-яких неприємностей. Посмішку потрібно дарувати. |
Вчитель. А я очікую від вас плідної праці. Сподіваюся, що ви будете активними, дружними, творчо працюватимете.
1