Урок 9
Тема :Льодовики . Особливості їх утворення та поширення.
Мета: навчальна: ознайомити учнів з утворенням льодовиків та багаторічної мерзлоти, показати їх роль у природі та життєдіяльності людей;
розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів вміння робити узагальнення і висновки про значення кожного з компонентів гідросфери;
виховна: виховувати в учнів пізнавальну активність і самостійність мислення.
Обладнання: Фізична карта світу, атласи, підручники.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати: основні знання – льодовик, умови утворення, рух льодовика, роль льодовика в живленні річок;
основні вміння –визначати за картою місце розташування гірських і покривних льодовиків.
Структура уроку:
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
4.Вивчення нового матеріалу.
5. Закріплення вивченого матеріалу.
6.Підсумок уроку.
7.Домашнє завдання
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Індивідуальні картки із завданнями для учнів з високим рівнем знань
Картка 1.
Картка2.
1.Укажіть назви озер (на вибір вчителя)і дайте відповіді на запитання.
- На яких материках вони розташовані?
- Які озера прісні? Які солоні?
- Які озера стічні? Які безстічні?
2. Назвіть річку в Україні на якій споруджено найбільше водосховищ.
Картка3.
1. Складіть характеристику Каспійського моря - озера.
Відповіді запишіть у таблицю.
Назва озера |
На якому материку розта шоване |
Походж. озерної улоговини |
Довжина і ширина у км. |
Найбіль ша глибина |
Річки, що впадають в озеро |
Річки, що витіка ють з озера |
Водний режим |
|
|
|
|
|
|
|
|
Картка 4.
1. Складіть характеристику озера Байкал.
Відповіді запишіть у таблицю.
Назва озера |
На якому материку розта шоване |
Походж. ння озерної улоговини |
Довжин. і ширина у км. |
Глибина |
Річки, що впад. в озеро |
Річки, що витік. з озера |
Водний режим |
|
|
|
|
|
|
|
|
Фронтальне опитування
Робота з картою
Вчитель називає водні об’єкти, учні знаходять їх на карті.
Робота в парах
Розгадування кросвордів, складених учнями.
Бесіда за запитаннями
1. У яких агрегатних станах знаходиться вода в природі?
2. за яких умов вода переходить з рідкого в твердий стан?
3.Чи є на землі райони з постійною низькою температурою?
4.Які властивості має лід?
3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
На відміну від інших складових гідросфери, льодовики та багаторічна мерзлота не зустрічаються на території України. Однак її природа, як і всієї Землі знаходиться під впливом льодовикового панцеру планети. Тому нашим завданням є ознайомитися з льодовиками планети та багаторічною мерзлотою і розкрити їх планетарне значення для природи і людини.
4.Вивчення нового матеріалу.
Завдання
Уважно прослухайте розповідь вчителя і побудуйте асоціативний кущ „Льодовик”
Льодовики – рухливі скупчення льоду на суходолі, що утворюються там, де протягом, року випадає снігів більше ніж устигає розтанути.
Дуже важливо знати про рух льодовиків. Осетинська приказка говорить: ”Вічні сніги і ті посуваються”. І справді, під час льодовикового періоду покриви льоду займали не менш як 30% сучасного суходолу.. Сьогодні ж, льодовики вкривають тільки 11% суходолу. Отже, у минулому льодовики наступали, а тепер відступають звільняючи колись затоплену територія. Так чи інакше, але абсолютно очевидно, що льодовики завжди пересуваються. Льодовик є невтомним архітектором, який неспішно, але безперервно руйнує застарілі, на його думку, форми рельєфу, працюючи водночас над створенням нових.
Вивчення рівнинного рельєфу дозволяє відновити картину праці покривного льодовика. Рух його відбувається переважно по підстилаючи корінних породах. При цьому покривний льодовик захоплює різноманітні уламки і за допомогою їх скребе поверхню гірських порід. Утворюються різноманітні форми рельєфу; баранячі лоби, кучеряві скелі.. В Європі кучеряві скелі можна зустріти у Норвегії, Швеції на півночі Росії.
Уламки порід це не єдине знаряддя праці льодовика. Велику роль у руйнівній діяльності льодовика відіграє вода. Вона утворюються внаслідок танення льодовика, проникає у тріщини гірських порід, в подальшому знову замерзає, потім знову тане ...Так відбувається багато разів. Цей процес (морозне вивітрювання) руйнує гірські породи.
Руйнуючи породи, льодовик разом із талими водами переносить їх на певну відстань, де різноманітні частини повільно накочуються . Ці льодовикові наноси вкривають великі площі у Північній Америці, Євразії, утворюючи численні горбі, звивисті пасма, які зустрічаються і на Україні. Чим далі від льодовика, тим потоки талих льодовикових вод стають слабшими. На такі ділянки наносяться переважно дрібні частинки гірських порід. Найчастіше це піщані відклади, завдяки яким утворюються ще одні льодовикові форми рельєфу – піщані рівнини (зандрові рівнини). Такі рівнини характерні для півночі України, широко розповсюджені вони в Білорусії.
Рух гірського льодовика у сполученні з морозним вивітрюванням утворює на схилах гір округлі заглиблення, подібні за формою до крісла. Такі форми рельєфу можна побачити в Андах, Альпах, Гімалаях, Кордильєрах.
Сповзаючи униз по гірських долинах, льодовик поступово виорює і поглиблює їх, інколи аж до узбережжя морів. Але і тут вони не закінчуються . Вироблені льодовиком долини продовжуються по дні моря, утворюючи глибокі, звивисті та вузькі затоки (фіорди). Н – д, біля берегів Норвегії.
Рештки льодовика можна побачити далеко від їх місця утворення – айсберги. (Перевіряємо, як учні побудували асоціативний кущ).
Робота з картою
1. Використовуючи фізичну карту півкуль визначте материк і острови, покриті льодом.
2. . Використовуючи фізичну карту півкуль, визначте, як позначаються льодовики.
Поміркуйте...
Африка - найжаркіший материк на Землі, але й тут є райони вкриті льодовиком. Покажіть їх на карті й поясніть причину їх утворення.
Робота у зошиті
Випишіть з підручника поняття льодовик, снігова лінія, багаторічна мерзлота.
Під час прокладання перших доріг у деяких областях Сибіру будівельники стикнулися з несподіваним явищем. Щойно побудовані траси раптово зникали.. Їх окремі ділянки були розтріскані й піднесені невідомою силою на кілька метрів. Інші провалилися так, що користуватися ними вже було неможливо. Як з’ясувалося з часом , винним у цих витівках був холод, точніше багаторічна мерзлота. Так називають постійно мерзлий шар грунту.
Мерзлота спричиняє спучення грунту, тобто явище коли грунт виштовхується вгору.
Мерзлота виштовхує не лише грунт, а й уламки гірських порід. Із цим пов’язане ще одне цікаве явище - каміння, що росте.
З мерзлотою пов’язана течія грунту. Щорічно влітку охоплені багаторічною мерзлотою гірські породи відтаюють на кілька см. Або м. у цей час вони насичуються водою , стають менш міцними. Сама ж тала вода подібна до мастила, що й допомагає сковзати грунту по льоду. Так з’являються рухливі схили. Іноді грунт стікає дуже швидко, утворюючи язики або тераси.
Отже мерзлота подібно до льодовиків, здатна переносити і накопичувати відклади гірських порід, утворювати нові форми рельєфу.
Поміркуйте...
1.У яких районах земної кулі і чому утворилася багаторічна мерзлота?
2. Де і як можуть бути використані льодовики?
5. Закріплення вивченого матеріалу.
Задача1.
Чи може льодовик утворитися на вершині г. Кіліманджаро в Африці , якщо температура біля підніжжя гори + 250С?
Завдання 2.
Визначте, чи може утворитися льодовик у Карпатах, у Кримських горах?
Запитання 3.
Льодовики утворюються в результаті взаємодії гідросфери, атмосфери і літосфери. Розкажіть, як відбувається ця взаємодія?
6. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
Аналіз роботи учнів на уроці.
Оцінка досягнення очікуваних результатів.
7.Домашнє завдання.
Вивчити §
Скласти сенкан „Льодовик”