Урок літературного читання на тему "Оселедець і Камбала (польська народна казка)" 2 клас

Про матеріал
Тема: «Оселедець і камбала» (польська народна казка) Мета: удосконалювати навички свідомого виразного читання; навчити дітей визначати головну думку; розвивати навичку читання, пам’ять, увагу, сприйняття, збагачувати словниковий запас, , вміння робити висновки з прочитаного; виховувати в учнів дотримуватись свого слова. Обладнання: наочність (малюнок моря, риби, зірка), презентація, коробочка з питаннями.
Перегляд файлу

Тема: «Оселедець і камбала» (польська народна казка)

Мета: удосконалювати навички свідомого виразного читання; навчити дітей визначати головну думку; розвивати навичку читання, пам’ять, увагу, сприйняття,  збагачувати словниковий запас, , вміння робити висновки з прочитаного; виховувати в учнів дотримуватись свого слова.

Обладнання: наочність (малюнок моря, риби, зірка), презентація, коробочка з питаннями.

Тип уроку: комбінований

Клас: 2-А

План уроку:

1.Організація класу до уроку

1.1. Привітання з учнями

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку

1.3. Створення сприятливого психологічного комфорту й емоційного настрою

2. Актуалізація опорних знань учнів

2.1. Мовна розминка (читання чистомовки)

2.2.Перевірка виконання домашнього завдання (казка «Виноградар і змія»)

   2.2.1. Бесіда з елементами вибіркового читання

   2.2.2. Характеристика дійових осіб та їх характеру (робота з таблицею)

3. Вивчення нового матеріалу

3.1. Оголошення теми та мотивація навчальної діяльності учнів

3.2. Ознайомлення з новим твором (казка «Оселедець і камбала»)

   3.2.1. Підготовча робота до первинного сприйняття

   3.2.2. Словникова робота

   3.2.3. Первинне сприймання твору (зразкове читання твору вчителем)

   3.2.4. Емоційно – оціночна бесіда

   3.2.5. Повторне читання твору учнями (читання за зірочкою)

   3.2.6. Аналіз твору

   3.2.6. Вправа «Розділи слова»

   3.2.7. Гра «Знайди закінчення»

   * 3.2.8. Гра «Суддівська зала»

4. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

4.1. Робота в зошиті

   4.1.1.Вправа 2 «Про яких риб йдеться»

   4.1.2. Вправа 3 «Знайди слово»

5. Підсумок уроку

5.1. Підсумкова бесіда (питання з коробочки)

5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

1. Організація класу до уроку

1.1. Привітання з учнями

- Добрий день, учні! Рада всіх вас бачити! Сьогоднішній урок літературного читання  проведу я. Мене звуть Оксана Ярославівна.

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку

-  Діти давайте з вами переконаємося чи готові ми до уроку . На парті потрібно залишити лише підручник з літературного читання, робочий зошит, пенал та щоденник.  Усе зайве приберіть до портфелю. Щоб воно не відволікало нас протягом уроку.

1.3. Створення сприятливого психологічного комфорту

- А зараз, давайте ми з вами налаштуємось на подальшу роботу. Поміркуйте, і скажіть із якою погодою чи явищем природи у вас асоціюється сьогоднішній настрій. От наприклад, у мене піднесений, гарний настрій, який схожий на тепле сонечко, а у вас який? (відповіді дітей)

2. Актуалізація опорних знань учнів

2.1. Мовна розминка (читання чистомовки)

- Учні, так як у нас урок читання то для кращого прочитання ми повинні з вами трішки по вправлятись. Погляньте на дошку, перед вам є чистомовка. Для початку самі мовчки прочитайте її. Далі  давайте разом, повільно читаємо чистомовку в голос. А тепер трішки швидше. А тепер кожний ряд окремо, чітко та у нормальному темпі прочитайте цю чистомовку.

Шу-шу-шу – чистомовки я пишу

Ят-ят-ят – їх пишу для всіх малят

Ки-ки-ки – всі говорять залюбки

Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було

- Дякую вам.

2.2. Перевірка виконання  домашнього завдання (казка «Виноградар і змія»)

       2.2.1. Бесіда з елементами вибіркового читання

- Я знаю, що ви тепер вивчаєте цікавий розділ, у якому знайомитесь із різними народними казками. Вони надзвичайно різноманітні, але водночас мають чимало спільного, із них можна винести певний урок, певну мораль.

- Хто може пригадати із казками яких народів ви познайомились на уроках? (українська народна казка «Вовк та собака» та «Цап та баран», болгарська народна казка «Виноградар і змія»)

- Учні, давайте пригадаємо, яку казку ви читали минулого уроку? («Виноградар і змія»)

- Про кого йшлось в казці? (про виноградаря, йоги сина та змію)

- Знайдіть у тексті та зачитайте, як виноградар потоваришував із змією? («…Якось виноградар побачив змію і надумав зробити їй добро. Узяв кухоль свіжого молока, приніс, поставив біля каміння і став оддалік — хотів побачити, що буде. Змія вилізла, випила молоко і впустила в кухоль один золотий.»)

- Пригадайте, що вчинив син виноградаря і які були наслідки? (він узяв палицю і поніс змії молоко. Коли змія молоко випила, хлопець замахнувся і щосили вдарив її, але убити не зміг, відбив тільки шматок хвоста. Змія розгнівалась і вкусила хлопця і через кілька днів він помер)

- Що відповіла змія виноградарю, коли той прийшов миритись з нею? («…- Чоловіче, не може відновитися колишня дружба. Поки ти бачиш синову могилу, а я свого відбитого хвоста, ми не можемо стати друзями. Коли щось робиш, думай і про наслідки.»)

- Що навчає нас казка?(коли щось робиш, думай і про наслідки)

2.2.2. Характеристика дійових осіб та їх характеру (робота з таблицею)

- Учні, ми з вами повторили головних героїв казки, це є виноградар, син, змія.

- Зараз у нас з вами цікаве завдання. Перед вами є різні риси характеру. Нам потрібно з вами обвести риси характеру які підходять для виноградаря, а які для його сина. Плакат

3. Вивчення нового матеріалу

3.1. Оголошення теми та мотивація навчальної діяльності учнів

- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство, із казками народів світу.

3.2. Ознайомлення з новим твором

   3.2.1 Підготовча робота до первинного сприйняття.

- Діти, скажіть, ви любите море?

- Сьогодні, незважаючи на те, що вже осінь ми з вами повернемось назад, до моря.

- Погляньте на дошку. Що зображено на плакаті (плакат морське дно)

- Чого не вистачає на ньому (жителів моря; риб)

- Так вірно. І сьогодні ми з вами , за допомоги вашої активності та знань, виконуючи завдання, повинні заповнити його різними жителями моря, а якими дізнаємось трішки пізніше

-Ну що ж будемо розпочинати. І спочатку нам потрібно розгадати про кого ми ж будемо сьогодні читати. А для того щоб дізнатись назву сьогоднішньої казки ви повинні розгадати ребуси:

Оселедець -

Пов’язане зображенняПов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "осел мультяшный",     ,,,

 

Камбала –

C:\Users\Boss\Desktop\урок літ читання\каша.jpgребусиC:\Users\Boss\Desktop\урок літ читання\бал.jpgребуси

,, 

- Так, вірно. Відгадкою до ребусів є оселедець і камбала. За те, що ви відгадали, ми можемо вже поселити жителя до нашого моря і це буде ось такий рак. (учні, які відгадали прикріплюють їх)

- І як ви вже зрозуміли з ребусів, сьогодні ми ознайомимось із польською народною казкою «Оселедець і камбала».

3.2.2. Словникова робота

- Учні, але перед прочитанням, для кращого розуміння казки, нам потрібно дізнатись значення деяких слів для того, щоб повністю розуміти нашу казку. То ж давайте розберемо слова, що є невідомими для вас або слова, які часто не використовуємо у нашому мовленні:

А) - Погляньте на дошку, на ній є певні слова. Яке з цих слів означає певну  дію(бродити, вишикуватись) Слова

- Чи знаєте ви, що означають ці слова?

