Урок літературного читання. Г. Демченко «Калинонька». В Скуратівський «Калина». А.Листопад «Калина»

Про матеріал

Урок-гра; розширення знань про калину як символ України; удосконалення навичок читання, уміння ділити текст на логічно закінчені частини і добирати до них заголовки; збагачення словникового запасу учнів; розвиток вміння висловлювати свою думку, слухати товариша; виховання любові до рідного краю, інтересу і поваги до національних традицій, бережливого ставлення до природи.


Перегляд файлу

Строєнко Л.В., вчитель вищої категорії, вчитель-методист

Урок літературного читання, 2 клас

Тема. Г. Демченко «Калинонька». В Скуратівський «Калина». А.Листопад « Калина»

Мета: розширити знання про калину як символ України; удосконалювати навички читання, уміння ділити текст на логічно закінчені частини і добирати до них заголовки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння висловлювати свою думку, слухати товариша; виховувати любов до рідного краю, інтерес і повагу до національних традицій, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: читанка, ч. І, магнітофон, картки для тестування, картки з орієнтованими заголовками, мал юнко вий план.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і завдань уроку

  1.   Слухання української народної пісні «Роде наш красний»
  2.   Бесіда. 
  •       Де ви чули цю пісню? (На уроці читання)
  •       З чим порівнюється в цій пісні наша родина?
  •       Як ви гадаєте, про що ми будемо читати?

3. Гра «Павутинка»

  •       Розшифруйте і скажіть, з якого твору, який ми вивчали, цей уривок?
  •       Хто автор?

Запис на дошці «Пишається над водою червона калина»
(Т.Г. Шевченко)

 

 

 

 

 

 

II. Актуалізація опорних знань.

1. Гра «Сонечко» (Створення асоціативного куща). - Які слова спливають вам на думку при вимові слова «калина»?

червона                                  кетяги

 

дівчина                  калина                    символ

 

серце                                   врода

 

2. «Довідкове бюро»

 - На нашій планеті понад двісті видів калини. В Україні понад сто населених пунктів із назвами, утвореними від слова калина (Калинівка, Калинове)

Робота над темою уроку.

  1. Слухання оповідання В.Скуратівського  «Калина»  

     2. Гра «Так чи ні».

      1) Улюблена рослина українців – калина. (Так).

  1. Всім відома козацька пісня «Червона калина» часів Ярослава Мудрого. (Ні).
  2. У пісні калина символізує дух боротьби за волю України. (Так).
  3. Калина цвіте, коли ще заморозки. (Ні).

3. Словникова робота.

Тлумачення слова «наруга» (на дошці)*- нестерпне знущання.

4. Слухання уривка пісні « Червона калина».

- Де ви зустрічалися з цією піснею? (У тексті, на уроці музики)

5. Вибіркове читання. Робота над виразністю читання.

- Прочитайте виразно уривок пісні «Червона калина».

- За чиїх часів відома ця пісня? Прочитайте.

6. Гра «Дослідники». «Довідкове бюро»

Тарас Григорович Шевченко у «Кобзарі» вжив слово калина триста вісімдесят п'ять разів.

- А скільки разів вжито слово калина в оповіданні? (10 разів)

7. Фізкультхвилинка

1.Осінь знов до нас прийшла

У село і місто.

І калину одягла

В червоне намисто.

Приспів:

Ми біля калиноньки

В дружнім колі станем.

Пісеньку осіннюю

Щиро заспіваєм

2.Вже не гріє сонечко,
                         Спів пташок не лине.
                         Тільки усміхаються
                         Ягідки калини.

8.Словникова робота. (На дошці написані слова).
                     Курний - в поросі, в куряві.

            Крислатий - (на с. 61).

            Попідвіконню на підвіконні

                                Звеселилося - (дібрати близькі за значенням слова: зраділо, повеселішало)

9.Слухання казки Г. Демченко «Калинка».

10. Перевірка сприйняття прочитаного. Тестування.

  1.     Як звали головну героїню? а) Калинка; б) Катруся.
  2.      Що любила дівчинка?

а) співати пісні; б) доглядати квіти.

 

3. Що зробила дівчинка?

а) посадила заморський кущ;

б) посадила тонесеньке стебельце з лісу.

 

4. Кому дякував перехожий?

а) роботящим рукам, які посадили деревце;

б) людям, які жили в селі.

   Ключ. 1а, 26, 36, 4а.

 

11.Читання казки учнями:

а) читання на «буксир» - І частина

б) читання «ланцюжком» - II частина

в) читання «мовчки» - III частина

і) читання «дощиком» - IV частина

 

12. Робота в парі. і 
                        а) Складання малюнкового плану.

б) Добір заголовків до частин.

Орієнтовні заголовки:

 

  1. Здивування подорожнього.
  2. Дівчинка Калинка.
  3. Дивний кущ.
  4. Тонюсіньке стебельце.

- Розставте заголовки по порядку.

13.Вибіркове читання. Вправляння у виразності читання.

- Яким був характер дівчинки?

- За що любили Калинку люди у селі?

  • Що робила дівчинка, щоб стебельце прийнялося?
  • Що сказав перехожий? Як треба прочитати ці слова?
  • Що прошепотів кущ? Як треба читати ці слова?
  • На що було схоже зернятко в кожній ягідці? Практична робота.
  • Перевірити, чи справді зернятко схоже на серце?

14. Визначення головної думки твору.

 Гра «Плутанка»

- Розкласти слова так, щоб вийшов вислів.

(Слова в конвертах. Робота в парі. 1 конверт - перша частіша. 2 конверт друга частина).

1 конверт

«Спасибі тим роботящим рукам, що цей кущ посадили...»

2 конверт

«... і тому доброму серцю, що цей кущ викохало».

IV. Підсумок уроку.

  1. Гра «Інтерв'ю» за змістом твору

-Як ви гадаєте, ця казка авторська чи народна?

-Чому зернятко було схоже на серце?

-Що у творі казкового?

-Чим вразила вас дівчинка?

2. Гра «Мікрофон»

  • Що ще визнаєте про калину?
  • Чим вона корисна?
  • Як використовують калину в побуті?
doc
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку