Урок до хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 4класах містить конспект уроку літературного читання до оновленої програми з літературного читання в 4 класах. Підібрала цікаві форми і методи роботи на уроці з літературними творами різних жанрів.
Урок літературного читання
Тема. Пауль Маар « Грім у четвер» з повісті – казки «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»
Мета: ознайомити учнів з творчістю відомого німецького письменника Пауля Маара ; розкрити особливості сюжету та яскравість художнього світу твору «Машина для здійснення бажань або Суботик повертається в суботу»; формувати навички аналізу літературного твору; розвивати критичне, логічне мислення та творчу уяву учнів;
сприяти розширенню читацького кругозору, виховувати інтерес до читання сучасної дитячої літератури.
Обладнання: презентація, перегляд фрагменту фільму www.dassams.de,
портрет письменника, виставка книг «Сучасна дитяча література».
Хід уроку
І. Організація класу ( слайд 2)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку ( слайд 3)
1. Що таке дружба, на вашу думку?
2. Яку людину ми можемо назвати другом?
3. Чи маєте ви друзів?
4. Якого друга ми можемо назвати вірним? Чи маєте ви вірних друзів?
5. Чи хотіли б ви мати казкового, чарівного, незвичайного друга?
6. Хто з літературних героїв міг би стати вашим другом? Чому?
7. Чи можуть бути дорослі друзями для дітей?
8. Чи можуть діти навчати дорослих і змінювати їх?
Отже, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з вами з досить дивним, незвичайним та надзвичайно цікавим веселим героєм, який став другом і сином для звичайного боязкого дорослого пана. І що саме дивне, зумів його змінити. Я думаю вам вже цікаво зустрітися з цим дивовижним створінням. А ось він! Погляньте! ( перегляд фрагменту фільму про Суботика на німецькій мові. Німецький сайт www.dassams.de).
- Хто цей герой? Як його звати? Можливо ви з ним знайомі? Про що він нам розповідає ? Отже, наш урок присвячений саме цьому цікавому герою.
Тема нашого уроку: Пауль Маар « Грім у четвер» з повісті – казки « Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу».
ІII. Знайомство із творчістю письменника ( слайди 4 - 8 )
Пауль Маар народився 13 грудня 1937 року в м. Швайнфурті, в Німеччині. Після ранньої смерті матері жив у діда в невеликому містечку Терес на півночі Баварії. Навчався в Швайнфуртській гімназії, після її закінчення навчався в Академії мистецтв у Штутгарті. Протягом десяти років працював вчителем малювання.
Пауль Маар один із найпопулярніших і найбагатогранніших німецьких дитячих і молодіжних авторів. Він пише романи й вірші, п’єси для дітей і сценарії для дитячих програм на телебаченні, ілюструє та перекладає. Саме він вигадав потішного Суботика, про якого згодом створено захоплюючий фільм. Його твори завоювали численні нагороди і перекладені багатьма мовами: англійською, китайською, датською, французькою, фінською, грецькою, італійською, японською, голландською, норвезькою, польською, російською, іспанською та українською.
Сьогодні він є письменником і ілюстратором в Бамберзі.
Творчість Пауля Маара відзначена багатьма нагородами, в тому числі Німецькою літературною премією (за «Суботика в небезпеці»), Австрійською державною премією, премією братів Грімм, премією Фрідріха Рюкерта, а також найпрестижнішою в німецькій літературі для юних – Почесною премією за весь творчий доробок автора.
Вперше українською мовою перекладена повість «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». В ній розповідається про Суботика – загадкову чарівну істоту з поросячим носом і все в цяточки – який ні з того ні з сього появився в домі конторського службовця. Суботик виділяється нахабним характером, проте вміє виконувати будь-які бажання – якщо сам того захоче.
ІУ. Робота над уривком «Грім у четвер» з повісті – казки « Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу».
- Висловіть припущення, про що розповідається в цьому уривку ?
2. Прийом «слухання» - читання тексту вчителем
3. Перевірка усвідомлення тексту
4. Робота над технікою читання
а) читання ланцюжком;
б) читання « естафетою»
в) Прийом «читання для себе» - самостійне читання учнями
5. Розгадайте кросворд, у виділеній колонці прочитаєте ім’я головного героя ( слайд 10)
Сині цятки на обличчі головного героя, які виконують усі бажання
( веснянки);
Дерево, яке виросло на кухні пані Моркван (яблуня);
Друге ім’я головного героя ( Робінзон);
Господиня будинку, де мешкали герої ( Моркван);
Друг батька ( Вівторакус)
Колір волосся головного героя ( рудий);
Ім’я батька головного героя ( Пляшкер).
6. Коло думок( слайд 11 )
Яке враження справила на вас повість – казка Пауля Маара?
Перекажіть епізод, який вас найбільше вразив?
Яким ви вперше побачили Суботика?
7. Рольова гра( слайд 12)
Уявіть себе одним із персонажів твору і розкажіть про першу вашу зустріч із Суботиком ( від імені пана Пляшкера, пані Моркван, пана Вівторакуса).
8. Творче завдання ( робота в парах)
Скласти сенкан про Суботика
Суботик
Незвичайний, веселий, чудний
Розважається, співає,переконує, відпочиває
Пана Пляшкера він впевненим зробив
Дивак
9. Складання плану
10 . Працюємо в групах ( слайди 13 - 15 )
Гра «Добре і погано»
1 група. Доберіть слова, які би характеризували Суботика.
2 група. Доберіть слова, які би характеризували пана Пляшкера.
3 група. Доберіть слова, які би характеризували пані Моркван.
4 група. Доберіть слова, які би характеризували пана Вівторакуса.
Добре |
Погано |
|
|
У. Підсумок уроку
- Яким було життя пана Пляшкера до появи Суботика?
- Яким воно стало з його появою?
- Що вас найбільше вразило із прочитаного твору ?
УІ. Домашнє завдання ( слайди 16 - 17)
Автор нам не вказав про те чи Суботик – хлопчик, чи дівчинка. А як думаєте ви? Обгрунтуйте свою думку.
Намалюйте ілюстрацію до улюбленого епізоду з твору.