Тема. Творчість Ліни Костенко. Ознайомлення з віршованим твором «Веселий дощ» (напам’ять).
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко, вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову; формувати уміння аналізувати віршовані твори,
розвивати дитячу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, вміння розмірковувати над художнім змістом поезії;
виховувати любов до художнього слова, любов до природи рідного краю.
Обладнання: фізкультхвилинка, ілюстративний матеріал - предметні та сюжетні малюнки, портрет Ліни Костенко, слова для читання та для словникової роботи, відеоматеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І Організаційна частина
1.Привітання
Пролунав уже дзвінок.
Починається урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо-
Працювати починаймо.
2. Перевірка готовності до уроку
-Сядьте рівненько та налаштуйтеся уважно слухати та активно працювати на уроці.
3. Емоційне налаштування на урок
У нас сьогодні урок читання.
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько,
Голівку вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
Мені, діти, усміхніться,
Веселіше подивіться.
Побажаю вам удачі,
За роботу, в добрий час!
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Швидко читайте слова, «не спіткніться об пеньок»!
Мишка шишка коза чайка
Мишка шишка коза чашка
Кішка мишка кора чайка
Мишка шишка коза чайка
Миска шишка коса чайка
2. Перевірка домашнього завдання
2. 1. Гра «Хто краще?»
- Конкурс на краще виразне читання вірша Павла Тичини «Як дуб із вітровієм...» (с.139-140).
- Добре діти, молодці, а всі інші будуть опитані наприкінці уроку.
2.2 Гра «Чий заголовок влучніший?»
- Ваше завдання дібрати цікаві заголовки до вірша Павла Тичини.
(колективно обирають найбільш влучний заголовок).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Послухайте уважно вірш у виконанні відомої української актриси Наталки Денисенко.
(Звучать слова «І все на світі треба пережити» сл. Л. Костенко)
https://www.youtube.com/watch?v=5hyLl0VOpkw
- Які почуття викликав у вас цей вірш?
- Автором цього вірша є відома та шляхетна українська поетеса й письменниця Ліна Василівна Костенко. З її творчістю ми сьогодні ознайомимося.
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Підготовча робота
а) біографічні відомості.
- А зараз діти послухайте цікаві біографічні відомості про відому постать.
Костенко Ліна Василівна, знаменита на весь світ українська поетеса, з’явилася на світ 19 березня 1930 року у містечку Ржищів, що на Київщині, в родині викладачів. В 1936 році Костенки переїздять до Києва. Вищу освіту здобувала у Київському педагогічному інституті. Але на цьому вона не зупинилась і закінчила ще Московський літературний інститут у 1956 році. Варто відзначити, що поетеса належить до покоління «дітей війни». Саме тому в її роботах часто піднімаються проблеми миру та війни. Ще одна болюча тема творчості Костенко – трагедія Чорнобилю. Проблема екології дуже зацікавила її. Але найбільша частка творів поетеси присвячена історичному життю України.
Твір, який зробив Ліну Костенко знаменитою на весь світ – це роман у віршах під назвою «Маруся Чурай». У його центрі зображена легендарна постать Марусі Чурай — поетеси і автора багатьох народних українських пісень. Дії роману відбуваються в роки визвольної війни українського народу під проводом гетьмана Богдана Хмельницького. Ліна Костенко вдало зобразила трагічну любовну історію Гриця Бобренка та Марусі.
б) перевірка усвідомлення біографії учнями
- У якому містечку народилася поетеса? (Ржищів)
- У якому навчальному закладі здобула вищу освіту? (Київський педагогічний інститут)
- Якому напрямку найбільше присвячені твори Ліни Костенко? (історичному життю)
- Який твір зробив поетесу знаменитою на весь світ? («Маруся Чурай»)
- Як називався фільм, в якому письменниця взяла участь у написанні сценарію? («Перевірте свої годинники»)
в) перегляд відео – біографія Л. Костенко
https://www.youtube.com/watch?v=fdB84Rzfj0o
2. Опрацювання вірша (Л. Костенко «Вихопивсь дощик поміж заграв»)
(зразок читання вірша подає вчитель)
- Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?
- Який настрій він у вас викликав?
