«Літосфера. Внутрішня будова Землі. Літосферні плити» (6 клас)
Мета: допомогти дати характеристику внутрішньої будови Землі, способів вивчення земних глибин; сприяти розвитку умінь учнів працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; допомогти з’ясувати, яку частину географічної оболонки називають літосферою; розвивати просторове уявлення, логічне мислення, виховувати інтерес до пізнання природи.
Тип уроку: формування компетентностей.
Обладнання: підручник, атласи, схема «Внутрішня будова Землі», карта півкуль, презентація.
Основні поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, ядро.
Предметні компетентності: мовленнєва, картографічна, комунікативна, здоров’язбережувальна, продуктивної творчої праці.
Наскрізні змістові лінії:
Очікувані результати:
називає: внутрішні шари Землі, склад материкової та океанічної земної кори;
пояснює: значення знань про рух літосферних плит та наслідки їх переміщень;
аналізує: відмінності між океанічною та материковою земною корою;
наводить приклади і показує: літосферні плити.
Планета Земля – наш рідний дім,
Тож треба уявляти, що є в нім.
Хід уроку
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності
Привітання, позитивний настрій на роботу (обирають собі смайлик).
Подаруйте посмішку своїм друзям.
1. Актуалізація знань.
Прийом «Ланцюжок».
2. Мотивація (притча)
Жив собі бог Всесвіт. Був у нього син, якого звали Сонцем. Щоб син не був самотнім, вирішив Всесвіт подарувати йому сестричку. Узяв газові пилинки, добавив частинки льоду і закрутив зі страшенною швидкістю. Так утворилося тіло планети-Земля. Помилувався своєю роботою та промовив: «Донечко, я дав тобі все, щоб ти жила. А далі подбай про себе сама. Якщо будеш працьовитою та мудрою, то будеш довго жити. А ще дарую тобі книжку. Коли виникнуть труднощі, звернися до неї, вона тобі допоможе».
Як ви думаєте, яку книжку подарував батько доньці? (географію)
Запам’ятала батькові слова Земля і швидко взялася до роботи. Спершу вирішила зовнішність свою змінити. Там де піднімала руку, утворилися …(гори), там де опускала…(рівнини). Оглянула своє творіння та промовила: «Хай, це буде царством…(суші!)».
Захотілося планеті укритися прозорим серпанком, і з суміші газів утворилося прозоре царство повітря. Потім розтопила частинку льоду, почала утворюватися… ( вода). Виштовхнула вона її на поверхню та заповнила всі знижені місця. Подивилася задоволено на своє вбрання та вигукнула: «Хай це буде царство… (води)».
А щоб життя було радісним, заполонила все мелодійними звуками царства живих організмів.
Та раптом Земля зажурилася. «Як це так, царства є, але без назв? Не гоже їм без імені бути». І згадала про батьків подарунок. Відкрила книжку, погортала та зупинилася на сторінці 73, розглянула малюнок і зразу повеселішала.
Давайте і ми цю сторінку знайдемо.
Хто здогадався, як назвала Земля свої царства?
Царство суші – Літосфера.
Царство повітря – Атмосфера.
Царство води – Гідросфера.
Царство живих організмів – Біосфера.
А ми з вами всі ці царства об’єднаємо в одне величезне, яке назвемо – Географічна оболонка.
ІІ. Етап цілевизначення і планування
Мета уроку:
Очікувані результати:
знаннєві: внутрішня будова Землі, будова літосфери та її властивості;
діяльнісні: відмінності між океанічною та материковою земною корою;
ціннісні: наслідки переміщень літосферних плит.
План роботи
1. Внутрішня будова Землі.
2. Типи земної кори.
3. Літосферні плити.
4. Походження материків і океанів.
Визначення особистісних цілей учнів.
IІІ. Етап цілереалізації
Прийом «Асоціативний кущ»
Які асоціації у вас виникають з поняттям літосфера?
Літосфера-тверда оболонка Землі (земна кора і верхня частина мантії).
«Літос» в перекладі з грецької означає – тверда, кам’яна.
Робота учнів в парах «Творча лабораторія» (підручник сторінка 56-57, карти атласа) - заповнити дидактичну картку.
І пара - земна кора (товщина на суходолі і під океанами).
ІІ пара - мантія (глибина, стан речовин в мантії).
ІІІ пара - ядро (частини ядра, температура).
ІV пара - типи земної кори, їх шари).
V пара - літосферні плити).
Висновок:
Наука має відомості, на основі яких припускають, що в центрі Землі перебуває ядро; його радіус – близько 3500 км. Ядро оточено мантією (у перекладі з латинської означає «покривало»). Її товщина – приблизно 2900 км. На глибині 50 – 250 км. у мантії перебуває шар астеносфера. Над мантією розташована земна кора. Товщина її коливається від 5 до 70 км, під океанами – лише 5 – 10 км. Земна кора разом з верхньою мантією утворюють літосферу.
Земна кора + Астеносфера = Літосфера.
Фізкультхвилинка (музичний супровід).
Хвилинка-цікавинка
Оскільки Землю до її центру пробурити неможливо, склад залишається загадкою. Нові дані китайських та американських дослідників-що всередині внутрішнього ядра є ще окрема зона. Вчені вважають, що структура кристалів заліза в цій зоні відрізняється від внутрішнього ядра. Вчені вивчають будову ядра за вібраціями землетрусів.
ІV.Етап рефлексивно-оцінювальний
1.Узагальнення знань і вмінь
Встановити відповідність між поняттям і визначенням:
З. Повітряна оболонка Землі.
Прийом «Вірю – не вірю».
Географічна задача №1.
Через 33 м углиб Землі температура підвищується на 1 0С. Яка температура буде в шахті на глибині 900 м, якщо температура шару земної кори, що не залежить від пори року, становить+10 0С.
Географічна задача №2.
Яка температура гірських порід на глибині 1000 м, якщо на поверхні вона становить +20 0С.
2. Підсумок уроку.
Літосфера-це тверда оболонка Землі (земна кора +верхня частина мантії).
Внутрішня будова Землі: земна кора, мантія, ядро. Виділяють типи земної кори: материкова (континентальна), океанічна і перехідна. Найбільш потужна-материкова земна кора (35-70 км). Найпоширеніша на Землі-океанічна земна кора. Середня товщина літосфери становить 200 км.
Мантія - це внутрішня частина Землі. Ядро є зовнішнім і внутрішнім. Внутрішня частина ядра створює магнітне поле Землі.
Літосферні плити - це величезні блоки літосфери, відмежовані сейсмічно активними зонами. Вони несуть на собі материки та морське дно.
Отже, ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, але цього не достатньо, нажаль. Можливо серед вас сидить той майбутній учений, який збагатить географічну науку новими знаннями. І відповість на питання:
*І що ж насправді там всередині?
3.Рефлексія (саморефлексія)
«Мікрофон»
Визначення свого настрою (смайлик).
V. Етап повідомлення домашнього завдання.
Прочитати параграф 10, опрацювати конспект уроку.
Повідомлення про землетруси.