Урок " Літописні оповіді."Повість минулих літ":"Три брати-Кий,Щек,Хорив і сестра їхня Либідь"; Презентація до уроку

Про матеріал
Конспект уроку та презентація допоможе Вам швидко та легко підготуватися до уроку,презентацію можна використовувати при підготовці до онлайн-уроку
Перегляд файлу

Тема уроку: Літописні оповіді .«Повість минулих літ»: «Три брати-Кий, Щек ,Хорив і сестра їхня Либідь».

Мета уроку: ознайомити з літературною пам’яткою „Повість минулих літ”, з поняттям „літопис”, із змістом літописної оповіді „Про заснування Києва”,; збагатити словниковий запас; розвивати навички виразного читання, висловлення власних міркувань про прочитане, творчу уяву,логічне мислення; сприяти вихованню пошани до історичного минулого нашого народу, почуття патріотизму

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: мультимедійні слайди)

 

Форма уроку: урок-подорож

 

Обладнання: текст „Повісті минулих літ”, літописної оповіді „Про заснування Києва”, ілюстративний матеріал,комп’ютер,мультимедійний проектор,випереджувальні завдання (повідомлення учнів)

 

Міжпредметні зв’язки: історіяУкраїни, українськалітература

 

 

Очікувані результати:

  •                   знатимуть про історичну та літературну пам’ятку „Повість минулих літ”;
  •                   переказуватимуть літописні оповіді;
  •                   усвідомлять душевну красу і силу наших предків.

Епіграф :

Хто не знає свого минулого,той не вартий майбутнього.

Хто не шанує видатних людей свого народу,той сам не вартий пошани.

                                                                                        М.Рильський

І Організаційний момент

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Рада вітати!Який у Вас настрій?Я впевнена, що після сьогоднішнього уроку настрій у Вас стане ще кращим. Адже Вас чекає незвичайний урок тому, що ми з Вами помандруємо історичними стежками нашої славної України. Звідки ж ми знаємо про події минулого? Звичайно ж, наша історія закарбована в усній народній творчості. Створені в давні часи міфи, перекази, легенди розповідали нам про історію рідного краю. Тож пригадаймо.

ІІІ.Актуалізація опорних знань

Бліц-опитування

1.Що таке міф?

2.Якими були уявлення праукраїнців про світ, богів?

3.Що таке легенда та чим вона відрізняється від казки?

4.Які різновиди легенд Ви знаєте?

5.Якими образами у легенді «Берегиня» представлені сили добра і зла?

6.Чого навчала людей Берегиня?

7.Що таке перекази та чим вони відрізняються від легенд?

8.Які події знайшли відображення у переказі «Старі Кодаки й перші запорожці-козари»?

9.Які факти у переказі є справжні, а які вигадані?

Сьогодні ми здійснимо екскурсію в минуле нашого народу.Перед  Вами картинка (слайд1)

Зверніть увагу на картинку. Чи відома вона Вам? Хто на ній зображений?

Про що йтиметься? Ви, мабуть, уже здогадались,про давні часи,коли наш край називався Руссю, а правили тут князі.

Тож запишімо тему уроку.

ІУ.Оголошення теми та мети уроку(слайд 2)

Дітки, а в якому столітті ми живемо з Вами? А літописна оповідь «Три брати-Кий,Щек,Хорив і сестра Либідь» була написана у ХІІ столітті, багато років тому назад. Отож,сьогодні здійснимо екскурс в минуле нашої  країни, дізнаємося яким воно було? Як було засноване місто Київ? А епіграфом до нашого уроку стануть слова М.Рильського (слайд3)

А  розпочнемо нашу мандрівку з давніх літописів, а саме з літопису «Повість минулих літ».

Чи чули Ви слово літопис?

Запишімо в зошит(слайд 4)

Іноді ми чуємо від старших людей таке запитання: «Скільки Вам літ?»(тобто років).Отже,слово літопис складається з двох слів:літо-це рік та писати.Авторство літопису приписують Нестору-Літописцю.(слайд 5)

Хто ж він був? (на сьогодні «юні історики» отримали випереджувальні завдання і підготували повідомлення про цю постать).Послухаймо.

