Урок - прес- конференція з літературного читання
4 клас
Тема: Кобзарі України. Т. Г. Шевченко - безсмертний кобзар України
Мета: Поглибити знання молодших школярів про історичне минуле українського народу, про українських народних співців- кобзарів. Ввести дітей у світ поезії відомого українського поета Т.Г. Шевченка. Дати уявлення про жанри ліричної поезії. Вчити аналізувати поетичний твір, виразно читати вірші. Виховувати через образне слово і музику почуття доброти, любові до України, свого народу, рідної мови.
Урок - прес- конференція з літературного читання
4 клас
Тема: Кобзарі України. Т. Г. Шевченко - безсмертний кобзар України
Мета: Поглибити знання молодших школярів про історичне минуле українського народу, про українських народних співців- кобзарів. Ввести дітей у світ поезії відомого українського поета Т.Г. Шевченка. Дати уявлення про жанри ліричної поезії. Вчити аналізувати поетичний твір, виразно читати вірші. Виховувати через образне слово і музику почуття доброти, любові до України, свого народу, рідної мови.
Обладнання: Портрет Т. Г. Шевченка, «Кобзар», , «Дерево життя і творчості поета» ( складене із гілочок на яких "ростуть" зелені листочки із записом знаменних дат життя і творчості поета), « Довідкове бюро», бандура, запис пісень, слайдова презентація .
Тип уроку : нестандартний урок (урок – прес – конференція)
Правила проведення прес- конференції.
Урок-прес-конференція проводиться з метою вивчення, повторення й узагальнення матеріалу. За кілька днів учнів класу поділено на представників преси – «журналістів», «фахівців» різних галузей, яких очолюють «консультанти». Кабінет, де проводиться прес-конференція, відповідно оформляється: столи переставляють так, щоб кожна група «журналістів» могла працювати , не заважаючи іншій, встановлюються підставки на столах з назвами газет, які представляє група, і прізвищами «журналістів». За столом прес-центру сидять учні, які виконують роль «фахівців». «Журналісти» ставлять запитання, «фахівці» дають відповіді.
«Фахівці» за тиждень до проведення прес - конференції мали можливість ознайомитися із запитаннями та підготувати відповіді. Вчитель виконує роль керуючого.
Перебіг уроку:
І. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосфери. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми тамети уроку.
1. Вступна частина. Повідомлення вчителя.
- Шановні учні, сьогодні у нас незвичайний урок – прес- конференція по темі «Кобзарі України. Т.Г. Шевченко – безсмертний кобзар України». Хочу нагадати всім присутнім, що означає слово прес-конференція.
ІІІ. Перебіг прес- конференції.
Прес- конференція це - зустріч державних, політичних, громадських, наукових та інших діячів з представниками засобів масової інформації для висвітлення питань, які цікавлять широку громадськість.
До нас на прес - конференцію прибули «журналісти», яких цікавить інформація, щодо теми, яка розглядається на сьогоднішньому уроці.
Запрошую всіх і «журналістів», і « фахівців» до плідної співпраці та хочу ще раз нагадати, що успіх сьогоднішньої зустрічі залежить від кожного із вас. Особливо від «фахівців» , адже їм потрібно якнайдокладніше відповісти на запитання «журналістів».
З давніх - давен людям відоме " дерево життя " ( вчитель показує дерево життя). Це гілочка на якій ростуть три листочки :
1 листочок - символ минулого часу, 2 листочок - символ сучасного,
3 листочок - символ майбутнього часу.
Зображення дерева життя зустрічається на давніх камеях і свідчить, що люди в сиву давнину знали про нерозривний зв’язок сучасного, теперішнього і минулого. Все навколишнє не наслідок минулих подій, а в тому, що відбувається зараз народжується майбутнє. Отже, щоб бути освідчено людиною треба вивчати минуле свого народу, його культуру.
Тому саме сьогодні на уроці ми згадаємо історичне минуле України, його співців – кобзарів.
Запитання «журналіста». Хто ж такі кобзарі?
(За стіл прес – центру запрошується «Фахівець», який готував повідомлення про кобзарів. Розповідь супроводжується слайдовою презентацією ).
відповідь «Фахівця»
Кобзар - українських народний музикант і співець, виконавець народних пісень і дум. Виконання пісні супроводжувалося грою на музичному інструменті, який зветься - кобзою. Саме від назви інструмента і пішла назва них співців - кобзарі.
Запитання «журналіста» . Що не за музичний інструмент - кобза?
Відповіді «Фахівців»
Корпус інструмента називається спідняком або кузовом. Як правило, його вирізали із цільної колоди клена, верби, липи чи горіха. Верхню частину вирізали із сосни чи ялини. Також робився спеціальний струнотримач із металу. Струни натягувалися дерев’яними кілочками, 6 з них знаходяться в отворах головки, а інші 6 в отворах на корпусах. Для того, щоб грати на кобзі, потрібно тримати інструмент у похилому положенні, притискаючи струни лівою рукою на грифі (аналогічно гітарі), а правою защипуючи їх трішки вище підструнника.
Кобзарі були особливо популярні на Запорожській Січі, часто супроводжували запорожців в далеких походах. Складали думи та пісні про походи свідками яких були. Піснями та грою на кобзі вони підгримували бойовий дух усього війська.
Вчитель. А зараз прислухайтесь до голосу цього інструмента.
( Перегляд відео).
Запитання «журналіста». Чи були серед кобзарів видатні ? Що про них відомо?
Відповіді «фахівців» ( слайдова презентація)
Остап Вересай народився в 1803 році в Чернігівській губернії в сім’ї кріпака. В його репертуарі було 9 дум. Понад 40 років він мандрував містами і селами України. Була в житті кобзаря і незабутня символічна зустріч з Кобзарем "братом Тарасом". Т.Г. Шевченко відвідав старого О.М.Вересая в Сокиринцях і подарував йому свій "Кобзар", власноручно написавши: "Брату Остапу від Т.Г.Шевченка".
Зараз у Полтаві діють Заслужена капела бандуристок України, створена в перші післявоєнні роки, ансамбль бандуристів у Полтавському музичному училищі ім. М. В. Лисенка. Всього в області — 50 ансамблів бандуристів. При 25-и початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладах працюють класи бандури, в яких понад 500 учнів.
Слухання запису пісні «Думи, мої думи …»
Вчитель. Ви почули твір « Думи, мої думи…». А знаєте ви хто автор цих рядків ?
- Тарас Григорович Шевченко .
Вчитель Так, вірно саме Т. Г. Шевченко написав цей твір. Написав багато років тому. Але і зараз в Україні і за її межами живе шире, полум'яне слово вірного сина України, її безсмертного кобзаря - Шевченка. У 1840 році вийшла у світ книга віршів Т. Шевченка під назвою «Кобзар». «Кобзар належить до тих книжок, які найбільш читають та друкують у всьому світі. Цю книгу називають святинею, національною Біблією України, а Шевченка – безсмертним кобзарем.
Діти, ми з вами багато вже читали і знаємо про Шевченка , а сьогодні поповнимо свої знання.
Надаю слово «журналістам».
Запитання «журналіста». Що ви знаєте про дитячі роки Шевченка?
Відповідь «фахівця». ( слайдова презентація)
9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині народився Тарас Григорович Шевченко. Батько його Григорій Шевченко і мати Катерина були кріпаками пана Енгельгарда. Тарас був четвертою дитиною в сім’ї. Маленькому Тарасові ледь виповнилося два роки, як пан перевів родину в сусіднє село Кирилівку, де минуло безрадісне життя Тараса. Допитливий до всього Тарас не вдовольнявся звичайними забавами своїх ровесників. Його вражало все: люди з їх безпросвітною нуждою і навколишній світ. У 8 років батько віддав Тараса до дяка в " науку". Дяк навчав дітей по церковних книгах і за найменшу провину карав різками. Безрадісне, голодне дитинство, щедре на болі і образи лишило в серці Тараса незгладимий слід. В дитячому серці Тараса зародилася велика любов до простого народу, до рідної землі. Ця любов допомогла долати всі труднощі на великому життєвому шляху .
Запитання «журналіста». Які ще таланти були у Шевченка, окрім поетичних ?
Відповідь «фахівця». ( слайдова презентація)
У Тараса дуже рано прокинулися здібності по малювання. Бажаючи мати власного живописця пан Енгельгард віддав Тараса у науку до живописця Ширяєва. Хоч хлопцеві було не легко у жорстокого майстра, але він все витерпів, аби оволодіти мистецтвом . Трас часто малював з натури. Був знайомий з видатними діячами російської і української культури: Карлом Брюлловим, Василем Жуковським, Євгеном Гребінкою. Завдяки їм
талановитого кріпака Тараса Шевченка 22 квітня 1838 року було викуплено з кріпацтва. Шевченко відчував себе щасливим бо став вільною людиною. Але Шевченко не міг задовольнятися тільки власним щастям, бо завжди відчував себе вірним сином покріпаченого українського народу. Серце його билося в один такт і серцем покріпаченого народу.
Зразу після викупу його зараховують до Академії мистецтв. А в 1840 році окремою книжкою під назвою " Кобзар " вийшли вірші та поеми Шевченка.
У 1840 ропі Тарас Шевченко закінчив Академію мистецтв і вирушив в Україну з наміром розпочати роботу в Київському університеті.
Запитання «журналіста». Чому було арештовано Тараса Шевченка ?
Відповідь «фахівця». ( слайдова презентація)
З квітня 1847 року Шевченка заарештували і відправили до Петербургу. Звинуватили Шевченка у тому, що його твори були направлені проти царського уряду. Царська влада боялася гнівних віршів Шевченка і тому відправила поета аж до Оренбурга. Йому було заборонено писати і малювати. Шевченко зносив бійки , лайки, покарання, але не міг жити без малювання та своїх віршів.
Запитання «журналіста». Що відомо про Шевченка останні роки Шевченка ?
Відповідь «фахівця». ( слайдова презентація)
Шевченко писав тікаючи в степ, ховаючись від усіх. Тільки любов до України допомогли йому вижити в цей тяжкий період життя.
Звільнено було Шевченка лише в 1858 році і під суворий нагляд жандармів . Царський уряд боявся, шо перебуваючи в Україні Шевченко - поет, який бореться проти тиранів і має великий вплив на селян, може підняти народ на визвольну боротьбу. Тому Шевченкові не дозволили поселитися в Україні. Він повернувся до Петербургу і дуже тяжко переживав своє відлучення від України. З того часу він був постійно сумний у ньому ніби щось обірвалося. Вдосвіта 10 березня 1861 року Тарас Шевченко помер.
IV. Узагальнення вивченого матеріалу.
Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори - могили великого Кобзаря - став національною святинею. Геній Шевченка зігріває своєю творчістю мільйони сердець. Нехай же «Кобзар» буде у кожному домі, щоб слово Тарасове жило в серцях українців.
V. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Вчитель : Діти, чи сподобався вам сьогоднішній урок ?
Що нового ви дізналися ? Чи зрозуміли ви в чому полягає суть професії журналіста ?
VI. Оцінювання результатів роботи учнів.
VII. Домашнє завдання. Написати есе «Тарас Шевченко –безсмертний кобзар України»