а) словникова робота
- У тексті вам зустрілися невідомі слова. Чи можете ви їх пояснити?
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Полив’яний |
кропив’яний |
ген |
- Як ви розумієте значення слова «полив’яний»? (Покритий поливою)
б) слухання вірша (відеофрагмент)
- А тепер діти, закрийте очі та послухайте цей вірш ще раз.
- Спробуйте намалювати картини в своїй уяві, слухаючи цей вірш.
https://www.youtube.com/watch?v=xHK5eAyu0-o
в) читання вірша учнями.
-Діти, прочитайте зараз цей вірш кожен своїм темпом.
- Про що ви дізнались? Про які події розповідає автор?
- Зараз ми з вами пограємо в гру «Голос-губи». За командою «голос» ви читаєте вірш вголос, за командою «губи» читаєте тільки очима, працюють тільки ваші губи.
-А тепер пограємо в гру «Небо-земля». За командою «небо»- читаєте вірш вголос, за командою «земля» - відриваєте очі від вірша та кажете, яке наступне слово.
- Нова гра під назвою «Дощик». Якщо стукіт олівця буде повільний, то читаємо в відповідному темпі, а якщо навпаки - стукіт буде швидкий- читаєте якомога швидше.
- І наостанок - гра «Диктор». Вам потрібно буде читати текст, неначе ви працюєте диктором на телебаченні, якомога менше дивитися на текст і уявляти, що ви дивитесь на камеру.
3.Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Якими кольорами насичена описана у вірші картина природи?
- Чому поет обрав саме цей колір? Знайдіть у тексті епітети.
- Як описується дощик? Що зробив дощик?
- Яку картину ви уявляли? Які фарби взяли б, щоб її намалювати?
- Хто є головним героєм вірша?
- Як автор описує діда? (старесенький, кропив’яний)
- Як, на вашу думку, слід читати ці рядки? (Витрачати на кожний рядок стільки часу, скільки і на довгий рядок цього вірша.)
- Як дощ вплинув на природу?
- Що хотів показати поет у вірші? Чи вдалося це зробити? Доведіть.
- Який настрій викликав у автора дощ? Доведіть свою думку словами з поезії.
3.1 Робота за ілюстрацією
- Що зобразив художник на картині? Які фарби використав?
- Який настрій передано ?
V.Узагальнення і систематизація знань
1. Робота з деформованим віршем.
- А тепер перед вами стоїть важливе завдання. Я буду читати вірш, якщо якісь слова неправильні, ви хором виправляєте мене. Будьте дуже уважними.
2. Фізкультхвилинка (електронна)
3. Продовження опитування учнів.
4. Утворіть прислів’я.
Як сіно косять,
Нехай іде дощ,
Не все дощ іде,
З великої хмари
малий дощ.
як гримить.
то дощів не просять.
наловим риби – буде борщ.
5. Тестові завдання
1. Внаслідок дощу стають новими ...
а) сади; б) луки; в) люди.
2. Дощ полив і все ...
а) світиться; б) блищить; в) росте.
3. Хто визбирував блискавки в траві?
а) діти; б) дідок; в) бабуся.
4. Які були ниви після дощу?
а) врожайні; б) жовті: в) мокрі.
5. Яким став шлях після дощу?
а) порожній; б) широкий; в) мокрий.
6. Ген корів розсипана ...
а) зернина; б) квасолька; в) хмара.
VI. Підсумок уроку
1.Підсумкова бесіда
- Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
- Хто його автор?
- Що нового дізналися на уроці?
- Що вам найбільше сподобалося?
2. Самооцінка діяльності на уроці
У дітей на столі лежить картка зі шкалою. Вчитель пропонує їм самостійно оцінити свою діяльність на уроці, де 1 – це найнижчий показник, а 5 – найвищий і поставити біля позначку «+».
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
3. Повідомлення домашнього завдання
-Ваше домашнє завдання: читати виразно та вивчити напам’ять вірш Ліни Костенко «Веселий дощ», можливо, хтось знайде про неї додаткову цікаву інформацію. С.140.
4. Прощання
Ось і пролунав дзвінок —
Закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі!
Щиро дякую вам, друзі!