24 березня о 18:00Вебінар: Розвиток критичного мислення та медіаграмотності на уроках англійської мови

Урок літературного читання "Михайло Слабошпицький Славко і жако"

Про матеріал
Урок літературного читання у 4 класі на тему : Михайло Слабошпицький "Славко й жако". В уроці вміщені різноманітні форми роботи: текст-анаграми,вправа мозковий штурм, вправа "сенкан", прийом критичного мислення "обери позицію", робота в групах та парах.
Перегляд файлу

Літературне читання

Тема: МИХАЙЛО СЛАБОШПИЦЬКИЙ. СЛАВКО І ЖАКО

Мета:

  • формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із творчістю Михайла Слабошпицького, його твором «Славко і жако»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розпізнавати стани і почуття дійових осіб, характеризувати головного героя твору; учити знаходити альтернативні шляхи розв’язання проблеми, свідомо робити вибір, передбачаючи наслідки власних дій, застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально-пізнавальних і практичних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору.
  • Формування ключових компетентностей

уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, здатність швидко і легко оперувати причинно-наслідковими зв’язками ; установлювати причини подій, знаходити зв’язки мі кількома подіями, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі.

загальнокультурної: сприяти засвоєнню духовно-моральних основ життя людини.

Тип уроку: урок набуття нових знань

Міжпредметні зв’язки: українська мова, природознавство

Обладнання: портрет Слабошпицького, плакати для роботи за вправою «обери позицію», фотографії папуг жако, презентація.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  1. Вправа на розвиток дихання

Дихання крізь одну ніздрю

2. Гра «Письменник».

— Правильно прочитайте оповідання.

МИЗА

тоСять ромозні декинь. пеТер рібпотні воказни і жилі. віДчатка і лопхчики ргутом  татьбі ан вокзанку. ниВо вокзають по дульо на вокзалах. кількиС міхус і дарості!

 (Зима Стоять морозні деньки. Тепер потрібні ковзани і лижі. Дівчатка та хлопчики гуртом біжать на ковзанку. Вони ковзають по льоду на ковзанах. Скільки сміху і радості.)

 

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра «Обличчям до обличчя».

Учні в парах повертаються одне до одного та переказують зміст оповідання Всеволода Нестайка «Троє за парканом».

 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми ознайомимося із життєвим і творчим шляхом українського письменника Михайла Слобошпицького.

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

— Будь-яка література має своїх видатних трудівників. Людей, які завжди єднають творця і читача. Михайло Слабошпицький — трудівник української літератури і багатьох літератур світу. Він, здається, знає кожне Слово, що варте уваги, кимось написане і вчора, і сьогодні. Має незаперечний смак, феноменальну пам’ять, аналітичний розум. Десятки, сотні імен відкриті ним, визначені словом фахівця. Ніколи повз перо цієї людини не проходять великі літературні події, явища, катастрофи, нові надії.

Народився Михайло Слабошпицький 1946 року в с. Мар’янівка на Черкащині. 1971 року закінчив факультет журналістики КДУ. Працював у пресі. Був головним редактором газет і журналів. Обирався секретарем правління Київської організації Спілки письменників України.

Автор понад двох з половиною десятків різножанрових книжок. Серед них — казки, оповідання й повісті для дітей.

Виконавчий директор Ліги українських меценатів, один із засновників міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика.

2. Гра «Рибки».

Самостійне мовчазне читання учнями статті про Михайла Слабошпицького у підручнику (с. 83)

— Де і коли народився Михайло Слабошпицький?

— Які твори для дітей він написав?

— Які його поради варті вашої уваги?

3. Фізкультхвилинка

4. Опрацювання оповідання Михайла Слабошпицького «Славко і жако».

1) Опрацювання першої частини твору (с. 83-85).

а) Виразне читання тексту першої частини вчителем.

— Хто є головним героєм твору?

б) Словникова робота.

— Серед слів правої колонки знайдіть тлумачення до слів лівої колонки.

Роз’їзд —       загорода або хлів для овець, кіз; вівчарня.

Спохопився — украй розгубився, збентежився від несподіванки.

Сторопів — несподівано згадав забуте.

Кошара — роздвоєння одноколійної залізниці, яке дає можливість розійтися зустрічним поїздам, вагонам і т. ін. ; зупинка на місці такого роздвоєння.

в) Читання першої частини учнями вголос «ланцюжком».

— Де живе головний герой?

— Чому автор називає його одним із найбільших мрійників на світі?

— Чому Славко дуже засмутився через від’їзд батька?

— Як мама намагалася заспокоїти його?

— Що батько подарував перед від’їздом Славкові?

г) Вправи на розвиток швидкості читання.

— Доповніть порівняння.

Шлагбауми смугасті, як… (зебри).

Кам’яний будиночок, що вистромив з густого вишняку черепичну крівлю, як… (їжак голову).

— Продовжіть речення.

Зеброві мангусти вміють… (наслідувати пташині голоси).

Дикий кіт сервал полює… (на зайців і ягнят).

Карликові антилопи на зріст… (менші від зайця).

2) Фізкультхвилинка.

3) Опрацювання другої частини оповідання (с. 85-87).

а) Читання другої частини оповідання «буксиром». за вчителем.

Учні починають читати мовчки одночасно із вчителем, який читає вголос. Його темп дещо швидший від середнього. Учні повинні встигати за учителем.

— Куди поїхав відпочивати на канікулах Славко?

— Чому він не взяв із собою книжки Брема?

— З ким хлопчик ділився своїми знаннями про рослинний і тваринний світ Африки?

— Якою була зустріч Славка з батьком?

— Який подарунок привіз батько Славкові?

— Знайдіть в тексті опис папуги.

 

5) Робота в групах.

1група

 Визначення головної думки твору.

 

2 група

 Складання плану оповідання.

Орієнтовний план

1. Безцінний подарунок батька.

2. Славко став справжнім доктором африкознавства.

3. Крилатий подарунок батька.

4. Славко з папугою стали нерозлучними друзями.

 

3 група

Скласти сенкан. Яким ви уявляєте Славка.

Славко.

Допитливий, товариський.

Цікавиться, читає, розповідає.

Зростає цікавою, творчою людиною.

 

7) Гра «Засічка — кидок».

За командою «кидок». усі учні починають читати напівголосно текст.

За командою «засічка». — зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка». поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

 

Прийом «Обери позицію»

  • Тато назвав Славка доктором африкознавства. Чи згодні ви з цим твердженням? Чому?

Оберіть позицію і поясніть свій вибір.

Діти стають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне»; ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне».

— Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне — тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Закінчи речення».

Сьогодні на уроці я вчився…

Я зрозумів…

Мені найбільше сподобалося…

Хотів би ще дізнатися…

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання (с. 83-89).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 листопада 2020
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку