Урок № 50
6 клас
Дата проведення__________
Тема. ЖИВЛЕННЯ, ВОДНИЙ РЕЖИМ І РОБОТА РІЧОК
Мета:
освітня: сформувати в учнів уявлення про живлення та водний режим річок, вивчити поняття «живлення річки» та «режим річки», виявити особливості роботи річок, встановити закономірність між будовою річкової долини та характером течії; розвивати практичні вміння визначати за картою географічне положення річки, напряму течії та найбільших приток
розвивальна : удосконалення практичних навичок складати характеристику річки за картами атласу; сприяння розумінню взаємозв’язку живлення та режиму річок і клімату території, якою вони протікають
виховна: виховувати почуття любові та дбайливого ставлення до природи, екологічну культуру, оцінювати вплив людської діяльності на забруднення прісних вод;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атласи, підручники, настінна фізична карта світу, фізична карта України, презентація, контурні карти, модель річкової долини.
Опорні поняття: річка, частина річки, річкова система, річковий басейн, вододіл, характер плину річки.
Базові поняття: живлення річки, режим річки, повінь, межень.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Привітання з учнями класу, перевірка присутніх
II. Актуалізація опорних знань
Прийом «Географічна розминка»
Перевірка номенклатури.
2. Склади схему «Води суходолу»
3. Прийом «Доповни речення»
Вчитель зачитує визначення поняття учні повинні його визначити.
Природний водний потік, що тече в зниженні рельєфу, утвореному його рухом. (Річка)
Головна річка з усіма притоками. (Річкова система)
Початок річки (озеро, болото, джерело, в горах - льодовики ). (Витік)
Місце де річка впадає в іншу річку, озеро чи море. Гирло
Це річка, яка впадає в головну річку. Притока
Звивисте заглиблення по якому тече річка від витоку до гирла. Річкова долина
Найглибша частина річкової долини, що постійно зайнята водним потоком. Річище
Частина річкової долини, що заливається водою в період повені. Заплава
Частини річкової долини, які ніколи не заливаються водою ( в минулому були заплавами). Тераси
Територія, з якої річка збирає свої води. Басейн річки
Границя басейнів сусідніх річок. Вододіл
Кам’янисті ділянки в річищі, що утворені виходами твердих гірських порід або валунами. Пороги
Падіння води в річці з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами. Водоспад
4. Прийом «Географічний практикум»
Підписати частини долини річки, частини басейну річки.
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Проблемне запитання:
Один учень склав опис річки Дніпро так:
«Дніпро – найбільша річка України. Витікає із Чорного моря і тече в напрямку з півдня на північ, роздає на своєму шляху частину своєї води іншим річкам і, нарешті, закінчується тоненьким струмочком десь на території Росії».
IV. Повідомлення теми і мети уроку
V.Вивчення нового матеріалу
1. Живлення річок.
Виконання схеми.
а) взаємозв’язок режиму річки з кліматичними умовами території, якою вона протікає;
б) з’ясування особливостей режиму річок України.
Розповідь учителя. Річки живляться дощовими, талими сніговими, льодовиковими та підземними водами. Від джерела живлення залежить кількість води і зміна її рівня в річці.
Переважно дощовими водами живляться річки в районах із жарким і вологим кліматом. Таке живлення мають найбільш повноводні річки земної кулі – Амазонка і Конго. Рівень води в них майже не змінюється, оскільки рясні дощі випадають в їх басейнах цілий рік.
Льодовиковими водами живляться річки, витоки яких знаходяться високо в горах, де вершини вкриті льодовиками. Найвищий рівень води в цих річках – влітку, коли тануть льодовики. Таке живлення має Амудар’я.
Переважно талими сніговими водами живляться річки помірного клімату з холодними, сніжними зимами. До таких річок належать Об, Волга, Печора.
Підземними водами живляться майже всі річки. Завдяки їм ріки не пересихають улітку і поповнюються водою взимку, саме тому не висихають під льодом.
Є річки, що мають мішане живлення: і дощовими, і талими сніговими, і підземними водами. Таке живлення мають річки помірних широт. Взимку, коли вони вкриті кригою, єдине джерело живлення – виходи підземних вод в їх руслах. Навесні вони поповнюються талими сніговими водами, а влітку – дощовими і підземними.
Завдання. На фізичній карті України знайдіть річки, що протікають територією Полтавської області, та поміркуйте, який тип живлення вони мають.
У різні пори року живлення річок різне: взимку – підземними водами, весною – снігове, влітку – дощове та льодовикове, восени – дощове. Тож і рівень води в річці в різні пори року буде різним. Відповідно відбуваються зміни й температури води, швидкості течії та інших характеристик. Тобто змінюється режим річки.
Режим річки – це зміна рівня води в річці протягом року.
2.Робота річок
Руйнування (ерозія) → Перенесення (транспортування) → Накопичення (акумуляція гірськиї порід)
3. Гірські та рівнинні річки:
а) відмінності характеру течії гірських і рівнинних річок;
Дно рівнинних річок складається в основному м’якими породами, що легко розмиваються, однак у деяких місцях трапляються тверді породи, що перегороджують русло, тоді на річці утворюються пороги та водоспади.
б) утворення порогів і водоспадів.
Пороги – кам’янисті ділянки в річищі, що утворені виходами твердих гірських порід або валунами. (на Дніпрі між Дніпропетровськом і Запоріжжям на поверхню виходило 9 гранітних порогів, які в 1932 р. були затоплені після спорудження Запорізької ГЕС.
Водоспад – падіння води в річці з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами
Прийом «Географічний практикум»
Завдання 1. Знайдіть та підпишіть на контурній карті найбільші річки світу.
Завдання 2.Опишіть найбільші річки за планом характеристики річки.
Назва річки |
В якій частині якого материка протікає |
До басейну якого океану належить |
Місце витоку |
Куди впадає |
Напрямок течії |
Основні притоки (праві і ліві) |
Живлення |
|
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом «Свої приклади»
Наведіть приклади річок з різними типами живлення.
2. Первинне закріплення вивченого матеріалу.
Завдання. Скласти асоціативний ланцюжок (живлення – режим – пора року)
Дощове – … – … (повінь, паводок – літо, осінь)
Снігове – … – … (паводок – весна)
Льодовикове – … – … (паводок – літо)
Підземне – …– … (цілий рік – зима)
3*. Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Завдання. Складіть порівняльну характеристику річок (Дунаю та Волґи, Обі та Конґо, Хуанхе та Нілу, Амазонки та Парани), користуючись критеріями, запропонованими у плані попереднього завдання, та сформулюйте їх загальні та відмінні ознаки.
Ознаки подібності |
Ознаки відмінності |
|
|
VII. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
Річки постійно поповнюють свої водні запаси за рахунок живлення. Залежно від пори року та клімату річка поповнює воду з одного чи кількох джерел живлення.
Річки мають різний режим, що, як і живлення, багато в чому залежить від клімату території, на якій знаходиться річковий басейн. Рясні дощі або сніготанення можуть спричинити катастрофічні повені, паводки.
VIII. Домашнє завдання
• Опрацювати текст параграфа 48.
• Описати режим річки, що протікає у вашій місцевості.