Бродити – повільно пересуватись без певної мети й напрямку; блукати.

Наперебій – перебиваючи один одного

- А яке слово, може вказувати на предмет чи особу із запропонованих?

Посланець – особа, яка має важливе доручення

- Залишилось у нас ще одне сово- вишикувались. Чи знаєте ви о воно означає

Вишикуватись – стати усім в ряд

Б) - Також нам у казці зустрінуться такі слова як оселедець, камбала, тріска, вугор, лосось. Ці слова це все назви риб. (назви і фото)

Давайте ми звами подумаємо і підберемо до кожної рибки її назву ось наприклад така (оселедець фото), яка назва до неї відноситься(оселедець назва) і тд……

3.2.2. Первинне сприйняття твору. (Читання твору вчителем)

- Ну що ж, ми познайомилися із словами і можемо переходити до прочитання казки. Розгорніть підручник на сторінці 46. Учні, спочатку я зачитаю вам казку, а ви уважно слухайте, щоб потім змогли відповісти на таке запитання: - Чому риби змирилися з перемогою оселедця?

C:\Users\Boss\Desktop\урок літ читання\зображення_viber_2019-11-09_14-37-08.jpg

 

 

 

C:\Users\Boss\Desktop\зображення_viber_2019-11-09_14-37-09.jpgC:\Users\Boss\Desktop\урок літ читання\зображення_viber_2019-11-09_14-37-09.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2.3. Емоційно - оціночна бесіда

- Учні, чи сподобалася вам ця казка? Чому? (відповіді дітей)

- Про яку подію казка? Де вона відбувалася? (Казка про вибори короля риб. Відбулась вона у Балтійському морі)

- Які риби є головними героями? (оселедець, камбала, лосось)

- Як риби домовилися провести вибори короля? (королем буде той, хто вміє добре плавати)

- На вашу думку, вони справедливо вирішили обрати короля за допомогою перегонів? (Так. Для риби вміти швидко та вправно плавати - найважливіше)

- Чому оселедець випередив усіх риб? (Оселедець, звик до постійних мандрувань у морях і звик довго та вправно плавати)

- Перед прочитанням казки я вам задавала питання «чому риби змирилися з перемогою оселедця?», хто може відповісти на нього? (вони договорились, що той хто приливе першим і буде королем царства риб)

- Чи є це справедливо стосовно камбали?

- За ваші вірні відповіді ви получаєте ще одну рибку до моря. (учень прикріплює рибку на плакат)

3.2.4. Повторне читання твору учнями

- Ну що ж ми з вами трішки розібрали головне у нашій казці, получили ще одну рибку. І час знову прочитати казку. Але тепер будете читати ви. Діти, ви повинні всі слідкувати адже читати ми будем за морською зіркою. Тобто до кого вона попаде на парту, той учень і буде продовжувати читати казку. (учні читають твір за зірочкою)

3.2.5. Аналіз твору

- Учні, хто може сказати чого вчить ця польська казка (якщо ти щось сказав чи пообіцяв зробити, то потрібно це виконати)

- Як ви вважаєте, чи потрібно дотримуватись свого слова у реальному житті? Чому? (так, цим ми покажемо свій сильний характер)

- Звісно, адже кожному з нас у повсякденному житті не подобається халатність, наприклад ,коли друг чи подруга нам пообіцяла щось , сказала що точно зробить, а вкінці передумала або просто забула і не виконала. Тому потрібно старатись виконувати все те що обіцяєш. І таке словосполучення як «сказано - зроблено» можна винести як маленький девіз для нашого з вами життя, він буде нам нагадувати про виконання наших обіцянок, справ тощо.

3.2.6. Вправа «Розділи слова»

- Діти, у підручнику одразу ж після казки є 2 речення, які є її закінченням, але вони трішки дивні, тому що всі букві з'єдналися разом. Вашим завданням буде розділити слова між собою та прочитати правильний варіант речень і тим самим ми дізнаємось закінчення нашої казки.

- Так молодці, ви правильно розділили букви у реченні і за це правильно виконане завдання ми можемо підселити до нашого уявного моря ще одну рибку. (учень прикріплює рибку на плакаті)

3.2.7. Гра «Знайди закінчення»

- Учні, погляньте на дошку, тут є лише початок речень, а ваше завдання знайти у підручнику їхні продовження. Наприклад:

1. І ось одна промовила… ( - У звірів є король, у птахів теж. Чим же ми, риби, гірші? І нам потрібний король.)

2. Лосось — зрадник… (весною він тікає з Балтійського моря і бродить невідомо де, якимись річками.)

3. Оселедець, що звик до… (постійних мандрувань у Північному і Балтійському морях, плив і плив, ніби нічого й не трапилось.)

4. Вона хотіла для змагання…( краще одягтися і поплила додому за своїм синьо-сірим фартухом, яким дуже пишалася.)

5. Потім їй сказали… ( - Оселедець прийшов першим, він і залишається королем балтійських риб.)

3.2.8. Вправа «Суддівська зала»***

- А тепер, я пропоную нам з вами створити уявний суд, де ми будемо розглядати питання стосовно камбали та її поведінки. Тобто перший ряд у нас буде адвокатами- будете захищати камбалу, її поведінку після змагань та чому суддям потрібно було зачекати камбалу перед змаганням, третій – прокурорами, які будуть засуджувати її і пояснювати чому її поведінка не правильна, а середній ряд буде суддями, які повинні винести вирок стосовно камбали і її поведінки, тобто з ким вони погоджуються. (виступ учнів)

4. Узагальнення вивченого матеріалу

4.1. Робота в зошиті

4.1.1. Вправа 2 «Про яких риб йдеться»

- Учні, а зараз розгорніть свої зошити на сторінці 23 та знайдіть вправу 2. Ви її виконаєте самостійно, а потім разом перевіримо і якщо відповідь буде правильна ми  з вами отримаємо ще одного мешканця моря. У цій вправі надано описи певних героїв з казки «Оселедець і камбала», а ваше завдання здогадатися хто це і записати назву цієї риби поряд її з характеристикою. Можете розпочинати.

4.1.2. Вправа 3 «Знайди слово»

- Молодці, а тепер переходимо до вправи 3. Ви це завдання виконуєте в парах. У вас у вправі надано перелік різних слів, а ваше завдання проявити увагу та знайти, які інші слова «заховались» у цих.

C:\Users\Boss\Desktop\урок літ читання\зображення_viber_2019-11-09_14-37-10.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Підсумок уроку

5.1. Підсумкова бесіда

- Учні у мене є коробочка запитань. Я пропоную охочим навмання вибрати питання прочитати його в голос та дати відповідь, якщо ви затрудняєтесь із відповіддю, то однокласники допоможуть вам.

- Казку якого народу ми читали?(польського)

- Як називається казка? («Оселедець і камбала»)

- Чого навчила вас ця казка? (якщо сказав щось, ти повинен виконати обіцяне)

- Прочитайте головне речення у даній казці. Що воно означає?(«сказано - зроблено»)

- Які риби перелічені у казці?(оселедець, камбала, лосось, тріска, вугор, салака )

- Що сказали риби після обурення камбали? (Оселедець прийшов першим, він і залишається королем балтійських риб)

- Яке ставлення у вас до казки?
- За вашу активність ми додаємо ще одну рибку до нашого морського дна.

5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання

- Ось бачите, як ожило наше море, яке красиве воно стало коли ми підселили туди риб. Я залишу його вам і ви зможете домальовувати та доклеювати  ще більше риб та інших морських мешканців до нашого з вами моря.

- Учні, я вам дякую за вашу старанність та активність на уроці. На домашнє завдання вам потрібно буде виразно читати казку «Оселедець і камбала» та вміти переказувати її.

- А я вам дякую за урок. Гарного дня. До побачення!

docx
Додав(-ла)
Вовчак Оксана
Додано
8 січня
Переглядів
2
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку