Тема. Життя і творчість Павла Тичини. Музика природи в поезії Павла Тичини. Павло Тичина «Де не глянь — колоски... «(Уривок із вірша «Де тополя росте»), «Хор лісових дзвіночків», «Сонце і дим».
Мета.
- формування предметних компетентностей : ознайомити школярів із життєвим та творчим шляхом Павла Тичини, удосконалювати навички правильного і виразного читання, розвивати образне мислення, зв'язне мовлення.
- формування ключових компетентностей :
Тема. Життя і творчість Павла Тичини. Музика природи в поезії Павла Тичини. Павло Тичина «Де не глянь — колоски... «(Уривок із вірша «Де тополя росте»), «Хор лісових дзвіночків», «Сонце і дим».
Мета.
- формування предметних компетентностей : ознайомити школярів із життєвим та творчим шляхом Павла Тичини, удосконалювати навички правильного і виразного читання, розвивати образне мислення, зв'язне мовлення.
- формування ключових компетентностей :
уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;
комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;
громадянської: формувати здатність екологічно мислити; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
2. Артикуляційні вправи.
1) Гімнастика для ротика.
- «Гармошка».
Посміхнутися, зробити «грибочок» (присмоктатися широким язиком до піднебіння), не відриваючи язика, відкривати і закривати рот (зуби не змикати).
- «Барабанщик».
Посміхнутись, відкрити рот, кінчик язика за верхніми зубами: «Ле-ле-ле…»
ІІ. Основна частина.
1. Етап до текстової діяльності.
1) Повідомлення теми уроку.
А Вкр_ _н_ ж м_в_ -
М_в т_ с_нц_ дзв_нк_т_ч_,
М_в т_ з_л_т_ бл_ск_ч_,
Вс_ і д_вн_сть і обн_в_ -
_кр_ _нськ_ м_в_ .
(А Вкраїни ж мова -
Мов те сонце дзвінкотюче,
Мов те золото блискуче,
Вся і давність і обнова -
українська мова .)
- Такі чудові слова про українську мову написав відомий український поет Павло Тичина, з життєвим і творчим шляхом якого ми ознайомимося на уроці.
А) Ознайомлення учнів з життям і творчістю П.Тичини.
Павло Григорович Тичина народився в селі Піски на Чернігівщині в родині сільського дяка і вчителя «школи грамоти». Його дитинство пройшло у злиднях і нестатках. У сім'ї Тичин росло дев'ятеро дітей, тому Павлусеві з дитинства прийшлося заробляти на кусок хліба.
Батько Павла Григоровича мав талант педагога. Маленький хлопчик міг годинами сидіти на печі і слухати цікаві розповіді. Саме там він і навчився читати. Багато казок і пісень знала мати - добра, мила жінка, яку дуже любив Павлусь. Вечорам, коли збиралася родина, батько грав на гармонії, а всі співали.
Початкову освіту поет отримав у сільській школі. Він мав неабиякі музичні та вокальні здібності, а любов до музики і художнього слова йому прищепила перша вчителька Серафима Миколаївна Морачевська.
Мав Павло хист і до малювання. Починав малювати вуглиною, пізніше олійними фарбами. Початковий період творчості Тичини припадає на роки навчання в Чернігові. Його твори для дітей виходили у багатьох збірниках і окремими книжками. Це такі твори: „А я у гай ходила...", „Хор Лісових Дзвіночків", казки „Івасик-Телесик", „Дударик".
Прекрасний знавець рідного слова Павло Тичина постійно вивчав мови інших народів. Він знав 15 мов: російську, болгарську, французьку, турецьку та інші. Помер 16 вересня 1967року в Києві. Похований на Байковому кладовищі.
Б) Опрацювання статті «Павло Тичина».(с. 110 підручника).
- Де народився П.Тичина?
- Якими здібностями був обдарований хлопчик?
- Де він навчався?
- Де знаходиться музей поета?
- Пересвідчитись у майстерності поета зможемо, прочитавши його твори.
2. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями. . Опрацювання вірша П. Тичини «де не глянь - колоски».
1) Читання вірша вчителем.
— Який настрій він у вас викликав?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2) Словникова робота.
3. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.
1) Гра «Рибки».
Самостійне мовчазне читання вірша учнями. Підготовка до виразного читання вірша.
2) Виразне читання вірша учнями.
3) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Яку пору року змальовує автор?
- За допомогою яких слів автор передає простір поля?
- З чим порівнює ліски? Знайдіть і прочитайте.
4) Фізкультхвилинка.
4. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту. Опрацювання вірша «Хор лісових дзвіночків».
а. Виразне читання вірша вчителем.
— Який настрій створює вірш?
б. Словникова робота.
Робота над словами і виразами: розкішні, затишні, окропіте, нашелестіте, схитнеться.
в. Читання вірша вголос «ланцюжком».
— Які слова «дзвенять», а які звучать піднесено?
г. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового питання.
— Що славлять Дзвіночки Лісові?
— Що люблять Лісові Дзвіночки?
— Що можна почути і побачити за словами вірша?
д. Виразне питання вірша.
— Прочитайте вірш уголос так, щоб слухачі відчули, як співає лісова галявина.
5. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями. . Опрацювання вірша «Сонце і дим».
1) Слухання вірша.
- Від чийого імені ведеться розповідь?
2) Словникова робота.
3) Повторне читання учнями мовчки.
4) Аналіз вірша і вибіркове читання.
- Яким видалося місто поету?
- А яким дим? Прочитайте.
- Прочитайте опис саду.
- Які кольори створюють незвичайність побаченого?
ІІІ. Заключна частина.
1) Підсумок уроку.
- Про кого говорили на уроці?
- Які твори читали на уроці?
- Що об'єднує їх? А чим відрізняються?
2) Інструктаж з виконання домашнього завдання.
Виразне читання віршів Павла Тичини. Уміти розказати основні події з життя поета.