Тема. Внутрішня будова Землі.
Мета: сформувати в учнів первинні знання про внутрішню будову Землі, розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, з підручником; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; з’ясувати, яку частину географічної оболонки називають літосферою; виховувати дбайливе ставлення до нашого спільного дому – планети Земля.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, атласи, схема «Внутрішня будова Землі», карта півкуль
Основні поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, ядро.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Мабуть усі ви любите казки. Тому наш урок ми почнемо сьогодні із казки.
Жив собі бог Всесвіт. Був у нього син, якого звали Сонцем. Щоб син не був самотнім, вирішив Всесвіт подарувати йому сестричку. Узяв газові пилинки, добавив частинки льоду і закрутив зі страшенною швидкістю. Так утворилося тіло планети, яку він назвав, Землею. Помилувався своєю роботою та промовив: «Донечко, я дав тобі все, щоб ти жила. А далі подбай про себе сама. Якщо будеш працьовитою та мудрою, то будеш довго жити. А ще дарую тобі книжку та атлас. Коли виникнуть труднощі, звернися до них , вони тобі допоможуть».
Як ви думаєте, яку книжку і атлас подарував батько доньці? (Підручник географії, 6 клас.)
Запам’ятала батькові слова Земля і швидко взялася до роботи. Спершу вирішила зовнішність свою змінити. Там де піднімала руку, утворилися …(гори), там де опускала…(рівнини). Оглянула своє творіння та промовила: «Хай, це буде царством…(суші!)»
Захотілося планеті укритися прозорим серпанком, і з суміші газів утворилося прозоре царство повітря. Потім розтопила частинку льоду, почала утворюватися… ( вода). Виштовхнула вона її на поверхню та заповнила всі знижені місця. Подивилася задоволено на своє вбрання та вигукнула: «Хай це буде царство… (води)».
А щоб життя було радісним, заполонила все мелодійними звуками царства живих організмів.
Та раптом Земля зажурилася. «Як це так, царства є, але без назв? Не гоже їм без імені бути». І згадала про батьків подарунок. Відкрила книжку, погортала та зупинилася на сторінці 73, і зразу повеселішала.
Завдання
Давайте і ми цю сторіночку знайдемо та прочитаємо 1 абзац перед параграфом 19
Ану, хто в нас найкмітливіший та найспостережливіший? Хто здогадався, як назвала Земля свої царства?
Царство суші – Літосфера.
Царство повітря – Атмосфера.
Царство води – Гідросфера.
Царство живих організмів – Біосфера.
А ми з вами всі ці царства об’єднаємо в одне величезне, яке назвемо – Географічна оболонка.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми з вами відправимось в одне із царств, яке хвилювало людство з дуже давніх часів і хвилює до сих пір.
IY. Вивчення нового матеріалу.
1.Питання
Які ж могутні сили створили сучасне обличчя нашої планети?
Відповідь на це цікаве питання дасть нам мандрівка до царства «Літосфера», яку розпочинаємо сьогодні. Продовжуватись вона буде 11 днів і ночей.
Але перш ніж з’ясувати, що це за сили, як вони діють, і чи може людина впливати на них, треба перш за все з’ясувати, а що ж міститься всередині планети, тобто, яка її «Внутрішня будова Землі». Вивченням цього питання і займемося сьогодні. Записуємо в зошити тему.
Давайте відкриємо підручник, який подарував своїй донці Землі її батько Всесвіт на сторінці 74 і розглянемо план уроку.
Вирушаємо у царство «Літосфера». Нас зустрічає володарка царства «Літос», але я вам підкажу «Літос» в перекладі з грецької означає – тверда, кам’яна. То, мабуть, і в царстві на нас чекають якісь каміння, породи, мінерали. До нас звертається сама володарка «Літос». Але вона просто так нас не пропускає, вона хоче бути впевненою в тому що ми дійсно заслуговуємо на її вивчення
Вона хоче знати, чи зможете ви орієнтуватися в її царстві «Літосфера»?
-А якій стороні горизонту відповідає азимут 90 гр.? (Схід)
-Азимут 45гр. (Пн.сх.) Азимут 135гр. (Пд. сх.) Азимут 270гр. (Зх.)
- Азимут 300гр. (Пн. Зх..) Азимут 210гр. (Пд. зх..) Азимут 180 гр. (Зх.)
Молодці, ви і з цим випробуванням справилися. І, на кінець, останнє завдання і ми з вами в царства «Літосфера».
Для останнього випробування «Літос» хоче вибрати найрозумнішого і довірити йому першим увійти в царство «Літосфера».
Прийом «Найрозумніший».
Тепер ми маємо доступ до схеми, яку надала нам володарка «Літос».
( схема «Внутрішня будова Землі» ).
Людям завжди хотілося зазирнути в глиб Землі, щоб дізнатися, яка вона всередині. Нині вчені знають про внутрішню будову Землі менше ніж, скажімо, про космічне оточення нашої планети. Проникнути туди можна лише «на крилах науки». Те, що міститься в нас під ногами, донині зберігає свої таємниці. Адже ніхто не зміг побувати усередині планети. Навіть найглибша бурова свердловина світу досягає до 15 км. Але це незначна глибина порівняно з розмірами нашої планети. Якщо уявити Землю у вигляді яблука, то ця надглибока свердловина навіть не проколює його шкірку (демонстрація на яблуці). Усе ж на підставі даних науки вдалося встановити, що наша планета складається з трьох основних частин: ядра, мантії та земної кори.
Розглянемо (мал. 50)
Наука має відомості, на основі яких припускають, що в центрі Землі перебуває ядро; його радіус – близько 3500км. Ядро оточено мантією (у перекладі з латинської означає «покривало»). Її товщина – приблизно 2900км. На глибині 75-80 км у мантії перебуває шар астеносфера. Над мантією розташована земна кора. Товщина її коливається від 5 до 70км, під океанами – лише 5 – 10км. Земна кора разом з верхньою мантією утворюють літосферу.
Записуємо « формулу»
Земна кора + Астеносфера = Літосфера.
Прийом «Асоціація».
На столі лежать: яблуко, апельсин, яйце.
З яким із цих продуктів ви асоціюєте внутрішню будову Землі? Наведіть декілька доказів.
Мал 51.с 75. Будова земної кори
-З яких шарів складається земна кора ?
-Яка різниця між материковою і океанічною корою?
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
Знайдіть відповідність між поняттям і визначенням:
З. Повітряна оболонка Землі.
(1-Б; 2- Г; 3-В; 4-Ж; 5Д; 6А.)
Прийом «Вірю – не вірю».
YI. Підсумок уроку.
Отже, ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, але цього не достатньо, нажаль. Можливо серед вас сидить той майбутній учений, який збагатить географічну науку новими знаннями. І відповість на питання:
- І що ж насправді там всередині Землі ?
Людина – дрібна часточка природи Землі, хоч і володіє неабиякими знаннями та технікою, здатною змінити цю природу. Пам’ятаймо, що берегти природу нашої планети – святий обов’язок землян!
YII. Оцінювання їх мотивація.
YIII. Домашнє завдання. Опрацювати параграф