Тема: А. Малишко “Яблука”. К. Білокур “Богданівські яблука”.
Мета: дати відомості про життя і творчість А. Малишка та К. Білокур; пробудити захоплення
красою художніх образів осінніх яблук, створених поетом і художницею; розвивати
образне мислення і мовлення; вчити сприймати й аналізувати картину; порівнювати тематично
схожі художні твори. Виховувати любов до читання.
Вчитель Рудометкина Т. М. 4- А клас
Урок читання
Тема: А. Малишко “Яблука”. К. Білокур “Богданівські яблука”.
Мета: дати відомості про життя і творчість А. Малишка та К. Білокур; пробудити захоплення
красою художніх образів осінніх яблук, створених поетом і художницею; розвивати
образне
мислення і мовлення; вчити сприймати й аналізувати картину; порівнювати тематично
схожі художні твори. Виховувати любов до читання.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: портрети, ілюстрації яблук, таблиці, грамзапис.
Зміст уроку
І Етап організації класу.
ІІ Етап цілепокладання.
Вчитель : - До якого уроку ви приготувалися?
“Все в житті є щастям. І я хочу, щоб сьогоднішній урок для вас був великим щастям. Щоб ви отримали радість і задоволення від своєї праці.”
Роби те, що можеш,
З тим, що маєш,
Там де ти є.
План уроку
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вправи на розвиток швидкого читання.
3. Цікаві повідомлення.
4. Логічні ігри.
5. Фізкультхвилинка.
6. Робота в групах.
7. Перезентація.
8. Підсумок уроку.
ІІІ Етап виконання плану навчальної діяльності.
1. Перевірка домашнього завдання (І. Франко “Дрімають села”)
1 учень: - З чого видно, що це останні погожі дня осені?
2 учень: - Яку картину змальовано у вірші?
3 учень : - Поясни зміст даного прислів’я? (Осінь - щедра мати, всіх нагодує. Восени і горобець багатий.)
Підсумок перевірки.
2. Вправи на розвиток швидкого читання.
А) скоромовки (лис, дятел, носоріг);
Б) кульки;
В) таблиці.
ІV Повідомлення теми та мети уроку.
1. Бесіда.
А. Малишко (1912 – 1970) – відомий український поет. Народився він в Обухові, поблизу Києва у багатодітній родині. Вірші почав друкувати ще у студентські роки. У своїх творах він оспівував любов до рідної землі, дорогих йому людей. Багато віршів А. Малишка стали улюбленими народними піснями – “Вчителько моя”, “Рідна мати моя”, “Київський вальс”.
Пригадайте твори А. Малишка, які читали раніше. Про що вони?
Сьогодні на уроці ми познайомимося з віршем А. Малишка “Яблука”.
2. Словникова робота.
Просинь – синій колір чистого неба.
Приурочені – призначені до якоїсь урочистості, святкування.
Бубон – музичний інструмент у вигляді обруча, обтянутого шкірою, з дзвіночками на краях.
Гільце – весільне дерево, прикрашене квітами, колосками, стрічками.
3. Проблемне питання.
- Як поет описує своє захоплення яблуками?
- Зараз я пропоную вам послухати грамзапис вірша “Яблука” А. Малишка.
- Спробуйте відчути захоплення поета красою і щедрістю осінніх дарів.
4. Читання вчителем.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Читання учнями:
А) за диктором; Г) вибіркове;
Б) скоромовкою; Д) гра “Небо – земля”;
В) панорамне;
2. Гра “Вилучи зайве”.
Яблуня, слива, груша, липа, вишня, черешня.
3. Гра “Уяви собі”
- Уявіть, що ви прийшли в сад?
- Які звуки можна почути в саду? (щебет пташок, шарудіння трави, сюрчання коників, гупання падаючих яблук…)
- Які кольори можна побачити? (зелений, жовтий, смарагдовий, коричневий, червоний…)
- Які запахи можна відчути? (солодкий, кислий, духмяний, ароматний, свіжий…)
Вчитель: - Саме такими садами милувалася художниця К. Білокур. Вона з раннього дитинства по особливому сприймала красу навколишнього світу.
1 учень: - Жила художниця в бідній сільській родині, де бракувало коштів щоб придбати фарби. К. Білокур сама вигготовляла фарби з природнього матеріалу: бузини, буряка, сажі, хвої.
2 учень: - Нині її картини відомі всьому світові. Вони зачаровують вже не одне покоління глядачів тому, що К. Білокур народилася в 1900 році і її творчість припадає на початок ХХ століття.
1 учень: 1956 році одержує звання Народного художника України.
2 учень: - Три картини К. Білокур – “Цар – Колос”, “Берізка”, “Колгоспне поле” – були включені до експозиції радянського мистецтва на міжнародній виставці в Парижі (1954). Тут їх бачить Пабло Пікассо. Весь світ облітають його слова : “Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!”
4. Ознайомлення з картиною.
Вчитель: - Сьогодні ми знайомимося з картиною К. Білокур “Богданівські яблука”.
Метод “Прес”
Гра “Котись, котись, яблуко”
Вчитель: - Яку картину ми розглядаємо?
Вчитель: - Який же висновок можна зробити переглянувши цю картину?
5. Фізкультхвилина.
6. Робота в групах.
Вчитель: - Я пропоную вам попрацювати в групах. Пригадайте правила роботи в групах. На роботу в групах ви маєте 3 хвилини.
1 група
Дібрати порівняння .
Яблука, мов. (золотисті планети, маленькі сонечка, жовтогарячі м’ячики…)
Хустка, як … (неба синь, безмежна планета, крило голубого птаха).
2 група
Дібрати епітети.
Яблука (які?) … за кольором ( рожеві, червонобокі, золотисті, жовтогарячі..)
За розміром і формою. (круглі, продовгуваті, великі…)
За смаком і запахом (медові, солодкі, духмяні)
3 група
Дібрати дієслова.
Яблука (що роблять?) (сміються, наливаються, сяють, визирають, пишаються, співають, світяться, лежать, красуються, милують око.)
4 група
За поданим планом опишіть картину К. Білокур “Богданівські яблука”
План.
1. Як називається картина?
2. Що зображено на передньому плані?
3. Яке значення заднього плану?
4. Чи відчули ви присутність людини?
Висновок.
К. Перелісна “Зворожений сад”
7. Підсумок уроку.
- Сьогоднішній урок я б хотіла завершити словами відомої української художниці К. Білокур “Талант здобувається великою любов’ю”.
- Завдяки вашій великій любові до певного предмету ви обов’язково досягнете успіху!
Домашнє завдання. Виразне читання вірша.