Повідомлення учнів

Учень 1

Нестора називали батьком української історії, бо він був автором найдавнішої пам’ятки літописання «Повісті минулих літ».Цей літопис був справою усього його життя. Багато років він збирав історичні документи,відомості, легенди,перекази.Текст  твору було написано церковнослов’янською мовою. Він був ченцем Києво-Печерського монастиря.

Учень2

Нестор був надзвичайно освіченим,добре знався і на давньоруських і на іноземних літописах, які читав в оригіналі. Він дотримувався хронології,послідовного викладу подій.

Учень3

« Це була геніальна людина, яку природа прирекла бути письменником на диво століттям віддаленим, не порадившись ні з якими університетами й академіями»,-писав А.Кубарев

 

Як писав Нестор: «Велика-бо користь буває від учення книжного»(записано на дошці).У День української писемності та мови ми вшановуємо Нестора-Літописця.

Цікавою для нас, безумовно, буде розповідь про заснування нашої столиці-Києва.Тож запрошую Вас на берег Дніпра, до пам’ятника засновникам Києва. Цей пам’ятник –візитівка нашої столиці,він символізує її багатовікову історію.Споруджений пам’ятник у  1982 році скульптором В.Бородаєм.

Звернімося до тексту. Але перш, ніж почнемо читати, то я хотіла б сказати, що «Повість  минулих літ» була написана у ХІІ столітті церковнослов’янською (давньоруською) мовою, а переклад здійснив Віктор Близнець. Адже на той час не було книгодрукування, книги переписувалися від руки, мова не була такою,якою є зараз-літературною,тому деякі слова Вам будуть незнайомі.

Словникова робота ( слайд 6)

Звернімося до тексту.(Коментоване читання)

Бесіда з учнями

-Хто ж заснував місто Київ?

-Ким був Кий?( Він був полянським князем, здійснив немало воєнних походів, хоча дехто вважає, що Кий був перевізником).

-А що було названо на честь інших братів?

-А якою Ви уявляєте Либідь?Опишіть словесно( струнка,ніжна, з довгою косою…)

-Кого вона Вам нагадує?(лебідку)

-Опишіть місцевість довкола Києва.Знайдіть опис природи у творі.(Існувала небезпека, коли нападали вороги).

-Як грецький цар ставився до Кия? ( з великою шаною та почестями)

-Що зробив Кий, повертаючись від грецького царя додому?

-Про які ще племена розповідається в літописі?Знайдіть у тексті, зачитайте.

-Як греки називали слов’янські племена?

-Які звичаї існували у слов’янських племен?

 

Пройде ще багато століть, коли ми станемо нацією,українським народом.А слов’яни-це наші предки.І сьогодні ми  маємо свої звичаї,одні з яких відійшли, а інші-збереглися.

Київ на той час-одне з найрозвинутіших міст Європи.

А які асоціації виникають у Вас зі словом Київ? (складання асоціативного куща)- торт,каштани…

Спробуємо скласти сенкан.

Складання сенкана

1.Київ

2.квітучий, гостинний

3.будується, навчається, бореться

4.столиця України

5.місто-герой

 

 

У.Підсумок уроку.

Чи хотіли б Ви жити у ХІІ столітті?Чому?Пригадалися слова Нестора про роль книги, які він написав ще багато років тому назад: «Книга-віконце у світ».Чи актуальні слова Нестора сьогодні?

Пригадаймо епіграф. Кожна історична доба мала свої особливості, а ми,як українці, повинні знати своє минуле, адже ми нація сильних, нескорених, гордих і маємо підтримувати один одного.І хоч сьогодні Київ зазнав руйнувань, лишився без світла, але ми віримо, що місто відбудується, бо його покровителькою  є сама Берегиня (слайд 7)

А Кий,Щек,Хорив  і Либідь своїм поглядом з минулого, яким болить за долю  рідного міста, країни ,вірять, що ми переможемо та відбудуємо.

УІ Рефлексія

Сьогодні ми з Вами поринули у минуле  нашого народу

-Чи виправдалися Ваші очікування?

-Що нового Ви дізналися?

УІІ Оцінювання учнів

УІІІ Домашнє завдання:навчитись виразно читати та переказувати літописну оповідь;

уявіть себе літописцем та напишіть літопис вашого  життя.

docx
Додано
11 березня
Переглядів
561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку