Тема: «Оселедець і камбала» (польська народна казка)
Мета: удосконалювати навички свідомого виразного читання; навчити дітей визначати головну думку; розвивати навичку читання, пам’ять, увагу, сприйняття, збагачувати словниковий запас, , вміння робити висновки з прочитаного; виховувати в учнів дотримуватись свого слова.
Обладнання: наочність (малюнок моря, риби, зірка), презентація, коробочка з питаннями.
Тип уроку: комбінований
Клас: 2-А
План уроку:
1.Організація класу до уроку
1.1. Привітання з учнями
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
1.3. Створення сприятливого психологічного комфорту й емоційного настрою
2. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Мовна розминка (читання чистомовки)
2.2.Перевірка виконання домашнього завдання (казка «Виноградар і змія»)
2.2.1. Бесіда з елементами вибіркового читання
2.2.2. Характеристика дійових осіб та їх характеру (робота з таблицею)
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Оголошення теми та мотивація навчальної діяльності учнів
3.2. Ознайомлення з новим твором (казка «Оселедець і камбала»)
3.2.1. Підготовча робота до первинного сприйняття
3.2.2. Словникова робота
3.2.3. Первинне сприймання твору (зразкове читання твору вчителем)
3.2.4. Емоційно – оціночна бесіда
3.2.5. Повторне читання твору учнями (читання за зірочкою)
3.2.6. Аналіз твору
3.2.6. Вправа «Розділи слова»
3.2.7. Гра «Знайди закінчення»
* 3.2.8. Гра «Суддівська зала»
4. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
4.1. Робота в зошиті
4.1.1.Вправа 2 «Про яких риб йдеться»
4.1.2. Вправа 3 «Знайди слово»
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда (питання з коробочки)
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання
Хід уроку:
1. Організація класу до уроку
1.1. Привітання з учнями
- Добрий день, учні! Рада всіх вас бачити! Сьогоднішній урок літературного читання проведу я. Мене звуть Оксана Ярославівна.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
- Діти давайте з вами переконаємося чи готові ми до уроку . На парті потрібно залишити лише підручник з літературного читання, робочий зошит, пенал та щоденник. Усе зайве приберіть до портфелю. Щоб воно не відволікало нас протягом уроку.
1.3. Створення сприятливого психологічного комфорту
- А зараз, давайте ми з вами налаштуємось на подальшу роботу. Поміркуйте, і скажіть із якою погодою чи явищем природи у вас асоціюється сьогоднішній настрій. От наприклад, у мене піднесений, гарний настрій, який схожий на тепле сонечко, а у вас який? (відповіді дітей)
2. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Мовна розминка (читання чистомовки)
- Учні, так як у нас урок читання то для кращого прочитання ми повинні з вами трішки по вправлятись. Погляньте на дошку, перед вам є чистомовка. Для початку самі мовчки прочитайте її. Далі давайте разом, повільно читаємо чистомовку в голос. А тепер трішки швидше. А тепер кожний ряд окремо, чітко та у нормальному темпі прочитайте цю чистомовку.
Шу-шу-шу – чистомовки я пишу
Ят-ят-ят – їх пишу для всіх малят
Ки-ки-ки – всі говорять залюбки
Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було
- Дякую вам.
2.2. Перевірка виконання домашнього завдання (казка «Виноградар і змія»)
2.2.1. Бесіда з елементами вибіркового читання
- Я знаю, що ви тепер вивчаєте цікавий розділ, у якому знайомитесь із різними народними казками. Вони надзвичайно різноманітні, але водночас мають чимало спільного, із них можна винести певний урок, певну мораль.
- Хто може пригадати із казками яких народів ви познайомились на уроках? (українська народна казка «Вовк та собака» та «Цап та баран», болгарська народна казка «Виноградар і змія»)
- Учні, давайте пригадаємо, яку казку ви читали минулого уроку? («Виноградар і змія»)
- Про кого йшлось в казці? (про виноградаря, йоги сина та змію)
- Знайдіть у тексті та зачитайте, як виноградар потоваришував із змією? («…Якось виноградар побачив змію і надумав зробити їй добро. Узяв кухоль свіжого молока, приніс, поставив біля каміння і став оддалік — хотів побачити, що буде. Змія вилізла, випила молоко і впустила в кухоль один золотий.»)
- Пригадайте, що вчинив син виноградаря і які були наслідки? (він узяв палицю і поніс змії молоко. Коли змія молоко випила, хлопець замахнувся і щосили вдарив її, але убити не зміг, відбив тільки шматок хвоста. Змія розгнівалась і вкусила хлопця і через кілька днів він помер)
- Що відповіла змія виноградарю, коли той прийшов миритись з нею? («…- Чоловіче, не може відновитися колишня дружба. Поки ти бачиш синову могилу, а я свого відбитого хвоста, ми не можемо стати друзями. Коли щось робиш, думай і про наслідки.»)
- Що навчає нас казка?(коли щось робиш, думай і про наслідки)
2.2.2. Характеристика дійових осіб та їх характеру (робота з таблицею)
- Учні, ми з вами повторили головних героїв казки, це є виноградар, син, змія.
- Зараз у нас з вами цікаве завдання. Перед вами є різні риси характеру. Нам потрібно з вами обвести риси характеру які підходять для виноградаря, а які для його сина. Плакат
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Оголошення теми та мотивація навчальної діяльності учнів
- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство, із казками народів світу.
3.2. Ознайомлення з новим твором
3.2.1 Підготовча робота до первинного сприйняття.
- Діти, скажіть, ви любите море?
- Сьогодні, незважаючи на те, що вже осінь ми з вами повернемось назад, до моря.
- Погляньте на дошку. Що зображено на плакаті (плакат морське дно)
- Чого не вистачає на ньому (жителів моря; риб)
- Так вірно. І сьогодні ми з вами , за допомоги вашої активності та знань, виконуючи завдання, повинні заповнити його різними жителями моря, а якими дізнаємось трішки пізніше
-Ну що ж будемо розпочинати. І спочатку нам потрібно розгадати про кого ми ж будемо сьогодні читати. А для того щоб дізнатись назву сьогоднішньої казки ви повинні розгадати ребуси:
Оселедець -
, ,,,
Камбала –
,,
- Так, вірно. Відгадкою до ребусів є оселедець і камбала. За те, що ви відгадали, ми можемо вже поселити жителя до нашого моря і це буде ось такий рак. (учні, які відгадали прикріплюють їх)
- І як ви вже зрозуміли з ребусів, сьогодні ми ознайомимось із польською народною казкою «Оселедець і камбала».
3.2.2. Словникова робота
- Учні, але перед прочитанням, для кращого розуміння казки, нам потрібно дізнатись значення деяких слів для того, щоб повністю розуміти нашу казку. То ж давайте розберемо слова, що є невідомими для вас або слова, які часто не використовуємо у нашому мовленні:
А) - Погляньте на дошку, на ній є певні слова. Яке з цих слів означає певну дію(бродити, вишикуватись) Слова
- Чи знаєте ви, що означають ці слова?
Бродити – повільно пересуватись без певної мети й напрямку; блукати.
Наперебій – перебиваючи один одного
- А яке слово, може вказувати на предмет чи особу із запропонованих?
Посланець – особа, яка має важливе доручення
- Залишилось у нас ще одне сово- вишикувались. Чи знаєте ви о воно означає
Вишикуватись – стати усім в ряд
Б) - Також нам у казці зустрінуться такі слова як оселедець, камбала, тріска, вугор, лосось. Ці слова це все назви риб. (назви і фото)
Давайте ми звами подумаємо і підберемо до кожної рибки її назву ось наприклад така (оселедець фото), яка назва до неї відноситься(оселедець назва) і тд……
3.2.2. Первинне сприйняття твору. (Читання твору вчителем)
- Ну що ж, ми познайомилися із словами і можемо переходити до прочитання казки. Розгорніть підручник на сторінці 46. Учні, спочатку я зачитаю вам казку, а ви уважно слухайте, щоб потім змогли відповісти на таке запитання: - Чому риби змирилися з перемогою оселедця?
3.2.3. Емоційно - оціночна бесіда
- Учні, чи сподобалася вам ця казка? Чому? (відповіді дітей)
- Про яку подію казка? Де вона відбувалася? (Казка про вибори короля риб. Відбулась вона у Балтійському морі)
- Які риби є головними героями? (оселедець, камбала, лосось)
- Як риби домовилися провести вибори короля? (королем буде той, хто вміє добре плавати)
- На вашу думку, вони справедливо вирішили обрати короля за допомогою перегонів? (Так. Для риби вміти швидко та вправно плавати - найважливіше)
- Чому оселедець випередив усіх риб? (Оселедець, звик до постійних мандрувань у морях і звик довго та вправно плавати)
- Перед прочитанням казки я вам задавала питання «чому риби змирилися з перемогою оселедця?», хто може відповісти на нього? (вони договорились, що той хто приливе першим і буде королем царства риб)
- Чи є це справедливо стосовно камбали?
- За ваші вірні відповіді ви получаєте ще одну рибку до моря. (учень прикріплює рибку на плакат)
3.2.4. Повторне читання твору учнями
- Ну що ж ми з вами трішки розібрали головне у нашій казці, получили ще одну рибку. І час знову прочитати казку. Але тепер будете читати ви. Діти, ви повинні всі слідкувати адже читати ми будем за морською зіркою. Тобто до кого вона попаде на парту, той учень і буде продовжувати читати казку. (учні читають твір за зірочкою)
3.2.5. Аналіз твору
- Учні, хто може сказати чого вчить ця польська казка (якщо ти щось сказав чи пообіцяв зробити, то потрібно це виконати)
- Як ви вважаєте, чи потрібно дотримуватись свого слова у реальному житті? Чому? (так, цим ми покажемо свій сильний характер)
- Звісно, адже кожному з нас у повсякденному житті не подобається халатність, наприклад ,коли друг чи подруга нам пообіцяла щось , сказала що точно зробить, а вкінці передумала або просто забула і не виконала. Тому потрібно старатись виконувати все те що обіцяєш. І таке словосполучення як «сказано - зроблено» можна винести як маленький девіз для нашого з вами життя, він буде нам нагадувати про виконання наших обіцянок, справ тощо.
3.2.6. Вправа «Розділи слова»
- Діти, у підручнику одразу ж після казки є 2 речення, які є її закінченням, але вони трішки дивні, тому що всі букві з'єдналися разом. Вашим завданням буде розділити слова між собою та прочитати правильний варіант речень і тим самим ми дізнаємось закінчення нашої казки.
- Так молодці, ви правильно розділили букви у реченні і за це правильно виконане завдання ми можемо підселити до нашого уявного моря ще одну рибку. (учень прикріплює рибку на плакаті)
3.2.7. Гра «Знайди закінчення»
- Учні, погляньте на дошку, тут є лише початок речень, а ваше завдання знайти у підручнику їхні продовження. Наприклад:
1. І ось одна промовила… ( - У звірів є король, у птахів теж. Чим же ми, риби, гірші? І нам потрібний король.)
2. Лосось — зрадник… (весною він тікає з Балтійського моря і бродить невідомо де, якимись річками.)
3. Оселедець, що звик до… (постійних мандрувань у Північному і Балтійському морях, плив і плив, ніби нічого й не трапилось.)
4. Вона хотіла для змагання…( краще одягтися і поплила додому за своїм синьо-сірим фартухом, яким дуже пишалася.)
5. Потім їй сказали… ( - Оселедець прийшов першим, він і залишається королем балтійських риб.)
3.2.8. Вправа «Суддівська зала»***
- А тепер, я пропоную нам з вами створити уявний суд, де ми будемо розглядати питання стосовно камбали та її поведінки. Тобто перший ряд у нас буде адвокатами- будете захищати камбалу, її поведінку після змагань та чому суддям потрібно було зачекати камбалу перед змаганням, третій – прокурорами, які будуть засуджувати її і пояснювати чому її поведінка не правильна, а середній ряд буде суддями, які повинні винести вирок стосовно камбали і її поведінки, тобто з ким вони погоджуються. (виступ учнів)
4. Узагальнення вивченого матеріалу
4.1. Робота в зошиті
4.1.1. Вправа 2 «Про яких риб йдеться»
- Учні, а зараз розгорніть свої зошити на сторінці 23 та знайдіть вправу 2. Ви її виконаєте самостійно, а потім разом перевіримо і якщо відповідь буде правильна ми з вами отримаємо ще одного мешканця моря. У цій вправі надано описи певних героїв з казки «Оселедець і камбала», а ваше завдання здогадатися хто це і записати назву цієї риби поряд її з характеристикою. Можете розпочинати.
4.1.2. Вправа 3 «Знайди слово»
- Молодці, а тепер переходимо до вправи 3. Ви це завдання виконуєте в парах. У вас у вправі надано перелік різних слів, а ваше завдання проявити увагу та знайти, які інші слова «заховались» у цих.
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда
- Учні у мене є коробочка запитань. Я пропоную охочим навмання вибрати питання прочитати його в голос та дати відповідь, якщо ви затрудняєтесь із відповіддю, то однокласники допоможуть вам.
- Казку якого народу ми читали?(польського)
- Як називається казка? («Оселедець і камбала»)
- Чого навчила вас ця казка? (якщо сказав щось, ти повинен виконати обіцяне)
- Прочитайте головне речення у даній казці. Що воно означає?(«сказано - зроблено»)
- Які риби перелічені у казці?(оселедець, камбала, лосось, тріска, вугор, салака )
- Що сказали риби після обурення камбали? (Оселедець прийшов першим, він і залишається королем балтійських риб)
- Яке ставлення у вас до казки?
- За вашу активність ми додаємо ще одну рибку до нашого морського дна.
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання
- Ось бачите, як ожило наше море, яке красиве воно стало коли ми підселили туди риб. Я залишу його вам і ви зможете домальовувати та доклеювати ще більше риб та інших морських мешканців до нашого з вами моря.
- Учні, я вам дякую за вашу старанність та активність на уроці. На домашнє завдання вам потрібно буде виразно читати казку «Оселедець і камбала» та вміти переказувати її.
- А я вам дякую за урок. Гарного дня. До побачення!